PDA

View Full Version : einde cellulose lak in nederland



jan jansen
7 april 2008, 18:29
Afgelopen weekend een meeltje naar cetabever gestuurd omtrent hun cellulose lak.Dit is het antwoord:

Goedemorgen,

Cetabever celluloselak mag van overheidswege in verband met het
oplosmiddelen besluit V.O.C niet meer verkocht worden .Dit product is
gesaneerd in verband met het hoge percentage oplosmiddel.Helaas Een
gelijkwaardig alternatief op deze basis is niet leverbaar.

Met vriendelijke groet.

Mattia
7 april 2008, 19:42
Het zat er ook aan te komen, ja...

Mr.Fingers
7 april 2008, 20:21
Qudt... Hoe moet ik er dan nog aan zien te geraken?

G.G.
7 april 2008, 20:29
Qudt... Hoe moet ik er dan nog aan zien te geraken?

Achter het centraal station lopen nog een paar knullen (sportschoentjes, mobieltje, neurveus om zich heen kijkend) die kunnen nog wel een beetje leveren.


Absurd, nitrocellulose de illegaliteit in...

Mattia
7 april 2008, 20:32
Het gaat om de thinner, niet veel anders, en ik dacht dat het eigenlijk alleen voor professionele gebruikers een probleem zou zijn.

Enfin, als je een spuitinstallatie hebt, en je kan als groepje een order plaatsen, kun je altijd bij http://www.behlen.co.uk/ terecht. Maargoed, verzendkosten zijn absurd hoog vanwege het ontvlambare karakter van dat spul, dus....tja.

charlotte
7 april 2008, 22:45
Hey Luitjes :)

Niet getreurd, ik haal mijn lak bij Patrick Koopman gitaarbouw in Weurt, daar kunnen jullie het ook halen,vooralsnog is het geen probleem.
Ook de vereiste zuivere thinner kan hij leveren.
Voor adressen etc. kijk op mijn site onder "links" .

groetjes Charlotte :lp:

Orpheo
7 april 2008, 23:36
belachelijk dat dit ook al verboden word. kut-nederland, kut-europa. in Israel met het nog lekker wel! hahaha

pimmedoris
8 april 2008, 10:26
Nou, snel met zijn allen naar Israel dan!!
:satisfie:

jan jansen
8 april 2008, 17:17
Dankzij een tip van een medeforumlid vandaag 2,5 liter gekocht voor 35 euro.
:hippie: :hippie: nog bedankt,

trouwens is er behoefte aan blikken van 0,75 liter cetabever celullose lak?
daar liep ik vandaag tegenaan toen ik vloerlak kocht voor de houten vloer....,

JJ

jan jansen
8 april 2008, 17:18
Hey Luitjes :)

Niet getreurd, ik haal mijn lak bij Patrick Koopman gitaarbouw in Weurt, daar kunnen jullie het ook halen,vooralsnog is het geen probleem.
Ook de vereiste zuivere thinner kan hij leveren.
Voor adressen etc. kijk op mijn site onder "links" .

groetjes Charlotte :lp:


als rechtgeaarde nederlander....kost dat?

KeesA
8 april 2008, 21:57
Wil ik ook wel weten!

paulbekkers
8 april 2008, 22:03
belachelijk dat dit ook al verboden word. kut-nederland, kut-europa. in Israel met het nog lekker wel! hahaha

Ja, inderdaad. In Israel is alles veeeel beter geregeld......

orreltak
9 april 2008, 10:05
En cellulose op acrylbasis?ik hoorde dat die behoorlijk blank blijft. Maar hoe zit het met de tijd van die droging?

fred dons
9 april 2008, 10:36
cellulose op acryl basis kan niet :D , je hebt wel acryl op thinnerbasis
(maw net zo slecht als cellulose op thinnerbasis)
probleem met acryl vind ik de lange droog tijd, en de kwetsbaarheid tov cellulose

Gitaarbouwer
9 april 2008, 12:30
Jammer, geen cellulose meer. Wat moet ik nu als alternatief gaan gebruiken voor het finishen van mij akoestische gitaren?

Ik gebruik liever geen acryllak meer, omdat deze een behoorlijk plastic-achtige gloed aan mijn eerste zelfbouwgitaar gaf (althans de lak van ColorWorks).
Mijn tweede zelfbouwgitaar is voorzien van cellulose, wat er een vele malen mooiere finish geeft dan de acryllak. Het alternatief moet daar dus het meest op lijken.

fred dons
9 april 2008, 13:19
ik zou zeker eens ktm9 proberen, het teststukje dat ik gespoten had zag er al heel goed uit en tis nog millievriendelijk ook

robostrat
9 april 2008, 14:45
ik zou zeker eens ktm9 proberen, het teststukje dat ik gespoten had zag er al heel goed uit en tis nog millievriendelijk ook

najah, begin ik net handigheid met die cellulose te krijgen.. ; )

prs
9 april 2008, 14:58
Pff, triest nieuws zeg! (Maar van de andere kant zat het er ook wel een beetje aan te komen...)

charlotte
9 april 2008, 16:11
hey luitjes :)

eerder geplaatst:
<Niet getreurd, ik haal mijn lak bij Patrick Koopman gitaarbouw in Weurt, daar kunnen jullie het ook halen,vooralsnog is het geen probleem.
Ook de vereiste zuivere thinner kan hij leveren.
Voor adressen etc. kijk op mijn site onder "links" .>

KOSTEN ????
gewoon even bellen met Patrick, hoor je het vanzelf.
Btw, de lak die hij verkoopt, geeft geen gelige gloed,en blijft ook mooi helder.

groetjes Charlotte :lp:

Mattia
9 april 2008, 18:44
Alle nitro vergeeld na verloop van tijd. We hebben het over jaren, niet weken of maanden.

Verder: Rustin's Plastic Coating, verkrijgbaar bij Baptist, kun je prima mooi dun en egaal aanbrengen, ook met kwast. Dat het 'plastic coating' heet is misschien een nadeel, maar het is verder gewoon een harde, mooi doorzichtige finish.

Enra
9 april 2008, 19:06
Ik ben jaren geleden al afgestapt van die ellendige nitro-cellulose lak. Verschrikkelijk wat een dodelijk spul. Goed dat die bocht verboden is!! Ik gebruik sinds 1997 verschillende merken PU-lak. En dat bevalt prima.

jan jansen
9 april 2008, 19:36
Alle nitro vergeeld na verloop van tijd. We hebben het over jaren, niet weken of maanden.

.

Das de charme van Nitro cellulose lak....,verder gewoon goed masker voor is er niets aan het handje...

JJ

Puerco
12 april 2008, 19:36
In Amsterdam op de Bloemgracht heb je ook nog Bok & Zn. (http://www.bok-en-zn.nl/) verf fabriekje zitten. Ze verkopen zowel traditionele producten zoals cellulose lak (http://www.bok-en-zn.nl/Catalogus/HANDEL_DIVERSE_HANDEL.HTML#CELLULOZELAK_blank) , acryllak maar ook schellak, puimsteen, beenderlijm, bladgoud etc. als moderne producten zoals PU lak. Inclusief alle benodigde oplos en verwerkingsmiddelen uiteraard.
Ik heb geen binding met deze zaak ofzo, ik vermeld het alleen voor jullie gemak omdat het hier over vaak moeilijk verkrijgbare traditionele producten gaat.

fred dons
12 april 2008, 20:39
bedankt ! toch maar eens gaan kijken