PDA

View Full Version : Brom/ruis uit london city protube ft100



rhcp_schipper
7 april 2008, 10:54
Hallo Mensen,

Ik zit hoop ik met een klein probleempje, ik ben dus in het bezit van een london city protube ft100 buizenversterker(100watt), maar heb dus een probleem(pje).

Als ik de versterker aansluit aan het net, maar er verder niets aanhang, en hem dan van de standby afzet, dus de versterker geheel aanzet, dan komt er best nog wel wat brom/ruis uit de versterker(beetje moeilijk te omschrijven wat het nu is), volgens mij ligt het niet aan slechte aarding, omdat we nog een gitarist hebben die op het zefde net speelt(in onze oefenruimte), en die het probleem niet heeft.

Je hoort het verder niet als je speelt, maar als het gewoon stil is, is het net iets teveel aanwezig.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn? Buizen lijken mij ook niet het probleem, de buizen zitten er misschien iets langer dan een jaar in, en de versterker word ongeveer elke week hoogstens 6 uurtjes aan.

Ik ben benieuwd of iemand enig idee heeft wat dit kan zijn.

Groeten Tim

rhcp_schipper
7 april 2008, 12:48
Ik speel btw ook altijd op half vermogen, dus op 50 watt, msischien wel bruikbare informartie.

Levitation
7 april 2008, 13:01
Hallo Mensen,

Ik zit hoop ik met een klein probleempje, ik ben dus in het bezit van een london city protube ft100 buizenversterker(100watt), maar heb dus een probleem(pje).

Als ik de versterker aansluit aan het net, maar er verder niets aanhang, en hem dan van de standby afzet, dus de versterker geheel aanzet, dan komt er best nog wel wat brom/ruis uit de versterker(beetje moeilijk te omschrijven wat het nu is), volgens mij ligt het niet aan slechte aarding, omdat we nog een gitarist hebben die op het zefde net speelt(in onze oefenruimte), en die het probleem niet heeft.

Je hoort het verder niet als je speelt, maar als het gewoon stil is, is het net iets teveel aanwezig.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn? Buizen lijken mij ook niet het probleem, de buizen zitten er misschien iets langer dan een jaar in, en de versterker word ongeveer elke week hoogstens 6 uurtjes aan.

Ik ben benieuwd of iemand enig idee heeft wat dit kan zijn.

Groeten Tim

Heb ik ook bij m'n Marshall en het zal 9/10 kansen toch aan je lampen liggen. Nieuwe lampen kunnen het ook begeven. Kan ook wat stof aan de voetjes zitten (maar die kans is klein aangezien die voetjes altijd goed beschermd worden).

Draai je head eens open, stof hem eens uit en haal, eventueel, de pre-amplampjes er eens uit.

Voorversterkerlampen absoluut laten zitten, want als je die eruit haalt moet je je versterker opnieuw biassen. (Maar dat wist je misschien al wel.)

rhcp_schipper
7 april 2008, 13:06
Heb ik ook bij m'n Marshall en het zal 9/10 kansen toch aan je lampen liggen. Nieuwe lampen kunnen het ook begeven. Kan ook wat stof aan de voetjes zitten (maar die kans is klein aangezien die voetjes altijd goed beschermd worden).

Draai je head eens open, stof hem eens uit en haal, eventueel, de pre-amplampjes er eens uit.

Voorversterkerlampen absoluut laten zitten, want als je die eruit haalt moet je je versterker opnieuw biassen. (Maar dat wist je misschien al wel.)

Ik ben laatst nog bezig geweest met mijn amp, en heb toen alle buizen eraf gehad. Maar ik merk geen verschil in mijn sound. Dus volgens mij is er niets aan de hand met mijn bias. Kan ik natuurlijk ook verkeerd hebben.

Er is voor de rest niets mis met mijn geluid(behalve dan het ongewenste lawaai), dus kunnen het de buizen wel zijn?

Bedankt voor de info.

Levitation
7 april 2008, 14:17
Ivm die bias kan je geluk hebben. De kans dat je de boel ontregelt is niet onbestaande en zelfs heel groot. Die voorversterkerlampen laat je beter zo zitten.

Ja, waarschijnlijk zal het dan zijn. Op een ander forum loopt toevallig een gelijkaardig topic. En een amptech zei daar hetzelfde. Lampen of anodeweerstanden (maar van dat laatste ken ik zelf niks).

Het is natuurlijk jammer, maar de garantie dat een nieuwe lamp ook daadwerkelijk de gebruikelijke 4-6 jaar mee gaat is er niet.

Het kan trouwens zijn dat de bias te hoog afgesteld staat waardoor de lampen te heet worden en daardoor ook sneller slijten.

rhcp_schipper
7 april 2008, 14:23
Ivm die bias kan je geluk hebben. De kans dat je de boel ontregelt is niet onbestaande en zelfs heel groot. Die voorversterkerlampen laat je beter zo zitten.

Ja, waarschijnlijk zal het dan zijn. Op een ander forum loopt toevallig een gelijkaardig topic. En een amptech zei daar hetzelfde. Lampen of anodeweerstanden (maar van dat laatste ken ik zelf niks).

Het is natuurlijk jammer, maar de garantie dat een nieuwe lamp ook daadwerkelijk de gebruikelijke 4-6 jaar mee gaat is er niet.

Het kan trouwens zijn dat de bias te hoog afgesteld staat waardoor de lampen te heet worden en daardoor ook sneller slijten.

Bedankt voor de informatie. Ik snap alleen niet alles wat je me in je verhaal uitlegt. Op welk forum loops een soortgelijk topic?

Robin.ke
7 april 2008, 21:02
Ik heb zelf een LC Bulldog die nieuw uit de doos ook behoorlijk ruist/kraakt. Het lijkt af en toe wel of je een ouderwetse grammafoonplaat aan hebt staan. Vervanging van de V1 buis van het overdrive kanaal heeft al wel redelijk wat opgelost, maar stil is hij nog steeds niet.
Ik ga binnenkort ook de overige buizen vervangen.
Mijn conclusie is dan ook dat LC er standaard B-keus buizen in zet (ondanks dat het EH buizen zijn).

pasqual
7 april 2008, 21:32
het zijn trouwens de eindtrapbuizen die ge-biasd moeten worden en waar je beter van af blijft en niet de voorversterker ( pre-amp ) buizen. die moet je niet doorelkaar halen. pre-amp buizen zijn ongeveer de helft kleiner en smaller als de eindtrapbuizen. maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook, toch?
@robin.ke : trouwens die LC bulldog van mij kraakt in zijn geheel niet, tenminste niet meer of minder dan welke andere buizentop die ik ken.
hij is wel moeilijk te verkopen die bulldog, ik krijg wel leuke biedingen op marktplaats maar als ik terugmail krijg ik geen antwoord meer of ze hebben ineens geen geld meer; vreemd!! onbekend maakt onbemind.

groeten Pasqual.

Robin.ke
7 april 2008, 21:57
het zijn trouwens de eindtrapbuizen die ge-biasd moeten worden en waar je beter van af blijft en niet de voorversterker ( pre-amp ) buizen. die moet je niet doorelkaar halen. pre-amp buizen zijn ongeveer de helft kleiner en smaller als de eindtrapbuizen. maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook, toch?
@robin.ke : trouwens die LC bulldog van mij kraakt in zijn geheel niet, tenminste niet meer of minder dan welke andere buizentop die ik ken.
hij is wel moeilijk te verkopen die bulldog, ik krijg wel leuke biedingen op marktplaats maar als ik terugmail krijg ik geen antwoord meer of ze hebben ineens geen geld meer; vreemd!! onbekend maakt onbemind.

groeten Pasqual.

Die moet je ook niet verkopen, vindt het zelf een leuke amp voor het geld.

pasqual
8 april 2008, 20:08
ik ga 'm zeker wel verkopen!! en dat doe ik niet omdat ik niet tevreden ben met de amp. mijn bezwaar zit 'm in het feit dat het een top is.
ik zal het ff proberen uit te leggen: een top hoort een cabinet bij. en het karakter van ( veel ) cabs is dat het geluid zich teveel rechtlijnig verplaatst en niet ruimtelijk. dus of ik nu LC of marshall of whatever gebruik, dat zal weinig uitmaken. mijn ervaring met combo's is dat het geluid zich beter verspreid. waarom heb ik dan die bulldog gekocht? tja.....
ik had 'm in een muziekzaak geprobeerd en niet op een hoog volume en dichtbij de amp en was helemaal weg van dit geluid op dat moment. een week later heb ik deze amp particulier gekocht en een tijdje daarna een marshall cab. in de oefenruimte komt het er niet uit wat ik in die muziekzaak hoorde, ook al heb ik 'm op verschillende cabs uitgeprobeerd.

ik zal eventueel 2 losse 112 cabs kunnen aanschaffen om het probleem op te lossen maar ik heb niet zoveel zin meer in de eeuwige zoektocht. ik ga dus weer voor een combo, ook een stuk praktischer.
dus: mocht je er een tweede bij willen hebben om stereo te spelen en een gratis hernia: pm maar ff. :)

groeten Pasqual.