PDA

View Full Version : Verschil Fuzz silicon/germanium



stratestic
6 april 2008, 11:29
Ik vraag mij al een hele tijd af wat nu precies het verschil is tussen een silicon fuzz en een germanium fuzz?

P.s. Wat is de beste fuzz voor Hendrix?

Mitch
6 april 2008, 11:33
Beide :D Experience: germ, Band of Gypsys: sil.

Het verschil zit 'm in de transistors, die zijn dan van germanium óf silicium. Het levert een andere sound op en een iets andere reactie op je spel/volume.
Over het algemeen kaunnen germanium fuzzfaces iets makkelijker opschonen met terugdraaien volume, klinken ze iets ronder. Silicon fuzzfaces kunnen wat scherper zijn en iets meer gain hebben. Let wel, e.e.a. ook weer afhankelijk van de rest van het circuit.
Nou zit er nogal wat verschil tussen transistors op zich, dus je kan best eens een germanium FF tegenkomen die voluit een enorme berg gain heeft, maar zie dit even als algemene stelregel.

stratestic
6 april 2008, 11:38
Bedankt voor de info dat wordt dus een germanium fuzz...

Speeddemon
6 april 2008, 12:44
Germanium fuzzes zijn ook vaak bruikbaar als overdrive, vanwege dat 'opcleanen'.

Maar neem nou "Summertime Blues", de versie van Blue Cheer. Die sound is typerend voor een silicon fuzz; rauw, 'zoemend'/scheurend.

Neemt trouwens niet weg dat je met 3 germanium transistoren, waarvan de gain (hFE) boven de 140 ligt, ook zo'n sound kan krijgen.

Echoes
6 april 2008, 12:56
ik heb zelf een analogman met sil BC108 transistors, vind ik toch mooier klinken dan de ger versie.
En als je een fuzz gaat kopen raad ik je Analogman echt aan! Ik zocht al ontzettend lang een fuzz die in de buurt komt van Pink Floyds Echoes live at pomeii. Heel levendig geluid zit erin als je het vergelijkt met de meeste fuzzes.
Op de site van analogman kun je ook samples luisteren, kun je het verschil horen!