PDA

View Full Version : oktaafverschil A snaar en E snaar 5de fret



3803
16 februari 2003, 11:50
Ik hoor veruit geen verschil tussen deze 2 (zelfde noot), zelfs niet in oktaaf...
Ik heb ook gemerkt als je verschillende tabversies met elkaar vergelijkt dat deze noten zomaar onderling gebruikt wordend...(ene tab A snaar, andere E snaar 5)
Is dit afhankelijk per gitaar of is dit gewoon zo...

dikkie dik
16 februari 2003, 11:52
het is vaak makkelijker om op de 5e fret te spelen omdat je anders bij hele snelle nummers te ver moet rekken, dan kun je het dus niet halen zonder de 5e fret.

3803
16 februari 2003, 12:03
Als je gewoon de A aanslaat hoef je toch je vingers niet te zetten wat me toch sneller/gemakkelijker lijkt?

basswasp
16 februari 2003, 12:27
Idd, meestal is het makkelijker en soms kan het ook gewoon niet anders. Maar omdat ik geen nulde fret heb, speel ik liever gefrette noten, omdat deze beter klinken...

dikkie dik
16 februari 2003, 12:35
Op 2003-02-16 12:03, schreef 3803:
Als je gewoon de A aanslaat hoef je toch je vingers niet te zetten wat me toch sneller/gemakkelijker lijkt?


euhm hoe lang speel je al bass?? :wink:

3803
16 februari 2003, 14:31
Nog niet lang hehe...Maar basswasp zegt zelf ook dat het gemakkelijker is. Als je afwisselend met 2 vingers speelt lijkt het me echt niet moeilijk.

Het enige wat er inderdaad tegenover staat is dat het beter klinkt als het gefret is

Dandelion
16 februari 2003, 14:35
Losse snaren aanslaan is / lijkt makkelijker, maar een gefrette noot (A in dit geval), kan veel meer "bewerken". De toon is makkelijker te dempen, je kan slides maken wat van een open snaar moeilijker is etc.
Je hebt er gewoon meer invloed op.
Daarnaast kan een open snaar wat "fladderend" klinken, minder strak zeg maar...

Rhinus
16 februari 2003, 14:56
Open snaren blijven bij mij maar eindeloos doorklinken/doorgalmen of hoe dat heet. Ik probeer at dus zo weinig moegelijk te doen.

MxPx_Jos
16 februari 2003, 15:07
Bij mijn gitaar is een open snaar goed te gebruiken, alleen klinkt de G-snaar wat "fladderend"??...

Maar ik vind zeker dat een gefrette noot veel beter klinkt en beter te bewerken is, maar soms is het gewoon veel makkelijker om een open snaar te gebruiken. Maar dan moet je er wel opletten dat je de snaar dempt ja, maar dat doe ik of met mijn linker hand of met mijn rechter hand, met de vingers die ik niet gebruik...

basswasp
16 februari 2003, 17:11
Op 2003-02-16 14:35, schreef Dandelion:
Losse snaren aanslaan is / lijkt makkelijker, maar een gefrette noot (A in dit geval), kan veel meer "bewerken". De toon is makkelijker te dempen, je kan slides maken wat van een open snaar moeilijker is etc.
Je hebt er gewoon meer invloed op.
Daarnaast kan een open snaar wat "fladderend" klinken, minder strak zeg maar...


Dit was ik idd nog vergeten... als je ritmisch bezig bent met een bepaalde noot, bijvoorbeeld gedempt-A-A-gedempt-A-A is dit veel makkelijker op de gefrette manier.

Verder is benden natuurlijk moeilijker met een losse snaar :wink: Maar toch lukt 't; probeer eens de a-snaar aan te slaan en daarbij de brug en de headstock naar je toe te trekken :wink:

skabouter
16 februari 2003, 17:27
kijk hier trouwens erg mee uit !! zorg dat je bas van goede huizen komt, anders doet ie KRAK !! dan is het over met je neck.

ik doe dit grapje best vaak, en dat houd mijn basneck prima. maar op mijn oude raggitaar wou ik het een x doen, en toen kraakte ie toch gevaarlijk. meteen mee opgehouden.

ik vind losse snaren trouwens vervelend. het speelt trager, als je snel moet spelen in een lange basloop. zo`n losse snaar remt dan af. en inderdaad niet goed te dempen, resoneerd teveel, en niet sliden.

dikkie dik
16 februari 2003, 17:29
of je koopt gewoon een tremelo brug voor de bass :wink:

basswasp
16 februari 2003, 18:27
Tsja... da's lekker duur...

Chris Wolstenholme
16 februari 2003, 21:15
en ziet er veelste lomp uit :razz:

Ruud
16 februari 2003, 23:06
Tis soms wel gigantisch makkelijk overstappen me losse snaren, als snel tussenstapje zeg maar.. anders geefk inderdaad de voorkeur aan gefrette noten, idd, omdat je ze meer kunt 'bewerken'

skabouter
16 februari 2003, 23:07
tremolo ?? ben claypool toch niet, dude ! :grin:

jaalst
17 februari 2003, 12:49
Zal wel aan mij liggen maar ik snap nog altijd niet "echt" de vraag noch het probleem!?!!
I

skabouter
17 februari 2003, 13:52
ik eigenlijk ook niet......:-s

gewoon meelullen joh, dat doet toch iedereen :grin:

3803
17 februari 2003, 22:23
Ik vroeg me enkel af wat je het beste gebruikt...De vraag is reeds in het begin van het topic beantwoord:-)

Semafoor
17 februari 2003, 23:02
Maar waarom, dan de term 'oktaafverschil'? Dat bracht me een beetje in de war namelijk. Je bedoelt dus klankverschil?
Maar goed, als ik de vraag goed begrepen heb: pak zoveel mogelijk gefret (is al gezegd, maar goed).

dumBASS
17 februari 2003, 23:40
:lol:
:lol:
:lol:
:lol:
:lol:

basswasp
18 februari 2003, 16:33
Idd... 'k had 't maar even ze gelaten, maar dat klopt idd voor geen meter... :wink: