PDA

View Full Version : Mooie solo van Kirk Hammett?



Magic Bean
7 april 2008, 01:04
Ik heb net even een stukje Metallica Live (rock am ring) op mtv gekeken.
Mijn god...

Sowieso was de mix afgrijselijk en de ritmestukken klonken heel erg rommelig, maar zodra Kirk een solo ging spelen werd het echt een aanfluiting.
Ik heb me 10 minuten kapot zitten ergeren!

Kan iemand me uitleggen waarom Hammett door zoveel gitaristen als voorbeeld wordt gezien?
En post daarbij graag een audio- of videofragment waarin wordt aangetoond dat hij wel iets kan...


(No metallica-bash hier btw, ben alleen benieuwd wat de meningen zijn van de mensen die er echt verstand van hebben en de argumenten/bewijzen daarbij)

B_2_the_a
7 april 2008, 01:14
black album is kirktechnisch het beste vind ik

geniale solo's daar, passen perfect bij het nummer... en grootste deel improvisatie!!

de mix is inderdaad erg kut, camera werk was kut... en tjah, lars :S

duckman
7 april 2008, 10:11
Hammett op zijn best?.. Ride the lightning tot en met master of puppets.
http://youtube.com/watch?v=7mXBbVc4Df8&feature=related

Il_Falco
7 april 2008, 11:02
Youtube: video one (http://youtube.com/watch?v=H5BoQ1qPPRs)

One, misschien hun beste ballad...
nu, die eindsolo vind ik geniaal. het concept spreekt me ook aan. zachtjes opbouwen naar een climax...

Il_Falco
7 april 2008, 11:09
... maar voor een meer klinkende solo denk ik dat je moet kijken naar the unforgiven.

http://youtube.com/watch?v=yTWRsBj2OX0&feature=related

Magic Bean
7 april 2008, 11:10
Die van One was idd zeker lekker. Daar houdt hij niet zo vast aan de bluescales die hij in de vorige solo's zo veel gebruikte.

Bij Unforgiven speelde hij eigenlijk precies de solo van het album en daar vond ik altijd meer in hebben zitten... Melodisch is het wel.

Il_Falco
7 april 2008, 11:13
Hier houd hij niet zo vast aan de bluescales die hij in de vorige solo's zo veel gebruikte.

Het is een cliché maar imo waar: als je improviseert, grijp je terug naar patronen...

Magic Bean
7 april 2008, 11:34
Het is een cliché maar imo waar: als je improviseert, grijp je terug naar patronen...

Klopt, maar je kan ook aanvoelen dat een bluesscale niet overal onder past...

Overigens: ik doe het hem niet na! Maar het gejank op Rock am Ring kan ik zelfs eruit krijgen... Terwijl ik eigenlijk pianist ben...

Ibanez666
7 april 2008, 13:38
Ik vind hem geen goede solo gitarist, nooit gevonden ook eigenlijk, zelfs niet toen ik fan was van Metallica

Il_Falco
7 april 2008, 13:39
Klopt, maar je kan ook aanvoelen dat een bluesscale niet overal onder past...



Daar heb je een punt! :)


Overigens: ik doe het hem niet na!

Ik denk dat weinigen dat kunnen :)

Il_Falco
7 april 2008, 13:42
Ik vind hem geen goede solo gitarist, nooit gevonden ook eigenlijk, zelfs niet toen ik fan was van Metallica

Wel, ik heb respect voor je mening, maar mag ik erop ingaan? :D

Dank u, ikzelf vind de grote kracht van Metallica komen van hun grote slaggitarist (als ik hem zo mag noemen...) James! Maar om nu te zeggen dat ik hem slecht vindt... nah, hij blijft goed maar uiteraard zijn er die technisch beter zijn. (vai, TE,...)

Ibanez666
7 april 2008, 13:45
Wel, ik heb respect voor je mening, maar mag ik erop ingaan? :D

Dank u, ikzelf vind de grote kracht van Metallica komen van hun grote slaggitarist (als ik hem zo mag noemen...) James! Maar om nu te zeggen dat ik hem slecht vindt... nah, hij blijft goed maar uiteraard zijn er die technisch beter zijn. (vai, TE,...)


James is een super slaggitarist! Maar ik wordt een beetje moe van dat wahwah gewauwel van Kirk...

Il_Falco
7 april 2008, 13:49
James is een super slaggitarist! Maar ik wordt een beetje moe van dat wahwah gewauwel van Kirk...

+1! zelfs als metallica-liefhebber steekt het soms wel eens tegen.
maar het is wel iets dat hem kenmerkt...

Ibanez666
7 april 2008, 13:52
+1! zelfs als metallica-liefhebber steekt het soms wel eens tegen.
maar het is wel iets dat hem kenmerkt...

Het gebruik van een wah kan iets toevoegen, maar ik vind dat hij zich erachter verschuilt.

Il_Falco
7 april 2008, 13:54
Het gebruik van een wah kan iets toevoegen, maar ik vind dat hij zich erachter verschuilt.


Vind ik mooi gezegd!

WICKED
7 april 2008, 14:11
haha die middelvinger van zijn pickhand die heletijd heen en weer gaat..wat een techniek.. ach hij is ook lang mijn voorbeeld geweest maar hij kan gewoon niet goed gitaar spelen.. slordig, geen goede techniek, niet zuivere bends/vibrato, geen goede timing (er is zelfs een filmpje dat james een simpel riffje moet uitleggen aan kirk hammett). Alleen hij heeft wel veel vette solo's bedacht:) Volgens mij is het probleem dat hij zo laat is begonnen met gitaar spelen en dat hij gelijk in een band ging. Ik denk wel dat als hij meer de tijd had om echt te oefenen dat hij wel beter zou zijn geworden marja dat zul je nooit weten.

Il_Falco
7 april 2008, 14:13
(er is zelfs een filmpje dat james een simpel riffje moet uitleggen aan kirk hammett).

Hier is dit filmpje! (http://www.youtube.com/watch?v=546KjKMB9kw)

effe offtopic: wat is dan een ideale leeftijd om te beginnen met gitaarspelen?

WICKED
7 april 2008, 15:03
dat boeit niet zoveel je kan best op je 17e beginnen.. er zijn ook hele goeie gitaristen die pas op hun 17e zijn begonnen. Volgens mij als je ongeveer 25 ben kunnen je hersenen het niet meer goed aanleren. Maar ik bedoel eigenlijk dat Kirk gewoon gelijk een band in stapte en ging spelen en zich nooit echt heeft verdiept in theorie etc. En ja het drinken kan ook wle een rol hebben gespeeld:p

Blind Owl
7 april 2008, 15:06
effe offtopic: wat is dan een ideale leeftijd om te beginnen met gitaarspelen?

Ik zou zeggen vanaf een jaar of 7, vanaf dan ben je namelijk echt geestelijk aanwezig en heb je door wat je doet. Daarvoor doe je alles een soort van onbewust, kan je ook wel gitaar leren spelen (waarschijnlijk leer je dan heeeel snel) maar dan is het niet meer voor het leuk. Dan is het gewoon een kind dat een gedwongen gitarist is door zijn ouders.

WICKED
7 april 2008, 15:22
Ik zou zeggen vanaf een jaar of 7, vanaf dan ben je namelijk echt geestelijk aanwezig en heb je door wat je doet. Daarvoor doe je alles een soort van onbewust, kan je ook wel gitaar leren spelen (waarschijnlijk leer je dan heeeel snel) maar dan is het niet meer voor het leuk. Dan is het gewoon een kind dat een gedwongen gitarist is door zijn ouders.

hmm ja ben ik met je eens.. die jonge kinderen op youtube die een beetje kunnen spelen en zo in de publiciteit worden gezet hebben echt een verkeerd leven.. echt zielig.

robby-C.rock
7 april 2008, 15:28
http://nl.youtube.com/watch?v=6KtF7ql3FJc

ik vind zelf dit echt geweldig :D

Tho
7 april 2008, 16:21
Kirk is gewoon Kirk. Niks geen steralures of wat dan ook. En kom op. De lead gitarist van Metallica..

happynjitram
7 april 2008, 17:29
Mensen vinden het gewoon stoer om Kirk te bashen. En dan als voorbeeld dat filmpje van some kind of monster erbij halen. Net of elke goed leadgitarist niet eens moeite heeft gehad met een riffje. Kirk laat het in ieder geval uitzenden en schaamt zich er niet voor.

Daarbij zijn veel van zijn solo's gewoon retegoed en staan er terecht een paar exemplaren in alle solo top 100's allertijden.

Daarbij is hij gewoon heel belangrijk voor de band metallica geweest. veel beroemde riffs verzonnen, geeft mooie shows weg. Hij is onvervangbaar. Net als James en Lars.

Hij is niet de beste leadgitarist. Maar wel een supermuzikant, kan prachtig spelen en is een groot voorbeeld.

kassie
7 april 2008, 17:59
hmm ja ben ik met je eens.. die jonge kinderen op youtube die een beetje kunnen spelen en zo in de publiciteit worden gezet hebben echt een verkeerd leven.. echt zielig.

ja verkeerd weet ik niet... kijk vroegáh werd ik ook op pianoles gepusht en allemaal klazieke rommel moest ik leren, netjes toonladders leren, netjes huiswerk maken, ik werd er idd niet echt gelukkig van. Maar om nou te zeggen dat muzikale vorming verkeerd is ongeacht dat je gepushd wordt. Gaandeweg ontdek je zelf wel wat bij je past.

Blind Owl
7 april 2008, 18:03
Mensen vinden het gewoon stoer om Kirk te bashen. En dan als voorbeeld dat filmpje van some kind of monster erbij halen. Net of elke goed leadgitarist niet eens moeite heeft gehad met een riffje. Kirk laat het in ieder geval uitzenden en schaamt zich er niet voor.


(No metallica-bash hier btw, ben alleen benieuwd wat de meningen zijn van de mensen die er echt verstand van hebben en de argumenten/bewijzen daarbij)

Er word hier helemaal niets gebashed, alleen maar meningen gegeven. ;)

happynjitram
7 april 2008, 18:49
Er word hier helemaal niets gebashed, alleen maar meningen gegeven. ;)

Ik had het niet over dit topic, maar over het algemeen. Was niet helemaal dudielijk.

Blind Owl
7 april 2008, 19:11
Ik had het niet over dit topic, maar over het algemeen. Was niet helemaal dudielijk.
Ah, in dat geval: Excuses :D

In dat geval heb je wel gelijk, maar dat is gewoon bashen van beroemde mensen in het algemeen. Blijft leuk ofzo, jaloerse mensen :satisfie:

Il_Falco
7 april 2008, 19:19
Kirk is gewoon Kirk. Niks geen steralures of wat dan ook.

Was dit serieus bedoelt?

... Is dat zo? Heeft Kirk geen steralures? waaraan merk je dat? Fanvriendelijkheid? Heeft de media daar geen deel mee te maken?
(niet aanvallend bedoeld, tho, gwn vragen.)

Tho
7 april 2008, 19:24
Was dit serieus bedoelt?

... Is dat zo? Heeft Kirk geen steralures? waaraan merk je dat? Fanvriendelijkheid? Heeft de media daar geen deel mee te maken?
(niet aanvallend bedoeld, tho, gwn vragen.)

mijn argumenten daarvoor:

1) Kijk Some Kind of Monster, dan weet je het eigenlijk al
2) zijn stage-apearence, dat spreekt ook boekdelen
3) staat nooit als een of andere zelf omhoog geschopte 'gitaargod' op frontcovers van magazines
4) laat zich niet gebruiken als mascotte voor een bepaald merk/product door er belachelijk mee te poseren
5) De vele interviews die ik met Kirk gezien heb

Il_Falco
7 april 2008, 19:30
Zo heb ik het nog niet bekeken.

Kan je ook voorbeelden geven van WEL steralures?

beste tho, door jouw post is Kirk gestegen in mijn achting...

Blind Owl
7 april 2008, 19:31
mijn argumenten daarvoor:

1) Kijk Some Kind of Monster, dan weet je het eigenlijk al
2) zijn stage-apearence, dat spreekt ook boekdelen
3) staat nooit als een of andere zelf omhoog geschopte 'gitaargod' op frontcovers van magazines
4) laat zich niet gebruiken als mascotte voor een bepaald merk/product door er belachelijk mee te poseren
5) De vele interviews die ik met Kirk gezien heb

Ja, daar ben ik het wel helemaal mee eens.
Dat geldt eigenlijk ook wel voor de hele band Metallica, die zijn niet zo van de media enzo (Op dat Napstar-stukje na dan... :satisfie: ). Die ZIJN er gewoon en iedereen WEET dat ook gewoon. :D

Tho
7 april 2008, 19:40
Zo heb ik het nog niet bekeken.

Kan je ook voorbeelden geven van WEL steralures?

beste tho, door jouw post is Kirk gestegen in mijn achting...

Dat is mooi!

Gitaristen met steralures?
Yngwie Malmsteen en Mark Tremonti SOWIESO.

En aandachtshoeren/geëxploiteerden: Bijvoorbeeld die homo's van Dragonforce

kassie
7 april 2008, 19:48
ik heb het concert gister ook gezien op mtv,

ach ik bekijk het bij kirk zo--> leuke dingen gemaakt, af en toe knap gitaar werk, maar ik vergelijk hem met een patatje, je kunt immers niet altijd duur uit eten. Het helpt ook dat hij totaal niet mijn stijl speelt, wil immers niet zeggen dat het niet goed is, je hebt nl ook hele goede en lekkere patat, maar over het algemeen.....

Il_Falco
7 april 2008, 19:50
ik heb het concert gister ook gezien op mtv,

ach ik bekijk het bij kirk zo--> leuke dingen gemaakt, af en toe knap gitaar werk, maar ik vergelijk hem met een patatje, je kunt immers niet altijd duur uit eten. Het helpt ook dat hij totaal niet mijn stijl speelt, wil immers niet zeggen dat het niet goed is, je hebt nl ook hele goede en lekkere patat, maar over het algemeen.....

Patat, kassie hoe kom je erbij! :rockon:

(goe gevonden!)

Tho
7 april 2008, 19:51
hahahaha, hoe mensen af en toe praten alsof ze het hem zo in het kwadraat na doen! Fantastisch


Sommige mongolen snappen totaal niet dat er wel iets meer voor nodig is om gitaarheld te zijn dan alleen technisch heel goed te zijn

happynjitram
7 april 2008, 20:17
mijn argumenten daarvoor:

1) Kijk Some Kind of Monster, dan weet je het eigenlijk al
2) zijn stage-apearence, dat spreekt ook boekdelen
3) staat nooit als een of andere zelf omhoog geschopte 'gitaargod' op frontcovers van magazines
4) laat zich niet gebruiken als mascotte voor een bepaald merk/product door er belachelijk mee te poseren
5) De vele interviews die ik met Kirk gezien heb

Overal mee eens behalve punt 4. Niet dat hij dat overdreven doet, maar laast toch helaas een knieval gemaakt voor de centjes van randall.

Tho
7 april 2008, 20:18
Overal mee eens behalve punt 4. Niet dat hij dat overdreven doet, maar laast toch helaas een knieval gemaakt voor de centjes van randall.

En daar zit nou het grote verschil in. :)

Das Schaap
7 april 2008, 20:34
hahahaha, hoe mensen af en toe praten alsof ze het hem zo in het kwadraat na doen! Fantastisch


Sommige mongolen snappen totaal niet dat er wel iets meer voor nodig is om gitaarheld te zijn dan alleen technisch heel goed te zijn

Tijden zijn veranderd, gitaristen zijn tegenwoordig in metal vaak al vrij technisch bezig. Vroeger was snelheid al wel helemaal de bom, maar zat er vaak foute techniek achter (al die polsoperaties daarna....). Tegenwoordig heb je zoveel zieke gitaristen die nog wel gewoon in bandformatie bezig zijn en dus af en toe hard soleren of gewoon wat zieke riffs erin gooien.
Eigenlijk kon ik net zo goed gewoon meteen Jeff Loomis zeggen. :)

Kirk is een andere generatie, eigenlijk gedateerd op bepaalde speelvlakken. Niet per se als bandlid, maar ja techniek en snelheid zijn niet voor hem weggelegd en veel metal draait toch op hoger tempo en moet live ook strak gebracht kunnen worden. En tja er zijn er zat tegenwoordig die in het kwadraat inderdaad hem eruit spelen. Maargoed dat zou een Jeff Waters ook zo kunnen doen. :cooler:

Tho
7 april 2008, 20:42
men let gewoon niet meer op charisma, persoonlijkheid en functie binnen een band.

happynjitram
7 april 2008, 21:47
En nu beweren dat Kirk geen snelheid en techniek heeft vindt ik wel heel erg ver gaan.

En ik zou zowiezo geen notenpoeper in Metallica willen hebben. Zie je het al voor je?

En het punt dat de metal tegenwoordig meer om snelheid draait en Kirk dat niet kan bijbenen...

bullshit dus (http://nl.youtube.com/watch?v=oTrJ9da_nuw)

kassie
7 april 2008, 23:06
men let gewoon niet meer op charisma, persoonlijkheid en functie binnen een band.

nou hoop ik dat je bij je voorgaande opmerking over mongolen je mij niet bedoelt, vink nogal wat eerlijk gezegd.
en over charisma, persoonlijkheid en functie in een band.... tja dat is waarom ik slash bijvoorbeeld zo goed vind, als ik dan naar kirk kijk en z'n youtube filmpjes waar hij niks van het gitaarwerk van james snapt, en zelfs de solo's en de riffs voor hem uitgedoktord krijgt. en zoveel charisma vind ik kirk nou ook weer niet hebben hoor.


maargoed... smaken verschillen en dat is maar goed ook. het zijn allemaal maar meningen en idd, ik ben ook een gitarist die dit nu op m'n zolderkamertje typt zonder een platencontract en een band waar de bassist net van weggelopen is, net als zoveel neem ik aan. wil nog niet zeggen dat ieder vrij is om zijn mening te geven in dit 'vrije' land. je hoeft me verder echt niet op m'n plek te wijzen hoor. doorzoek liever waar jij staat!

kassie
7 april 2008, 23:07
Patat, kassie hoe kom je erbij! :rockon:

(goe gevonden!)

ja soms helpt het om bij ingewikkelde materie eens terug te herleiden tot alledaagse dingen hehe.

happynjitram
8 april 2008, 07:36
nou hoop ik dat je bij je voorgaande opmerking over mongolen je mij niet bedoelt, vink nogal wat eerlijk gezegd.
en over charisma, persoonlijkheid en functie in een band.... tja dat is waarom ik slash bijvoorbeeld zo goed vind, als ik dan naar kirk kijk en z'n youtube filmpjes waar hij niks van het gitaarwerk van james snapt, en zelfs de solo's en de riffs voor hem uitgedoktord krijgt. en zoveel charisma vind ik kirk nou ook weer niet hebben hoor.

Haha, is er weer eentje hoor. Kirk en zijn youtube filmpjes.

kassie
8 april 2008, 08:57
Haha, is er weer eentje hoor. Kirk en zijn youtube filmpjes.

kijk mensen die kirk niet zo goed vinden zullen veel argumenten hebben tegen hem, die mensen die hem wel goed vinden anders zullen beoordelen of zullen wegvlakken. EN vice versa. zo werkt het psychologisch bij de mens nu eenmaal.

Tho
8 april 2008, 09:38
Haha, is er weer eentje hoor. Kirk en zijn youtube filmpjes.

Ja weet je wat? Ik ga niet eens in discussie met die loser joh.. Youtube dit Youtube dat.. Hoe fucking dom kan je zijn!?!? :chicken:

The Miracle
8 april 2008, 11:07
Ik vind Kirk een leuke gitarist. En ik denk dat hij in metalllica NIET te vervangen zou zijn.
Hij zal idd niet 1 van de beste zijn op gitaargebied. Who cares! There's always a bigger fish.

Voor mij blijft hij een geweldige gitarist waarvan ik een hoop geleerd heb en nog een hoop kan leren!

Tho
8 april 2008, 11:09
Ik vind Kirk een leuke gitarist. En ik denk dat hij in metalllica NIET te vervangen zou zijn.
Hij zal idd niet 1 van de beste zijn op gitaargebied. Who cares! There's always a bigger fish.

Voor mij blijft hij een geweldige gitarist waarvan ik een hoop geleerd heb en nog een hoop kan leren!

KNAL! Dat is dan einde discussie. Ik denk dat iedereen op dit forum wel wat van Kirk kan leren.

Il_Falco
8 april 2008, 11:39
Haha, is er weer eentje hoor. Kirk en zijn youtube filmpjes.

Al eens gehoord van de self-fullfilling prophecy? als je hem slecht vindt, dan ga je enkel op zijn slechte punten letten.

Tho
8 april 2008, 11:47
Al eens gehoord van de self-fullfilling prophecy? als je hem slecht vindt, dan ga je enkel op zijn slechte punten letten.

Ik moet wel bekennen, dat dat andersom ook zo is. Metallica zit al in mijn hart sinds ik in groep 5 zat (dat is een flinke poos geleden). Een Metallica tattoo is voor mij ook geen fictie, maar kan Kirk nog wel objectief genoeg zien om te merken dat hij GEEN slechte gitarist is.

Il_Falco
8 april 2008, 11:51
ja,

'filosofisch': Het leven is balanceren op de objectiviteit, links de dingen die je goed vindt, rechts de dingen die je slecht vindt....


(kverschiet van mezelf ;) )

kassie
8 april 2008, 12:00
Ja weet je wat? Ik ga niet eens in discussie met die loser joh.. Youtube dit Youtube dat.. Hoe fucking dom kan je zijn!?!? :chicken:

hahahahaha, die opmerking zegt meer over jou dan over mij btw.

Tho
8 april 2008, 12:05
hahahahaha, die opmerking zegt meer over jou dan over mij btw.

Nee echt niet.. Je bent gewoon écht een mongool als je je mening baseerd op youtube..

Das Schaap
8 april 2008, 12:05
En nu beweren dat Kirk geen snelheid en techniek heeft vindt ik wel heel erg ver gaan.

En ik zou zowiezo geen notenpoeper in Metallica willen hebben. Zie je het al voor je?

En het punt dat de metal tegenwoordig meer om snelheid draait en Kirk dat niet kan bijbenen...

bullshit dus (http://nl.youtube.com/watch?v=oTrJ9da_nuw)
Vind je dit nu een goed voorbeeld tegenover wat ik zei ? Over dat je muziek live ook strak moet kunnen brengen en dat techniek en snelheid daar belangrijk bij zijn. Ik zou het liefst dat zelfde filmpje op hoge kwaliteit willen hebben, zodat ik eens goed naar z'n rechterhand kan kijken. Volgens mij speelt ie niet net zo mee als James.

Ach wat is het nut hiervan, de ene groep zal nooit zien wat de andere groep ziet en vice versa.
Ik vond Metallica ook altijd leuk, en Kirk heeft zeker belangrijke dingen gedaan in muziek. Maar hij is met name tegenwoordig gewoon kut naar mijn mening, ik weet niet hoe lang hij al op dit niveau zit, vroeger kon hij wel meer. Maar nu is het afgedane zaak, ik betwijfel of hij zichzelf ooit zal verbeteren. Waarom zou hij ? Hij zit in Metallica heeft een status doordat hij er al zo lang inzit en kan gewoon lekker cashen.
Toch vind ik hem niet onvervangbaar, net zoals Burton en Hetfield ook niet onvervangbaar waren. Gewoon anders.

kassie
8 april 2008, 12:06
Al eens gehoord van de self-fullfilling prophecy? als je hem slecht vindt, dan ga je enkel op zijn slechte punten letten.

klopt ongeveer. self fullfilling prophecy volgens de sociologie wordt gedefinieerd dat de mens zijn eigen waarheid creeert, terwijl dat niet strookt met de feitelijke opbjectieve waarheid, en dat tegelijkertijd de feitelijke objectieve waarheid dan ook niet zo van belang is. Als mensen denken dat iets zo is dan zetten ze dat om in handelen en gebeurt het ook. Daarom zijn ministers zoals pechthold ook niet zo happig op het mededelen van een economische recessie, zodra zij dat mededelen is het al 100% zeker dat die recessie er komt omdat mensen er naar gaan handelen.

Kortom een gedachtegoed bij een grote groep mensen creeert de werkelijkheid.

als je enkel op zijn slechte punten gaat letten heeft dat meer te maken met de fundamentele attributiefout vanuit de cognitieve psychologie. Mensen zoeken verklaringen om hun gedrag te legitimeren en zoeken dit meestal buiten zichzelf 'externe algemene attributie'.

kassie
8 april 2008, 12:12
Nee echt niet.. Je bent gewoon écht een mongool als je je mening baseerd op youtube..

alweer zegt die opmerking alles over jou en niet zoveel over mij...

ik baseer mijn mening echt niet enkel en alleen via youtube, ik zei al eerder dat kirk mooie en goede dingen heeft laten zien, ik ben geen kirk hater en geen liefhebber, misschien kijk ik er in die zin dan al wat objectiever naar dan jou. Ik heb ook veel metallica cd's. Weerhoudt me er niet van om de minpunten 'die gewoon puur mijn mening zijn' van kirk aan de kaak te stellen. Dat jij daar niet in mee kan gaan.. tjah, tekortkoming van jou. (en deze opmerking zegt meer over mij dan over jou);P

Tho
8 april 2008, 12:49
alweer zegt die opmerking alles over jou en niet zoveel over mij...

ik baseer mijn mening echt niet enkel en alleen via youtube, ik zei al eerder dat kirk mooie en goede dingen heeft laten zien, ik ben geen kirk hater en geen liefhebber, misschien kijk ik er in die zin dan al wat objectiever naar dan jou. Ik heb ook veel metallica cd's. Weerhoudt me er niet van om de minpunten 'die gewoon puur mijn mening zijn' van kirk aan de kaak te stellen. Dat jij daar niet in mee kan gaan.. tjah, tekortkoming van jou. (en deze opmerking zegt meer over mij dan over jou);P

Ja, en nu opeens wel? Zo kan ik ook wel discussiëren :) oei oei oei.

kassie
8 april 2008, 13:02
Ja, en nu opeens wel? Zo kan ik ook wel discussiëren :) oei oei oei.

ja sorry heur, had wel meer gezegd in dit forum dan enkel en alleen die opmerking over de youtube filmpjes hoor.

en hoe jij discussieert is gewoon iemand voor mongool uitmaken. oei oei oei :)

Il_Falco
8 april 2008, 18:25
klopt ongeveer. self fullfilling prophecy volgens de sociologie wordt gedefinieerd dat de mens zijn eigen waarheid creeert, terwijl dat niet strookt met de feitelijke opbjectieve waarheid, en dat tegelijkertijd de feitelijke objectieve waarheid dan ook niet zo van belang is. Als mensen denken dat iets zo is dan zetten ze dat om in handelen en gebeurt het ook. Daarom zijn ministers zoals pechthold ook niet zo happig op het mededelen van een economische recessie, zodra zij dat mededelen is het al 100% zeker dat die recessie er komt omdat mensen er naar gaan handelen.

Kortom een gedachtegoed bij een grote groep mensen creeert de werkelijkheid.

als je enkel op zijn slechte punten gaat letten heeft dat meer te maken met de fundamentele attributiefout vanuit de cognitieve psychologie. Mensen zoeken verklaringen om hun gedrag te legitimeren en zoeken dit meestal buiten zichzelf 'externe algemene attributie'.


Volgens mij heb je een zware sociale cursus gevolgd ofzo :p nu, je hebt wel
gelijk dat die attributie ermee te maken heeft. maar slaat dit niet enkel op zichzelf, in dit geval op Kirk?

Of lag ik toch te slapen in de lessen... ;)

kassie
8 april 2008, 20:29
Volgens mij heb je een zware sociale cursus gevolgd ofzo :p nu, je hebt wel
gelijk dat die attributie ermee te maken heeft. maar slaat dit niet enkel op zichzelf, in dit geval op Kirk?

Of lag ik toch te slapen in de lessen... ;)

ja ik betrap vooral mezelf er vaak mee hoor. al heb ik toch vaak specifieke interne attributie, vrij realistisch, als je veel algemene interne attributie plaatst dan zoek je alle oorzaken bij jezelf, kortom dat een teken dat iemand wel eens depri zou kunnen zijn. het gros van de mensen heeft vrij vaak algemene externe attributie, 't ligt altijd aan een ander, niet echt realistisch maar wel een teken dat je vrij gelukkig en verre van depri bent.

ja ik doe Maatschappelijk Werk, wordt je doodgegooid met dat soort sociale dingen.

nee 't sloeg niet op kirk, op mensen die vanuit een tunnelvisie alle goede, of slechte dingen van kirk zien. (ik wordt hier namelijk beschuldigd dat ik alle slechte dingen zie, we noemen geen namen, THO) werd een sociologische theorie aangehaald van de self fullfilling prophecy, maar ik dacht meer aan psychologie omdat het immers allemaal individuen zijn die dit zeggen en niet zozeer een hele groep.


zo, dat was een korte les attributie vanuit de cognitieve psychologie... nog meer psychologen, mwd'ers, sph'ers of sociologen in da house hiero? :cooler:

Das Schaap
9 april 2008, 01:21
Klassieke sociale psychologie dit. Zag het eerder al maar geen zin erop in te gaan.

Self fullfilling prophecy wordt wel in een andere context gebruikt, je doelde denk ik eerder op attributional bias. Waarbij door je eigen vooroordelen je attributies toewijst aan bepaalde eigenschappen.

Gitarist die een dagje vies is door haast geen tijd om te douchen wordt vervolgens door amuzikale muziekrecensent afgeschildert als vieze muzikant puur vanwege bevooroordeling omtrent muzikanten dat het vieze hippies zijn.

Self fullfilling prophecy is eerder dat als je in gesprek met Kirk zou zitten en hij door jouw gedrag zijn gedrag dusdanig aanpast dat jouw beeld van hem blijft kloppen.

Verder ben ik benieuwd of bijv. Tho ook iets negatiefs kan zeggen over Kirk. Ik vraag je niet hem af te zeiken of wat dan ook, maar gewoon letterlijk de vraag of je iets negatiefs KAN zeggen of verzinnen. Gewoon een kritische blik op hem.




Oja en externe attributie is het actor-observator model, ook leuk. :soul:

Renin
9 april 2008, 11:31
Terugkerend naar het onderwerp:

Metallica was baanbrekend. Na 25 (!) jaar zijn ze dat niet meer en heeft de huidige generatie wat snelheid en techniek betreft hen al lang ingehaald. Muzikaal gezien zie ik dat zo 1,2,3 niet gebeuren.

Ik zeg niet dat Kirk de beste gitarist van de wereld is, of de belangrijkste muzikant van Metallica, maar feit blijft dat de enige c.d. van metallica waar geen solo's op staan ook gelijk de enige is die echt afgrijselijk slecht is... (toeval of..????)

En de man heeft toch echt erg mooie dingen gedaan al zijn ze misschien niet technisch hoogstaand (ik zou het niet kunnen overigens), maar denk aan de solo in "puppets", die ene noot in "outlaw torn" zijn toch wel voorbeelden van muzikaliteit in mijn ogen. Ik ben toch echt van mening dat het belangrijkste is nie wat je speelt maar hoe je het speelt, en dan met name wanneer je het speelt :)

Daar kunnen de meesten nog een puntje aan zuigen.

Kris Haex
10 april 2008, 15:53
Hammett was vroeger, bijv. van 1984 to 1989 technisch gezien beter dan nu, hij speelde zuiverder en strakker. Maar dat geld ook voor Hetfield en zeker voor Lars. Metallica heeft toch wel de snelheid er echt in gebracht. Ik vind wel dat Hammett nu beter is geworden dan bijv. in 2003, toen ze weer van start gingen na de ontwenning van James. Nu, er zijn er genoeg die Hammett geweldig vinden, er zijn er ook die hem niks vinden. Dat zijn allemaal meningen. Volgens mij is Kirk best wel een goede gitarist, snelheid heeft hij ook. Ik heb hem live ook vet horen spelen, maar ik heb hem ook live dingen horen verkloten, maar dat hoor je wel bij meerdere gitaristen. Hij is een goede muzikant, heeft vette dingen bedacht. In mijn ogen is hij nog een beter muzikant dan gitarist. Maar hij is volgens mij zeker ook een goede gitarist.
Ik denk als we bij hem in een hokje van hem mogen leren, zoals ik dat doe bij Cedric van El Guapo Stuntteam, dan kunnen we zeker van hem leren. Hij is geen virtuoos, hij is geen gitarist van wereldniveau, maar toch wel bovengemiddeld goed volgens mij. Muzikanten bashen kan iedereen, maar hetzelfde doen als de desbetreffende muzikant, in de dezelfde situaties, eerst zien, dan geloven.

B_2_the_a
10 april 2008, 15:56
Terugkerend naar het onderwerp:

Metallica was baanbrekend. Na 25 (!) jaar zijn ze dat niet meer en heeft de huidige generatie wat snelheid en techniek betreft hen al lang ingehaald. Muzikaal gezien zie ik dat zo 1,2,3 niet gebeuren.

Ik zeg niet dat Kirk de beste gitarist van de wereld is, of de belangrijkste muzikant van Metallica, maar feit blijft dat de enige c.d. van metallica waar geen solo's op staan ook gelijk de enige is die echt afgrijselijk slecht is... (toeval of..????)

En de man heeft toch echt erg mooie dingen gedaan al zijn ze misschien niet technisch hoogstaand (ik zou het niet kunnen overigens), maar denk aan de solo in "puppets", die ene noot in "outlaw torn" zijn toch wel voorbeelden van muzikaliteit in mijn ogen. Ik ben toch echt van mening dat het belangrijkste is nie wat je speelt maar hoe je het speelt, en dan met name wanneer je het speelt :)

Daar kunnen de meesten nog een puntje aan zuigen.

ik denk dat je meer hoe (qua feel) en wanneer bedoeld...
en niet hoeveel ;)

Danieldg
10 april 2008, 16:52
Kirk slordig? Yeah right, vergeet niet dat hij ook alle rythm stukken op de cd's ingespeeld heeft.

Trouwens over die snelheid etc, ik ken geen enkele topatleet van boven de 44 hoor ...

robby-C.rock
10 april 2008, 17:15
:???: kirk slordig?? ik dacht dat metallica er altijd bekent om stond omdat ze zo strak speelden...

B_2_the_a
10 april 2008, 17:16
Kirk slordig? Yeah right, vergeet niet dat hij ook alle rythm stukken op de cd's ingespeeld heeft.

Trouwens over die snelheid etc, ik ken geen enkele topatleet van boven de 44 hoor ...


uhm
zijn partijen dan ;)

ChazyChaz
28 april 2008, 18:23
sordig of niet slordig.. strak of niet strak.. melodisch of niet melodisch.. technisch of niet technisch... bij kirk hammet komt het er bij mij gewoon op neer dat het me niet raakt, ik vind z'n solo's vaak ook niet "mooi".. het klinkt gewoon als een willekeurige notenbrij..!

toegegeven; bij momenten (vaak de "gecomponeerde solo's") weet hij me wel te amuseren maar zelf dan nog kan ik me irriteren aan dat irritante schelle geluid van hem

Il_Falco
28 april 2008, 19:08
ik vind hem trouwens ook niet slordig hoor.
hij lijkt me altijd keurig op tijd...

Dude
28 april 2008, 20:29
iron man !! (http://nl.youtube.com/watch?v=a4vbAOwttR8&feature=related)

totaal offtopic misschien... maar wel retevet !


kijk nou eens hoe cool die gozer is, ik mag hem ! alles behalve arrogant, verdomme zelfs wat verlegen ! (http://nl.youtube.com/watch?v=AOje5eecMMI&feature=related)

Philippe
28 april 2008, 22:18
Vind je dit nu een goed voorbeeld tegenover wat ik zei ? Over dat je muziek live ook strak moet kunnen brengen en dat techniek en snelheid daar belangrijk bij zijn. Ik zou het liefst dat zelfde filmpje op hoge kwaliteit willen hebben, zodat ik eens goed naar z'n rechterhand kan kijken. Volgens mij speelt ie niet net zo mee als James.



http://www.youtube.com/watch?v=emjrW8dYvjA
Ik vind toch wel akelig strak klinken. Ook over de solo heb ik niets te klagen.
Zoek een willekeurig filmpje uit de jaren 80 en je zult qua speelstijl niet veel verandering horen.

Ik respecteer de mening van de "bashers" maar ik wil toch even het kleine misverstandje uit de wereld hebben dat Kirk zogenaamd geen goede gitarist is.

EDIT: oh en btw, als je ooit zelf naar een Metallica concert ben geweest heb je als het goed is met je eigen ogen kunnen zien dat Kirk alles hetzelfde als James speelt inclusief downpicks.
wat je hier trouwens terug kan zien: http://www.youtube.com/watch?v=hJANajdTRgc&feature=related

Kris Haex
28 april 2008, 23:27
Inderdaad wel waar, Kirk Hammett kan best goed spelen, en strak. En idd, downstroken kan hij ook, Hammett en Hetfield doen dat ook graag, zolang ze het aankunnen met downstrokes doen ze dat ook. Okay, hij zit er ooit wel eens langs, maar dat heb ik al bij veel meer gitaristen gezien, als het live is, moet het meteen goed zijn eh.

kassie
29 april 2008, 00:00
is dit topic nou nog niet dood?

iig hebben de kirk lovers er veel meer moeite mee als sommigen kirk niet zo goed vinden, dan de kirk bashers tegenover sommigen die kirk wel goed vinden.




Let it rest! :hippie:

Kris Haex
29 april 2008, 00:03
Normaal was dit topic wel afgelopen ja, maar als ze weer beginnen posten tja....dan mag ik dat ook wel denk ik. Maar soit. Afgelopen dit topic!

Mustaine17
10 mei 2008, 00:02
Sorry dat ik deze schijnbaar al gesloten ''discussie'' weer open, maar ik wou toch even mijn ''mening kwijt''. Ik ben een tijd (en nu nog steeds best wel) een enórme metallica fan geweest en Kirk heeft me erg geïnspireerd om meer te gaan spelen. Nu heb ik ook best veel filmpjes van de laatste jaren bekeken (ik heb ze 8 juni 2006 ook live zien spelen in de gelredome te Arnhem) en ik moet zeggen dat het vaak ''nergens'' naar klonk. Of Kirk de solo's expres veranderde weet ik niet, maar mooi klonk het niet. Hij leek veel stukjes te missen en sommige stukjes gewoon slordig af te maken. Maar voor mij gaat het er vooral om wat een gitarist ooit bereikt heeft, en dan kijk ik toch terug naar Kill 'em All tot ...And Justice for All. Hoe vaak ik One niet opnieuw en opnieuw en opnieuw geluisterd heb alleen voor de solo's, net als met Fade to Black, Sanitarium, Master of Puppets en meer. Kirk takelt af als je het mij vraagt, is jammer, maar het is niet anders. Overall vind ik Kirk een gewéldige muzikant met niet al te veel kapsones.

Magic Bean
10 mei 2008, 00:15
Tering, ik wist niet dat mijn topic hier nog leefde:D


iron man !!

totaal offtopic misschien... maar wel retevet !


kijk nou eens hoe cool die gozer is, ik mag hem ! alles behalve arrogant, verdomme zelfs wat verlegen !

Hij speelt hier zeker strak. Maar wat een kutgeluid!!! Zeker met de wah erover is het een schrille, kale, lelijke tone.

Undertaker-120306
15 mei 2008, 10:10
:???: kirk slordig?? ik dacht dat metallica er altijd bekent om stond omdat ze zo strak speelden...

Nou dat zowiezo niet Lars zit er ook regelmatig naast.

Reel Big Fish
15 mei 2008, 15:51
In Blackened bijvoorbeeld vind ik bij één zo'n stuk na de solo's geloof ik, dat Lars er ff naast zit... i.i.g het loopt niet echt soepel. Ik moest er erg aan wennen de eerste paar keer.

ChazyChaz
15 mei 2008, 17:55
In Blackened bijvoorbeeld vind ik bij één zo'n stuk na de solo's geloof ik, dat Lars er ff naast zit... i.i.g het loopt niet echt soepel. Ik moest er erg aan wennen de eerste paar keer.

Dat is niet enige keer dat hij er naast zit, live zit Lars er volgens mij vaker naast dan dat hij lekker strak bezig is.
Ik moest erg lachen toen ik het eerst beelden van Metallica bij MTV icon zag.. werkelijk elke band
die daar die avond speelde was gewoon strakker dan Metallica zelf live is!

sjakie1945
15 mei 2008, 19:23
Dat is niet enige keer dat hij er naast zit, live zit Lars er volgens mij vaker naast dan dat hij lekker strak bezig is.
Ik moest erg lachen toen ik het eerst beelden van Metallica bij MTV icon zag.. werkelijk elke band
die daar die avond speelde was gewoon strakker dan Metallica zelf live is!


Ach.. je kraamt onzin uit hoor, misschien drumt hij niet zo strak meer, maar er komt weer een nieuwe plaat uit, dus we zullen wel zien.

:angry:

YannickH
15 mei 2008, 19:44
kirk kan goed gitaar spelen,maar hij gebruikt TE veel zijn wah.ze zeggen dat hij die gebruikt voor zijn fouten in solo's te verstoppen.ik vind dat hij een overschatte gitarist is.

srry kirk :satisfie:

B_2_the_a
15 mei 2008, 20:31
Dat is niet enige keer dat hij er naast zit, live zit Lars er volgens mij vaker naast dan dat hij lekker strak bezig is.
Ik moest erg lachen toen ik het eerst beelden van Metallica bij MTV icon zag.. werkelijk elke band
die daar die avond speelde was gewoon strakker dan Metallica zelf live is!



uhm, het was toch wel erg strak en krachtig hoor!

Wat je even vergeten bent:
eerste optreden sinds bijna 3 jaar met een nieuwe bassist en geen mogelijkheid gehad om meer dan een uur te repeteren op die medley (ivm de uitkomst van de nieuwe cd, met dvd, etc..)

sjakie1945
15 mei 2008, 21:06
lol:P koop dan ook niet zijn sig-ltd :sssh: cob alexi

Undertaker-120306
16 mei 2008, 10:31
lol:P koop dan ook niet zijn sig-ltd :sssh: cob alexi

Nou dat is best een nutteloze comment. De gitaar heeft er toch niks mee te maken hoe goed je de gitarist vind die erop speelt? Als die gitaar gewoon fijn speeld en een vette sound heeft en je koopt m ben je toch niet verplicht Kirk een goede gitarist te vinden?

Kris Haex
16 mei 2008, 11:26
kirk kan goed gitaar spelen,maar hij gebruikt TE veel zijn wah.ze zeggen dat hij die gebruikt voor zijn fouten in solo's te verstoppen.ik vind dat hij een overschatte gitarist is.

srry kirk :satisfie:

Ik vind dat jij het wel goed uitdrukt, Kirk Hammett is inderdaad overschat en gebruikt wat veel z'n wah wah. Maar hij kan wel een stukje spelen en hij heeft toch wel vette dingen bedacht!

happynjitram
19 mei 2008, 16:47
Ik wil de discussie weer even op gang brengen. Metallica is begonnen aan de nieuwe tour. Nieuwe rondes nieuwe kansen voor alle bandleden. En Kirk's on fire! Klein foutje bij creeping death en het intro van fade to black. Maar kijk en luister eens naar Master of Puppets!

klik (http://nl.youtube.com/watch?v=CfqA3H23JSQ)

Belooft veel goeds voor het aankomende album!

pannekoek
19 mei 2008, 22:27
wat zou ik metallica toch graag 1 x in me leven willen meemaken!!!

binnekort zijn ze in nederland pinkpop! jammer dat ik er niet heen kan, ik heb zelf 3 optredens :hippie:

Luke-wannabe
19 mei 2008, 22:43
uhm, het was toch wel erg strak en krachtig hoor!

Wat je even vergeten bent:
eerste optreden sinds bijna 3 jaar met een nieuwe bassist en geen mogelijkheid gehad om meer dan een uur te repeteren op die medley (ivm de uitkomst van de nieuwe cd, met dvd, etc..)
Niet om het een en ander, maar alles in deze post is volgens mij rubbish. Metallica is niet meer strak. Ook niet op die Weenie Roast gedoe. James Hetfield en die basaap kunnen super spelen, maar Lars en Kirk zuigen kont.

En ze hebben heus wel tijd gehad om te oefenen. Wat een bull.

Luke-wannabe
19 mei 2008, 22:45
http://nl.youtube.com/watch?v=TL2PoXSzsCI&feature=related

OMG vanaf 6:42 zo fakking slecht..

B_2_the_a
19 mei 2008, 23:00
Niet om het een en ander, maar alles in deze post is volgens mij rubbish. Metallica is niet meer strak. Ook niet op die Weenie Roast gedoe. James Hetfield en die basaap kunnen super spelen, maar Lars en Kirk zuigen kont.

En ze hebben heus wel tijd gehad om te oefenen. Wat een bull.

geef je stiekem wel gelijk, volgens mij zijn hetfield en trujillo de enige die nog echt oefenen :P
Ik heb eigenlijk nog weinig fouten van hetfield gehoord (mwah misschien 1x verkeerde couplet gezongen in een nummer)...

Danieldg
19 mei 2008, 23:44
Nu verneuk je een solo toch wel veel makkelijker dan een rythm stuk, want kwa rythm heb ik Kirk nog niet veel zwak horen spelen. Juist wat solo's af en toe, maarja, live merk je daar helemaal niets van :)

kassie
20 mei 2008, 00:29
Juist wat solo's af en toe, maarja, live merk je daar helemaal niets van :)

licht er maar net aan of je een patatliefhebber bent of duur uit eten wil gaan.

Kris Haex
20 mei 2008, 15:15
Niet om het een en ander, maar alles in deze post is volgens mij rubbish. Metallica is niet meer strak. Ook niet op die Weenie Roast gedoe. James Hetfield en die basaap kunnen super spelen, maar Lars en Kirk zuigen kont.

En ze hebben heus wel tijd gehad om te oefenen. Wat een bull.

Idd, Lars zuigt kont, Kirk speelt ritmisch toch wel strak, ritmisch hoor ik hem geen fouten maken, nu die solo's zijn wel wat moeilijker dan het meeste ritmische werk bij Metallica, daar struikel je idd sneller, en Hammett maakt wel eens een foutje, maar niet zo erg dat hij kont zuigt, maar ja, meningen he. En die solo van Puppets was echt wel goed, de solo van Creeping death was zeker niet slecht, alleen die solo's van One, de eerste en de derde, die worden echt slecht gespeeld. Dat nummer komt er altijd minder goed uit. Dat moeten ze maar eens 1000 keer oefenen, en Lars moet zijn dubbele bas eens oefenen bij One, ook slecht. Ik ben in ieder geval zo als iets fout gaat op een optreden, dan moet het de volgende keer gewoonweg goed gaan, en zo gaat dat toch in onze band. Niet dezelfde fouten blijven maken, maar fouten wegwerken, simpel.

TimoSomers
20 mei 2008, 16:09
Bestaan die dan?

B_2_the_a
20 mei 2008, 16:18
licht er maar net aan of je een patatliefhebber bent of duur uit eten wil gaan.
Of aan de beheersing van je taal ;)

Sorry, het moest er een keer van komen dat ik ook een opmerking maak over de taal en voornamelijk spelling op het forum (terwijl ik zelf ook niet de strakste ben erin). Ik was de enige met meer dan 3500 posts die nog geen spellingscommentaar heeft gegeven...

kassie
20 mei 2008, 16:54
Of aan de beheersing van je taal ;)

dank voor de correctie



Sorry, het moest er een keer van komen dat ik ook een opmerking maak over de taal en voornamelijk spelling op het forum (terwijl ik zelf ook niet de strakste ben erin). Ik was de enige met meer dan 3500 posts die nog geen spellingscommentaar heeft gegeven...

harregat, en da noch wal als er 'ch' in ploats van 'g' schree'm wordt. As oe momentkeuze net zoo juust is as ju gitoarspal dan verw8 ik er nait veul van

:speed:

B_2_the_a
20 mei 2008, 17:21
dank voor de correctie



harregat, en da noch wal als er 'ch' in ploats van 'g' schree'm wordt. As oe momentkeuze net zoo juust is as ju gitoarspal dan verw8 ik er nait veul van

:speed:

Nu begrijp ik er echt geen reet meer van, vertaling aub?

kassie
20 mei 2008, 18:23
Nu begrijp ik er echt geen reet meer van, vertaling aub?

heeey niet happen naar de baas he!! :seriousf:








:hippie:

B_2_the_a
20 mei 2008, 20:35
doe ik ook niet, begrijp er gewoon geen reet van!