PDA

View Full Version : Vreemde gedachtekronkel



hesse
7 april 2008, 08:21
Is dit normaal of ben ik gewoon belachelijk? Ik ben ineens tot de conclusie gekomen dat moddeling eigenlijk niet het je dat is en dat een gewone versterker zoveel mooier is van geluid en ook leuker qua speelbaarheid. :chicken:

JvD.
7 april 2008, 08:38
Is dit normaal of ben ik gewoon belachelijk? Ik ben ineens tot de conclusie gekomen dat moddeling eigenlijk niet het je dat is en dat een gewone versterker zoveel mooier is van geluid en ook leuker qua speelbaarheid. :chicken:
Eigenlijk raakt iedereen electro moe, als hij/zij zo'n moddeling bak lang in huis heeft. ik weet nog niet hoe dat zit met dat line6+bogner ding, dat klonk echt heel goed.
maar volgens mijn stapt bijna iedereen over op het moment dat hij/zij het kan betalen.

the sure thing
7 april 2008, 08:56
Eigenlijk raakt iedereen electro moe, als hij/zij zo'n moddeling bak lang in huis heeft. ik weet nog niet hoe dat zit met dat line6+bogner ding, dat klonk echt heel goed.
maar volgens mijn stapt bijna iedereen over op het moment dat hij/zij het kan betalen.... stapt iedereen over van wat naar wat?

Luke-wannabe
7 april 2008, 09:08
Modeling naar buizen..

the sure thing
7 april 2008, 09:59
Modeling naar buizen.. PRECIES! Mijn stelling is: in de studio kan modelling een prima plek hebben, maar op de buhne (live) klinken buizenamps beter dan modelling-meuk. Zelfs stukken beter van de Line6 Valve series. En niet onbelangrijk (zoals al eerder werd gezegd): buizenamps zijn LEUKER.

Synx
7 april 2008, 10:18
Is dit normaal of ben ik gewoon belachelijk? Ik ben ineens tot de conclusie gekomen dat moddeling eigenlijk niet het je dat is en dat een gewone versterker zoveel mooier is van geluid en ook leuker qua speelbaarheid. :chicken:

Netzoals je vriendin joh, die ene meid, je weet wel bij de AH. Dat jonge bloempje van bijna 18 is veel leuker. :P

MjS
7 april 2008, 11:05
Nadat ik 2 maandjes met een X3L plus actieve monitor gespeeld heb ben ik weer terug bij buizen, tot volle tevredenheid. Nou ben ik ook niet het type dat 100 sounds nodig heeft, gebruikte er op de X3L ook maar 3 of zo. Grootste nadeel van modelers vind ik dat je zo gigantisch veel aan het tweaken bent voordat je iets acceptabels hebt. Terwijl het bij mijn versterker (H&K Statesman) juist onbelangrijk is hoe de EQ staat. Ja, het maakt wel veel verschil, maar als je hier de treblepot een draai geeft heb je niet meteen dat scheermesjesgeluid.

Qua modeling is de X3 nummertje 4, verder heb ik een V-Amp2, Korg PXR4 en een Yamaha DG-stomp gehad. Met name die laatste werkte veel simpeler en gaf veel sneller een goede sound.

polysix
7 april 2008, 13:10
mijn ervaring met modellers is dat ze heel veel geluiden hebben die het vaak net niet helemaal zijn. Dan heb ik liever de blues deluxe van een vriend van mij waar in ik alleen maar hoef in te pluggen en een heerlijk geluid heb.

FNaRK
7 april 2008, 13:31
ben van buizen terug naar transistor icm Digitech modeling

Braindead
7 april 2008, 13:34
ben van buizen terug naar transistor icm Digitech modeling

Hey FNaRK, wat is dat voor mod op die 2120 artist?

piet elektron
7 april 2008, 13:37
ben van buizen terug naar transistor icm Digitech modeling

Ben ik benieuwd WAAROM Knarf juist weer is overgestapt van buizen op trans?

AART
7 april 2008, 13:41
Hey FNaRK, wat is dat voor mod op die 2120 artist?

Bruine restjes/

FNaRK
7 april 2008, 13:44
Hey FNaRK, wat is dat voor mod op die 2120 artist?

een hele speciale die er voor zorgt dat je zonder problemen geld uitgeeft en DAT KLOTE DING NOU EINDELIJK EEN KOOPT !!!!

maar serieus, ik heb er overheen gepiest en nu klinkt ´ie nog vetter !

SteveM
7 april 2008, 13:48
Vorig jaar heb ik na heel veel wikken en wegen een BossGT3 aangeschaft ter vervanging van mijn analoge Korg A5. Een hele hoop mee zitten tweaken en zoeken naar bruikbare instellingen. Ik kom er achter dat het beter klinkt wanneer ik de hele modelling-sectie van het ding uitzet en gebruik maak van de eigen klank van mijn versterker. Ik gebruik hem dus eigenlijk weer als analoog effectenbakje met wat meer mogelijkheden. En ik heb niet eens zo'n fantastische versterker, gewoon een Peavey met een hele bak herrie.
Ook ga ik het steeds prettiger vinden mijn ES rechtstreeks zonder enige tussenkomst in mijn Polytone te douwen.

Eko
7 april 2008, 15:11
Ik heb door de jaren heen heel veel effecten gehad ( en ze liggen nog wel in de kast) maar gebruik eigenlijk het liefst alleen een buizenbak met hooguit een TU-2 er tussen en voor de rest noppes. Is met geen chip te benaderen. Ik denk dat als je je techniek beter ontwikkeld dat je uiteindelijk met heel weinig uit kunt.

the sure thing
7 april 2008, 16:01
Nou is de TU-2 niet zomaar een effect... Daar kan je veel kanten mee op!! :)

Kellet
7 april 2008, 16:38
Ik vind:

Buizen amp = Live optreden / Band
Modeling = Slaapkamer optredens / Opnemen

'k gebruik zelf een JCM900 in mijn band.

MjS
7 april 2008, 17:10
Ik denk dat opnemen met modelers inderdaad handig is op de slaapkamer (maak er dankbaar gebruik van!), maar in een echte studio zou ik lekker voor een buizenbak kiezen. Misschien is dit anders voor mensen die heel veel gain en een strak geluid nodig hebben, maar doe mij maar wat meer viezigheid/levendigheid.

Krikkeden 1ste
7 april 2008, 17:12
Thuis de vetta... (goeie sound op laag volume...)
Buiten de 5150 :rockon: (goeie sound op brulvolume...)

Kellet
7 april 2008, 23:30
Ik heb nu een Line PodXT Live voor thuis en opnemen :). Werkt perfect.

In mijn band speel ik op het moment op een JCM900 halfstack die mij wordt gesponserd.
Binnenkort ga ik een Engl aanschaffen :cooler:. Buizen!!

Synx
7 april 2008, 23:49
Thuis de vetta... (goeie sound op laag volume...)
Buiten de 5150 :rockon: (goeie sound op brulvolume...)

welke 5150 heb je ? En eh, goede sound op laag volume klinkt toch ook goed op een hoger volume?:P

FNaRK
8 april 2008, 09:54
In mijn band speel ik op het moment op een JCM900 halfstack
Binnenkort ga ik een Engl aanschaffne :cooler:. Buizen!!

en die JCM900 is geen buizen ?

pimmetje
8 april 2008, 10:03
Die heeft hij eruit gehaald voor een strakker geluid.

caliban
8 april 2008, 11:36
en die JCM900 is geen buizen ?
Preamp is voor een groot deel niet buizen, poweramp wel. Eigenlijk een beetje als een valvestate met een buizen poweramp, en een extra preamplamp.

Thijssie
8 april 2008, 11:40
Preamp is voor een groot deel niet buizen, poweramp wel. Eigenlijk een beetje als een valvestate met een buizen poweramp, en een extra preamplamp.

Hoe kom je aan die onzin?

De SLX en Dual Reverb zijn beiden volledige buizenversterkers met als uitzondering dat een deel van de vervorming van de DV uit trorretjes komt, maar beiden amps hebben een volledig buizensignaalpad.

Mephistocles
8 april 2008, 11:56
Ik had vannacht een droom. Ik werd achternagezeten door een Line6. Toen rende ik naar een grote marshall en die stampte m zo de grond in. Toen ik later in die droom achternagezeten werd door een Vetta kwam er een Vox, en die maakte zo'n mooi geluid met dat typische sprankelend hoog, dat die Vetta in het niets verdween. En een Mesa Boogie vernietigde mijn Conquest met een laserbeam.

Ik werd wakker en wist niet of het echt gebeurd was of niet. Ik denk dat het dagelijks gebeurd in de muziekwinkels overal in de wereld... :hippie:

the sure thing
8 april 2008, 13:41
Ik had vannacht een droom. Ik werd achternagezeten door een Line6. Toen rende ik naar een grote marshall en die stampte m zo de grond in. Toen ik later in die droom achternagezeten werd door een Vetta kwam er een Vox, en die maakte zo'n mooi geluid met dat typische sprankelend hoog, dat die Vetta in het niets verdween. En een Mesa Boogie vernietigde mijn Conquest met een laserbeam.

Ik werd wakker en wist niet of het echt gebeurd was of niet. Ik denk dat het dagelijks gebeurd in de muziekwinkels overal in de wereld... :hippie:LOL ... Ik ben die onder de indruk van je droom :)

Kaboemba
8 april 2008, 14:09
Ach buizen <> modeling het zelfde gelul altijd en overal.

Waar het om gaat is waarom je het 1 of het ander wilt voor beide is wat te zeggen.
Wat modeling volgens mij minder maakt is dat men TE wil.
Alles moet erop en erin zitten en dan kan nooit alles top zijn.
Ik heb buizen versterkers en die klinken echt geweldig, alleen dan wel op een redelijk volume. Ik heb modeling spul gehad wat nergens naar klonk (v-amp heeft het 1 dag uitgehouden), een pod xt was al langer wel leuk maar het mist toch wat.
Nu heb ik een yamaha DG-100 en dat is toch even wat anders dan line6.
Veel meer dynamiek en karakter, geen tig amp simulaties waar je er maar 2 van kan gebruiken en een beperkt aantal goede effecten.
Ik denk dat die yamaha het zat trekt in een band (live) maar het zal nog steeds niet een buizen bak zijn (maat goed die heb ik ook).
Ik denk dat Fnrak wel ff moet lachen als een ander loopt te slepen met zijn full buizen stack en nog lekker een biertje pakt omdat hij al zijn spul klaar heeft staan.

Btw een GT3 is nog geen modeling, hoog uit pre modeling tijdperk.

hesse
8 april 2008, 18:31
Mmm, niet alleen het geluidsverschil is een factor voor mij, ook het feit dat ik precies nooit echt verder kan op een modeling. Als je één gewone versterker hebt dan kan je daar leuk mee spelen en een geluid krijgen dat echt je ding is, bij een modeling pak je een geluid en je prutst een beetje, maar het is niet, mja, ik kan het niet goed uitleggen. Het is bijna alsof je persoonlijker bent met een gewone versterker dan met een modeling.

caliban
8 april 2008, 18:54
Hoe kom je aan die onzin?

De SLX en Dual Reverb zijn beiden volledige buizenversterkers met als uitzondering dat een deel van de vervorming van de DV uit trorretjes komt, maar beiden amps hebben een volledig buizensignaalpad.
Voor we gaan schelden even het schema bezien. Dit is de DualReverb:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/jmp51c.gif
Beetje veel opamps in het signaalpad om echt helemaal buizen te zijn.
Dit is de SLX:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/slxa-61-02.gif
Grotendeels tubes, buiten die enkele opamps, ik denk dat dit van de FXloop is. Naar het schijnt doet marshall dit bijna altijd.

pimmetje
8 april 2008, 19:59
Mmm, niet alleen het geluidsverschil is een factor voor mij, ook het feit dat ik precies nooit echt verder kan op een modeling. Als je één gewone versterker hebt dan kan je daar leuk mee spelen en een geluid krijgen dat echt je ding is, bij een modeling pak je een geluid en je prutst een beetje, maar het is niet, mja, ik kan het niet goed uitleggen. Het is bijna alsof je persoonlijker bent met een gewone versterker dan met een modeling.Op zich heb ik een beetje eenzelfde insteek wat dat betreft. Een buizenbak koop je omdat het (basis)geluid gewoon goed bij je spel en muziekstijl past. Dan kan je er eventueel nog wel wat aan fx bij voegen, maar als je er heel veel bij moet doen, heb je volgens mij de verkeerde versterker gekocht.

Ik zie modeling op 't moment toch echt meer voor brede inzetbaarheid bij covers. Dan is 't echt super dat je een paar zeer herkenbare geluiden kunt produceren. Ik kan wat dat betreft ook avonden met de Pod kloten en ik kan me ook nog voorstellen dat ik 'm over de koch gooi als ik bij een bevriende coverband inprik... maar verder liever gewoon een gitaar, een snoer en een niet te hoog vermogen 1-kanaals buizenbakkie zonder veel toonregeling (anders ga ik die knoppen ook nog proberen te gebruiken :D).

Kellet
8 april 2008, 21:40
en die JCM900 is geen buizen ?

Yup, maar die JCM900 is niet van mij. Die ENGL die ik ga kopen wordt mijn eerste (volledige) Buizenbak.

In mijn post daarvoor heb ik ook gezegd dat ik in mijn band liever op een buizenbak speel, wat dus min of meer aangeeft dat ik weet dat je JCM900 een buizenbak is :satisfie:.

Krikkeden 1ste
8 april 2008, 21:57
welke 5150 heb je ? En eh, goede sound op laag volume klinkt toch ook goed op een hoger volume?:P

Ik heb de 5150 1...
Prima versterker, klink goed eens je boven Master standje 2 gaat... Stiller klinkt hij alsof er 1 piepklein luidsprekertje in een kartonnen doosje wat aan het pielen is... :-)

De vetta klinkt met een cleane sound ook wel goed op hogere volumes.
Met vervorming doet hij het ook goed, maar moet toch onderdoen qua dynamiek tov de 5150...


Ik had vannacht een droom. Ik werd achternagezeten door een Line6. Toen rende ik naar een grote marshall en die stampte m zo de grond in. Toen ik later in die droom achternagezeten werd door een Vetta kwam er een Vox, en die maakte zo'n mooi geluid met dat typische sprankelend hoog, dat die Vetta in het niets verdween. En een Mesa Boogie vernietigde mijn Conquest met een laserbeam.

Ik werd wakker en wist niet of het echt gebeurd was of niet. Ik denk dat het dagelijks gebeurd in de muziekwinkels overal in de wereld... :hippie:

Da's ook toevallig, ik droomde ook...
Ik werd achternagezeten door een Marshall... Ik rende vliegensvlug naar mijn vetta, en paaide de Marshall met in het linkerkanaal een plexi, en in het rechterkanaal een JCM800... Het duo was onmiddellijk beste vriendjes... Eens de lampen opgewarmd ging mijn 5150 echter "loos", en de twee vriendjes konden niet anders als gedwee incasseren... had ik plezier!!! Dit was echter niet naar de zin van mijn vrouw, en ik begon eveneens met incasseren... tot het helemaal stil werd...

Moraal van het verhaal?
Zet thuis gewoon de POD op, en gebruik voor de rest lampen/moddeling als de omstandigheden het toelaten... :rockon:

crapton
8 april 2008, 22:30
Op zich heb ik een beetje eenzelfde insteek wat dat betreft. Een buizenbak koop je omdat het (basis)geluid gewoon goed bij je spel en muziekstijl past. Dan kan je er eventueel nog wel wat aan fx bij voegen, maar als je er heel veel bij moet doen, heb je volgens mij de verkeerde versterker gekocht.

Ik zie modeling op 't moment toch echt meer voor brede inzetbaarheid bij covers. Dan is 't echt super dat je een paar zeer herkenbare geluiden kunt produceren. Ik kan wat dat betreft ook avonden met de Pod kloten en ik kan me ook nog voorstellen dat ik 'm over de koch gooi als ik bij een bevriende coverband inprik... maar verder liever gewoon een gitaar, een snoer en een niet te hoog vermogen 1-kanaals buizenbakkie zonder veel toonregeling (anders ga ik die knoppen ook nog proberen te gebruiken :D).


Helemaal mee eens. UIt eigen ervaring met modelling en tube amp:

Modelling: op de repetitie gisteren weer eens gemerkt hoe makkelijk t is om een sound op te roepen met 1 button, snel om te schakelen enz. Tov losse effecten & tube amp - daar sta en eindeloos te trappelen en maar hopen dat t raak is. Ook de variatie in effecten is zeer groot, zou je anders een giga pedalboard voor nodig hebben, en per nr andere instellingen.

Buizen: Voordeel van buizen is dynamiek, duidelijkheid, definitie (bij een goede amp). En je gaat (kan) niet lopen kutten met 20.000 verschillende settings want die zijn er niet. Klaar uit. Het geeft bij een hoop pop-rock muziek helemaal niets dat het niet exact als het origineel klinkt, eigen sound kan zelfs voordeel zijn. Zolang t maar lekker klinkt.

Recording, covers, laag volume --> modelling is optie. Live --> buizen klinkt lekkerder.

caliban
8 april 2008, 23:08
Yup, maar die JCM900 is niet van mij. Die ENGL die ik ga kopen wordt mijn eerste (volledige) Buizenbak.

In mijn post daarvoor heb ik ook gezegd dat ik in mijn band liever op een buizenbak speel, wat dus min of meer aangeeft dat ik weet dat je JCM900 een buizenbak is :satisfie:.
Check alstublieft de schema's, wie wil zoek ik er een valvestateschema bij.