PDA

View Full Version : welke versterker?



hakade
6 april 2008, 15:51
Hallo,

Ik wil een Yamaha CPX 900 aanschaffen. Het probleem is echter welke akoestische versterker past het beste bij deze gitaar.
Graag jullie mening.

Alvast bedankt.

Groeten, Hakade.

Daniël_san
7 april 2008, 21:38
ligt aan je budget. Als deze vrij hoog is: AER of Schertler

Spitfire
7 april 2008, 21:59
Waarom wil je er zo graag een akoestische versterker bij?

harrie
8 april 2008, 17:39
Zelf heb ik een acoustosonic Junior van Fender. Ding doet het altijd. De sound vind ik niet altijd geweldig. MIjn spaanse gitaar met Fishman Matrix systeem klinkt er trouwens te gek op. De staalsnarige gitaren die ik hen (ook met Fishman matrix) klinken er een stuk minder op, blijven wat blikkerig klinken. Ik heb onlangs op een Hartke acoustische gitaarversterker gespeeld. Deze vond ik erg goed klinken en de prijs was dacht ik een Eurotje of 400 terwijl mijn Fender 700 Euro heeft gekost. De AER tjes zijn inderdaad erg goed en gemakkelijk mee te nemen door de geringe afmetingen. Ik dacht deze al gauw richting 1000 Euro gaan. Een akoestische gitaar via een DI en mengpaneel versterken is m.i. nog het beste qua sound. Mijn Fender gebruik ik ook vaan als persoonlijke monitor. Er zit een gebalanceerde uitgang (DI) aan de achterkant van de versterker. De goedkopere Acoustasonic 40 heeft een Line-Out, dus daar moet je wel een DI achter zetten maar voor 50 Euro heb je een DI boxje. Het is wel zaak om te kijken of de versterker ook een uitgang heeft om door te pluggen naar een mengpaneel. Als je echt goedkoop wilt kun je ook eens naar Ibanez kijken. Ik dacht dat deze al rond de 275 Euro verkrijgbaar zijn.

Eko
8 april 2008, 20:36
Als je regelmatig optreedt neem dan de AER. Heel Compact gebouwd en uiterst draagbaar. Gebalanceerde uitgang en dan nog bruikbaar als monitor. Microfoon aansluiting met fantoomvoeding. Uitgang voor tuner. De verkrijgbare passende tas heeft genoeg vakken om allerlei toebehoren in op te bergen. Bij kleine optredens hoeft er niet eens gelinkt te worden naar de p.a. , hij heeft zelf 60 watt aan boord.
Ja. ik heb er zelf een ( als vervanger van de acoustasonic van Fender).

Flipkoos
8 april 2008, 21:12
En als je écht goedkoop wilt: geloof het of niet, maar de Bogey AC60R (€239,-) is gewoon erg goed!

Jedeel
9 april 2008, 01:08
En als je écht goedkoop wilt: geloof het of niet, maar de Bogey AC60R (€239,-) is gewoon erg goed!

Is die niet min of meer gelijk aan de Laney LA65C?
http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=LA65C

Ook een prima versterker voor tussen de 250 en 300 (dacht ik).
Kan uiteraard niet tippen aan AER en Schertler, maar goed dat is ook een ander
(=hoger) budget.

B_2_the_a
9 april 2008, 01:11
mijn mening:
je kan beter investeren in een goed pedaal met d.i. uitgang, zoals de aphex acoustic exciter ofzo...
dan heb je een dijk van een sound (je gitaar gaat er stiekem beter door klinken) en je kan zo de p.a. in, dan maar wat meer moeite voor de geluidsman om het op je monitor te krijgen :D

Laser
9 april 2008, 11:22
Ik volg een deel van wat eerder is geschreven,
zou zelf ook een AER kopen als ik het kon,
maar toen ik een acoestische amp kocht was de AER nog niet zo goed beschikbaar, en heel duur, dus koos ik toen voor de Marshall as50r, die nu door de as50d vervangen is.
http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=AS50D

Is ook als monitor bruikbaar, DI uit naar PA is beschikbaar.

Ik ben er nog steeds heel tevreden over ondanks de bescheiden power: klank is zeer goed, AER is beter. Maar goed, dat is persoonlijk.

De as50r kan je af en toe al 2dehands kopen in goede staat, even naar uitkijken.
Vergeet ook niet dat de tussenschakel van de kabels ook een rol speelt in de kwaliteit; ik gebruik graag materiaal van www.guitargear.be.

Flipkoos
9 april 2008, 15:10
Is die niet min of meer gelijk aan de Laney LA65C?
http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=LA65C

Ook een prima versterker voor tussen de 250 en 300 (dacht ik).
Kan uiteraard niet tippen aan AER en Schertler, maar goed dat is ook een ander
(=hoger) budget.

Nee het is een uitstekende kopie van de Marshall AS50R, maar dan met 10 watt meer

Jonathanman
9 april 2008, 21:52
Zelf heb ik een Marshall AS50R. Een 50 watt versterker met stereospeakers en dat ding klinkt echt super. Warme tonen en een te gekke chorus en reverb. Ik heb die van mij 2e hands voor 175 euro gekocht. Dus speur het net maar af.

ochieloedere
21 april 2008, 16:27
Hey,

ik ben zelf op zoek naar een gemakkelijke oplossing voor op het podium, heb ondertussen roland AC-60 en 90 getest, en Ashdown Radiator 1, lijken me beide zeer geschikt voor een goed gitaargeluid on stage.

Maar vraagje: ik plug meestal gewoon rechtstreeks in op het mengpaneel, zonder DI-box.

Wat DOET die DI-box eigenlijk, buiten je signaal balanceren? En heb je er persé eentje nodig?

grts

Simon

remcol
21 april 2008, 17:17
Een DI 'prepareerd' je signaal als het ware zodat je signaal zo storingsvrij mogelijk in je mengtafel binnenkomt. Hij balanseert het inderdaad door je signaal ook in tegenfase mee te sturen. In je mengtafel word je signaal weer
samengevoegd. Tevens zet een DI een hoogohmig gitaarsignaal om in een laagohmig microfoonsignaal.
Zou je dus wel een DI advieseren!

Heb zelf sinds vorige week een condensator microfoon voor mijn compact 60 gezet, en dat klinkt echt 10x beter dan via de DI uitgang van de versterker.

ochieloedere
21 april 2008, 18:45
prachtig, thx!

grts


Simon

harrie
21 april 2008, 20:44
De DI Box vormt tevens een galvanische scheiding tussen je gitaar en de PA. Een ernstige storing in je gitaar kan daardoor niet de ingang van het mengpaneel/ versterker vernielen.

greencharlie
22 april 2008, 12:51
Zonder voorversterking je gitaar op een DI aansluiten verkloot je geluid.
Met voorversterking leid je het gitaarsignaal gewoon naar de mengtafel zoals je met de line-out van een elektrischegitaarversterker of keyboards zou doen.

Waarom zou je een hoogohmig gitaarsignaal moeten omzetten naar een zwakker microsignaal, mengtafel heeft toch zowel hoog als laag ingangen.

kHerinner mij enkel negatieve ervaringen met DI.

ochieloedere
22 april 2008, 14:06
Welke ervaringen dan zoal?
Ik zie live bands toch meestal via DI gaan? Heb je meer mogelijkheden met een laagohmig signaal in de mengtafel dan?


grts


Simon

remcol
22 april 2008, 16:40
Waarom zou je een hoogohmig gitaarsignaal moeten omzetten naar een zwakker microsignaal, mengtafel heeft toch zowel hoog als laag ingangen.

Nadeel van een hoogohmig signaal is dat je er een relatief dikke kabel voor nodig hebt. Anders kunnen er tonen in de hogere frequenties wegvallen.

Kijk maar eens naar de aders van een gitaarkabel en een XLR kabel. Die van een XLR zijn echt veel dunner.

greencharlie
22 april 2008, 21:45
kherinner me dat mn klank gewoon op niks meer trok: plat, zonder body, bijna geen volume.
Nu ja, die keren dat het goed ging zijn me mss niet bijgebleven, en die slechte keren was mss van gitaar naar DI zonder preamp ertussen.

In ieder geval, verschillende keren op kleinere plaatsen gespeeld met gitaar via de line out van een amp rechtstreeks naar de zanginstallatie.

Voor de technici: wat is het verschil tussen de line-out van bv een kleine Fender amp, en het signaal dat uit de pre-amp vd akgitaar komt??

remcol
22 april 2008, 23:56
Voor de technici: wat is het verschil tussen de line-out van bv een kleine Fender amp, en het signaal dat uit de pre-amp vd akgitaar komt??

Verschilt van versterker tot versterker. Bij mijn AER zit de DI voor de voorversterker van de amp. Dit betekent dat dit het pure signaal van de gitaar is. Dus geen Eq of FX. Maar dit kan bij andere merken of modellen anders zijn!
Een line-out signaal is vaak wat sterker i.v.t. de preamp van je gitaar, maar dat verschilt per preamp en amp. Bij de ene is hij post en een andere pre. Heb ook wel eens een versterker gehad met een stereo uitgang. (met ingebouwde stereo chorus)

Versterkt via de PA vanuit de DI van mijn huidige amp vond ik mijn gitaar altijd een beetje dun klinken, maar sinds vorige week een AKG condensator microfoon gekocht en deze voor mijn versterker gezet, en wat een wereld van verschil zeg! Mooi warm en vol, zonder dat het te wollig klinkt.