PDA

View Full Version : Jazzmaster zelfbouw - Brug alternatieven?



oddman
7 april 2008, 11:49
Hoi,

Ik ben al lang verzot van de Jaguar/Jazzmaster gitaren. Zien er erg gaaf uit.
Daar ik linkshandige ben, is het natuurlijk niet vanzelfsprekend om er 1 te testen/kopen ..

Enkele maanden geleden kreeg ik de kans om een linkshandige Jaguar te testen en tot mijn verbazing was het toch niets voor mij.
Het geluid was vrij goed, maar de feel en bespeelbaarheid was niet echt mijn ding.
Ik denk dat dit vooral te wijten is aan de short scale hals, waardoor er volgens mij minder spanning op de snaren staat.
Van zodra je een beetje attack in de aanslag gebruikte begon de gitaar overal te kletteren ..

Nu heb ik gezien dat de Jazzmaster een 'normale' scale hanteert. (strat, tele).
En via de website van Warmoth kwam ik al snel op de mogelijkheid om een linkshandige jazzmaster body te laten bouwen.
Zou er dan zelf 2 P-90's insteken en een strathals op monteren.

Ben denk ik niet van plan om een standaard Jazzmaster tremelo/brug te plaatsen daar deze toch wel wat probleempjes (buzz) heeft en blijkbaar ook wat sustain mist ..

Voorlopig ben ik nog aan het twijfelen tussen een standaard strat tremelo omdat deze het eenvoudigst is en goed te intoneren. (bij warmoth kunnen ze overigens alles naar wens frezen)
Maar dan ben ik niet helemaal tevreden over de looks ..
En een Tunomatic/gibsonachtige vaste brug. Maar hiervan weet ik niet hoe het zit met sustain en afstellingsmogelijkheden (toneren/actie).

Vandaar mijn vraag of jullie misschien wat tips hebben, welke ik best neem..
Of misschien zijn er nog andere opties?

Luke-wannabe
7 april 2008, 11:59
Een Tune o matic is nog makkelijker af te stellen. Daar zou ik voor gaan icm een Bigsby!

Mr.Fingers
7 april 2008, 14:03
Ik heb een jazzmaster (CIJ) en problemen met sustain/buzz/uitvliegende snaren heb ik niet (en ik ben niet een van de rustigste spelers)

Mogelijke bruggen zijn de Tune-O-Matic/Adjust-O-Matic (die laatste zit op de J Mascis Jazzmaster), of als je het origineel wil houden, een Mustangbrug (al dan niet die van Warmoth, waarbij je de zadeltjes kan instellen qua hoogte (wat bij een normale niet kan). Ook een gewone jazzmasterbrug, met dan een buzz-stop kan goed zijn (door die buzz-stop ben je dan wel quasi verplicht een floating trem te kiezen, zoals er standaard op zit).

Een bigsby raad ik af ten voordele van een floating-trem. Die floating trems zijn werkelijk enorm soepel te bedienen + erg stemvast, terwijl een bigsby iets robuuster is, en iets sneller ontstemd.

En P90's :stop: :mad:

Kies gewoon voor Seymour Duncan Antiquity 1 of 2's, of een setje AVRI's. Die doen de gitaar meer recht aan dan p90's

oddman
12 april 2008, 15:36
Bedankt voor de info alvast.

Ik zal het dan toch origineel houden denk ik en een Jazzmaster tremelo kopen.
Wat de brug zelf betreft den ik dat ik ga gaan voor de mustangbrug.

Ik vraag me alleen af of deze in het geheel in de hoogte verstelbaar is .. (om de actie aan te passen).

Wat de Seymour Duncan Antiquity's betreft .. Soundfiles op de site van SD zijn niet zo goed maar ik zoek nog even verder.

oddman
12 april 2008, 16:09
Heb net op youtube gezien dat ze inderdaad in hoogte verstelbaar is.

Mr.Fingers
12 april 2008, 19:42
Tip van de dag:

registreer je op offsetguitars.com/forums. Daar lopen wandelende encyclopediëen rond op het gebied van Jazzmaster & Jaguar. Curtiss Novak is daar ook lid, en aan hem kan je alles vragen ivm elementen, alternatieve bedradingen,...

oddman
13 april 2008, 03:20
thanks zal ik zeker doen !!