PDA

View Full Version : Inrichten oefenruimte



svensi97
16 februari 2003, 10:51
Onze oefenruimte was een muur van boxen op een rij, de drummer daarvoor en wij, gitaristen en zanger daarvoor, net als met een optreden. Alles stond hard om jezelf goed te horen. Nu zijn we er mee bezig om te kijken of het anders kan voor het oefen, bijv meeer in een ronde vorm, laten we zeggen, aan de noordzijde de drummer en de zang boxen, aan de west kant de gitaar versterker en aan de oost zijde de basversterker?
Wat is volgens jou de beste manier, hoe is jullie oefen ruimte ingericht?

koen_V
16 februari 2003, 11:00
Wij staan in een cirkel, we kunnen elkaar zo goed zien.Dat is toch belangrijk vind ik als je aan het repeteren bent, dat je ziet wat de andere benadleden doen.

BLOK182
16 februari 2003, 12:02
Wij staan ook meer in een cirkel, in 2 hoeken de gitaristen, de bassist en het drumstel voor de andere wand zeg maar.

andy
16 februari 2003, 15:00
wij hebben alles wel eens uitgeprobeerd, maar we staan nu zoals bij een optreden.
Alleen de zanginstallatie natuurlijk op ons gericht. Maar we zijn ook een trio, misschien scheelt dat, want de meeste bandjes repeteren in een hele of halve circel.

Neals
16 februari 2003, 23:13
Wij staan ook in de circel..

Als iemand een partij word geimproviseerd (solo's) kijken we elkaar aan en weten we wat we moeten doen.

pimmetje
17 februari 2003, 10:32
We hebben tijdenlang geoefend met de opstelling als bij een optreden. Omdat onze muziek vooral improvisatie is, gaat 't er vooral om dat we elkaar goed kunnen zien.

Dat lukt wel op eigenlijk ieder podium, wat het is vooral een kwestie van een paar stappen nemen naar een plek waar iedereen je goed ziet voordat je een seintje geeft. Nu zitten/staan we dus gewoon in de oefenruimte waar we zin in hebben.

We proberen wel de spullen zoveel mogelijk te plaatsen waar ze bij een optreden zullen staan. Daardoor krijg je al wel dat de start-volgorde van mensen (van links naar rechts zeg maar) vanzelf altijd een beetje 'tzelfde is. Dan varieert de mens-opstelling alleen soms van lijn naar cirkel en omgekeerd.

jaalst
17 februari 2003, 15:03
Het is moeilijk een goede opstelling te vinden...dit is natuurlijk ook nog es sterk afhankelijk van je ruimte!

Ik (wij) heb(ben) eigenlijk alles geprobeerd maar elke setup heeft zowel voor als nadelen!
Als je in een circel repeteerd en je elkaar kunt zien, dan is dat voor dat moment natuurlijk fijn echter op de buhne sta je niet meer oog in oog met drummer of gitarist en moet toch dat syncopische einde van bijv Animal (toto) als een huis erin hakken. m.a.w. iedreen gaat zich omdraaien naar de drummer, gitarist of who ever het seintje aangeeft en dat ziet nou ook niet echt lekker strak uit!

Mijnlaatste band repeteerde compleet droog.
Alles via line out de mengtafel in, zonder backline en de drummer had een electr. drumstel.
Iedereen hoorde de ander op het juist afgestelde volume via koptelefoons vanaf de
mengtafel.
Voordelen waren legio...
Ik weet dat velen zullen zeggen...IK WIL MIJN VERSTERKER HOREN, DEZE HEEFT JUIST DIE KARAKTERISTIEKE KLANK...etc etc...
Ben ik volledig met jullie eens, toch zou ik zeggen probeer zo nu en dan eens om op deze manier te repeteren!
Je zult versteld staan van de "schoonheids" foutjes die je er zo uithaald!
De zanger kan de stembanden sparen en je bent op deze manier heel erg geconsentreerd bezig met luisteren naar jezelf en vooral naar je medebandleden!
Deze bijna klinische manier van repeteren zorgde ervoor dat onze band zelfs de complete versie van Bohemian Rhapsody foutloos beheerste zowel instrumentaal als qua zang!
Dit nummer was ons niet op deze perfecte manier gelukt als niet de zanger met dit iedee was gekomen om de stemmen eens via de mengtafel te zingen met hoofdtelefoons!
Toen hebben we (om de leegte op te vullen) er wat bas en gitaar bijgeplugd en voor we het wisten speelde we met de hele band rechtstreeks.
En ook nog een voordeel de buren kwamen weer tot leven...ze gingen weer naar buiten, de buurman heb ik zelfs na een paar maanden weer in de tuin zien zitten en er kwamen weer mensen over de vloer hahaha

maar goed...dit is misschien een tip voor wanneer je denkt (als band zijnde) alle nummers te beheersen....laat je verassen en speel je sets een line-in en out via je mixer!!

GR John



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-17 15:04 ]</font>

Dude
18 februari 2003, 11:57
john heeft gelijk maar ik wil mijn versterker horen, die heeft juist die karakteristieke klank............

Matje
18 februari 2003, 18:04
Op 2003-02-18 11:57, schreef iamyou:
john heeft gelijk maar ik wil mijn versterker horen, die heeft juist die karakteristieke klank............


:grin:

Neals
19 februari 2003, 10:40
neem dan een solid steet bak

FNaRK
19 februari 2003, 10:59
altijd in de "optreed-opstelling"
dwingt je ook tot luisteren naar wat de rest van de band doet, leert je ook je podium-presentatie te oefenen. Onze bassist gaat zelfs zover dat 'ie iedere oefensessie al headbangend het "podium" overrent, wordt op den duur wel irritant :grin:

Nieuwe nummers oefenen we uiteraard wel in een kring, maar liever niet te lang (zijn niet echt prettige gezichten om naar te kijken :smile: )

Neals
19 februari 2003, 12:28
geinspireerd door de topic zal ik ook eens in optreed opstelling oefenen

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 13:14
bij de laatste repetie stond ik (zanger/gitarist) vooraan, mijn versterker achter mij, voor de bassdrum geplaatst

rechts achter me de bassist en links achter me de leadgitarist.
ene monitorbox lag voor me zodat ik mezelf kon horen zingen en de andere monitorbox lag ook eeuh.. ergens :smile:

beviel goed!