PDA

View Full Version : ktm9 watergedragen lak



fred dons
6 april 2008, 16:38
vorige week KTM9 gekocht en de afgelopen dagen een beetje getest en ik moet zeggen dat watergedragen lak enorm vooruit gegaan is, ik had nog een oud blik van stew mac (nagenoeg niet gebruikt omdat ik het resultaat niet mooi vond) maar dit is niet te vergelijken
resultaat is een glasheldere lak die zich goed laat schuren en polijsten

ik heb dit stukje 3 lagen lak gegeven, het hout (koa)was ongeschuurd en niet gefilled (en dat had eigenlijk wel gemoeten maar het was een testje en ik ben lui :D )
btw na 1 dag drogen al gepolijst, na een beetje geschuurd te hebben met 600 gritt
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=242&page=31&ktw=4e1f3d3416a51d1bccab49e44706bffd
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=243&page=31&ktw=0cf13e900db3d2a709a81c61e077f16c
nadeel tov van cellulose is dat het wat langer duurt voordat het droog is maar tis wel een stuk beter voor je gezondheid en ook een stuk makkelijker te verkrijgen en je spuitpistool is wat makkelijker schoon te maken (met heet water)

no 1 hops
6 april 2008, 16:55
als ik het zo zie glimmen lijkt het wel op 'rashard'
ooit puur op een noten tafel gebruikt

Mr.Fingers
6 april 2008, 16:55
Ziet er erg mooi uit

Je zegt dat het drogen iets langer duurt dan bij nitro-lak. Heb je er enig idee van hoelang het duurt eer nitro droog is (ik lees vaak verhalen dat het weken tot maanden moet uitharden)?

fred dons
6 april 2008, 17:03
ik bedoelde eigenlijk "vingerdroog", blanke cellulose is binnen een paar minuten droog genoeg om aan te raken, bij acryl duurt dat een half uur en dit zit qua drogen dichter bij acryl dan cellulose

uitharden; dat durf ik nog niet te zeggen, bij dit test stukje ben ik al een dag na het lakken begonnen met polijsten, met cellulose kun je dat het best pas na een week of drie doen omdat de lak dan grotendeels is uitgehard, cellulose zal nog verder inklinken maar om verder te bewerken is 3-4 weken uitharden goed genoeg
ik zal over een week of wat nog wel laten weten of deze lak weer dof is geworden van het uitharden

Mr.Fingers
6 april 2008, 17:09
ik bedoelde eigenlijk "vingerdroog", blanke cellulose is binnen een paar minuten droog genoeg om aan te raken, bij acryl duurt dat een half uur en dit zit qua drogen dichter bij acryl dan cellulose

uitharden; dat durf ik nog niet te zeggen, bij dit test stukje ben ik al een dag na het lakken begonnen met polijsten, met cellulose kun je dat het best pas na een week of drie doen omdat de lak dan grotendeels is uitgehard, cellulose zal nog verder inklinken maar om verder te bewerken is 3-4 weken uitharden goed genoeg
ik zal over een week of wat nog wel laten weten of deze lak weer dof is geworden van het uitharden

Ok! Bedankt voor de verhelderende uitleg (ik ga een strat refinishen, en customizen met bigsby B5 & telepickups), en ik vroeg me af hoelang het zowat ging duren eer ik de lak kon polieren (nitro), dus een paar weken wachten

bassej
6 april 2008, 20:45
heb je zulke lak ook in rood of blauw? dus doorzichtig

fred dons
6 april 2008, 21:14
nee maar die kun je dus wel makkelijk zelf maken door er transtint of clou poeder door heen te mengen

Mattia
6 april 2008, 21:21
Wat Fred Zegt.

Ik heb nog een blikje KTM tegoed van iemand, herriner ik me net (had een blik, hij had het snel nodig, ik niet). Hij lakt trouwens in z'n douchecabine: geen stof, lekker makkelijk, en na een laklaag gewoon de rest afspoelen met de douchekop.

Trouwens, Mike Doolin heeft hele goede isntructies voor dat spul geschreven:

http://www.doolinguitars.com/waterborne/instructions.html

Ik ga m'n eerstvolgende gitaren met Rustin's Plastic Coating lakken (gewoon bij Baptist verkrijgbaar, wat makkelijker), maar KTM komt ook wel aan de beurt.

AvU
7 april 2008, 10:20
Waarom doet mij dit denken aan crossmotors :p ?

G.G.
7 april 2008, 10:27
KLinkt in ieder geval perfect (zeker ook als je de link van Mattia leest). Moet het ook maar eens gaan proberen.

fred dons
7 april 2008, 10:45
ja voor jou zou het prima zijn omdat je het met een redelijk goedkoop spuitje kan aanbrengen maar het ook met de kwast kunt doen zonder dat je allerlei chemicalien nodig hebt om je kwasten/sponsjes etc te reinigen

vosarnout
7 april 2008, 13:31
Fred,

Die 3 lagen heb jij in 1 dag aangebracht met ca een half uur tussen de lagen door? Hoeveel lagen (spuiten) zou je per dag kunnen aanbrengen ivm uitharden?

barno
7 april 2008, 13:33
klinkt heel interessant,

is die lak makkelijk verkrijgbaar? maw in verfspeciaalzaak ofzo? en onder welke naam is deze lak bekend, KTM9? of is dat type aanduiding

fred dons
7 april 2008, 13:37
ik heb de 3 lagen in 2 dagen gedaan, 2 lagen de eerste dag met een half uurtje er tussen en de dag erna nog 1 laag
de dag erna heb ik gepolijst

voor zover is ik weet is deze lak alleen te krijgen in de VS, er zijn meer watergedragen lakken maar dit is de beste die ik ben tegengekomen
hij is niet goedkoop (USD 85 voor een gallon) maar daar kun je wel eventjes mee vooruit, er zijn ook kleinere blikken maar die zijn niet veel goedkoper

G.G.
7 april 2008, 13:46
ik heb de 3 lagen in 2 dagen gedaan, 2 lagen de eerste dag met een half uurtje er tussen en de dag erna nog 1 laag
de dag erna heb ik gepolijst

voor zover is ik weet is deze lak alleen te krijgen in de VS, er zijn meer watergedragen lakken maar dit is de beste die ik ben tegengekomen
hij is niet goedkoop (USD 85 voor een gallon) maar daar kun je wel eventjes mee vooruit, er zijn ook kleinere blikken maar die zijn niet veel goedkoper

1 gallon is 4.5 liter.

85 dollar is €56

1 liter is dan €12.60 en dat valt toch echt wel mee. Voor een litertje Clou cellulose ben je al gauw €22 kwijt.

Er komen natuurlijk nog wel verzendkosten bij, maar zo schrikbarend vind ik de prijzen niet.

fred dons
7 april 2008, 13:59
vergeet niet dat de meeste mensen hier op het forum nou niet echt scheutig met geld zijn :D

(en teruggerekend is het niet veel maar wel een uitgave in 1 keer)

barno
7 april 2008, 14:04
niet scheutig met geld, maar wel allemaal >10 gitaren aan de muur :)

fred dons
7 april 2008, 14:21
tja het moet uit lengte of de breedte komen ;)

G.G.
7 april 2008, 14:34
niet scheutig met geld, maar wel allemaal >10 gitaren aan de muur :)

Tsja... bouwen kost gewoon geld en besparen gaat alleen maar frustraties opleveren. Als je iets doet, moet je het goed doen.

fred dons
7 april 2008, 14:40
ja en dan heb je nog het groepje mensen dat geld bespaard door het zelfbouwforum af te struinen om goedkope reperateurs te vinden (ik denk dat de meeste aktieve mensen hier wel benaderd zijn door gitaarnet leden om iets tegen een "vriendenprijs" te doen)

G.G.
7 april 2008, 14:44
ja en dan heb je nog het groepje mensen dat geld bespaard door het zelfbouwforum af te struinen om goedkope reperateurs te vinden (ik denk dat de meeste aktieve mensen hier wel benaderd zijn door gitaarnet leden om iets tegen een "vriendenprijs" te doen)

Bekend verhaal... Iemand zijn tele reliccen, waar ik momenteel eigenlijk geen tijd voor heb ivm eigen projecten en prive en klussen die thuis nog moeten gebeuren. Misschien ooit eens in de toekomst dat ding onder handen nemen, maar dat gaat dan nog wel heel lang duren voordat ik daar echt de tijd voor heb. Eerst waarschijnlijk een complete gitaar voor iemand bouwen, en dat wil ik dan met 100% concentratie doen

northernlake
7 april 2008, 20:32
Cool. Ben blij te lezen dat ook hier positieve ervaringen met dit spul zijn. Ik kwam het tegen op LMII en had de ervaringen van John Greven (ook niet de minste) ook al eens gelezen.

Ik ben nog niet eens begonnen aan mijn eerste gitaar, maar ja... lezen, ook over hoe het aan het eind moet, is ook belangrijk.