PDA

View Full Version : gitaar met 1 element



kornico
5 april 2008, 21:47
hallo iedereen,
ik was net mijn oude verotte gitaar uit elkaar aan het halen. toen kwamen er 2 ideeen bij me op
1) de gitaar helemaal ombouwen en alles vernieuwen
2) er een gitaar met 1 element van maken

nu leek dat 2e mij wat aantrekkelijker dus is mijn vraag of dat kan. en zo ja hoe moet je dat dan schakelen enzo?

alvast bedankt

Kornico

KoenB
5 april 2008, 22:09
Even iets duidelijker aub

Wat voor gitaar is het, wat voor type? Foto's helpen uiteraard ook heel erg.

kornico
5 april 2008, 22:13
het is een honda-H77 maar volgens mij is dat niet echt een goed merk ofzo.
de elementen zijn al volgt:
2 single coils en en humbucker
er zaten 2 tone knoppen op 1 volemuknop en zon schakelaar die 5 kanten op kan. foto's kan ik nu niet maken maar misschien wel een andere keer.

G.G.
5 april 2008, 22:13
www.seymourduncan.com (http://www.seymourduncan.com) voor schema's en voor de rest de zoekfunctie.

G.G.
5 april 2008, 22:17
Niks mis met hondo als je alles vervangt behalve de singlecoils (als ze metalen onderplaten hebben)

kornico
5 april 2008, 22:32
ik zoek eigenlijk alleen maar een schema voor een gitaar met 1 element en een volumeknop maar die kan ik niet vinden weet iemand hoe je die dan moet maken?

PS: ik vroeg me af of je in een gitaar wisselspanning hebt.
PSPS: G.G loop jij ook rond op gamingonly?

barno
5 april 2008, 23:24
had ik hier nog ergens staan, dit is wat je zoekt, denk ik
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/schemaguttlin.jpg

pasqual
6 april 2008, 00:31
lekker veelzijdig, met maar één single coil. :(

Pasqual.

barno
6 april 2008, 10:21
lekker veelzijdig, met maar één single coil. :(

Pasqual.

Niet akkoord dat een 1 sc-gitaar niet veelzijdig kan zijn.

Ten eerste is er de dooddoener "it's all in the fingers" die wel veel waarheid bevat: attack, plaats van aanslag (kort bij brug of meer naar neck maakt mega verschil), etc...
Nog een voordeel van minder schakelmogelijkheden op je gitaar is dat je verplicht wordt je te concentreren op je spel en niet moet nadenken over schakelopites...

Bovendien gebruiken gitaristen tegenwoordig massa's pedaaltjes waarmee je je sound alle richtingen kan uitsturen.

Wel is het raadzaam, vind ik, om een tone-pot te monteren. Belangrijker dan een volumeknop. Ik heb eens een strat gemod met 1 sc en met een knop (tone), geen volume. Dacht trouwens da EVH dat ook heeft of had (maar die zal wel een volumepedaaltje gebruiken)

Mr.Fingers
6 april 2008, 10:25
Wat je natuurlijk ook kan doen is de "Fender Esquire" schakeling. Dat is een telecaster met maar 1 element (brug), maar wel een 3-way switch voor de sound nog verder aan te kunnen passen (dikke condensator ertussen voor een wollige sound, gewoon & bypass van de potmeters)

http://www.sonfatherguitars.com/Schematics/Esquire.GIF

pasqual
6 april 2008, 10:35
toch zal ik nooit een gitaar zo maken dat ie maar één element heeft. ik vind het - ondanks aanslag - een wezenlijk verschil waar het element zit geplaatst.
dus met maar een pup zit je nogal gebonden qua sound. nu is er niets mis met de sound van eddy v.h. ( in tegendeel ) maar voor mij zou het niet werken. ik vind het juist wel lekker om te variëren van pup tijdens het soleren.

groeten Pasqual.

Mr.Fingers
6 april 2008, 11:16
toch zal ik nooit een gitaar zo maken dat ie maar één element heeft. ik vind het - ondanks aanslag - een wezenlijk verschil waar het element zit geplaatst.
dus met maar een pup zit je nogal gebonden qua sound. nu is er niets mis met de sound van eddy v.h. ( in tegendeel ) maar voor mij zou het niet werken. ik vind het juist wel lekker om te variëren van pup tijdens het soleren.

groeten Pasqual.

+0.5

Ergens ben ik het met je eens, maar anderzijds vind ik 1-elementgitaren ook hun charmes hebben (fender esquire, fender musicmaster, fender bronco, gibson sg junior, gibson lp junior,...).

Als je het louter voor de looks doet, kan je doen zoals iemand die ik ken heeft gedaan met z'n telecaster/esquire. Hij hield van het geluid van het halselement van de telecaster + de geluiden van een esquire, en die heeft gewoon een zeer heet halselement geinstalleerd, deze naar beneden geschroefd tot deze onder het oppervlak van de gitaar stond, en daar gewoon een esquire-slagplaat over, en een 5-way switch (neck, neck+brug, brug, brug+condensator, brug bypass) (de eerste 3 zijn gewone telecaster-schakelingen, de laatste 3 zijn de esquireschakelingen)... En die gitaar is werkelijk een tonemonster zonder dat je het aan de buitenzijde merkt.

kornico
6 april 2008, 11:47
had ik hier nog ergens staan, dit is wat je zoekt, denk ik
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/schemaguttlin.jpg
dat is precies wat ik zoek!

ook heel erg bedankt voor alle reacties!
ik had nog 1 vraag heeft een gitaar wisselspanning dus dat het niet uitmaakt waar je welkdraadje doet?

kornico
11 april 2008, 13:29
sorry voor deubbelpost...
uit mijn elementje komen drie draadjes;
- een rode
- een witte
- een gewoon draadje zegmaar zonder rubber eromheen

blijft de aansluiting dan eht zelfde en meot ik niks doen met die derde of is die wel heel belangrijk?

HaroldA
11 april 2008, 14:19
Wel is het raadzaam, vind ik, om een tone-pot te monteren. Belangrijker dan een volumeknop. Ik heb eens een strat gemod met 1 sc en met een knop (tone), geen volume. Dacht trouwens da EVH dat ook heeft of had (maar die zal wel een volumepedaaltje gebruiken)
EvH had inderdaad maar 1 knop en daar stond 'Tone' op. Het was weliswaar een volume knop, dus hij had wel gelijk.

Je volume terug draaien veranderd namelijk nogal je 'tone'.

Ikzelf gebruik mijn tone-tone knoppen nooit en heb dan ook al 1 vervangen door een kill switch, omdat ik te lui ben de volume knop helemaal terug te draaien (en weer open).

kornico
12 april 2008, 10:50
sorry voor deubbelpost...
uit mijn elementje komen drie draadjes;
- een rode
- een witte
- een gewoon draadje zegmaar zonder rubber eromheen

blijft de aansluiting dan eht zelfde en meot ik niks doen met die derde of is die wel heel belangrijk?
..........

HaroldA
12 april 2008, 11:48
..........
Normaal gesproken is rood 'hot', wit 'cold' en de blanke is 'ground'.

Wit en blank kun je dus samen aan de ground van je gitaar maken, wat meestal samenkomt op de achterkant van een potmeter.

Maar: Ik heb en ken geen enkele singlecoil! Dus als iemand anders dit even kan bevestigen?

Mattia
12 april 2008, 14:03
Ik heb ook liefst twee pickups (ben niet zo'n super fan van alleen bridge, vaak, en alleen Neck is ook niet altijd alles), maargoed, een ding gewoon heel goed kunnen doen is ook top.

Toen ik begon ging ik echt voor de alleskunners; de eerste gitaar had 3 pickups (EMG), een SPC, onafhankelijke volumes, een switch per pickup, EN piezoes met extra volume en 3 Band EQ. Ja, klinkt top, maar het is me te druk. De volgende was iets beter, 'maar' 2 pickups, series/parallel/single per stuk, plus series/parallel voor beiden samen, EN een phase. En twee volumes, twee tones. Nog steeds eigenlijk belachelijk.

Nu? Meestal 1 of twee volumes, geen tone, wel series/parallel/single. Heel soms een series voor beiden. Maar de eerstvolgenden voor mij worden zeer waarschijnlijk single volume, 3-way, p-90, series push/push. Want dat is zowel heel simpel als best veelzijdig.

kornico
13 april 2008, 00:19
Normaal gesproken is rood 'hot', wit 'cold' en de blanke is 'ground'.

Wit en blank kun je dus samen aan de ground van je gitaar maken, wat meestal samenkomt op de achterkant van een potmeter.

Maar: Ik heb en ken geen enkele singlecoil! Dus als iemand anders dit even kan bevestigen?

maakt het dan nog uit of je alles op 1 hoopje soldeerd of op 4 losse ''eilandjes''

G.G.
13 april 2008, 00:26
maakt het dan nog uit of je alles op 1 hoopje soldeerd of op 4 losse ''eilandjes''

Ik doe altijd 1 hoopje, maar als je 4 goeie soldeerpunten hebt, moet dat ook prima zijn denk ik. Is wel makkelijker met later aanpassingen maken. Toch denk ik dat wanneer de pot heet genoeg is met het solderen dat de boel inelkaar loopt.

kornico
13 april 2008, 10:39
ok heel erg bedankt dan leen ik binnenkort maar ff het soldeerding van een vriend van mij en ga ik de gok wagen:P

niekb
13 april 2008, 11:23
Het lijkt me niet de bedoeling dat de pot te warm wordt tijdens het solderen.. Alles bij elkaar kan prima. Enige nadeel (wat mij vaak gebeurd) dat het draadje dat al vast zit weer los springt :satisfie:

kornico
13 april 2008, 16:28
ik kijk wel ff misschien dat mijn vader ook kan helpen hebben we 4 handen :P