PDA

View Full Version : Welke pup's voor Explorer.



Evil-Payasos
6 april 2008, 11:15
Moguhh!

Ik heb nu al een tijdje mijn explorer maar ik vind het tijd voor nieuwe pickups. Nou zijn hier al een zooi topics over geweest, maar die gingen over een andere gitaar, en volgens mij heeft het ook erg met de gitaar te maken welke pup's je drin moet gooien.

Het gaat dus om een Gibson Explorer 76'.

Ik zoek een mega strak geluid, met strakke bottom end, en lekker veel mids, en natuurlijke mooie highs. Gillende pinched harmonics en bruut gescheur, ook moet hij altijd super gedefinieerd zijn, dus bij het aanslaan van een accoord met distortion moeten de noten nog wel allemaal los te horen zijn.

Ik speel de gitaar vrijwel nooit clean, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden worden. Ik denk dat voor mijn smaak actieve elementen de beste keus zijn, maar als jullie goeie andere pup's kennen die doen wat ik vraag, kom maar op!

Ik had zelf al een combinatie tussen EMG 81+60 gezien. Het schijnt dat de 60 wat bassiger en beter in het laag is en de 81 vrij schel is.

Daarnaast zijn er ook nog mooie spullen van SD die actief zijn zoals die Blackouts, maar hier heb ik geen ervaring mee.

Ook wou ik weten hoe je weet of die pickup goed vor jou is? Want je kan ze nergens in jou gitaar proberen, of over jou versterker... Is het gewoon kopen en als ze niet doen wat je wil weer marktplaatsen, netzolang tot je de juiste gevonden hebt?

Hurk

Misery Signals
6 april 2008, 11:39
Ik heb een Gibson 76 reissue Limited Edition.

Die 496R/500T elementen die er stock inzitten zijn toch perfect? Krachtig, mooie harmonics, lekker veel output,...
Van EMG heb ik liefst 85/89 in de neck en 60 in de brug...

MS

fred dons
6 april 2008, 11:50
van de week bij 1 van de forum leden (Iceman) SD blackouts mogen horen en ik was zeer onder de indruk, strak maar nog wel met alle dynamiek van een passieve pickup
in mijn explorer (die toevallig ook van Iceman is geweest) komen dus blackouts

Evil-Payasos
6 april 2008, 13:14
van de week bij 1 van de forum leden (Iceman) SD blackouts mogen horen en ik was zeer onder de indruk, strak maar nog wel met alle dynamiek van een passieve pickup
in mijn explorer (die toevallig ook van Iceman is geweest) komen dus blackouts

Kan jij ze vergelijken met EMG's?
Zo ja, wat zijn de verschillen/overeenkomsten?

Dark_Tranquillity
6 april 2008, 13:37
Emg 85 en 60

Iceman
6 april 2008, 16:44
Kan jij ze vergelijken met EMG's?
Zo ja, wat zijn de verschillen/overeenkomsten?

Als hofleverancier van Fred Dons adviseer ik BLACKOUTS!!

Ben altijd EMGfan geweest vanwege strakke palmmute en weinig ruis (stil dus).
Nooit door gehad dat EMG's ten opzichte van passieve elementen maar doods klinken (dat bedoel ik negatief), geen dynamiek.

Nu zijn er natuurlijk onder passieve elementen ook grote verschillen. Van zompig tot superstrak. Maar meestal levendiger dan EMG's. Dus ik van de aktieve af en overal passief in.

Totdat ik Blackouts in een gitaar zette.
Best of both worlds, stil, hoge output en levendig/open.

Verschillen met EMG 81/85/89: (is persoonlijk natuurlijk)

- Stil.
Ze schijnen stiller te zijn, maar ik heb geen a/b vergelijk op dit moment. EMG's zijn ook stil. Daar dus minimale winst.

- Levendig en open.
EMG's maken je geluid zo plat als een dubbeltje, alles klinkt even hard. Samen met een Metalzone ideaal voor stofzuigermetal. Blackouts daarintegen zijn erg open en sprankelend. Veel dynamiek. Ze geven het geluid uit de vingers erg precies weer.

- Strak.
Ja ik weet, EMG's zijn ook strak. Alleen klinken EMG's erg neuzig. Ik heb het idee dat EMG's meer een grote piek hebben in het middengebied terwijl Blackouts wat gebalanceerder zijn over het hele frequentiegebied. Ik mis in EMG's dat sprankelende hoog.

Op elke metal amp heb je een gain-gebied, een "sweet spot" waar minder gain
geen mooie palmmute geeft en waar met meer gain de boel dicht gesmeerd wordt.
Dat gebied is op mijn Diezel VEEL groter met Blackouts dan met EMG's. Met Blackouts kan ik met HEEL erg weinig gain spelen en heb ik toch nog een strakke palmmute. Met weinig gain bedoel ik niet de stand waar de gain knop op staat, maar gewoon op het gehoor de hoeveelheid scheur/distortion.

Bovengenoemde is natuurlijk erg persoonlijk, smaken verschillen. Voor mij is het een ideaal live-element. Stil, geen aardebrom gezeur, levendig en ik kan met erg weinig gain nog lekker palmmuten (open geluid!!).


Excuses voor mijn lange verhaal.

fred dons
6 april 2008, 16:45
Kan jij ze vergelijken met EMG's?
Zo ja, wat zijn de verschillen/overeenkomsten?

euh wat hij zegt :D

het belangrijkste verschil was dat de blackouts dynamischer waren, ik heb geen hekel aan EMG's maar ze hebben de neiging vlak te klinken wat soms handig kan zijn maar ik hou toch van een iets meer levendige sound die wat minder compressed is en de blackouts klinken wat "echter".
Ik laat mijn emgs gewoon in de gitaren zitten waar ze nu zitten omdat die ook goed klinken maar ik denk niet dat ik nog nieuwe zal kopen (of ze moeten heel erg goedkoop zijn ;) )
het grappige was dat de blackouts dezelfde stekkertjes gebruiken als EMG en dat je ze zo kunt omwisselen

Tho
6 april 2008, 16:47
goddamn Iceman, nu baal ik nog harder dat ik m'n Blackout nog niet binnen heb! :angry:

Ik ben zelfs aan't overwegen om hem in m'n maingitaar, dus mijn USA soloist te plaatsen ipv de ToneZone

Iceman
6 april 2008, 16:59
goddamn Iceman, nu baal ik nog harder dat ik m'n Blackout nog niet binnen heb! :angry:

Ik ben zelfs aan't overwegen om hem in m'n maingitaar, dus mijn USA soloist te plaatsen ipv de ToneZone


Hahahaha!!

Wees gerust, ik mag zo weer naar skoonmoeders dus ik denk dat jij wel beter af bent op dit moment.

Probeer ze gewoon in beide gitaren en kijk waar ze het beste in klinken. Ze geven het geluid van de gitaar goed weer, dus op verschillende gitaren zullen ze ook verschillend klinken.

Ik heb nu het neckelement van de AHB-1 set in de brugpositie van mijn LTD EC-1000 en dat klinkt erg goed. Zet deze week het brugelement in de groene iceman. Zal daarna de verschillen posten.
Opvallend vond ik dat over het cleane kanaal de ec-1000 (met de neckpup in de brugpositie) erg sprankelend (en hard!!) maar erg clean bleef. Heb een JB in de neck en die leek eerder te vervormen terwijl de output ERG VEEL lager was. Kon dus makkelijk Metallica-clean met de brugpositie (=slaggitaar) spelen zonder dat ie ging vervormen.

fred dons
6 april 2008, 17:07
btw nog een hele goede Edwards bij Iceman opgehaald en daar zitten "normale" sd's in en die zijn ook niet verkeerd (ik ben nogal van de floyd maar ik heb de laatste dagen eigenlijk alleen deze gitaar gespeeld)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=241&ktw=d3700ec48e4691d0be0c59ff815e14af

Iceman
6 april 2008, 17:20
btw nog een hele goede Edwards bij Iceman opgehaald en daar zitten "normale" sd's in en die zijn ook niet verkeerd (ik ben nogal van de floyd maar ik heb de laatste dagen eigenlijk alleen deze gitaar gespeeld)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=241&ktw=d3700ec48e4691d0be0c59ff815e14af


Mooie gitaar, verkopen?

De SD JB en '59 klinken meer rock vond ik. Blackouts kunnen met erg weinig gain ook wel rock, maar dan gaan ze wel een beetje de metal kant op.

fred dons
6 april 2008, 17:28
bij mij hangt tie veel mooier :D

Evil-Payasos
6 april 2008, 19:25
Wauw, die blackouts klinken wel zalig! Hoe komt het dan dat Hetfield, Zakk, Kirk, King ect allemaal op EMG's spelen en niet op die Blackouts, als ze zoveel beter zijn dan de EMG's?

Er zijn dus 2 blackouts de: Blackouts AHB-1 en de: Blackouts Metal AHB-2

Welke zijn te adviseren of is er geen verschil?

(daarnaast nog een totaal ander vraagje, maar dan hoef ik niet een nieuw topic in: effecten, te beginnen. Wat zou een goede distortion pedaal zijn voor mijn explorer en mijn GA5 + 2x12 vintage 30's? Heb nu metalzone, maar daar wil ik zo snel mogenlijk vanaf! Misschien andere buizen ook?Is dit mogelijk?)

Bedankt voor al de reacties tot zover!

Iceman
6 april 2008, 23:56
Wauw, die blackouts klinken wel zalig! Hoe komt het dan dat Hetfield, Zakk, Kirk, King ect allemaal op EMG's spelen en niet op die Blackouts, als ze zoveel beter zijn dan de EMG's?

Er zijn dus 2 blackouts de: Blackouts AHB-1 en de: Blackouts Metal AHB-2

Welke zijn te adviseren of is er geen verschil?

(daarnaast nog een totaal ander vraagje, maar dan hoef ik niet een nieuw topic in: effecten, te beginnen. Wat zou een goede distortion pedaal zijn voor mijn explorer en mijn GA5 + 2x12 vintage 30's? Heb nu metalzone, maar daar wil ik zo snel mogenlijk vanaf! Misschien andere buizen ook?Is dit mogelijk?)

Bedankt voor al de reacties tot zover!

Omdat zoveel van die toppers ooit op EMG's zijn begonnen en daar aan gewend zijn. Kopen ze weer een nieuwe gitaar, dan komen daar EMG's in omdat die "goed" klinken. In de jaren '90 was er eigenlijk ook geen alternatief voor EMG's als je metal speelde.

Ik ken de AHB-2 Metal niet. Als ik kijk op de SD site lees ik dat je bij de AHB-2 de output kunt instellen. Misschien handig als je in dezelfde gitaar een medium-output humbucker hebt zitten.
De LiveWires moet je niet hebben, die schijnen net zo vlak te zijn als EMG's. Zijn ook de voorlopers van Blackouts.

Je Metalzone moet weg, da's in ieder geval gunstig.
Wat is een GA5? Oke, een Gibson amp lees ik.
Geen idee welke distortionpedalen goed zijn. In ieder geval niet de signature gevallen van Scott Ian en Co. Zoek naar een zo natuurlijk en open mogelijk pedaal.

Evil-Payasos
7 april 2008, 07:59
De GA5 is geen gibson amp! Het is een 5 watt mini ampje van Thomann (Harley Benton) En dat de metalzone wegmoet is duidelijk!

Misshcien blackstar? T rex bloody mary, Subdecay Black Star, Metal Muff. Kijk dat pedaaltje moet gewoon even een tussenoplossing zijn, tot ik genoeg geld heb voor een Mesa/Engl, het moet dus geen pedaal van 1000 euro worden ofzo.

Bedankt!

fred dons
7 april 2008, 08:12
kijk anders voor een 2e hands mesa voetpedaal (buizen) ik heb die van mij voor eur 200 gekocht en in combi met een nep tubescreamer van Behringer (of als je geld hebt een echte) krijg je een ongelooflijk strak vet geluid wat nog steeds open is
voordeel van zo'n pedaal is dat je in principe op iedere versterker waar je hem op aan sluit je je eigen sound kunt krijgen en dat is wel prettig als je niet overal je stack wilt meeslepen

pol
7 april 2008, 08:30
Ik heb nu een duncan custom in de brug van mijn Explorer, klinkt wel ook wel lekker,misschien nog iets te braafjes, strak zijn ze wel.

maar de blackouts zijn zeker een prima keuze. Ik zou de gewone nemen aangezien de blackouts metal een nieuwe versie zijn van die livewire's, en die dingen klonken niet gebalanceerd, veel mids vooral.

de stock 500T vond ik ook wat definitie en strakheid missen in de explorer, blazen deed het wel.

In mijn les paul Classic daarentegen doet die 500T het wel goed, past die blijkbaar wat beter bij, die blijft dus voorlopig even stock, tot ik die nieuwe duncan SH-15 kan proberen.

maar eigenlijk pak je het nu even verkeerd aan, als je geen goeie versterker hebt en een metalzone heeft het totaal geen zin dat je al pickups gaat zitten switchen, je geluid zal nog altijd niet goed zijn, spaar eerst voor een goeie amp, dan komen goeie pickups ook beter tot hun recht, op een goedkoop versterkertje merk je dat verschil toch bijna niet.

Iceman
7 april 2008, 08:43
Ik heb nu een duncan custom in de brug van mijn Explorer, klinkt wel ook wel lekker,misschien nog iets te braafjes, strak zijn ze wel.

maar de blackouts zijn zeker een prima keuze. Ik zou de gewone nemen aangezien de blackouts metal een nieuwe versie zijn van die livewire's, en die dingen klonken niet gebalanceerd, veel mids vooral.

de stock 500T vond ik ook wat definitie en strakheid missen in de explorer, blazen deed het wel.

In mijn les paul Classic daarentegen doet die 500T het wel goed, past die blijkbaar wat beter bij, die blijft dus voorlopig even stock, tot ik die nieuwe duncan SH-15 kan proberen.

In de iceman zit nu ook een Duncan Custom 5, ook erg strak en gebalanceerd geluid. Klinkt erg goed, maar de Blackouts klinken mij net iets schoner en opener in de oren.

Als ik de beschrijving hier boven van de AHB-2 lees, klinkt het alsof die weer wat neuziger zijn.

Gibson 500T ken ik ook, vond het een beetje "over the top" element. Veel laag en compressed leek het, en daardoor minder strak dan een Custom 5. Een Gibson 498T vind ik dan weer wat opener en strakker.

pol
7 april 2008, 08:52
idd ja, de 498T is ook een prima ding, heb die in mijn SG standard, die snijdt wel lekker door de mix.

wel niet zoveel laag, maar dat ligt eerder aan de SG denk ik, blijven toch snijdende & vrij middy gitaartjes, explorer & les paul klinken zowiezo een stuk voller.

Orpheo
7 april 2008, 12:31
ik zou er een kent armstrong motherbucker ingooien. komt dicht in de buurt bij emgs qua output, iets minder stil, maar verdomd lekker, dynamisch, en: passief! ik heb zo'n takkehekel aan het vervangen van die batterij van blackouts/emg's.

pol
7 april 2008, 12:44
emg's hebben toch helemaal niet zo gigantisch veel output, er zijn genoeg passieve pickups die luider zijn.

Iceman
7 april 2008, 12:54
emg's hebben toch helemaal niet zo gigantisch veel output, er zijn genoeg passieve pickups die luider zijn.

+1 (10 karakters)

Orpheo
7 april 2008, 13:11
emg's hebben toch helemaal niet zo gigantisch veel output, er zijn genoeg passieve pickups die luider zijn.

mee eens. de dingesbucker van dommenget is hotter, de warpig schijnt hotter te zijn, en zo kan je nog wel effe doorgaan.

ik weet niet meer hoe dat ding heeft van dommenget :P

Tapirdier
7 april 2008, 16:24
Explorer? 81 + 60 natuurlijk!

Hetfield :rockon:

Orpheo
7 april 2008, 23:25
:soul:
Explorer? 81 + 60 natuurlijk!

Hetfield :rockon:

zucht.... daar gaat deze hele thread dus over, dat er pups zijn die veel en veel beter zijn dan die combinatie.

Marc Oblivian
8 april 2008, 08:05
Ik heb even op de site van Seymour Duncan geluisterd n.a.v. dit topic.
Vond die Blackouts eigenlijk helemaal niet zo lekker klinken in de samples...beetje schel/blikkerig (waarbij ik de nieuwe versie slechter vond klinken dan de oude).
Kan aan m'n computer liggen uiteraard. Vond de Livewire LH-Met echter wel goed klinken.
Heeft iemand van jullie ervaringen met deze pickup?

pol
8 april 2008, 08:07
die samples kun je niet op verdergaan, die klinken allemaal slecht.

Marc Oblivian
8 april 2008, 08:10
Klopt, maar de 1 klinkt wel beter dan de ander:-)
Vandaar ook: iemand ervaring met de Livewire LH-Met?

fred dons
8 april 2008, 18:18
ik heb livewires in mijn charvel zitten en ik vind het helemaal niets, veel te hoge output (met mijn volume bijna dicht overstuurt hij nog op mijn cleane kanaal op mijn versterker), geen idee waar die pickups voor bedoelt zijn maar ik heb er niets aan (en ik speel ik van metal tot classic rock en een beetje jazz)

Marc Oblivian
9 april 2008, 08:20
Tja...wel een beetje logisch als je de beschrijving ziet, zijn ze voor extremere vormen van metal bedoeld. Er staat ook bij dat je er bijna geen cleane geluiden van hoeft te verwachten, dus om het daarom als slechte pu's te omschrijven, zegt niet zoveel.
Ik was meer benieuwd naar het geluid (schel of niet enz), want ik ga ze toch voor metal gebruiken en niet voor jazz ofzo:-)

pol
9 april 2008, 08:28
van de actieve pickups zijn de gewone blackouts toch wel de betere vind ik, die actieve Dave Mustaine sig's zijn pas schel en blikkerig, heb ik ook gehad, gekocht voor de naam, maar viel dat even tegen, een gewone JB + Jazz klinkt nog stukken beter.

fred dons
9 april 2008, 08:31
ja maar ook voor extreme metal vind ik ze niet goed, door de hoge output hebben ze enorme compressie die enige nuance en dynamiek uit je geluid halen, het zijn ook duidelijk niet SD's meest populair pickups.
En ja ze zijn schel, ik mis een stevige bass in het geluid
(overigens toen die Livewires ontwikkeld werden was de meest extreme metal op dat moment Uriah Heep ;) dus dat zal ongetwijfeld niet het uitgangspunt voor SD geweest zijn)
De livewires metal zijn misschien meer geschikt voor je maar als ze een beetje op de classic lijken dan ken ik betere pickups (maar je mag ze wel van me overnemen voor een vriendenprijs ;) )

Orpheo
9 april 2008, 08:49
van de actieve pickups zijn de gewone blackouts toch wel de betere vind ik, die actieve Dave Mustaine sig's zijn pas schel en blikkerig, heb ik ook gehad, gekocht voor de naam, maar viel dat even tegen, een gewone JB + Jazz klinkt nog stukken beter.

het komt heel erg over alsof je de jb/jazz niet echt een goeie pupset vindt, of is dat insinueren? Ikzelf vind de jb/jazz set geweldig. superveelzijdig, heel dynamisch, helder, 'kritisch'. een van mijn favo setjes (met de rio grande bbq/texas, painkiller, air norton, warpig, mule, miracle man, motherbucker en nog wel een paar, als setjes).

pol
9 april 2008, 08:56
nee hoor, ik vind de JB/Jazz set best wel ok, in de juiste gitaar.
voor wat ik speelde kwam de invader (meer mids) wel beter door de mix.

Dark_Tranquillity
9 april 2008, 09:04
Toch snap ik de haat jegens EMG's niet. Blackouts vind ik prima hoor, maar ik vind de EMG's net zo goed. Oké, ik speel zelf met EMG's, maar dat vind ik niet meetellen, als dit niets voor mij was geweest waren ze net zo goed weer in de verkoop gegaan.

fred dons
9 april 2008, 09:26
tis ook niet echt een haat (ik laat ze ook gewoon mijn gitaren zitten) maar tis meer dat je de beperkingen van EMG's merkt zodra er iets "beters" is. Ik erger me snel aan "niet stille pickups (ik speel thuis op een niet geaardstopcontact, stereo, met nogal wat computermonitoren in de buurt :D ) en dan zijn EMG's nagenoeg perfect, alleen missen ze voor mij meer dynamiek, iets wat je pas duidelijk merkt als je die blackouts hoort in een directe vergelijking

Dark_Tranquillity
9 april 2008, 10:10
Binnenkort maar eens mijn RR in directe vergelijking met een SD Blackout uitgeruste gitaar. Ging Tho niet een blackout in zijn soloist zetten?

Tho
9 april 2008, 16:32
Binnenkort maar eens mijn RR in directe vergelijking met een SD Blackout uitgeruste gitaar. Ging Tho niet een blackout in zijn soloist zetten?

Neen. Thomas is net terug van Kees Dee met een ToneZone in de soloist, maar een Blackout in de RR! :D

En dat je EMG (81?) even goed vind als een Blackout? Ik ga jou zo in een kers vers topic even uitleggen dat een Blackout beter is ;)

Dark_Tranquillity
9 april 2008, 17:29
85, kerel, EMG 85 is het die het gat bij de brug vult! Heerlijk geluid, je moest eens weten ;)

Geoffrey
9 april 2008, 18:06
En ik zweer toch trouw aan mijn SD Blackout.. En deze heb ik wel degelijk vergeleken met een EMG85 in dezelfde gitaar beide in de brugpositie..

Er kunnen nog duizend discussies gevoerd worden over EMG & SD.. maar toch blijft het een persoonlijke smaak!

Ik bedoel dit op niemand..maar er word toch dikwijls blind gestaard op EMG.

Dark_Tranquillity
9 april 2008, 19:24
Je zou toch zeggen dat iedereen zich hier blind staart op de SD ;)

Tho
9 april 2008, 19:26
Je zou toch zeggen dat iedereen zich hier blind staart op de SD ;)

Ik niet.. ik zal je vertellen waarom.

Ik was dus net bij Kees Dee, en Mijnheer Kees heeft een Koch Supernova staan. Mijn RR24 met Blackout ingeplugd, en daarna een standaard RR24 met EMG81. Paar keer gewisseld en de conclusie:
Nou de Blackout vrat die EMG gewoon op. Hoe dat met een EMG85 zit weet ik niet

Dark_Tranquillity
9 april 2008, 19:31
Je had de 85 echt moeten proberen ;)

Het blijft natuurlijk gissen, iedereen zijn eigen geluid! Heb jij trouwens msn Tho?

Tho
9 april 2008, 19:36
Je had de 85 echt moeten proberen ;)

Het blijft natuurlijk gissen, iedereen zijn eigen geluid! Heb jij trouwens msn Tho?

Jep. Ik PM hem even