PDA

View Full Version : probleem microfoon met line6 toneport ux2



lex luxaflex
5 april 2008, 22:38
Ik baal ontzettend dat mijn Studio Projects B1 condensator mic niet werkt op mijn ux2. Heeft iemand toevallig al eerder problemen gehad met (condensator) microfoons en toneports? Enige tips toevallig? Ik hoor namelijk alleen een beetje ruis als ik mijn versterker heel hard zet. Ook reageren de meters van de toneport niet als ik wat zeg in de mic. Ze laten alleen maar een vaste hoeveelheid ruis zien. Dit ligt niet aan enig geluid in de buurt denk ik. Als ik de mic bijvoorbeeld verder weg plaats van een mogelijke boosdoener, de computer, is de ruis precies even hard.
Voor de duidelijkheid: ja ik heb het fantoom knopje ingedrukt :) Ook heb ik de source in Gearbox op mic 1 staan. Is er wellicht nog iets dat je in de setup van Gearbox moet veranderen voor het gebruik van een mic?
Verder is het zo dat ik mijn toneport alleen op een gitaarversterker heb aangesloten (met één kabel van analog out 2 naar mijn versterker). Dit werkt voor mijn gitaar prima. Ik weet niet of dit een probleem kan zijn voor een microfoon.

johantipker
5 april 2008, 23:45
heeft het ding wel fantoomvoeding???????????

bass blom
5 april 2008, 23:49
als hij zegt dat hij het knopje heeft ingedrukt dan zal dat toch wel? :chicken:

alhoewel ik wel eens een apparaat van philips gezien heb waar een niet werkend knopje op zat wat geschrapt was maar de matrijzen voor het kastje waren al klaar :D

Han S
5 april 2008, 23:56
Start recording with TonePort™ UX2 – the studio recording interface that brings the legendary world-class Line 6 POD (http://line6.com/pod/)® tone to guitar, bass, and vocals.

The TonePort UX2 hardware interface is USB-powered and comes with Line 6 GearBox™ modeling software, which provides a must-have collection of 16 guitar and 5 bass amp/cab models, 29 stompbox and studio effects (up to 10 at once), and 6 models of high-end studio microphone preamps.

Featuring a pair of transparent microphone inputs with phantom power support, 2 guitar/bass instrument inputs and a full set of stereo analog and digital outputs, TonePort UX2 makes it easy to plug-in and start recording on your PC or Mac®.

TonePort UX2 also includes Ableton Live Lite - Line 6 Edition recording software for a complete recording experience right out of the box.


Merkwaardig, gebruik je de gebalanceerde XLR ingangen?

Bouke
6 april 2008, 00:06
- phantoomvoeding: ja, aanwezig

truuk is waarschijnlijjk: selecteer in gearbox de juiste input naar juiste output. Je hebt nogal wat input/output combinatiemogelijkheden. En je mic-gain moet je een beetje mee spelen. Werkt allemaal prima bij mij. Loop je gewoon nog eens alles bij langs. Ik heb de outputs naar een mengtafeltje/audioversterker, maar jouw output moet ook geluid geven op jouw manier. Klinkt als routing verkeerd ingsteld.

Succes!

Bouke

Roman
6 april 2008, 11:07
Werk het met een andere mic wel? (om uit te sluiten of je signaal pad niet verkeerd is)
Gebruik je wel een XLR kabel?

USB powered pod.. hmm, kan die voldoende leveren voor phantompower? moet je daarvoor niet je adapter in het lichtnet pleuren?

lex luxaflex
6 april 2008, 19:12
thnx voor jullie reacties jongens. Helaas werkt ie nog steeds niet; de metertjes reageren niet op mijn stem.
@Han S, ik geloof niet dat de ingangen gebalanceerd zijn. Toch denk ik niet dat dit een oorzaak zou kunnen zijn.
@Bouke: Ik heb behoorlijk wat gezocht maar ik ben er niet achter gekomen hoe ik de routing kan veranderen. Doe je dit in het eigenlijke Gearbox programma?
@Roman, Ja ik gebruik XLR. Maar idd een goed idee om even een andere mic te proberen! Wat de fantoom betreft, de ux2 zou gewoon die stroom vanuit de computer moeten kunnen leveren. Moet geen probleem zijn...

Han S
6 april 2008, 23:29
XLR is normaal gesproken altijd gebalanceerd en de fantoomspanning van 48 volt staat op 2 en 3 en dat is dezelfde spanning ten opzichte van de afscherming, daarom 'ziet' een dynamische microfoon die spanning niet. Als je een XLR ongebalanceerd zou aansluiten dan leg je de 3 aan de 1 en fantoomspanning kan dan niet meer werken. Een condensatormicrofoon werkt dus alleen op een gebalanceerde aansluiting met fantoom.

Zoals Roman al vroeg, doet hij het met een andere (dynamische) microfoon wel?

harrie-beton
6 april 2008, 23:32
je zou ook even een andere XLR kabel kunnen proberen. We moeten gewoon alle schakels uit sluiten. Zonder goede XLR kabel nooit werkende condensator microfoons :-)
Of als je die mogelijkheid hebt, even de kabel testen met een multimeter.

lex luxaflex
7 april 2008, 13:43
Mm, thnx again. Ik ga eens een dynamische proberen. Wellicht dat die het wel doet. Wat de kabel betreft, ook maar eens proberen. Lijkt me wel sterk want hij is net nieuw maar wellicht is de kwaliteit van de kabel gewoon slecht. Is nl echt een basic xlr kabel...

Bouke
7 april 2008, 14:24
Heb je wel geluid via de koptelefoon? In Gearbox niks gemute? Recording level open? Anolog-out 1 al geprobeerd? Output op je Toneport (die met output erbij :D) ook open?

Raar hoor, bij mij werkt het allemaal prima, je zou inderdaad haast gaan denken aan een kabel, maar toch gok ik op routing/instelling...

lex luxaflex
8 april 2008, 16:51
Hèhè, net even een dynamische microfoon geprobeerd. Deed het wel gewoon. Ook met dezelfde kabel. Conclusie: het ligt of aan mijn microfoon (zou raar zijn want hij's net nieuw) of aan de fantoomvoeding. In dat geval kan het zijn dat de fantoomvoeding in het kastje het niet doet of dat de de voeding die de computer (per usb) aan het kastje levert onvoldoende is. Tsja....

Han S
8 april 2008, 16:58
Je moet even onderzoeken of de B1 het met een lager spanning als 48 volt doet want volgens mij levert usb niet meer dan 12 volt waarop sommige condensatormicrofoons het prima doen, maar niet allemaal. Je kunt Helios in Haarlem bellen want die is de importeur en anders bel je de fabrikant zelf, Alan Hyatt heet hij, is een prima kerel en zijn nummer vraag je op het homerecording.com forum.

Maar op een nieuwe microfoon heb je garantie en de garantie van Alan Hyatt gaat heel ver, ik heb gezien dat hij jongens gewoon een nieuwe microfoon stuurde omdat ze problemen hadden. Toen er eens een B1 uit de clip flikkerde en het steeltje met het kapsel was afgebroken, kreeg die snuiter ook gewoon een nieuwe van Alan.

lex luxaflex
8 april 2008, 17:14
Bedankt! Wel is het zo dat de toneport in principe 48 volt zou kunnen leveren aangezien er "48v" op het kastje staat. Maar ik zal de mic snel eens testen zonder interface op een versterker met fantoom. Weet ik in ieder geval of het nu wel of niet aan de mic ligt....

Roman
8 april 2008, 18:12
USB powered pod.. hmm, kan die voldoende leveren voor phantompower? moet je daarvoor niet je adapter in het lichtnet pleuren?Ik quote mezelf dan nog maar's. Zoals Han opmerkte levert USB niet meer dan 12v. Je zult toch echt die pod aan de adapter moeten hangen dan.

(dit toevallig jouw topic? :http://line6.com/support/thread.jspa?threadID=29689&tstart=0)

bert k
8 april 2008, 19:20
De USB is idd max 12 volt, maar je Line 6 doosje krikt dat wel op naar 48 volt. De vraag is dus nu of hij wel genoeg stroom levert...

Bouke
8 april 2008, 19:59
Je moet de Toneport trouwens wel rechtstreeks aan een pc hangen, niet via een hub. Dan zou genoeg spanning moeten krijgen.

Heb je al eens een andere USB-poort geprobeerd?

Bouke
8 april 2008, 20:01
Ik quote mezelf dan nog maar's. Zoals Han opmerkte levert USB niet meer dan 12v. Je zult toch echt die pod aan de adapter moeten hangen dan.

(dit toevallig jouw topic? :http://line6.com/support/thread.jspa?threadID=29689&tstart=0)

Die Toneport is geen Pod en er kan ook geen adapter aan. Zou ook niet nodig moeten zijn in dit geval.

lex luxaflex
8 april 2008, 20:32
@ Roman. Da's idd mijn topic.
@ Bouke. Ik heb net een andere poort geprobeerd maar ook geen succes. Voor allebei de USB ingangen geldt dat ze geen onderdeel uitmaken van een hub. Ik ga nu een andere comp proberen. Wellicht dat de mijne niet genoeg stroom kan leveren...

Roman
8 april 2008, 22:19
http://line6.com/toneportux2/images/toneportux2_insouts.jpg
Hmm, idd geen adapter aansluiting. Gheh.
Fantoom via je USB... ik weet het niet. Ik gebruik trouwens ook nooit fantoom van de tafel, gebruik altijd losse doosies voor. Elke mic z'n eigen power. (althans in den studio). Live hangt het van de tafel af, als het per kanaal kan dan wil ik het nog wellus doen. Vaak hebbie dan ook weer van die aarde problemen, leuk voor de zanger die steeds schokken krijgt. gniffel.

Kortom; eerst alles uitsluiten door het los te proberen. Andere mic heb je al getest de het device lijkt signaal te krijgen. Nu nog een werkende condensator. Dan de fantoom van het device nog "testen".

Volgende keer "echt" spul kopen dan maar ;)
(let op de smiley, eh)

bert k
8 april 2008, 22:59
Ik heb een Tascam US 122 voor opnames met de laptop, die haalt ook zijn stroom uit de USB-poort. Geen probleem om daar twee condensators mee aan te drijven. Het kan dus wel.

(Ondanks de smiley, een knap flauwe opmerking.)

M Kactus
9 april 2008, 09:17
De USB is idd max 12 volt, maar je Line 6 doosje krikt dat wel op naar 48 volt. De vraag is dus nu of hij wel genoeg stroom levert...

Yup. Je zou een multimeter kunnen nemen en de Ampères en Volts over pin 2 en 3 kunnen meten van de mic-aansluiting van je toneport. Dan weet je ineens a of de fantoomvoeding van de toneport goed werkt (garantie?) en b of hij genoeg ampères levert voor je microfoon (de minimumvereisten kan je vast wel ergens vinden).

lex luxaflex
9 april 2008, 09:34
Nogmaals bedankt. Ga vandaag maar eens de microfoon op iets anders testen. Weet ik in ieder geval dat die werkt. Mocht het niet aan de microfoon liggen dan is een testje met een multimeter idd een goeie..

Roman
9 april 2008, 13:01
Ik heb een Tascam US 122 voor opnames met de laptop, die haalt ook zijn stroom uit de USB-poort. Geen probleem om daar twee condensators mee aan te drijven. Het kan dus wel.

(Ondanks de smiley, een knap flauwe opmerking.)
uit de laptop is helemaal knap dat dat lukt, op batterijen?

Ik ben nou eenmaal flauw, haha. (maar ik meen het wel, die toneport lijkt me redelijke rotzooi, maar da's mijn idee eh)

lex luxaflex
10 april 2008, 08:31
@Roman, tsjaa als je het apparaatje beetpakt, lijkt het ook rotzooi aangezien het niets weegt. Maar als je 'm gaat gebruiken en ziet wat je ermee kunt....
Maar goed, heb de mic ergens anders geprobeerd en die doet het dus wel. Wellicht moet ik me eens gaan beroepen op mijn garantie bij line6 8-)

WICKED
9 oktober 2009, 18:36
Ik ben ook van plan morgen een studio projects b1 te kopen bij mijn pod studio ux2. Zijn er mensen die hier wel goede ervaringen mee hebben of klopt die fantoom voeding bij alle ux2's niet?

WICKED
11 oktober 2009, 13:26
Ik ben ook van plan morgen een studio projects b1 te kopen bij mijn pod studio ux2. Zijn er mensen die hier wel goede ervaringen mee hebben of klopt die fantoom voeding bij alle ux2's niet?

Er is vast wel iemand die dat weet? Ik wil natuurlijk niet onnodig een miskoop doen:p

WICKED
16 oktober 2009, 18:41
Niemanddddd?

harrie-beton
17 oktober 2009, 08:59
ik zou een losse phantoomvoeding gebruiken. De ux komt niet altijd goed uit de phantoom testen.

WICKED
17 oktober 2009, 11:17
ik zou een losse phantoomvoeding gebruiken. De ux komt niet altijd goed uit de phantoom testen.

Oke bedankt voor je advies! Wel knap zielig dit van line 6, heb speciaal de ux2 gekocht voor de pvoeding... wellicht omdat ik de pod studio versie heb dat hier aan gewerkt is, ik zal het wel merken.

WICKED
21 oktober 2009, 14:35
Ik heb de studio projects b1 gekocht en hij doet het prima op mijn pod studio ux2! Misschien dat de fantoom voeding in de pod studio beter is.

Humedo
26 oktober 2009, 11:13
Ik heb geen B1 maar wel een condensator mic op een UX2 en no problemo, dat werkt gewoon goed.

Megadeth22
26 oktober 2009, 11:37
Ik heb niet het topic doorgelezen maarja dit doe ik altijd:

POD farm openen, daar de ingang op Mic 1 zetten. Dan bij mixer Tone 1 voor UX1-2 en tone 2 voor Ux3-4.