PDA

View Full Version : Ik heb jullie hulp/ervaring nodig



Bastijn
16 februari 2003, 10:26
Beste bassers, ik heb jullie hulp nodig. Ik speel al een tijdje bas, kheb m laatst ontfret, en dat speelt heerlijk. Maar nu ben ik op zoek naar een pedaaltje/kast/bakkie of wat dan ook, die aansluit op mn fretloze bas. Ik ben een totale leek op dit gebied, maar ik zoek dus een "iets", met meerdere effecten, zoals wawa, distortion, zoeentje waarbij het geluid komt aanzwellen, en weer weg....nogmaals ik heb hier echt geen verstand van, daarom doe ik een beroep op jullie. Dus weten jullie iets met meerdere effecten, of een site ofzo, reageer alsjeblieft.

Bastijn

MikeDirnt
16 februari 2003, 10:57
De Zoom Multi FX pendalen blijken goed te zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Hier staat wat informatie
http://www.activemusician.com/store/bass/effects/makers/zoom.asp?ref=ab-468-bs-zoom

Dat aanzwellende geluid heet geloof ik een Reverse Effect.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MikeDirnt op 2003-02-16 10:59 ]</font>

basswasp
16 februari 2003, 11:25
't lijkt er op dat je op zoek bent naar een Multi Effects-kastje. Daarin zitten verschillende effecten en eventueel versterker- en speakersimulaties die je kan instellen. Een aantal bekende merken hiervan zijn Digitech (BP200), Boss (GT-6B) en inderdaad Zoom.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van Multi Effects-kastjes, maar voor losse pedalen. Voor elk effect koop je dan een los kastje. Op deze manier kan je precies de beste effecten selecteren en vergeleken met de goedkopere Multi Effects is de kwaliteit beter (duurdere Multi Effects zoals de Boss doen niet onder voor de kwaliteit van losse pedalen, maar daar betaal je dan ook weer voor).
Over het algemeen is het nadeel van losse pedalen dat het duurder is, moeilijker te verplaatsen en dat je geen verschillende effectencombinaties kan voorprogrammeren.

Als laatste het aanzwellende effect. Ik neem aan dat je hiermee het opkomen van volume bedoelt, elke keer dat je een noot speeld. In de meeste Multi Effects zal zoiets wel ingebouwd zitten, maar als los pedaal ken ik er maar één: de Guyatone SV2 Slow Volume. Officiëel is dit een effect voor gitaar, maar omdat het effect niets doet aan de 'kleur' van het geluid, zou het ook voor bas moeten werken.

Je kan dit effect beluisteren op http://www.buzzfox.com/gu-sv2-swf.html (wel Shockwave Flash nodig).

Bastijn
16 februari 2003, 13:01
bedankt voor het advies, ik zie wel iets in de Zoom BFX-708II Bass Multi-Effect Console w/Drum Machine &amp; Sampler, van 150 dollar. Doet die nou veel onder wat betrefd kwaliteit aan die van Digitech van ook ongeveer 150 dollar? Die van zoom heeft een ingebouwde drummachine, verder zie ik weinig verschil. En weet iemand of het kwaliteitsverschil tussen die effecten van 150 dollar en die van 400 (boss) echt goed hoorbaar is?

bassopotmus
16 februari 2003, 14:52
AHAHAHA, jah zeker, als je dan toch op de multi-tour gaat. Pak dan de Gt6-b, heb je veeel meer aan, en is echt goede kwaliteit.
Ik wilde em ook kopen, maar vind die knopjes wat schrikwekkend, dus ik ga voor een los pedalboard, want hoeveel efx heb je nu eigenlijk nodig als bassist zijnde?

Dus of losse shit, of gt6-b

Bastijn
16 februari 2003, 16:47
Wat is een los pedalboard?

basswasp
16 februari 2003, 17:00
Een pedalboard:

Als je losse pedalen kiest, maar je toch veel effecten wilt hebben, kun je een behoorlijke verzameling krijgen van pedalen met adapters en snoeren...
Dit is veel gedoe bij het verplaatsen en aansluiten. De oplossing is het pedalboard. Je maakt zelf een koffertje of een plankje waar je al je losse effecten op vastschroefd en met elkaar verbind. Moet je je effecten dan verplaatsen dan hoef je alleen maar dit board aan te sluiten. Dat is dus alleen een stekker erin, een stekker eruit en de voeding in plaats van alle effecten te moeten aansluiten.

Een pedalboard wordt pas echt nuttig bij 3 of meer effecten.

basswasp
16 februari 2003, 17:02
Op 2003-02-16 13:01, schreef Bastijn:
bedankt voor het advies, ik zie wel iets in de Zoom BFX-708II Bass Multi-Effect Console w/Drum Machine &amp; Sampler, van 150 dollar. Doet die nou veel onder wat betrefd kwaliteit aan die van Digitech van ook ongeveer 150 dollar? Die van zoom heeft een ingebouwde drummachine, verder zie ik weinig verschil. En weet iemand of het kwaliteitsverschil tussen die effecten van 150 dollar en die van 400 (boss) echt goed hoorbaar is?


Tussen de Zoom en de Digitech zit niet echt veel verschil in geluidskwaliteit, wel kan het zijn dat de effecten van de ene je beter bevallen dan de andere. Dit is dus even zelf uitproberen.

Het kwaliteitsverschil tussen een Zoom of Digitech en de Boss zal wel erg duidelijk te horen zijn. Probeer het zelf.

Bastijn
16 februari 2003, 17:54
Dank voor je hulp, Basswasp, je bent echt een held als je me ook nog kan vertellen waar ik deze effecten kan uitproberen (t liefst nog in N-Holland)

Laus
16 februari 2003, 17:59
Feedback heeft ze meestal wel staan dacht ik. De betere muziekzaken kan je ff bellen of ze hebben staan.

basswasp
16 februari 2003, 18:19
Feedback Rotterdam kan idd... maar veel kleinere muziekwinkels hebben ook wel wat pedalen. Kijk gewoon wat er bij je in de buurt is... Is 't wat verder dan is 't beter eerst even op hun website te kijken of even te bellen. De wat betere plaatselijke muziekwinkels hebben vaak wel Digitech, de nog iets betere zaken hebben vaak ook wel de Boss. Een Zoom lijkt me iets waar je toevallig tegenaan moet lopen...

Grote kans dat je in Feedback alledrie de pedalen vind, maar eerst dichtbij kijken kan geen kwaad.

Probeer in ieder geval alle pedalen uit (tenzij er één echt moeilijk te vinden is, maar dit lijkt me niet) voordat je iets koopt. Het liefst zo snel mogelijk achter elkaar (in dezelfde winkel is wel zo fijn).

Succes ermee! :smile:

dumBASS
16 februari 2003, 21:44
Als ik me er mag bemoeien...:smile:

Zelf heb ik de Boss GT-6b en heb er heel veel plezier aan. In t begin weet je niét hoe t werkt, maar gaandeweg krijg je het steeds meer in de gaten. En elke keer weer verbaas je je erover wat mogelijk is. Gelukkig zit er een handleiding bij wat je een waar boekwerk mag noemen, maar overzichtelijk en duidelijk geschreven dus je glijd er zo doorheen. Laat je niet afschrikken door de presets die er van de fabriek af inzitten, deze zijn meestal en beetje tot zwaar overdreven...
Dat ie bijna zeshonderd euro kost is een grote drempel, maar zeker het afwegen waard... Met dit apparaat kun je jáááren vooruit. Voor meer info over Boss kun je kijken op:
http://www.bosscorp.co.jp/en/index.html

Als je iets zoekt waar je gewoon lekker mee kan expirimenteren dan kun je idd voor de een stuk goedkopere spullen van Zoom enzo gaan kijken.

Nog een optie:
Losse pedalen van Boss kopen en t langzaam opbouwen. Voordeel is dat je goedkoop begint met kwaliteitsspullen en pedaal voor pedaal kan ontdekken wat t inhoudt en wat er mee mogelijk is, en niet meteen in een zee van onbekende effekten. Nadeel is dat je er op de wat langere termijn duurder mee uit bent. En dat t geheel steeds zwaarder wordt.

Uiteindelijk is de belangrijkste vraag denk ik toch; Wat wil je zelf? Ga ik echt veel effekten ook gebruiken?' Als je dat goed weet, kom je snel in de buurt van je uiteindelijke keuze.


***lult ie veel he?***

Ruud
16 februari 2003, 23:19
Wil je der ook helicopters en mitrailleurs in hebben??? :razz:

kijk in ieder geval wel naar een bruikbaar pedaal, al die helicopters en freaky geluidjes hoef je echt niet altijd wat aan te hebben.. kijk gewoon of de effecten die jij wilt hebben er inzitten en of ze qua kwaliteit goed genoeg zijn..., eventueel af te regelen etc...

jaalst
17 februari 2003, 12:10
De ART Nightbass http://www.musicgearreview.com/review-display/438.html

Persoonlijk vind ik deze processor een van de mooiste effectapparaten die ik ken....
Je kunt er gekke dingen mee doen maar hoofdzakelijk zijn het "bruikbare" geluiden en niet van die "spaceinvadersoundeffecten" die je toch niet gebruikt en wel voor betaald!!!!

Bastijn
17 februari 2003, 12:34
ok....ik heb op digitech wat effecten beluisterd, en nu komt mijn domste vraag, hou je vast, is er ook een soort van orgelachtig effect voor de bas???

Venomer
17 februari 2003, 13:19
Uh... wat bedoel je met "een soort van orgelachtig effect voor de bas"?

basswasp
17 februari 2003, 14:34
Op 2003-02-16 21:44, schreef dumBASS:
Als ik me er mag bemoeien...:smile:

Zelf heb ik de Boss GT-6b en heb er heel veel plezier aan. In t begin weet je niét hoe t werkt, maar gaandeweg krijg je het steeds meer in de gaten. En elke keer weer verbaas je je erover wat mogelijk is. Gelukkig zit er een handleiding bij wat je een waar boekwerk mag noemen, maar overzichtelijk en duidelijk geschreven dus je glijd er zo doorheen. Laat je niet afschrikken door de presets die er van de fabriek af inzitten, deze zijn meestal en beetje tot zwaar overdreven...
Dat ie bijna zeshonderd euro kost is een grote drempel, maar zeker het afwegen waard... Met dit apparaat kun je jáááren vooruit. Voor meer info over Boss kun je kijken op:
http://www.bosscorp.co.jp/en/index.html

Als je iets zoekt waar je gewoon lekker mee kan expirimenteren dan kun je idd voor de een stuk goedkopere spullen van Zoom enzo gaan kijken.

Nog een optie:
Losse pedalen van Boss kopen en t langzaam opbouwen. Voordeel is dat je goedkoop begint met kwaliteitsspullen en pedaal voor pedaal kan ontdekken wat t inhoudt en wat er mee mogelijk is, en niet meteen in een zee van onbekende effekten. Nadeel is dat je er op de wat langere termijn duurder mee uit bent. En dat t geheel steeds zwaarder wordt.

Uiteindelijk is de belangrijkste vraag denk ik toch; Wat wil je zelf? Ga ik echt veel effekten ook gebruiken?' Als je dat goed weet, kom je snel in de buurt van je uiteindelijke keuze.


***lult ie veel he?***


We hebben hier graag dat veel mensen zich op zo'n manier met onderwerpen bemoeien :smile:

Maar 'k wil even zeggen dat losse effecten niet per sé van Boss hoeven te komen. Misschien heeft bijvoorbeeld Ibanez Toneworks wel een effect dat beter klinkt, maar dat effect vind je dan niet terug in de Boss GT-6B. Met losse pedalen kan je samenstellen.

Je merkt trouwens terecht op dat als je nog niet veel van effecten afweet, de goedkope Multi Effects-kastjes een goed begin kunnen zijn om te ontdekken wat je wel en niet goed vind klinken.

Bastijn
17 februari 2003, 15:30
met dat orgelachtig effect bedoel ik dat het als een orgel klinkt. synthesicers (of hóe je dat ook spelt) hebben dat ook. En dat vind ik zo mooi klinken...

basswasp
17 februari 2003, 15:45
Je zou bijvoorbeeld een Bass Synthesizer kunnen proberen... Boss en Akai hebben er één in een los pedaal.

Maar misschien bedoel je met een 'orgelachtig-effect' ook wel een chorus. Boss heeft een Bass Chorus...

Er zijn geluidsdemo's te downloaden op de website van Boss: http://www.bossus.com

Misschien kan je even een liedje noemen waarin jouw 'orgelachtige-effect' voorkomt... Waarschijnlijk kan ik dan wel bepalen wat het is...

Bastijn
17 februari 2003, 17:49
Het is niet dat ik dat orgelachtig effect ooit gehoord heb, gespeeld door een bas. Alleen maar door keybords en echte orgels. Ik vroeg het me alleen af, het lijkt me namelijk fantastisch om zo'n sound te kunnen produceren. Nog een vraagje, ik ben ook een beetje op zoek naar een donkere, lage, brommerige , "gemene" distortion.
Is die samen te stellen met een multieffectkastje, of weet 1 van jullie daar een geschikt pedaaltje voor??

dumBASS
17 februari 2003, 18:07
Als je andere geluiden wilt produceren met je bas, dan eigenlijk mogelijk is, zul je aan midi moeten beginnen, zelf hou ik daar niet zo van. (TE digitaal, moeilijk, moeilijk :smile: )

Als je een hele moddervette distortion zoekt, heb ik 2 ideeën voor je, maar er zijn er waarschijnlijk wel honderd:

Een Fuzz,
of de MetalZone van Boss, deze is eigenlijk voor gitaar. Alleen is mijn ervaring met dat apparaat dat ie 't niet met elke bas doet, vooral bij aktieve bassen wil die nog wel 's 'over the top' gaan. En het ding is nieuw behoorlijk duur.

Andere merken zullen zeker ook zware distortion-effekten hebben, volgens mij is dit het meest voorkomende pedaal dat er zo'n beetje is...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dumBASS op 2003-02-17 18:08 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dumBASS op 2003-02-17 18:09 ]</font>

basswasp
17 februari 2003, 18:20
Gouden Tip: gebruik nooit gitaareffecten die iets met het frequentiegebied van een gitaar doen...

Ondanks dat het soms best aardig klinkt, halen deze pedalen de lage tonen uit je geluid. Als je een gitaarpedaal een tijdje gebruikt zal je je er waarschijnlijk aan gaan storen en als je in een band speelt valt de 'basis' van het geluid weg.
Pedalen die speciaal voor bas zijn gemaakt hebben hier geen last van.

Probeer voor het soort fuzz-geluid dat je zoekt eens een Digitech Bass Driver, een Ibanez Tone-Lok PD-7 ('Phat Hed') en een Boss Bass Overdrive. De eerste twee komen, denk ik, het beste bij jouw geluid.

De websites:
Digitech: http://www.digitech.com/products/BassDriver.htm
Boss: http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&amp;tmp=28
Ibanez: http://www.ibanez.co.jp/world/electronics/tonelok/pages/pd7.html

basswasp
17 februari 2003, 18:22
Op 2003-02-17 17:49, schreef Bastijn:
Het is niet dat ik dat orgelachtig effect ooit gehoord heb, gespeeld door een bas. Alleen maar door keybords en echte orgels. Ik vroeg het me alleen af, het lijkt me namelijk fantastisch om zo'n sound te kunnen produceren. Nog een vraagje, ik ben ook een beetje op zoek naar een donkere, lage, brommerige , "gemene" distortion.
Is die samen te stellen met een multieffectkastje, of weet 1 van jullie daar een geschikt pedaaltje voor??


'k heb je vraag over de fuzz in m'n post hierboven beantwoord... maar je vraag over dat orgelgeluid weet ik niet...

Bastijn
17 februari 2003, 19:25
Dat orgelgeluid heb ik ook alleen maar van keybords en orgels gehoord, een bas zal het wel niet kunnen maken, hoe je het ook blend waspt en gaint enzo....t zo wel verschrikkelijk vet zijn....
Ik denk dat ik voor de Digitech Drive ga, die uit de x-series. Die samples geven echt een hele gevarieerd geluid. Van vrij clean, maar toch aan elkaar gelijmd tot een helse distortion...

dumBASS
17 februari 2003, 19:31
MIDI... Maar daar moet je gek van zijn en de centen voor hebben...

Over die gitaarpedalen gebruiken voor bas en dat ze een deel van je geluid weg kunnen nemen ben ik het gedeeltelijk mee eens, zelf doe ik dit nl. geregeld en het enige wat je moet doen om het geluid te herstellen is even pielen met je EQ-settings. Moeilijk word dit inderdaad als je losse pedalen gebruikt waarbij je dus eigenlijk maar twee EQ presets hebt(aan en uit). Mijn ervaring is vooral met het gebruik van gitaarpedalen voor bas dat ze het meeste lage wel doorlaten, maar niet bewerken en dus meestal ook zachter doorlaten. Daardoor word bijvoorbeeld de distortion vrij onnatuurlijk, en klinkt een pedaal gebouwd voor een bas toch beter.

Een andere vraag is of je je lage tonen die als basis dienen voor een nummer wel móet blijven horen, en je niet een boost in je hoge freq. juist wilt. Bijvoorbeeld omdat je de distortion gebruikt om een solo of een opvallend stukje te spelen, en deze niet het hele nummer te gebruiken.

***:-)en wederom lulde hij weer erg veel:-)***

Bastijn
17 februari 2003, 20:30
Daar heb je een heel goed punt dumBASS, (dat over die solo's), ik leer met de minuut meer op dit forum...

dumBASS
17 februari 2003, 23:34
Tnx, :smile:

Semafoor
18 februari 2003, 14:26
Een andere vraag is of je je lage tonen die als basis dienen voor een nummer wel móet blijven horen, en je niet een boost in je hoge freq. juist wilt. Bijvoorbeeld omdat je de distortion gebruikt om een solo of een opvallend stukje te spelen, en deze niet het hele nummer te gebruiken.

***:-)en wederom lulde hij weer erg veel:-)***


Het is geen boost in je hogere frequenties, een gitaardistortion haalt alleen de lage frequenties weg. Het is net zoiets als de bas op je versterker helemaal uitdraaien...

Bastijn
18 februari 2003, 16:56
Die Metal Master van digitech, (http://www.digitech.com/metalmaster), dat is nou precies het distortion geluid wat ik zoek, lekker zwaar. Jammer dat het een gitaardistortion is....weet een van jullie of er niet ook zo een is voor de bas?

dumBASS
18 februari 2003, 19:20
Ik snap wat je bedoeld dat ie niet boost... Maar negen van de tien keer zul je de level-knop van het distortion-pedaal zover opdraaien dat ie net wat harder staat dan je 'Clean' kanaal.

Dit is natuurlijk ook te realiseren met een bas-pedaal, dus hierbij moet ik je toch gelijk geven. Uiteindelijk is het beter een pedaal te gebruiken waar het voor is... :smile: