PDA

View Full Version : Watvoor Gear in dit nummer?



Frenky
6 april 2008, 13:14
he kan iemand mij vertellen of dit een strat of een tele is, of er effecten bij zitten enz? ik ben nog niet zo goed in dat te kunnen horen.
alvast bedankt, frank

http://www.youtube.com/watch?v=SE0a_CqumjQ

dimitri
6 april 2008, 13:23
Zeker weten dat dit een stratocaster is. Effecten: reverb waarschijnlijk

Ibanez666
6 april 2008, 13:58
misschien nog een mild ingestelde tube screamer erbij?

Mattia
6 april 2008, 15:19
Niks Tubescreamer, gewoon een tube amp met een randje overdrive.

Eko
6 april 2008, 22:18
Het is inderdaad ( voor zover mijn oude gehoor nog klopt) een strat. Het is trouwens een prachtige ode aan Stevie Ray Vaughn`s Lenny. Neem een strat met een tubeamp en zet die laatste bijna helemaal open. Speel op de tussenstand tussen het brug element en de middelste. Je komt dan een aardig eind. Je kan het opleuken door er een klein beetje reverb en chrorus tussen te doen.

drap
6 april 2008, 22:23
Het is een strat over een Marshall plexi, zonder effecten verder, behalve in de solo en op het brugelement. Hoewel... hij speelde ten tijde van Mothers Milk over een Mesa Boogie.

Een nummer van Hendrix kan ook moeilijk als ode bedoeld zijn aan Stevie Ray Vaughan's Lenny.

Eko
6 april 2008, 23:01
Met excuses, ik kende het nummer niet en heb het alleen van de clip gehoord.

G.G.
7 april 2008, 09:29
Een nummer van Hendrix kan ook moeilijk als ode bedoeld zijn aan Stevie Ray Vaughan's Lenny.

Hoe kom je hierbij? INteressant, aangezien Lenny een heel ander nummer is in een heel andere stijl.

Lenny:
http://www.youtube.com/watch?v=BEp2QLicd9Y

Petekay
7 april 2008, 10:47
Ik heb laatst een docu gezien over de chili peppers, zie hier een deel van de docu waar ze o.a. castles made of sand spelen live in A'dam,

http://nl.youtube.com/watch?v=ove5_eQTgpw&feature=related

edit: hij gebruikt een ('60 ies) strat voor dit nummer

Luke-wannabe
7 april 2008, 10:55
Het is inderdaad ( voor zover mijn oude gehoor nog klopt) een strat. Het is trouwens een prachtige ode aan Stevie Ray Vaughn`s Lenny. Neem een strat met een tubeamp en zet die laatste bijna helemaal open. Speel op de tussenstand tussen het brug element en de middelste. Je komt dan een aardig eind. Je kan het opleuken door er een klein beetje reverb en chrorus tussen te doen.
Sorry maar dit is dus echt niet die elementen-combi. Hals element to the bone. Frusciante gebruikt ook nooit die pussy-tussenstandjes.

Eko
7 april 2008, 11:57
Het vergelijk wat ik maakte met het nummer Lenny komt door de manier waarop je het kenmerkende opbouw van het riffje begint. Het komt in beide nummers voor en dat viel mij in ieder geval op. Dat Jimi voor SRV een groot voorbeeld was is wel bekend en dat hij op deze manier een invloed zal hebben gehad op het schrijven van het nummer ligt voor de hand.
Het laten spelen op de tussenstand van de twee achterste elementen van een strat heeft betrekking op het hele heldere geluid wat SRV kreeg bij dit nummer. Uiteraard speel je dit normaal op je halselement met een opengedraaide buizenbak , zo doe ik het in iedere geval zelf, maar de compressie die je krijgt van een opengedraaide bak krijg je niet uit een pedaal. Een stel buren wat het waardeert als je het op de originele manier doet ben ik nog niet tegengekomen. Met een kleinere versterker en een bluesdriver gespeeld op de tussenstand kun je op lage volume het geluid makkelijk benaderen.

Luke-wannabe
7 april 2008, 15:28
Het vergelijk wat ik maakte met het nummer Lenny komt door de manier waarop je het kenmerkende opbouw van het riffje begint. Het komt in beide nummers voor en dat viel mij in ieder geval op. Dat Jimi voor SRV een groot voorbeeld was is wel bekend en dat hij op deze manier een invloed zal hebben gehad op het schrijven van het nummer ligt voor de hand.
Het laten spelen op de tussenstand van de twee achterste elementen van een strat heeft betrekking op het hele heldere geluid wat SRV kreeg bij dit nummer. Uiteraard speel je dit normaal op je halselement met een opengedraaide buizenbak , zo doe ik het in iedere geval zelf, maar de compressie die je krijgt van een opengedraaide bak krijg je niet uit een pedaal. Een stel buren wat het waardeert als je het op de originele manier doet ben ik nog niet tegengekomen. Met een kleinere versterker en een bluesdriver gespeeld op de tussenstand kun je op lage volume het geluid makkelijk benaderen.
Sorry ik dacht dat je het over Frusciante had.

drap
7 april 2008, 21:41
Hoe kom je hierbij? INteressant, aangezien Lenny een heel ander nummer is in een heel andere stijl.

Lenny:
http://www.youtube.com/watch?v=BEp2QLicd9Y

Dat bedoelde ik ook, plus dat Hendrix ietsje eerder was dan SRV. Een jaartje of twintig ofzo. Het sloeg ook op de post van Eko.