PDA

View Full Version : Gitaar + Versterker voor beginner (350E)



Rocket_Sauce
6 april 2008, 22:27
Hallo,

Ik ben een beginnend gitaar speler. Nu speel ik een aantal weken op een klassieke gitaar van me pa en heb eindelijk genoeg geld om mijn eigen gear te kopen. Budget = 350 euro. Ik ga het kopen bij Feedback.

Wat raden jullie mij aan? Als ik naar Feedback ga test ik daar alles nog ff maar ik kan niet alles testen natuurlijk daarom vraag ik om een paar adviezen.

Zelf dacht ik aan een Roland versterker (20/30 watt?) en een Ibanez of Dean gitaartje.

Alvast bedankt.

pannekoek
6 april 2008, 23:04
ik zou een roland cube 30 aanraden of een vox ad30 (allebei ongeveer het zelfde)

en een epiphone les paul of een squier stratocaster.

wat voor stijl speel je eigenlijk??

iig, het bovenstaande is geschikt voor alles

gr, stephan

p.s. ik heb je een prive-bericht gestuurd!

Ibanez666
6 april 2008, 23:06
Roland cube is altijd goed, qua gitaar zou ik voor Ibanez gaan en als ze Yamaha hebben zou ik dat zeker overwegen

pannekoek
6 april 2008, 23:13
Roland cube is altijd goed, qua gitaar zou ik voor Ibanez gaan en als ze Yamaha hebben zou ik dat zeker overwegen

ibanez en yamaha zijn idd altijd goed

Rocket_Sauce
7 april 2008, 00:41
OK bedankt voor de reacties. Ik zal dan een Ibanez gaan proberen. 350 is echt mijn max budget. Dus een Yamaha zit er niet in.

caliban
7 april 2008, 00:50
Je zou in principe ook een tweedehandse beginnersset kunnen kopen, indien je later iets beter koopt verwijt je jezelf minder zoveel geld aan beginners gear te hebben gegeven. Volledig uit eigen ervaring.

pannekoek
7 april 2008, 00:59
Je zou in principe ook een tweedehandse beginnersset kunnen kopen, indien je later iets beter koopt verwijt je jezelf minder zoveel geld aan beginners gear te hebben gegeven. Volledig uit eigen ervaring.

ik heb al een versterker (roland cube 30x) aangeboden maar hij wil liever naar de winkel toe

Kriske
7 april 2008, 03:14
Kijk zeker ook eens naar een London City gitaar: Spitfire. Is niet echt duur en beter dan een Squier voor hetzelfde geld.
Voor een versterker denk ik dat een Vox AD15VT een goede keuze is: heel veelzijdig en goed geluid.

Kim Wilson
7 april 2008, 08:44
Als eerste ampje, om mee te oefenen, hoeft het IMO geen 30 watter te zijn, dus zou je daar iets op kunnen bezuinigen. Het ligt er een beetje aan wat je wil spelen, de Vox AD15VT doet het vooral goed met minder heftige muziekstijlen, de Roland Cube werkt iets beter met metal-achtige muziek.

MarkV
7 april 2008, 08:48
Roland cube is altijd goed, qua gitaar zou ik voor Ibanez gaan en als ze Yamaha hebben zou ik dat zeker overwegen

De Pacifica lijn van Yamaha is voor het geld zeker goed. Een overweging waard: http://www.thomann.de/nl/yamaha_st_models.html?pr=159a200

caliban
7 april 2008, 09:42
ik heb al een versterker (roland cube 30x) aangeboden maar hij wil liever naar de winkel toe
Ik kan hem dit anders zeker wel aanraden, ik mag van geluk spreken maar tot nu toe ben ik altijd veel meer tevreden geweest van tweedehandse spullen dan nieuwe spullen in de winkel gekocht. En in winkels me als beginnende gitarist veel te vaak door verkopers laten afzetten.

Gitaar4LifeDude
7 april 2008, 14:02
ik ken dat probleem... elke keer als ik naar de winkel ga heb ik 't gevoel dat ik afgezet ben en ik moet dan ook redelijk vaak weer terug.
2e hands geeft mij sowieso meer voldoening om aan te schaffen weet eigenlijk helemaal niet waarom.

barno
7 april 2008, 14:21
Als ervaren gitarist moet ik maar al te vaak vaststellen dat beginners in veel muziekwinkels echt worden afgezet. De verkoopsverhaaltjes waarmee ze zo'n jonge gast proberen te overhalen zijn vaak degoutant.

Daarom raad ik echt elke beginnner aan om een kenner mee te nemen voor eerste aankopen, als bullshitdetector.

Rocket_Sauce
7 april 2008, 16:32
Ik neem mijn vader mee die gitaar speelt en misschien een vriend die in een band zit. Moet wel goed komen denk ik.

De stijl die ik wil gaan spelen is vooral alternative rock. Muse, Nirvana, Deftones, iets in die richting.

Wat denken jullie trouwens van een Epiphone LP special + een 15 watt versterker?

@ MarkV: bedankt voor de link!

caliban
7 april 2008, 20:17
Ik neem mijn vader mee die gitaar speelt en misschien een vriend die in een band zit. Moet wel goed komen denk ik.

De stijl die ik wil gaan spelen is vooral alternative rock. Muse, Nirvana, Deftones, iets in die richting.

Wat denken jullie trouwens van een Epiphone LP special + een 15 watt versterker?

@ MarkV: bedankt voor de link!
I'm telling you, go tweedehands, je gaat veel meer tevreden zijn denk ik.
Je kan nog altijd eens gaan kijken in een winkel, dat zeg ik niet.

Rocket_Sauce
7 april 2008, 20:44
Waarom zou ik daar meer tevreden mee zijn dan? En moet ik het dan op Ebay kopen? Of hier op het forum? Wie heeft er dan een leuk gitaartje en versterkertje voor mij?

J-sus Rulez
7 april 2008, 20:52
meer tevreden? kijk je kan "betere" stuff kopen voor hetzelfde geld dan je in de winkel afgezet word :D

kijk op Marktplaats of Gitaarmarkt.. of op dit forum.. maar altijd eerst testen en neem iemand mee als je er zelf niet genoeg van kent!

Rocket_Sauce
7 april 2008, 21:02
Maar ik laat mij niet iets aansmeren ofzo. Ik koop wat ik zelf wil kopen natuurlijk.

En ik koop liever gewoon iets nieuw, ben niet zo van tweedehands...
Ik heb ook slechte ervaring met tweedehands. Vorige week heb ik een Nintendo Wii gekocht op Ebay omdat die overal in de winkels is uitverkocht. De Wii heb ik eergisteren naar Nintendo gestuurd omdat er allemaal troep in de diskgleuf zat. :mad:

happynjitram
7 april 2008, 21:35
Maar ik laat mij niet iets aansmeren ofzo. Ik koop wat ik zelf wil kopen natuurlijk.

En ik koop liever gewoon iets nieuw, ben niet zo van tweedehands...
Ik heb ook slechte ervaring met tweedehands. Vorige week heb ik een Nintendo Wii gekocht op Ebay omdat die overal in de winkels is uitverkocht. De Wii heb ik eergisteren naar Nintendo gestuurd omdat er allemaal troep in de diskgleuf zat. :mad:


Dat kan je er toch zelf uithalen?

En ontopic. Er is je toch een cube aangeboden door pannekoek? Dat ding is ecth geweldig. en goede versterker is net zo belangrijk als een goede gitaar.

LaurentB
7 april 2008, 21:41
Dat kan je er toch zelf uithalen?

En ontopic. Er is je toch een cube aangeboden door pannekoek? Dat ding is ecth geweldig. en goede versterker is net zo belangrijk als een goede gitaar.

+1. Roland Cube is een uitstekende versterker om mee te beginnen, waar heel leuke geluiden uit te halen zijn.

Rocket_Sauce
7 april 2008, 21:44
Nee kan er niet uitgehaald worden. Misschien door hem open te schroeven maar dan is de garantie eraf.

Ja maar die Cube is 30 watt voor 180 euro. Er wordt mij aangeraden om voor een 15 watt Cube te gaan en dan voor een betere gitaar.

Onmeunig Hans
7 april 2008, 21:44
...zucht...
Weer een starterstopic van hetzelfde soort. Niets te lezen dat gisteren, eergisteren, de dag daarvoor en de dag daarvoor en de dag da.... hier nog niet geschreven was.

happynjitram
7 april 2008, 21:49
En een topicstarter die toch niet naar advies luistert dus hier net zo goed weg kan blijven met zijn vragen.

It's not all about the watts

Eirlys
7 april 2008, 21:54
Nee kan er niet uitgehaald worden. Misschien door hem open te schroeven maar dan is de garantie eraf.

Ja maar die Cube is 30 watt voor 180 euro. Er wordt mij aangeraden om voor een 15 watt Cube te gaan en dan voor een betere gitaar.
Waarom voor een nieuwe 15 W gaan als je voor hetzelfde geld een tweedehands 30 W kan hebben? Bij mijn eerste, verschrikkelijke Stagg-beginnersgitaar had ik ook een Roland 30, die ik toen samen met de Stagg verkocht heb (tijdsgebrek). Nu ben ik onlangs terug begonnen, met een PRS (redelijk duur) en ben tóch teruggevallen op die Roland 30 W. Het is niet het aantal watt op zich, je hebt gewoon véééééél meer effecten op de Roland 30 dan op de 15, zoals reverb/delay/flanger/..., wat heel handig is als je nog geen geld hebt voor effectpedalen enz. Daarnaast is de kwaliteit ook super.
Slechts een tip natuurlijk, ik wil gewoon meegeven dat er een reden is dat velen de Roland 30 hebben/aanraden! Je moet misschien even zoeken (ik heb maanden gezocht naar mijn PRS), maar je zal het je niet beklagen, integendeel: haast en spoed... :satisfie:

Mr.Fingers
7 april 2008, 21:59
Ik weet niet hoever de count zit, maar nog een +1 voor de roland cubes. Het zijn ontzettende goede versterkers (ik heb een VOX ad50vt, en Fender Blues Deville en een Roland Micro Cube), en ik betrap er me steeds op dat ik vaak de microcube pak om gewoon wat te jammen hier op m'n kamer. die dingen gaan krelleluid, en je hebt er echt fantastische versterkersimulators mee + goede onboard versterkers.

En gitaren. Die koop ik liefst 2ehands, dan zijn ze:
a) goedkoper
b) ingespeeld
c) afgesteld
d) hebben ze de charme die een instrument heeft, wat ze "straight out of the box" niet heeft.

En een gitaar is geen wii, daar zit heus geen troep in ;)

caliban
7 april 2008, 21:59
Als je een tweedehandse gameconsole koopt, is het niet vanzelfspreken dat je deze ook eerst test, bij een gitaar of versterker wel. En pannekoek is denk ik een zeer te vertrouwen kerel.

Rocket_Sauce
7 april 2008, 22:02
Een Roland 15 watt is 100 euro en die 30 watt is 180 bij pannekoek, dus wel 80 euro meer.

Maar dan moet ik dus kiezen tussen:
Of een versterker van 200 euro + gitaar van 150
Of versterker van 100 euro + gitaar van 250

Als ik jullie advies zo hoor moet ik voor het eerste gaan?

En het gaat dus ook niet alleen om de watts maar ook om de effecten :)

Edit: zie net weer 2 nieuwe posts, ik zal is opzoek gaan naar een tweedehands gitaartje en hou de versterker van pannekoek in mijn achterhoofd ;)

Eirlys
7 april 2008, 22:05
Een Roland 15 watt is 100 euro en die 30 watt is 180 bij pannekoek, dus wel 80 euro meer.

Maar dan moet ik dus kiezen tussen:
Of een versterker van 200 euro + gitaar van 150
Of versterker van 100 euro + gitaar van 250

Als ik jullie advies zo hoor moet ik voor het eerste gaan?

En het gaat dus ook niet alleen om de watts maar ook om de effecten :)

Edit: zie net weer 2 nieuwe posts, ik zal is opzoek gaan naar een tweedehands gitaartje en hou de versterker van pannekoek in mijn achterhoofd ;)
Succes, en laat maar weten als je hulp nodig hebt! :hippie:

Rocket_Sauce
7 april 2008, 22:06
Succes, en laat maar weten als je hulp nodig hebt! :hippie:
Doe ik :cooler:
Edit: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=89074
Is dat iets?

Mr.Fingers
7 april 2008, 22:09
Doe ik :cooler:
Edit: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=89074
Is dat iets?

Amp is goed, maar van de LP100 ben ik absoluut geen fan, er is echt wel wat beters te vinden. Je moet niet alles van dezelfde verkoper kopen he ;)

Rocket_Sauce
7 april 2008, 22:10
Amp is goed, maar van de LP100 ben ik absoluut geen fan, er is echt wel wat beters te vinden. Je moet niet alles van dezelfde verkoper kopen he ;)
OK die gitaar is afgekeurd.

happynjitram
7 april 2008, 22:18
een london city!! (http://link.marktplaats.nl/160846115)

Bieden! bieden!

Rocket_Sauce
7 april 2008, 22:22
een london city!! (http://link.marktplaats.nl/160846115)

Bieden! bieden!
Bedankt :cool:
Vind hem alleen niet zo mooi, ben meer een Les Paul fan denk ik. Maar de sound is goed toch?

caliban
7 april 2008, 22:27
Alles kan goed zijn, maar je moet die sound wel net willen, een tele is veel dunner dan een les paul hè.

happynjitram
7 april 2008, 22:35
Over de london city:

Als ik vandaag de dag een fender telecaster zou kopen, dan is dat als belegging. Als instrument heb ik in de london city comet hetzelfde gevonden, maar voor zeker 700 euro minder.

Maar hij heeft geen humbuckers. Aardig verschil met een LP dus.

Rocket_Sauce
7 april 2008, 22:43
Over de london city:

Als ik vandaag de dag een fender telecaster zou kopen, dan is dat als belegging. Als instrument heb ik in de london city comet hetzelfde gevonden, maar voor zeker 700 euro minder.

Maar hij heeft geen humbuckers. Aardig verschil met een LP dus.
Oke, thnx.

Kim Wilson
8 april 2008, 07:41
En toch zou ik je ook de Cube 15 willen adviseren. Volume gaat het nu nog niet om, en een Cube 15 voldoet thuis prima. Dus, koop een Cube15 tweedehands voor 75 euri, en dan heb je nog 225 eu over voor een gitaartje.

Kim Wilson
8 april 2008, 08:37
Als je een tweedehandse gameconsole koopt, is het niet vanzelfspreken dat je deze ook eerst test, bij een gitaar of versterker wel. En pannekoek is denk ik een zeer te vertrouwen kerel.
Bij alles wat je tweedehands koopt, is het vanzelfsprekend dat je het eerst test, ook bij een gameconsole. En dan nog, de verkoper hoort een deugdelijk product te leveren, dus je hoeft geen genoegen te nemen met een volgepropte Wii.

Maar goed, altijd testen dus, met alles.

caliban
8 april 2008, 11:14
Bij alles wat je tweedehands koopt, is het vanzelfsprekend dat je het eerst test, ook bij een gameconsole. En dan nog, de verkoper hoort een deugdelijk product te leveren, dus je hoeft geen genoegen te nemen met een volgepropte Wii.

Maar goed, altijd testen dus, met alles.
Ik heb niet echt ervaring met het kopen van gameconsoles, maar ik denk dat gitaren veel subjectiever in orde zijn of niet. Een gameconsole werkt of die werkt niet terwijl een gitaar moet werken, in originele staat kan zijn of niet enzoverder.

Trouwens over die cubes, is er geen verschil in speakergrootte tussen de 15 en de 30, want dat zou ik zeker in mijn keuze laten meespelen. Als je wat degelijke lowend wil, heb je beter een grotere speaker.

Kim Wilson
8 april 2008, 11:20
Ik heb niet echt ervaring met het kopen van gameconsoles, maar ik denk dat gitaren veel subjectiever in orde zijn of niet. Een gameconsole werkt of die werkt niet terwijl een gitaar moet werken, in originele staat kan zijn of niet enzoverder....
Ja, maar bij een gameconsole ga je testen om te kijken of ie werkt. Even kijken of het spelletje werkt. Als je zo'n ding koopt die helemaal niet werkt, is dat je eigen schuld, dan had je maar moeten testen of ie het deed. Op zo'n manier kun je je mooi laten oplichten natuurlijk. :)

caliban
8 april 2008, 11:33
Ja, maar bij een gameconsole ga je testen om te kijken of ie werkt. Even kijken of het spelletje werkt. Als je zo'n ding koopt die helemaal niet werkt, is dat je eigen schuld, dan had je maar moeten testen of ie het deed. Op zo'n manier kun je je mooi laten oplichten natuurlijk. :)
Games kunnen me over het algemeen nogal de boom in, dus ik had er nooit zo over nagedacht.

Kim Wilson
8 april 2008, 11:37
Ander voorbeeld: als je een home-cinemasetje gaat kopen, stop je er toch ook eerst een dvd'tje in en kijk je of alles werkt voordat je hem in de auto zet? :)

caliban
8 april 2008, 11:48
Ander voorbeeld: als je een home-cinemasetje gaat kopen, stop je er toch ook eerst een dvd'tje in en kijk je of alles werkt voordat je hem in de auto zet? :)
Dat is beter toepasselijk voor mij. Zulk een dingen zou ik eigenlijk niet snel tweedehands kopen, maar stel dat ik het doe, test ik eerst wel.
Heb je ook geen soort van garantie langs ebay dat de verkoper zijn product moet zijn zoals in de omschrijving, of je het geld moet terugkrijgen.

Zamalan
8 april 2008, 12:00
Niet iedereen heeft een auto of kan zijn ouders inschakelen om even het halve land te doorkruisen om eens iets te controleren of het nog werk ook he. (Hetzelfde voor die gast met een kapotte gitaar uit musicstore.de)

Koop een cube 20x (nieuwprijs 150euro), heeft slaapkamer volume, en bijna dezelfde effecten als de 30. En als je je budget niet schikt te verhogen koop een goedkopen Epiphone Les Paul Special II (nieuwprijs 200).

Onthoud dat Epiphone Les Pauls gitaren wel pas écht goed zijn vanaf de Standard (nieuwprijs 500euro) of een SG-400 (nieuwprijs 380euro). SG is wel een ander model. Misschien eens kijken voor een alternatief merk.

*Prijzen zijn adviesprijzen dus je kan mss een stukje afdingen als je alles tesamen koopt.

caliban
8 april 2008, 12:03
Niet iedereen heeft een auto of kan zijn ouders inschakelen om even het halve land te doorkruisen om eens iets te controleren of het nog werk ook he. (Hetzelfde voor die gast met een kapotte gitaar uit musicstore.de)

De topicstarter ging met zijn vader op jacht gaan voor nieuwe gear, als zijn vader dat wil doen, doe het dan ineens goed en bespaar niet op kilometers.

kevervolks
8 april 2008, 12:16
Idd koop een cube 20!

Zit op het gebied van: prijs en op het gebied van het aantal watts tussen de 15 en de 30 in!

Beste keus want, 30 watt is niet nodig en effecten kan je nooit teveel van hebben :hippie: dus...

Rocket_Sauce
8 april 2008, 16:44
Ik heb niet tegen mijn vader gezegt dat ik met hem op jacht ga, alleen dat ik naar de Feedback in Utrecht wil, hier 30 kilometer vandaan. :p

caliban
8 april 2008, 16:58
Beetje zagen, dan lukt het wel. Hij zal wel snappen dat je een weloverwogen keuze moet kunnen maken, dus misschien meer als 30 kilomter daarvoor zal moeten afleggen.

Rocket_Sauce
8 april 2008, 17:09
Beetje zagen, dan lukt het wel. Hij zal wel snappen dat je een weloverwogen keuze moet kunnen maken, dus misschien meer als 30 kilomter daarvoor zal moeten afleggen.
Inderdaad. Lijkt me niet echt een probleem...

Ik denk dat ik btw nu wel genoeg weet. Roland Cube wordt het iig, gitaar ben ik nog niet helemaal uit. Als ik iets moois tweedehands kan vinden ga ik daarvoor, anders haal ik een Epiphone Les Paul Special of een Ibanez GRG (170/270) of een Dean Evo XM bij Feedback. Ik heb ook een beetje in het Gitaren review onder 250 gekeken en die 3 gitaren hadden goede reviews. Ik ga zo zoiezo alledrie ff uitproberen.

Heel erg bedankt allemaal :)
:rockon:

caliban
8 april 2008, 19:00
Inderdaad. Lijkt me niet echt een probleem...

Ik denk dat ik btw nu wel genoeg weet. Roland Cube wordt het iig, gitaar ben ik nog niet helemaal uit. Als ik iets moois tweedehands kan vinden ga ik daarvoor, anders haal ik een Epiphone Les Paul Special of een Ibanez GRG (170/270) of een Dean Evo XM bij Feedback. Ik heb ook een beetje in het Gitaren review onder 250 gekeken en die 3 gitaren hadden goede reviews. Ik ga zo zoiezo alledrie ff uitproberen.

Heel erg bedankt allemaal :)
:rockon:
Veel succes, en je weet nooit genoeg over gitaren naar mijn mening.
Epiphones vind ik echt fantastische gitaren, ik heb zelf een standard gehad, spijtig genoeg is ze gestolen geworden. De goedkopere lijken me ook helemaal niet slecht, lang geleden maar een keer over kunnen spelen, maar voor de prijs zeer leuk.