PDA

View Full Version : verkoop van je gitaar ervaringen



KeesA
7 april 2008, 12:13
Komen jullie weer makkelijk van je gitaren af, en wat is de gangbare verkoopprijs van de nieuwwaarde.

Voorbeeld,
Stratocaster twee of drie jaar oud, nieuw was hij 1000 euro,
voor hoeveel zou je hem nu verkopen?

schizo910
7 april 2008, 12:18
Komen jullie weer makkelijk van je gitaren af, en wat is de gangbare verkoopprijs van de nieuwwaarde.

Voorbeeld,
Stratocaster twee of drie jaar oud, nieuw was hij 1000 euro,
voor hoeveel zou je hem nu verkopen?

Heet je Eric Clapton: € 10000,-

Heet je Eric Klaplong: €750,-

Heb je een hele andere naam, dan ong. hetzelfde als Erik Klaplong

bass blom
7 april 2008, 12:20
nieuw is bijna altijd meteen de dag na dat je hem kocht minder waard, 25 a 30%.
2 a 3 jaar oude strat? dan heb je de pech dat de dollar inmiddels verder gekelderd is en een nieuwe van het zelfde type dus veel minder kost.

bass blom
7 april 2008, 12:23
goed laten rijpen helpt wel, mijn meest heldhafitge ervaring:

een hofner, 100 gulden aankoop, ergens in jaren 70.
ergens in jaren 80 geruild voor een framus.
die twee jaar geleden geruild voor een epiphone joe pass.
die vervolgens een half jaar later verkocht voor 450 euro :D
rendement: 900% :cheerup:

Kim Wilson
7 april 2008, 12:24
Gooi daar ook eens de inflatie-factor overheen. ;)

demetalenman
7 april 2008, 12:24
tja ik heb weleens gitaren verkocht.

fender telecaster mex, was 500, verkocht voor 280.

gibson les paul studio, 1200, verkocht voor 895

als je je gitaar gaat verkopen, kijk dan ook eens wat mensen gemiddeld vragen voor zo een gitaar, bijvoorbeeld op marktplaats.

zo een strat heb ik varierend gezien van 600 tot en met 800 euro.

mocht je het op marktplaats gaan zetten, krijg je meestal wel een flink aantal onzin biedingen.

zoals die telecaster die ik verkopen wou, een bod van 75 euro. lol

bass blom
7 april 2008, 12:29
Gooi daar ook eens de inflatie-factor overheen. ;)

ja, dan is de oorspronkelijke 100 gulden nu 100 euro?
(les paul custom, 1 dezer dagen 32 jaar geleden 1975 gulden, nu 2000 a 2500 euro waard?) niet dat ik hem daarvoor wegdoe :D

Rutger
7 april 2008, 12:34
Komen jullie weer makkelijk van je gitaren af, en wat is de gangbare verkoopprijs van de nieuwwaarde.

Voorbeeld,
Stratocaster twee of drie jaar oud, nieuw was hij 1000 euro,
voor hoeveel zou je hem nu verkopen?
Ik zou inderdaad inzetten op 75% van de nieuwprijs. Maar t is altijd maar afwachten wat iemand ervoor wil geven.

t Valt me wel op dat gitaren een stuk lastiger te verkopen zijn dan andere gear (amps, fx). Delen jullie dezelfde ervaring?

MichaelSS
7 april 2008, 12:36
Heet je Eric Clapton: € 10000,-

Heet je Eric Klaplong: €750,-

Heb je een hele andere naam, dan ong. hetzelfde als Erik Klaplong

Of je bent bij eric clapton een nulletje vergeten of ik had hem veeeel waardevoller ingeschat.

schizo910
7 april 2008, 13:31
Of je bent bij eric clapton een nulletje vergeten of ik had hem veeeel waardevoller ingeschat.

Nee joh, die extra nul komt pas na 4 jaar! :p

Eko
7 april 2008, 15:00
De 75% klopt wel ongeveer. De variatie kan zitten in het exacte model/ uitvoering en zeker de kleur. Een sunburst verkoopt in de regel makkelijker als een pewter. Makkelijke kleuren zijn nog zwart of wit. Alle kleuren die modegevoelig zijn doen het veel moeilijker.
Alle luxe uitvoering zoals de stratplus doen het moeilijker dan een standaard strat uit de USA.
Eigenlijk hoe duurder het instrument, des te moeilijker om te verkopen ( gebruikt). Als iemand , laten we zeggen 5000, , uit te geven heeft voor een strat dan weet hij precies welke uitvoering, kleur , bouwer enz hij wil hebben. Probeer zo iemand maar een over te halen om een hele andere kleur te kopen..... dat betekent omlaag met de prijs.

jplm
7 april 2008, 19:21
als je je gitaar gaat verkopen, kijk dan ook eens wat mensen gemiddeld vragen voor zo een gitaar, bijvoorbeeld op marktplaats

Ik heb nog een veel beter advies: als je je gitaar wilt verkopen, zeg dan eens heel eerlijk tegen jezelf wat je er zélf voor zou willen geven als je dezelfde gitaar tweedehands zou willen kópen. Klinkt eenvoudig, maar in deze situatie staat de meerderheid van de mensen zichzelf toch even toe om de realiteit uit het oog te verliezen. Dus, als ik iets verkoop vraag ik een prijs die ik er zelf voor wil geven, werkt altijd.

Groet, Jan.

Mr.Fingers
7 april 2008, 19:23
Die truuk van zelf een bod maken wat ik er voor zou willen geven doe ik ook wel ja. Meestal geraak ik snel (binnen de paar weken) van m'n gitaren af (de bigsbytele doet er wat langer over, dus sla uw slag).

Rocketman
7 april 2008, 20:54
Ik heb nog wel wat gitaar ervaringen te koop. PM me voor de laatste aanbiedingen.

The_syphon
7 april 2008, 22:08
Op marktplaats geldt uiteraard het marktmechanisme. Hoe meer aanbod, hoe lager de prijs. Gezien het grote aantal straocasters er te koop staat op marktplaats, en de gemiddelde prijs voor een american stratocaster €750 is, zal het moeilijk zijn om er meer voor te krijgen

Mike999999999
8 april 2008, 20:18
even tussendoor, weet niet waar ik het anders moet vragen, hoe kun je een citaat plaatsen in je reactie?!?:???:

RoelTM
8 april 2008, 20:20
[ QUOTE=naam quoter] quote [ /QUOTE]

zonder spaties in de tags
(je kunt ook op quote in de reactie klikken)

PGR
8 april 2008, 21:43
goed laten rijpen helpt wel, mijn meest heldhafitge ervaring:

een hofner, 100 gulden aankoop, ergens in jaren 70.
ergens in jaren 80 geruild voor een framus.
die twee jaar geleden geruild voor een epiphone joe pass.
die vervolgens een half jaar later verkocht voor 450 euro :D
rendement: 900% :cheerup:

Haha, zo reken ik mijzelf ook rijk!

100 gulden = 220 euro

Stel je rekent met een rendement van 3% (wat erg laag is voor een 'belegging').

30 jaar (2005-1975) rente van 3% erbij is:

535 euro.

Dus als je je geld toendertijd (100 euro) op een spaarrekening had gezet met 3% rente dan had je nu 535 euro gehad (en dan is 3% nog erg weinig over zo'n periode).

Maar goed, nu heb je wel 30 jaar een gitaar met veel lol (neem ik aan) gehad!

Mijn beste aankopen:
Fender Jazzmaster 1966 begin jaren negentig voor 2500 gulden gekocht, in 2006 verkocht voor 2350 euro. Veel lol gehad voor relatief weinig geld.

Beste deal:
Vorig jaar PRS Custom 22 uit 1994 voor 1580 dollar gekocht en later voor 2000 euro verkocht. Winst 625 euro...

bass blom
8 april 2008, 21:45
Haha, zo reken ik mijzelf ook rijk!

100 gulden = 220 euro

Stel je rekent met een rendement van 3% (wat erg laag is voor een 'belegging').

30 jaar (2005-1975) rente van 3% erbij is:

535 euro.

Dus als je je geld toendertijd (100 euro) op een spaarrekening had gezet met 3% rente dan had je nu 535 euro gehad (en dan is 3% nog erg weinig over zo'n periode).

Maar goed, nu heb je wel 30 jaar een gitaar met veel lol (neem ik aan) gehad!

Mijn beste aankopen:
Fender Jazzmaster 1966 begin jaren negentig voor 2500 gulden gekocht, in 2006 verkocht voor 2350 euro. Veel lol gehad voor relatief weinig geld.

Beste deal:
Vorig jaar PRS Custom 22 uit 1994 voor 1580 dollar gekocht en later voor 2000 euro verkocht. Winst 625 euro...

ehm.. 100 gulden toen, niet euro :D

Mike999999999
8 april 2008, 23:29
zondar spaties in de tags

danku, dan weet ik dat ook weer

Tho
8 april 2008, 23:39
Ik had mijn Epiphone LP Custom EMG aan DarknessAwaits verkocht. Nieuw was hij ik meen 900 euro. Hij was in perfecte staat, half jaartje oud of zo, en hij kocht hem voor 500 euro. Ik had er wel meer voor kunnen vangen, maar 1) Ik moest er van af 2) Hij heeft een zeer goed nieuw baasje gevonden.

Dat vind ik persoonlijk het belangrijkst, dat hij bij een goeie nieuwe eigenaar terecht komt

Rinze
9 april 2008, 08:59
Ik koop eigenlijk altijd tweedehands gitaren en verkoop ze meestal voor ongeveer dezelfde prijs plus eventuele upgrades. Nou ben ik niet echt zakelijk, dus er gaat ook wel eens wat vanaf. Hangt er ook vanaf hoe erg ik het geld nodig heb. Meestal ben ik ze binnen een paar weken kwijt.

TimmU
9 april 2008, 09:06
Ik zou het liefst nooit gitaren verkopen eigenlijk!

Dark_Tranquillity
9 april 2008, 09:10
Ik zou het liefst nooit gitaren verkopen eigenlijk!

Ligt er ook nog eens aan wat er met de gitaar is gebeurd. Als ik mijn RR op mp zou zetten verbaas ik me als ik de nieuwprijs van de EMG's en Floyd eruit kan halen. Niet bepaald origineel meer, verzaagd, verrot, scheur in de nek, versleten frets etc. etc. Met andere woorden, ik vraag me af of ik m uberhaupt nog zou kunnen verkopen! Gelukkig hoef ik me dat niet af te vragen, hij gaat niet weg.

Rinze
9 april 2008, 09:17
Ik zou het liefst nooit gitaren verkopen eigenlijk!

Ik ook niet, maar ik had altijd de regel dat als er eentje bijkwam, er ook eentje weg moest. Ergens in de afgelopen jaren is die regel overboord gegaan en nu heb ik ineens 10 gitaren, en begin straks aan de elfde. En ik wil toch ook nog een Les Paul erbij. Maar ik weet niet welke ik weg moet doen :???:

pol
9 april 2008, 09:21
ik koop altijd 2dehands, en verkoop meestal tegen +- dezelfde prijs.

belangrijkste om geen verlies te maken is niet te gehaast zijn om te kopen of te verkopen.

blijf meestal zo rond de 4-6 gitaren hangen, nu heb ik er wel 3 in de basis, waarvan nooit meer eentje weggaat.

PGR
9 april 2008, 10:09
ehm.. 100 gulden toen, niet euro :D

Whoeeeeeepppppppsssss! :sssh:

Net verkeerd om berekend. Van 45 euro toen naar 450 euro nu in 30 jaar is 8% rendement. Dat is ongeveer het gemiddelde rendement voor een belegging plus dat je 30 jaar gitaren hebt gehad. Lijkt me dan toch wel goede deal!

Les Paul R8
9 april 2008, 10:52
Mijn beste deal was een Les Paul Gary Moore. Gekocht voor 1200 euro en een kleine 3 jaar later voor 2000 verkocht. Mijn eerste PRS was ook een leuke. Ook gekocht voor 1200 euro en ruim een jaar later voor 1600 verkocht.

Wil je dit soort leuke deals doen, moet je natuurlijk vooral goedkoop in kunnen kopen. De uiteindelijke verkoopprijzen zijn redelijk marktconform. Mijn ervaring bij verkoop is wel dat je geduld moet hebben om een goede prijs te krijgen. Als je hem snel kwijt moet, zal de prijs daar ook naar moeten zijn.

Waar ik mij wel altijd aan erger is de ruildeals......Wil je mijn Hondo Pre-Lawsuit Naturaly reliced Brazilian Triplex Les Paul copy echt niet ruilen voor je Gibson Custom Shop Les Paul?
Of al die reacties die je krijgt dat ze die gitaar in de USA veel goedkoper zouden kunnen krijgen....Val mij dan niet verder lastig.....

Flipkoos
9 april 2008, 10:57
Ik koop ook altijd tweedehands en verkoop ze of voor dezelfde prijs of met ietsje winst. Ga er in ieder geval geen verlies op leiden...

G.G.
9 april 2008, 10:58
Ik koop ook altijd tweedehands en verkoop ze of voor dezelfde prijs of met ietsje winst. Ga er in ieder geval geen verlies op leiden...

Ik koop vaak een gitaar omdat ik bijvoorbeeld net DIE brug en tuners zoek. dan strip ik hem en gaat ie in onderdelen weg. Kost wat tijd, en je hebt constant een "voorraadje" liggen, maar het levert wel het meeste op.

bass blom
9 april 2008, 11:00
Ik ook niet, maar ik had altijd de regel dat als er eentje bijkwam, er ook eentje weg moest. Ergens in de afgelopen jaren is die regel overboord gegaan en nu heb ik ineens 10 gitaren, en begin straks aan de elfde. En ik wil toch ook nog een Les Paul erbij. Maar ik weet niet welke ik weg moet doen :???:

doe mij dat P90 stratje dan maar :D

pol
9 april 2008, 11:00
Gibsons verkopen altijd wel vrij snel heb ik de indruk.

mensen die echt willen kopen vragen ook meestal nooit om foto's, meestal dadelijk om een afspraak, die geef ik dan ook altijd voorrang :)

en ik ben meestal gewoon te lui om foto's te maken, zeker als het een courant model in het zwart is, iedereen weet toch wel hoe dat eruit ziet.

Hendriks
9 april 2008, 11:01
Ik ruil (bijna) altijd , ik ben begonnen met een Ibanez Artcore (€125) 2 jaar geleden en heb sinds dien ongeveer 10 maal geruild zonder bijbetaling en heb nu een American Vintage Custom Tele.

Ibanez- Epi-dot- mex;strat-Fernandes- strat hw-tele-nashville-Blade-Strat mij-Swing t-thru- Dearmond-strat mij- Gibson SG-Tele usa.

Word tijd voor een nieuw lijntje.

Les Paul R8
9 april 2008, 11:02
Gibsons verkopen altijd wel vrij snel heb ik de indruk.

mensen die echt willen kopen vragen ook meestal nooit om foto's, meestal dadelijk om een afspraak, die geef ik dan ook altijd voorrang :)

Ligt er net aan welk model. Sommige modellen zijn onbekend en verkopen niet snel.

bass blom
9 april 2008, 11:02
het leuke van de moderne tijden, een belg uit nijmegen kwam mijn SGP90 kopen en had zijn rabo telebankieren doosje meegenomen.
maakte de centen over, ik keek meteen daarna en het stond erop :D

Les Paul R8
9 april 2008, 11:04
een belg uit nijmegen

Ben niet zo goed in topografie, maar volgens mij ligt Nijmegen niet in België :D

Rinze
9 april 2008, 11:16
Maar Belgen mogen wel in Nijmegen wonen, heb ik begrepen...

bass blom
9 april 2008, 12:35
Maar Belgen mogen wel in Nijmegen wonen, heb ik begrepen...

precies, havana aan de waal noemen ze het toch? :D

Robin5150
9 april 2008, 16:36
850,- :hippie:

fenderben
9 april 2008, 19:52
Heet je Eric Clapton: € 10000,-

Heet je Eric Klaplong: €750,-

Heb je een hele andere naam, dan ong. hetzelfde als Erik Klaplong

En een Jan Jansen?