PDA

View Full Version : Stratocaster - electronica-zelfbouw



Arjan12
6 april 2008, 19:39
Even de achtergrond: ik speel nog niet zo heel lang gitaar (krap 1,5 jaar), en weet dus ook vrij weinig (zeg gerust niets) van de ingewanden van de gemiddelde gitaar. Ik heb zelf een Fender Telecaster, en het lijkt me fantastisch om er een Fender Stratocaster bij te hebben. Ik wil echter ook het een en ander verbouwen (een unieke gitaar hebben is natuurlijk altijd leuk), maar ik vind het jammer om een Strat van 1000 euro te kopen om er vervolgens te gaan 'customizen'. Authenticiteit is me ook wel wat waard.

Daarom ben ik van plan een body + neck te kopen om vervolgens de electronica er zelf in te bouwen. Ik heb totaal geen verstand van electronica en solderen, maar ik heb me laten vertellen dat dit niet bijzonder moeilijk is voor iemand met een goed stel hersens.

Ik heb al de body van een Fender strat USA standard op het oog voor (hopelijk) ongeveer 50 euro. Daar moet dan nog een hals bij, het liefst maple en het liefst Fender USA. Helaas zijn 'complete' gitaren (hals+body) met kapotte electronica niet te vinden. Naast het feit dat ik gewoon merkengeil ben, lijkt het me verstandig met het oog op een eventuele doorverkoop dat het niet al te zeer een brei van verschillende, obscure merken wordt. Vandaar heb ik het liefst Fender USA.

Wat wil ik met dit topic? Op- en aanmerkingen, tips en dergelijke zijn altijd handig. Misschien heeft zelfs iemand een tip voor me van een body of hals die te koop is, of het liefst zelfs allebei! Ook tips met het oog op pick-ups of wat dan ook zijn meer dan welkom!

Mr.Fingers
6 april 2008, 19:47
Zoek ebay af, daar vind je altijd wel halzen voor stratocasters. Helaas zijn de USA halzen best duur (230$ en meer). Probeer zeker ook eens allparts halzen. Zijn erg goede halzen, en je kan nog kiezen wat voor headstock je wil ook (grote CBS, of kleine gewone, of...)

Arjan12
6 april 2008, 19:51