PDA

View Full Version : Butterscotch Recept



BB-Bertje
6 april 2008, 18:09
Na uitvoerig de hele Laq-Faq te hebben doorgelezen ben ik nog geen steek verder. Ook andere draadjes helpen niet.
Graag wil ik mijn (nu nog) maagdelijk onbehandelde swamp ash Tele-body voorzien van een traditionele Transparante Butterscotch-finish.
Wie kan me op weg helpen?

Hoe krijg ik de kleur en hoe hou ik dat transparant?
En hoe bouw ik de lagen op?

Tot nu toe ga ik er van uit dat ik als volgt te werk moet:
- Filler
- Schuren
- Filler
- Schuren
- Kleur opbrengen (Butterscotch Transparant)
- Schuren?
- 2 a 3 lagen nitro cellulose
- Schuren met 400 grid
- 2 a 3 lagen nitro cellulose
- Schuren (nat) 1000 grid
- 2 a 3 lagen nitro cellulose
- Schuren (nat) 2000 grid
- Commadant 4
- Polish

Klinkt dit goed of zit ik er helemaal naast?
Wie helpt mij uit mijn ontwetendheid?

G.G.
6 april 2008, 18:25
Na uitvoerig de hele Laq-Faq te hebben doorgelezen ben ik nog geen steek verder. Ook andere draadjes helpen niet.
Graag wil ik mijn (nu nog) maagdelijk onbehandelde swamp ash Tele-body voorzien van een traditionele Transparante Butterscotch-finish.
Wie kan me op weg helpen?

Hoe krijg ik de kleur en hoe hou ik dat transparant?
En hoe bouw ik de lagen op?

Tot nu toe ga ik er van uit dat ik als volgt te werk moet:
- Filler (donkere filler is het mooist)
- Schuren
- Filler (donkere filler is het mooist)
- Schuren
- Kleur opbrengen (Butterscotch Transparant)
- Schuren? (HEEL VOORZICHTIG!!!)
- 2 a 3 lagen nitro cellulose
- Schuren met 400 grid
Paar keer herhalen om dikte op te bouwen
- 2 a 3 lagen nitro cellulose
- Schuren (nat) 1000 grid
- 2 a 3 lagen nitro cellulose
- Schuren (nat) 2000 grid
- Commadant 4
- Polish

Klinkt dit goed of zit ik er helemaal naast?
Wie helpt mij uit mijn ontwetendheid?

Je werkwijze lijkt me logisch. Misschien staat hier nog wat voor je bij:

http://reranch.com/

BB-Bertje
6 april 2008, 18:53
G.G. bedankt voor je aanvulling.

Waarom kies je voor een donkere vuller? Mijn idee was om een naturelkleur te gaan gebruiken om zo dicht mogelijk bij de bleke kleur van swamp ash te blijven.

Weet je ook welke in Nederland verkrijgbare lak het dichtst in de buurt komt van Butterscotch Blond?
Uiteraard zijn suggesties van anderen ook welkom

G.G.
6 april 2008, 19:08
G.G. bedankt voor je aanvulling.

Waarom kies je voor een donkere vuller? Mijn idee was om een naturelkleur te gaan gebruiken om zo dicht mogelijk bij de bleke kleur van swamp ash te blijven.

Weet je ook welke in Nederland verkrijgbare lak het dichtst in de buurt komt van Butterscotch Blond?
Uiteraard zijn suggesties van anderen ook welkom

Die filler schuur je toch weer weg. Hij blijft in de nerf achter en zo wordt je tekening iets duidelijker (maarja, dat moet je maar net willen natuurlijk)

BB-Bertje
6 april 2008, 19:15
Die filler schuur je toch weer weg. Hij blijft in de nerf achter en zo wordt je tekening iets duidelijker (maarja, dat moet je maar net willen natuurlijk)

Jahaa, dat wil ik.
Bedankt voor deze goeie tip.

Nu nog een verfje vinden dat lijkt op Butterscotch Blonde

prs
6 april 2008, 19:32
Jahaa, dat wil ik.
Bedankt voor deze goeie tip.

Nu nog een verfje vinden dat lijkt op Butterscotch Blonde

Fred Dons (lakgoeroe van dit forum:)) heeft me een jaartje geleden verteld dat de kleur "Golden Sand" van Magic Color die butterscotch finish het dichtst benaderd. Ik heb die airbrushverf destijds bij Harolds in Rotterdam gekocht omdat er nogal lastig aan te komen was.
Wellicht dat Fred hier de komende dagen nog wel even een uitgebreidere reactie neerzet over hoe je die butterscotch kleur het beste gedaan krijgt.

BB-Bertje
6 april 2008, 20:23
Thanx,

Mijn belangrijkste vraag blijft toch, hoe je ervoor zorgt dat de kleur transparant blijft. Het is echt mijn bedoeling dat je de nerf blijft zien.
Tot op heden heb ik nog geen kleur verf gevonden die daarbij in de buurt komt. Ik ben bang dat ik zelf moet gaan mengen.
Kan ik trouwens een (watergedragen) kleurbeits gebruiken onder celluloselak? Of gaat dat craquelleren?

Alle (ook andere) tips zijn welkom

BB-Bertje
17 april 2008, 16:44
Hallo lui,

Ondertussen ben ik zelf aan het experimenteren geslagen.
Op advies van de verfvakzaak, waar ze overigens nog steeds Clou Nitrocellulose verkopen, heb ik Cetabever blanke interieurbeits gekocht die ik op kleur breng met oker-pigment. Dit test ik nu eerst op een stuk meranti multiplex. Ja, ik weet dat dit geen swamp ash is, maar de kleur komt in de buurt. De eerste resultaten zijn bemoeidigend. Misschien dat er nog een paar druppels gele pigment in moet.

Zo gauw ik meer heb getest zal ik foto's plaatsen en het recept vermelden.

Andere ideeen en mengrecepten zijn van harte welkom.

Pepe
17 april 2008, 17:10
Ik heb gewerkt met beitsen op waterbasis. Voordeel is dat je kan mengen, schuren en weer aanbrengen tot je het gewenste resultaat hebt, en dan transparante lak erover.
In butterscotch however, zit ook een melkachtig wit. Doe je dat niet dan wordt de kleur te bright. Het is dus een combinatie van kanarie geel (roodtint) en okergeel (blauwtint), zwart en wit. Zwart en vooral wit zijn dempend dus spaarzaam daarmee omgaan. Of je moet gelijk een goeie lak tegenkomen maar die heb ik niet gevonden.

Mijn truukje om de nerf naar boven te laten komen is het onbewerkte hout in te smeren met zwarte verf op oliebasis en dat gelijk er weer af te vegen.
Dat klinkt raar gezien je waterbasispraktijken later, maar het werkt goed. Het zwart blijft een beetje achter in de nerf en de kleurtint zal daar wat minder goed op pakken, het blijft dus relatief donker.

Dat fillen heb ik achterwege gelaten, ligt een beetje aan de houtsoort of dat kan. Je hebt kans dat een waterbeits anders reageert op filler dan hout.