PDA

View Full Version : Stelling: Als je geen noten kunt lezen ben je geen goede gitarist



070_RHCP_070
7 april 2008, 08:36
Ik zat gisteren op een verjaardag en we hadden het zo over gitaren enz enz (ook ff een stukje van Europa van Santana gespeelt 8-) )
En ze vroegen of ik les had en of ik noten kan lezen..

Ik kon eerst wel een beetje noten lezen maar ik had er geen zin meer in dus nu behandelen we het niet meer in de les..

Toen werdt er gezegt van als je geen noten kan lezen ben je geen goede gitarist.. dus wij een hele discussie..
Ik ben benieuwd of jullie het daar mee eens zijn?

Ik heb er gemengde gevoelens over.. ik denk dat het heel handig is om het te kunnen zodat je gewoon alles kunt spelen wat je niet kunt omdat je dan ook de maten kunt lezen op blad muziek bla bla bla

maar aan de andere kant.. vindt ik dat je ook zonder noten een goede gitarist kunt zijn als je gewoon tablatuur en je je oren gebruikt..

pol
7 april 2008, 09:16
tuurlijk, welke gitarist gaat er nu optreden met bladmuziek voor z'n neus ?

wat niet wil zeggen dat je geen theorie moet kennen.

G.G.
7 april 2008, 09:59
Ik zeg 1 ding: Jimi Hendrix





Slotje! :)

hendrix_appendix
7 april 2008, 10:06
Een goeie gitarist is er eentje die, ongeacht de wijze waarop, mensen weet mee te voeren in zijn/haar spel. Of 'íe dan theoretisch onderlegd is is daar volledig ondergeschikt aan, ik beschouw noten kunnen lezen dan ook meer als een hulpmiddel/verdieping dan een must.

Kim Wilson
7 april 2008, 10:12
Het is ook maar net wat je onder noten lezen verstaat. Ik kan redelijk noten lezen, maar dan voornamelijk de lengte van de noten, het ritme, rusten en de opbouw van de gehele notenbalk. Maar als ze mij een noot aanwijzen, moet ik er wel even over nadenken welke noot dat precies is. En dat vertalen naar gitaar kan ik ook nog niet direct.

Ik denk dat het voor een gitarist belangrijker is dat ie zijn ladders kent. Ik denk dat er weinig gitaristen van een notenbalk aflezen. Bij piano/orgel wel, en voor zang(-koren) is een notenbalk ook erg handig. En zo zijn er veel meer muziekinstrumenten waarbij gebruik wordt gemaakt van noten. Maar niet zoveel bij gitaar. Misschien omdat dat meer een gevoelsinstrument is?

Luke-wannabe
7 april 2008, 11:01
Noten lezen is niet per sé voor elke gitarist een vereiste, maar als je iets van theorie af weet is dat wel heel fijn.

Kim Wilson
7 april 2008, 11:19
Noten lezen staat niet gelijk aan kennis van theorie, hè?

gitaarvrouwtje
7 april 2008, 11:21
noten lezen heeft niks te maken met goed gitaar spelen
ik kan prima noten lezen, maar doe er met gitaar niks mee, t hindert me
nonsens dus

Zamalan
7 april 2008, 11:53
Ik speel nu 3 maanden gitaar en ik kom een beetje overeen met Kim Wilson wat notenbalken betreft. Een rust, halve noot, hele noot herkennen etc. Maar zeggen dat een bepaald bolletje een A3 is kan ik niet.

Wat ik wel zou willen leren is welke noten er in een key zitten, hoe akkoorden opgebouwd zijn, waar de noten te vinden zijn op de nek en welke toonladders en dergelijke ik er kan over spelen. (Moet maar eens =Jeroen='s posts bekijken :))

SteveM
7 april 2008, 13:41
Volgens mij heeft het een niets met het ander te maken: er zijn heel veel verschrikkelijk goede gitaristen die geen noot kunnen lezen en er zijn heel veel goede notenlezers die voor geen meter gitaar kunnen spelen.
Wat wel zo is: als je als (goede) gitarist noten kunt lezen ben je breder inzetbaar en kun je makkelijker informatie overdragen en krijgen op papier, dus zonder dat je alles eerst op het gehoor moet doorwerken. Ik speel in een Big Band en dan is het errug handig dat je gewoon je partij kunt lezen. En doordat ik kan lezen ben ik ook makkelijk inzetbaar in andere combinaties. Maar dat kan niet zonder oren.
Wat ik lastig vind is wanneer een gitarist (of andere muzikant) geen noten wil gaan lezen, maar ondertussen wel een geheel eigen notatiesysteem voor akkoordenschema's (of tonen) heeft zitten bedenken waar verder niemand wat van snapt.

Il_Falco
7 april 2008, 13:48
Voor mij is noten kunnen lezen niet noodzakelijk om een goede gitarist te zijn. MAAR in sommige gevallen kan het wel handig zijn. Bij ons op school verwachten ze dat je kinderliedjes op een instrument kunt spelen. en die staan uitgeschreven in noten. dus hier en daar kan ik noten spelen.

Wat ik wel noodzakelijk vind, is te weten dat als er een kruis voor het stuk staat, dat het in G staat. Zulke kennis vind ik belangrijker dan noten kunnen lezen.

Trouwens, waarom hebben ze anders tablatuur uitgevonden? :cooler:

Mr.Fingers
7 april 2008, 13:51
Ik zeg 1 ding: Jimi Hendrix
Slotje! :)

Ik zeg twee dingen:

Jimi Hendrix

Django Reinhardt (die kon lezen noch schrijven tot halverwege de jaren '30)

R.J
7 april 2008, 15:10
Kom nou zeg, tis geen piano.

Een volmondig NEEN.
Het zal je nog verbazen wie van je grote gitaarhelden geen noten kunnen lezen denk ik zo :chicken:

Pais
7 april 2008, 16:17
Wat een flauwe stelling... Iedereen die zich een beetje heeft verdiept in verschillende gitaristen komt erachter dat de grootste virtuozen soms geen noot lezen.

MazeMouse
7 april 2008, 16:20
Ik kan geen noot lezen. Ik kan echter wel noot-lengte, rusten, maatsoort etc herkennen. En ik kan vloeiend gitaartabs lezen ;)
En met genoeg tijd kan ik noten ook wel "vertalen"

Ik vind het belangrijker dat ik mijn toonladders ken en weet hoe een gemiddeld akkoord in mekaar zit dan dat ik vloeiend noten kan lezen.
Sterker nog, ik mis niks aan dat ik geen noten kan lezen. Ik zou het wel enorm missen als ik mijn toonladders en akkoorden niet zou kennen.

Dus de stelling is van iemand die:
A: Er geen reet vanaf weet
B: Het zelf wel kan maar vrijwel geen gitaar kan spelen en nu jaloers is op iedereen die zijn gitaartijd nuttiger heeft besteed met leren spelen ipv leren noten lezen ;)
C: Het zelf wel kan en graag zijn ideeën als absolute waarheid verkondigt terwijl een hele berg praktijkvoorbeelden zijn hele stelling onderuit schuppen.

Eko
7 april 2008, 17:41
Tommy Emanuel leest geen noot, speelt als een van de beste ( zo niet de beste ) acoustisch gitaar. Hij moet daar zelf altijd heerlijk om lachen. Hij weet dat een F lager is dan een G en je kunt hem vragen of een nummer in een bepaald accoord staat , maar daar houd het mee op.

Barkeepert
7 april 2008, 18:14
Ik kan noten lezen, voor de piano maar wat gitaar betreft kan ik niets tot weinig mee. Telt dat ook? :p

Ik vind het overigens onzin dat zoiets bepaalt of je een goede of slechte gitarist bent, maar goed dat is al vaak genoeg gezegd.

m@rijn
7 april 2008, 18:15
Ik speel nu al 9 jaar viool en heb dus alle noten en maatsoorten en dergelijke geleerd aan de muziekschool. Nu ben ik een tijd terug gestart met gitaar op mezelf, maar ik leer de muziekstukjes via guitar pro. Daar heb ik noten, tabs, ritme en alles op 2 lijntjes. Als ik een noot op mijn gitaar speel dan kan ik altijd van gelijk welke noot direct zeggen welke noot het is, maar ik kan bijvoorbeeld geen si mol (Bes?) spelen op commando (buiten in de eerste 3 posities misschien wel, maar verder rijkt dat niet). DUS: noten kunnen lezen is zeker geen vereiste om een goede gitartist te kunnen worden, het is eerder een handige hulpmiddel om sneller vooruit te kunnen gaan. Als je noten hebt leren lezen heb je sowieso wel wat extra gevoel voor muziek en hoor je direct wanneer iets niet goed zit.

Rocketman
7 april 2008, 21:21
Ik heb ooit noten kunnen lezen; piano, blokfluit, klassiek gitaar. Maar toen ik pop en rock gitaarles vroeg, wat in die tijd, in ons achterlijke dorp, niet echt gewaardeerd werd, kreeg ik een beoordeling "hij geeft de voorkeur aan lichte muziek". Ik spreek hier overigens over de 80s en niet over de 20s. Het gevolg was dat ik een hele dure country gitaar kreeg en bluegrass les. Deze lessen waren niet meer in standaard notenschrift maar in een tab-achtige notatie.

Toen ik uiteindelijk van een oom een paar standaard akkoorden leerde, na 4 jaar klassiek en bluegrass les, besloot ik met lessen te stoppen. Dit is ruim 25 jaar geleden en heb sindsdien geen bladmuziek meer gelezen en lees dan ook geen noot. Tabs lees ik eigenlijk ook niet. De hoofdreden is dat ik vind dat er heel veel bagger tussen zit; iedere mongool kan iets uploaden en dat een "tab" noemen.

Ik ben dus helemaal aangewezen op wat ik hoor, en (tegenwoordig dankzij internet) zie. Iemand zei "Jimi Hendrix", nou probeer dat maar eens in notenschrift weer te geven. Het tekentje voor feedback of aanstekerbenzine moet nog uitgevonden worden. Zonder gekheid; de meeste gitaarmuziek laat zich niet met standaard muzieknotatie vastleggen, met tabs ook niet trouwens.

Het zijn vaak ook bepaalde technieken die t m doen. Ik noem een voorbeeld "chicken pickin", dat kan je wel weergeven in notenschrift maar als je de techniek niet beheerst kun je niets met de bladmuziek waar die noten opstaan. Idem geld voor veel van die metal truukjes. Und so weiter.

Kortom, het notenschrift heeft in mijn ogen bar weinig met het gitaarspel te maken.

urezna
11 april 2008, 08:56
is deze stelling dan net zoiets als:
als je niet kunt lezen, kun je ook niet goed praten?

Undertaker-120306
11 april 2008, 10:38
Zeker oneens, je hoeft niet persee noten te kunnen lezen als je een goede gitarist wilt zijn (ik werk gewoon met tabs).

gitaarvrouwtje
11 april 2008, 11:13
is deze stelling dan net zoiets als:
als je niet kunt lezen, kun je ook niet goed praten?

meer zoiets als als je niet goed kunt lezen ben je dom volgens mij haha

Van Dattum
11 april 2008, 11:28
Ik wil niet zeggen dat je geen goede gitarist kan zijn zonder noten te kunnen lezen, integendeel, voorbeelden te over. Maar ik vind het persoonlijk wel jammer dat ik het nooit heb geleerd. Het is toch dé taal binnen de muziek!

Tubescreamer
11 april 2008, 11:59
Zwaar oneens met de stelling! Wat een onzin! Goed alle argumenten tegen zijn al geroepen volgens mij. Ik kan overigens een beetje noten lezen, omdat ik ooit twee jaar pianoles heb gehad, maar op gitaar moet je t me niet vragen. Ik heb het ook nooit/zelden met tabs geleerd, ik heb (bijna)alles op gehoor gedaan/uitgezocht, net zoals wel meer mensen kunnen.
En het omgekeerde kan ook: mensen die goed & snel noten kunnen lezen, kunnen soms no way iets op gehoor napielen, omdat ze zich daar nooit op geoefend hebben. Hoeft immers niet als je altijd van notenschrift leest.
Zelfde met wie er beter is met optredens: alles met de hele band noot voor noot netjes naspelen wat je geoefend hebt, of ben je ook in staat om lekker te jammen en maar te kijken waar het op uitkomt?
En wie is er dan beter? Als jij uit je instrument trekt wat voor jouzelf en een evt. publiek voldoende is, dan maakt het niet uit hoe. Zennnn :hippie:

jikes87
28 april 2008, 08:36
Misschien dat J. Hendrix ook een beperkte visie op muziek zou hebben gekregen als hij van kinds af aan noten had leren lezen. Misschien dat hij dan helemaaal niet zo outside the box was gaan denken met zijn muziek.

pol
28 april 2008, 08:49
hmm, als je toch iets niet van Hendrix kunt zeggen is het dat hij zijn theorie niet kende, of hij al dan niet noten kon lezen doet er niet toe, hij wist perfect wat bij mekaar ging, die was theoritisch helemaal niet zwak.

Van Dattum
28 april 2008, 09:13
En wat te denken van bijvoorbeeld ene Steve Lukather... Die kerel leest perfect noten en chord charts en kent zijn theorie van links naar rechts en weer terug. Is toch niet echt een rotte gitarist.
Het stelt je wel in staat om sneller in diverse stijlen te kunnen spelen en effectiever met je mede-muzikanten te communiceren.

Nogmaals, ik vind het wel jammer dat ik niet heb geleerd om noten te lezen. En om er nu (en op mijn leeftijd...) nog aan te beginnen...

Uiteraard zijn er genoeg uitzonderingen te noemen, allemaal geweldige gitaristen, maar ook allemaal uitzonderlijk getalenteerd...!

sjoerd5
28 april 2008, 09:16
Net zo als meer mensen hier heb ik ff tijd nodig voor dat het van papier tot luchttrilling veranderd word.
Het lukt wel, maar het duurt even.

Op school moeten we wel eens wat van noten spelen.
Wat ik dan snel doe (die stukjes stellen btw bar weining voor) stukje uit m'n hoofd leren, door snel naar de docent.
Dan tijdens het uit je hoofd spelen even heel moeilijk naar het papier kijken, klaar.

Tubescreamer
28 april 2008, 10:28
Ik vind ook niet dat het slecht is om noten te kunnen lezen, integendeel, ik heb er bewondering voor, omdat het best moeilijk is om het goed te kunnen!
Maar nogmaals, de stelling an sich vind ik onzin evenals het omgekeerde.

Tho
28 april 2008, 17:55
Wat een belachelijke theorie zeg. Niet eens relevant

zeiler
28 april 2008, 18:40
lijkt me duidelijk :) ik kan het ook niet :) haha

nee, geintje, maar het helpt denk ik wel, maar is absoluut geen voorwaarde!

TimmU
28 april 2008, 18:49
Ik ben het ermee oneens. Ik speel toch voornamelijk m'n eigengeschreven werk als ik met anderen ben? en alleen red ik me wel met tabs.

Ik geloof ook wel dat ik alsnog aardig kan spelen, en ik kan ook geen noten lezen. Zou het nog wel is moeten leren denk ik.

remspoorman
28 april 2008, 19:49
Op zich zou je zelfs beter zijn als je noten noch tablatuur kon lezen, want dan had je nergens om je aan vast te houden, en moest je het dus helemaal zelf doen

GeofJackon
28 april 2008, 19:56
k Kan amper noten lezen, maar dat boeit me niet. K zou wel eens moeten beginnen aan wat theorie, want dat vind ik wel handig

RoelTM
28 april 2008, 21:16
als je niet kunt lezen, betekend dat toch ook niet dat je niet kunt praten???
'k vind t echt nergens op slaan...


EDIT: die was al eens gepost... :dontgeti: :satisfie:

JohnLord
28 april 2008, 21:52
Een klassiek gitarist moet wel noten kunnen lezen. Voor ons popjongens en
-meiden: zinloos. Een zekere kennis van theorie is zeer gewenst.

Tubescreamer
29 april 2008, 02:10
Een klassiek gitarist moet wel noten kunnen lezen. Voor ons popjongens en
-meiden: zinloos. Een zekere kennis van theorie is zeer gewenst.
Oh dus als het niet klassiek is, is het pop :D? Mozart was in zijn tijd ook pop hoor. Paganini had groupies :cooler: .
Maar begrijp wel wat je bedoelt hoor. Het woord *pop* krijg ik alleen kriebels van.
En een zekere theorie kennis: ja, zeker mee eens in wat voor soort vorm dan ook. Ik denk dat het erger is als je niet openstaat voor dingen, of beter gezegd: dat je kennis verwerpt of afdoet als onzin, da's niet goed. Kun je later nog besluiten of het voor jou persoonlijk wel of niet werkt. Bijvoorbeeld nogmaals: zeggen dat noten lezen nodig is om een goeie muzikant/gitarist te kunnen zijn is net zo maf om te stellen als het omgekeerde.

Han S
29 april 2008, 11:11
Wat een heerlijke discussie. Muzikaliteit is een talent en noten lezen kan heel makkelijk zijn. Het is pas een probleem als je niet zonder dat papiertje voor je snuffert kunt spelen.

Ik zie de grote klassieke pianisten altijd zonder papiertje spelen, ze hebben het via het papiertje uitgevogeld, maar spelen het uit het hoofd. Noten kunnen lezen is heel handig als je dingen moet uitzoeken, verder heb je het niet meer nodig.

Tho
29 april 2008, 11:18
lijkt me duidelijk :) ik kan het ook niet :) haha

nee, geintje, maar het helpt denk ik wel, maar is absoluut geen voorwaarde!

Ik kan noten lezen

Kim Wilson
29 april 2008, 11:30
Mijn zwager speelt piano, maar heeft van jongs af aan alleen maar theorie geleerd. Wat dus betekent dat hij verder ook niet kan spelen buiten zijn papieren om. Zonder bladmuziek begint ie niks, en dat vindt hij nu zelf ook erg jammer.

Tubescreamer
29 april 2008, 11:38
Mijn zwager speelt piano, maar heeft van jongs af aan alleen maar theorie geleerd. Wat dus betekent dat hij verder ook niet kan spelen buiten zijn papieren om. Zonder bladmuziek begint ie niks, en dat vindt hij nu zelf ook erg jammer.
Dat bedoelde ik paar postjes terug ook. En je kunt het wel of niet jammer vinden, maar hij wordt er niet perse een slechtere pianist door natuurlijk. Als -ie prachtig kan spelen vanaf bladmuziek dan is dat net zo knap toch?

Kim Wilson
29 april 2008, 11:41
Dat bedoelde ik paar postjes terug ook. En je kunt het wel of niet jammer vinden, maar hij wordt er niet perse een slechtere pianist door natuurlijk. Als -ie prachtig kan spelen vanaf bladmuziek dan is dat net zo knap toch?
Nou, het is wel ongelofelijk knap wat hij kan, maar het beperkt hem natuurlijk wel in zijn eigen muzikaliteit. Eigen inbreng is er niet echt bij. Je moet het zien als het verschil tussen een verhaal voorlezen of een verhaal vertellen op je eigen manier.

Noten zijn hartstikke handig, en ik ben ook blij dat ik het enigszins kan lezen, maar ervan afhankelijk zijn lijkt me echt beroerd.

Tubescreamer
29 april 2008, 11:44
Nou, het is wel ongelofelijk knap wat hij kan, maar het beperkt hem natuurlijk wel in zijn eigen muzikaliteit. Eigen inbreng is er niet echt bij. Je moet het zien als het verschil tussen een verhaal voorlezen of een verhaal vertellen op je eigen manier.

Noten zijn hartstikke handig, en ik ben ook blij dat ik het enigszins kan lezen, maar ervan afhankelijk zijn lijkt me echt beroerd.
Maar hoe is hij op gehoor bijvoorbeeld? Kan hij wel iets naspelen als hij het hoort, al zijn het maar een paar nootjes?

Kim Wilson
29 april 2008, 11:53
Maar hoe is hij op gehoor bijvoorbeeld? Kan hij wel iets naspelen als hij het hoort, al zijn het maar een paar nootjes?
Dat weet ik zo niet, eigenlijk.

Tubescreamer
29 april 2008, 12:04
Dat weet ik zo niet, eigenlijk.
Als hij dat niet kan moet -ie het eens proberen. Gaat er misschien inene een wereld voor 'm open :D

Kim Wilson
29 april 2008, 12:09
Als hij dat niet kan moet -ie het eens proberen. Gaat er misschien inene een wereld voor 'm open :D
Oh, dat probeert hij ook wel. Maar hij blijft tegen die muur van theorie aanlopen. Hij heeft het op heel jonge leeftijd echt helemaal verkeerd geleerd. Verkeerde leraar, die enkel gefocust was op een bepaalde manier van theorie toepassen. En natuurlijk kun je dat met veel oefenen wel doorbreken, maar ja, hij is inmiddels ook vader van twee kinderen, en heeft een knetterdrukke baan in de ICT...

Tubescreamer
29 april 2008, 12:13
Oh, dat probeert hij ook wel. Maar hij blijft tegen die muur van theorie aanlopen. Hij heeft het op heel jonge leeftijd echt helemaal verkeerd geleerd. Verkeerde leraar, die enkel gefocust was op een bepaalde manier van theorie toepassen. En natuurlijk kun je dat met veel oefenen wel doorbreken, maar ja, hij is inmiddels ook vader van twee kinderen, en heeft een knetterdrukke baan in de ICT...
Jammer. Het overkomt de allerbesten.....

Harry
29 april 2008, 12:35
mijn vriendin speelt piano en dwarsfluit alleen van bladmuziek, maar op de basgitaar doet ze alles op haar gehoor. Ligt er misschien aan hoe iets aangeleerd is....
Maar hoe is hij op gehoor bijvoorbeeld? Kan hij wel iets naspelen als hij het hoort, al zijn het maar een paar nootjes?

TimoSomers
30 april 2008, 09:52
Oneens, Bullshit.

pannekoek
30 april 2008, 14:23
Oneens, Bullshit.

ik kan een beetje noten lezen maar ik gebruik het nooit bij het gitaar spelen, mijn gitaarleraar wil wel dat ik ritmes beter moet leren lezen en daar ben ik het ook wel mee eens, maar ik zie mezelf tijdens een optreden met me band niet een lessenaar met vellen papier voor me liggen :P

naja, is een x wat anders dan headbangen