PDA

View Full Version : Stratocaster - electronica-zelfbouw



Arjan12
6 april 2008, 19:39
Even de achtergrond: ik speel nog niet zo heel lang gitaar (krap 1,5 jaar), en weet dus ook vrij weinig (zeg gerust niets) van de ingewanden van de gemiddelde gitaar. Ik heb zelf een Fender Telecaster, en het lijkt me fantastisch om er een Fender Stratocaster bij te hebben. Ik wil echter ook het een en ander verbouwen (een unieke gitaar hebben is natuurlijk altijd leuk), maar ik vind het jammer om een Strat van 1000 euro te kopen om er vervolgens te gaan 'customizen'. Authenticiteit is me ook wel wat waard.

Daarom ben ik van plan een body + neck te kopen om vervolgens de electronica er zelf in te bouwen. Ik heb totaal geen verstand van electronica en solderen, maar ik heb me laten vertellen dat dit niet bijzonder moeilijk is voor iemand met een goed stel hersens.

Ik heb al de body van een Fender strat USA standard op het oog voor (hopelijk) ongeveer 50 euro. Daar moet dan nog een hals bij, het liefst maple en het liefst Fender USA. Helaas zijn 'complete' gitaren (hals+body) met kapotte electronica niet te vinden. Naast het feit dat ik gewoon merkengeil ben, lijkt het me verstandig met het oog op een eventuele doorverkoop dat het niet al te zeer een brei van verschillende, obscure merken wordt. Vandaar heb ik het liefst Fender USA.

Wat wil ik met dit topic? Op- en aanmerkingen, tips en dergelijke zijn altijd handig. Misschien heeft zelfs iemand een tip voor me van een body of hals die te koop is, of het liefst zelfs allebei! Ook tips met het oog op pick-ups of wat dan ook zijn meer dan welkom!

Mr.Fingers
6 april 2008, 19:47
Zoek ebay af, daar vind je altijd wel halzen voor stratocasters. Helaas zijn de USA halzen best duur (230$ en meer). Probeer zeker ook eens allparts halzen. Zijn erg goede halzen, en je kan nog kiezen wat voor headstock je wil ook (grote CBS, of kleine gewone, of...)

Arjan12
6 april 2008, 19:51
Zoek ebay af, daar vind je altijd wel halzen voor stratocasters. Helaas zijn de USA halzen best duur (230$ en meer). Probeer zeker ook eens allparts halzen. Zijn erg goede halzen, en je kan nog kiezen wat voor headstock je wil ook (grote CBS, of kleine gewone, of...)

Er staat op het moment wel een goedkope MiM-hals op, maar ik weet eigenlijk niet hoe die kwaliteit zich verhoudt tot een allparts-hals of eentje van Rockinger. Iemand daar ervaring mee?

Mr.Fingers
6 april 2008, 19:52
Ik er staat op het moment wel een goedkope MiM-hals op, maar ik weet eigenlijk niet hoe die kwaliteit zich verhoudt tot een allparts-hals of eentje van Rockinger. Iemand daar ervaring mee?

Minder als de USA, maar nog steeds erg goed bespeelbaar, en beter als Rockinger. Zelfde niveau (ietsjes minder misschien als allparts)

Arjan12
6 april 2008, 19:57
Het is voor mij namelijk wel heel erg belangrijk dat de bespeelbaarheid gewoon hartstikke goed is. Het moet namelijk niet zo zijn dat ik vele uren in de gitaar heb besteed en dat dan blijkt dat mijn USA Tele toch een stuk fijner is :( . Maar goed, je moet daar natuurlijk ook wel wat geluk mee hebben. De ene hals is de andere niet.

no 1 hops
6 april 2008, 19:59
er zijn er hier die prima halzen scoren bij 'de string voor ongeveer 100 euro per hals, en ook soms leuke body's'.

Mr.Fingers
6 april 2008, 20:01
Het is voor mij namelijk wel heel erg belangrijk dat de bespeelbaarheid gewoon hartstikke goed is. Het moet namelijk niet zo zijn dat ik vele uren in de gitaar heb besteed en dat dan blijkt dat mijn USA Tele toch een stuk fijner is :( . Maar goed, je moet daar natuurlijk ook wel wat geluk mee hebben. De ene hals is de andere niet.

Een hals is snel verkocht, en je koopt er ook snel terug een nieuwe (op m'n strat gaat nu ook een "nieuwe" hals, de vorige was ik beu(qua profiel) (rosewood '70's headstock 22 fret), en ik heb een allparts neck besteld met mijn gewenste profiel (jazzmaster-profiel), en die komt er dan op). Als je je teleneck goed vind qua feel, moet je eens op de fender site zien welke hals er op je gitaar steekt (weet je het type van je gitaar, moet je op de site maar eens zien welk er staat bij specifications), en dan gewoon hetzelfde halsprofiel zoeken voor je strat.

Arjan12
6 april 2008, 20:07
http://cgi.ebay.nl/2008-American-Fender-Stratocaster-Strat-NECK-Guitar-USA_W0QQitemZ190210152623QQihZ009QQcategoryZ41423Q QrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638 .m122

Hier staat trouwens wel een relatief goedkope hals te koop, met mooie grote headstock. USA, 22 frets. Ziet er goed uit, hoewel ik er niet heel veel verstand van heb.

Mr. Fingers, als jij je hals toch weg doet ben ik misschien wel geïnteresseerd ;).

Mr.Fingers
6 april 2008, 20:12
http://cgi.ebay.nl/2008-American-Fender-Stratocaster-Strat-NECK-Guitar-USA_W0QQitemZ190210152623QQihZ009QQcategoryZ41423Q QrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638 .m122

Hier staat trouwens wel een relatief goedkope hals te koop, met mooie grote headstock. USA, 22 frets. Ziet er goed uit, hoewel ik er niet heel veel verstand van heb.

Mr. Fingers, als jij je hals toch weg doet ben ik misschien wel geïnteresseerd ;).

Hals is wel rosewood toets, met grote CBS headstock (bijna dezelfde als degene in die link), en jij had graag maple... Neck ligt nu gewoon in de kast, misschien komt ze er ooit terug op.

Over die internethals, dat is een hals van een HighWay 1 (usa), maar het is nog maar de voorlopige prijs. Het zou me absoluut niet verbazen mocht die nog over de 200€ katapulteren, en vergeet niet dat je nog importheffing moet betalen & transportkosten.

Arjan12
6 april 2008, 22:26
Dezelfde verkoper verkoopt ook maple halzen, en die liggen (nog) onder de 40 euro, dus als ik geluk heb kan ik een goeie deal sluiten. Het zijn inderdaad geen American Standard halzen, maar jij weet waarschijnlijk beter dan ik hoe die kwaliteit zich verhoudt tot die van halzen van allparts.com :hippie:

Mr.Fingers
6 april 2008, 22:32
Dezelfde verkoper verkoopt ook maple halzen, en die liggen (nog) onder de 40 euro, dus als ik geluk heb kan ik een goeie deal sluiten. Het zijn inderdaad geen American Standard halzen, maar jij weet waarschijnlijk beter dan ik hoe die kwaliteit zich verhoudt tot die van halzen van allparts.com :hippie:

Ik vind ze beter (HW1) dan van de USA ST, maar dat is persoonsgebonden (ik ben precies de enige die dat vind, maarja)

Arjan12
6 april 2008, 22:46
Haha, nou ja, ieder zijn eigen smaak hè :). Wat vind je er beter aan dan?

Ik besef dat het nu wel heel erg een vraag en antwoord-topic wordt, maar ik had deze body gevonden:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=290217540879&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=019

Dat is een American STD en niet echt duur. Dat lijkt me toch een goede koop, nietwaar?

G.G.
7 april 2008, 09:45
Haha, nou ja, ieder zijn eigen smaak hè :). Wat vind je er beter aan dan?

Ik besef dat het nu wel heel erg een vraag en antwoord-topic wordt, maar ik had deze body gevonden:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=290217540879&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=019

Dat is een American STD en niet echt duur. Dat lijkt me toch een goede koop, nietwaar?

Hij staat nog wel een aantal uurtjes op ebay, dus hij zal wel iets duurder worden.

De grote badkuipfrezing kan een voordeel zijn voor je aangezien je nog niet weet wat je qua electronica wilt. Er moet wel een tweepunts tremelo op, dus houd daar rekening mee.

Lekker lichte body (1750 gram.)

Arjan12
7 april 2008, 11:12
Dat vrees ik ook, maar als 'ie niet boven de 65 euro komt lijkt het me een heel erg mooie prijs. Ik had inderdaad gezien dat het een tweepunts tremolo moet zijn, maar ik weet eigenlijk niet wat daar de voor- en nadelen van zijn t.o.v. vierpunts. Ik heb wel een wikipedia-artikel gevonden waarin wordt uitgelegd dat vroeger de normale synchronized tremolo wordt gebruikt en tegenwoordig de two-point synchronized.

Arjan12
7 april 2008, 11:21
Ik heb trouwens even wat gegoogled, en het grootste verschil blijkt de string spacing te zijn. Met een six-point brug op een normale brug liggen de snaren erg dicht bij de zijkant van de hals. Niet aan te raden dus :soul: .

Arjan12
8 april 2008, 13:54
Kan iemand me eigenlijk vertellen hoeveel alle hardware zo'n beetje gaat kosten, afgezien van de body, neck en pickups?

Ik heb dit lijstje gemaakt, maar er zullen vast dingen ontbreken, vandaar.

- stemmechanieken $53
- tone- en volumeknoppen $5
- pickup switch $5
- slagplaat $40
- input jack $10
- brug met zadels en tremolosysteem $100
- straplocks $6
- neckplate $13

Deze prijzen zijn van allparts en zijn van Fender American Standard. Alles bij elkaar +/- 225 dollar.

Maar ik zal vast nog van alles missen :).

Mr.Fingers
8 april 2008, 13:59
potmeters (liefst CTS, die zijn beregoed)
Draad
stringtrees

Arjan12
8 april 2008, 14:05
Potmeters en draad, altijd handig inderdaad :P.

Die stringtrees zitten al op de hals die ik op het oog heb.

http://www.allparts.com/store/fender-reg-factory-parts-strat-reg-tremolos-099-2050-000,Product.asp

Dit is alleen een tremolo met brug en zadels, heb ik niet nog veren etc. nodig, of horen die er bij te zitten?

Mr.Fingers
8 april 2008, 17:53
Potmeters en draad, altijd handig inderdaad :P.

Die stringtrees zitten al op de hals die ik op het oog heb.

http://www.allparts.com/store/fender-reg-factory-parts-strat-reg-tremolos-099-2050-000,Product.asp

Dit is alleen een tremolo met brug en zadels, heb ik niet nog veren etc. nodig, of horen die er bij te zitten?

Schakelaar zelf

Ja nog een 3-tal veren en zo'n klauw. Ook nog 4 grote schroeven voor je neck op je body te zetten (kan zijn dat die bij de neckplate geleverd worden), en kleine schroefjes voor je slagplaat/backplate & jackplate

AvU
8 april 2008, 19:36
Maar waarom zou je al dat kleine spul niet gewoon in NL bestellen. scheelt een hoop tijd. en ik denkdat het qua geld niet zoveel uitmaakt. Kijk eens op tone factory (http://www.tonefactory.nl) ofguitar supplies (http://www.guitarsupplies.nl)

Arjan12
8 april 2008, 21:48
Ik ben nog niet echt actief op zoek geweest, dus misschien doe ik dat ook wel als het weinig scheelt :).

Eerst maar eens de body en de neck. Ik heb mezelf 150 euro als limiet opgelegd (per stuk), maar of dat realistisch is zal blijken...

Arjan12
9 april 2008, 20:27
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=230238301673&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=013

Deze is wel interessant, maar de achterkant ziet er raar uit. De gaten waar de halsschroeven in moeten kloppen niet, of is dat normaal bij een DLX?

Mr.Fingers
9 april 2008, 20:34
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=230238301673&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=013

Deze is wel interessant, maar de achterkant ziet er raar uit. De gaten waar de halsschroeven in moeten kloppen niet, of is dat normaal bij een DLX?

Das normaal, het stukje waar de neck inkomt is wat afgevijld, zodat je makkelijker op de hogere posities kan spelen, hiervoor heb je wel een speciale neckplate nodig.

http://www.elderly.com/images/fmic/30N/FADSSH-OLP-RSWD_body-back.jpg

Arjan12
9 april 2008, 20:45
Ik zie net in ieder geval dat het op iedere US DLX zo is, maar bij de oude Plus Strats niet.

Maar het is wel zo dat iedere neck er op past?

Mr.Fingers
9 april 2008, 20:52
Ik zie net in ieder geval dat het op iedere US DLX zo is, maar bij de oude Plus Strats niet.

Maar het is wel zo dat iedere neck er op past?

neck zal wel passen, maar de uitlijning van de gaatjes zal niet kloppen. en de micro-tilt functie zal je niet bij iedere hals kunnen toepassen (dat 5e gaatje in het midden achteraan)

Arjan12
9 april 2008, 21:00
Ik heb even wat gelezen over die micro-tilt optie, maar ik denk niet dat ik daar veel van gebruik zal maken. Ik zie er niet echt het voordeel van in.

Het probleem wordt groter als de uitlijning van de gaatjes niet klopt, of zijn die gewoon simpel bij te boren?

Arjan12
11 april 2008, 18:12
Deze neck:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=200214509687&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=010

Komt een gaatje tekort voor deze body:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=230238301673&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=013

Kan ik gewoon een extra gat in de hals boren?

G.G.
12 april 2008, 12:20
Ik weet niet of die drie andere gaatjes ook netjes overeen komen. Maar dat hoeft geen probleem zte zijn. Ik zou ze dan gewoon netjes vullen met deuvels, strak afwerken en opnieuw boren.

wesley121
25 april 2008, 21:42
Hé ik heb alles een beetje zitten lezen, en ik heb al heel lang een brandende vraag en ik denk/hoop dat jullie daar het antwoord wel op weten. Ik wil namelijk ook een losse body en een losse neck kopen, maar in dit geval een Fender telecaster thinline body en een Telecaster usa neck.
Maar op die body hoort eigenlijk een mexicaanse hals met de volgende afmetingen:
Neck 1-Piece Maple, “U” Shape,
Fingerboard Maple, 7.25” Radius (184mm)
No. of Frets 21 Vintage Style Frets
Scale Length 25.5” (648 mm)
Width at Nut 1.650” (42 mm)

En de neck die ik erop wil hebben, heeft de volgende afmetingen:

Maple- Modern "C" Shape- 9.5" Radius (241 mm)- 25.5" (648 mm) Scale Length- 1.6875" (43 mm) Width at Nut- 22 JUMBO Frets- early 70's Style Headstock- Genuine Fender

Mijn vraag is dus, past deze hals op deze body? aangezien het allebij fender is..
Als je het weet, laat het alsjeblieft weten! alvast bedankt wesley