PDA

View Full Version : wah vragen



ben79
5 april 2008, 22:36
een wah mooet voor het signaal heb ik vernomen..

1.moet dit echt of is er weinig verschil met in de fx loop?

Een wah zuigt toon,
2moet ik er dan een buffer achter hangen?
3en wat zijn die buffers juist?

Mitch
5 april 2008, 23:13
1. Er is heel veel verschil als je 'm in de FX loop gooit, wat logisch is omdat je de pre amp overslaat. Verreweg de meeste gitaristen zullen 'm liever voor de pre amp hebben. Als je wil weten waarom: zet 'm er maar eens in, klinkt geweeeldig ;)

Dan je stelling: een wah zuigt tone. Voor de daarop volgende vragen worden beantwoord: dat hoeft absoluut niet. Alsof alle wahs toon zuigen.... er zijn wahs zonder true bypass die bijvoorbeeld wat tone snoepen omdat een wah een nogal lage ingangs impedantie heeft. Met true bypass is dat verholpen. Maarrrrr ! Er zijn ook wahs die gewoon een matig circuit hebben waardoor er wat verlies van volume is. Dit is niet hetzelfde als 'tone zuigen' maar wordt er wel nogal mee verward. 'Tone suck', daar wordt mee bedoeld dat je effect IN BYPASS er voor zorgt dat je mider dynamiek, of minder laag, of minder hoog, whatever hebt. Dát kun je oplossen door het true bypass te maken óf er een goede buffer voor te zetten.
Er zijn echter ook plenty wahs die een prima bypass hebben en een prima circuit waardoor ze, als ze zij ningeschakeld, geen verlies van volume hebben.
Dan is er een andere kwestie: de uitgangs buffer. Deze is alleen handig als je er een fuzzface (of kloon, of -achtige) wil kunnen gebruiken. Een fuzzface heeft ook een erg lage ingansimpedantie en klinkt als poep als je daar een wah voor hebt staan. Een ingeschakelde wah dan hè? Een iutgangsbuffer 'duwt' dan het signaal uit de wah sterker door, zodat het kan samenwerken met je fuzzface.

Samengevat: er is een verschil tussen verlies van volume bij een ingeschakelde wah (kun je modden binnen het circuit) en verlies van tone bij een uitgeschakelde wah (kun je true bypass maken).
Het buffer-verhaal staat er eigenlijk buiten.

ben79
5 april 2008, 23:21
Wat ik bdoel is:
Ik ben erg zuinig op men signaal, ik investeer in kabels en een goed draaloos systeem zodat men signaal goed blijft naar men amp.
Als ik er een wah tussen hang wil ik zeker zijn dat ik geen verlies, wat voor verlies dan ook, krijg.
Aan goed true bypass wah heeft dus geen probleem als hij af staat, en misschien als hij aan staat?

bijkomstig probleem: als ik draadloos speel komt men signaal van men zender naar de ontvanger naar de wah en dan pas naar de amp.

als ik dan een soort van multikabel gebuik waar ook de fx loop door gaat en evt 9V krijg ik dan geen verlies? hoe wordt dat met due grote boards die ik hier regelmatig voorbij zie komen opgelost?

pannekoek
5 april 2008, 23:38
ik hi-jack dit topic even,

ik heb een rmc2 wah, en een marshall jvm410h.

kan ik die wah in mijn fx loop zetten achterin mijn amp ipv: gitaar-wah-amp

en waar moet ik het dan precies inzetten, hoe sluit ik dit aan

*jaja ik weet het, newbie alert*

Nitefly7
5 april 2008, 23:45
als je zuinig bent op je signaal, zijn er genoeg mensen die draadloos niet zullen aanraden..

that being said; je hebt altijd 'verlies', de vraag is of je iets gaat horen dat je niet wilt horen..
Als je true bypass pedaal gevolgd wordt door 12 andere TB-pedalen en dan je amp in gaat, heb je ook verlies, omdat het signaal niet gebufferd wordt en je aan het eind dus minder signaal overhoudt (vergelijk het met 12x je kabel met 15/30cm verlengen..)

mijn advies, ga gewoon testen en luisteren, je hoeft geen esoterische oplossingen te zoeken om een goedklinkende setup te krijgen..

waarom zou je 'n fxloop-multikabel willen hebben?
leg eerst eens uit wat de rest van je apparatuur is, want als ik het zo hoor, heb je misschien pedalen die in de loop moeten.. dan kun je 't beste misschien een klein rackje aanschaffen, heb je toch iets minder verlies:

gitaar -> zender -> ontvanger -> wah
wah -> kabel -> amp

amp fxsend -> pedalen -> fxreturn

...

grote boards hebben vaak een buffer pedaal ergens..

mijn Musicom midi/pedaal switcher werkt als buffer, dus mijn signaal =
wah -> buffer -> amp (binnenkort wah- Buffer -> looper/sampler pedaal -> amp)
de 6 pedalen die ik gebruik, hebben dan ongebruikt geen 'signaalverlies' tot gevolg; omdat ze in/uit worden geswitch'd...


Wat ik bdoel is:
Ik ben erg zuinig op men signaal, ik investeer in kabels en een goed draaloos systeem zodat men signaal goed blijft naar men amp.
Als ik er een wah tussen hang wil ik zeker zijn dat ik geen verlies, wat voor verlies dan ook, krijg.
Aan goed true bypass wah heeft dus geen probleem als hij af staat, en misschien als hij aan staat?

bijkomstig probleem: als ik draadloos speel komt men signaal van men zender naar de ontvanger naar de wah en dan pas naar de amp.

als ik dan een soort van multikabel gebuik waar ook de fx loop door gaat en evt 9V krijg ik dan geen verlies? hoe wordt dat met due grote boards die ik hier regelmatig voorbij zie komen opgelost?

Nitefly7
5 april 2008, 23:51
ik hi-jack dit topic even,

ik heb een rmc2 wah, en een marshall jvm410h.

kan ik die wah in mijn fx loop zetten achterin mijn amp ipv: gitaar-wah-amp

en waar moet ik het dan precies inzetten, hoe sluit ik dit aan

*jaja ik weet het, newbie alert*

lees de 'welke volgorde' threads eens door,
er zijn een paar vuistregels voor pedaal-plaatsing; je kan altijd afwijken, maar het is gewoon af en toe handig om het wiel NIET opnieuw uit te vinden..

volgorde (meestal): Gitaar-> filters -> compressor -> overdrive -> distortion -> chorus/flange/tremolo (modulatie dus) -> delay

filters zijn wah's en phasers, dus die klinken gewoon het lekkerst vooraan (vind ik zelf ook trouwens) eventueel kan je wah nog achter je overdrive/distortion, voor extremer geluid..

en misschien kan hij ook in je loop, als er verder geen andere effecten voor zitten, dan kun je je loop als grote overdrive/distortion gebruiken, maar ik betwijfel of je 't resultaat mooi gaat vinden...

het zal in ieder geval klinken als 'nothing you ever heard before' ...

Mitch
6 april 2008, 01:31
Aan goed true bypass wah heeft dus geen probleem als hij af staat, en misschien als hij aan staat?

Nou, als je wah aan staat lopt je signaal door de wah heen, dus ja...dan klink je ineens anders. O wacht, dat was ook de bedoeling van een wah.

:chicken:



bijkomstig probleem: als ik draadloos speel komt men signaal van men zender naar de ontvanger naar de wah en dan pas naar de amp.

Nog meer problemen zelfs? Sorry hoor, maar je bent echt paranoïde als je je hier zorgen om maakt. Serieus: waar ben je bang voor? Dat je ineens plat klinkt als je één true bypass pedaal in je keten hebt hangen? Dan moet je moet je gewoon met een 1,5m kabel spelen en naast je speaker gaan staan.



als ik dan een soort van multikabel gebuik waar ook de fx loop door gaat en evt 9V krijg ik dan geen verlies? hoe wordt dat met due grote boards die ik hier regelmatig voorbij zie komen opgelost?
Simpel: psychotherapie.

Nitefly7
6 april 2008, 10:54
Nou, als je wah aan staat lopt je signaal door de wah heen, dus ja...dan klink je ineens anders. O wacht, dat was ook de bedoeling van een wah.

:chicken:


Nog meer problemen zelfs? Sorry hoor, maar je bent echt paranoïde als je je hier zorgen om maakt. Serieus: waar ben je bang voor? Dat je ineens plat klinkt als je één true bypass pedaal in je keten hebt hangen? Dan moet je moet je gewoon met een 1,5m kabel spelen en naast je speaker gaan staan.


Simpel: psychotherapie.


Ik speel al met 'n 2m kabel :) kan het iedereen aanraden, op kleinere podia..

maar de TS heeft inderdaad misschien een beetje last van een nieuwe vorm van Eric Johnson'itis (hoewel deze naar eigen zeggen eindeljk een beetje van z'n Tone-Ranger zijn afstapt om meer muziek te maken..)

Harald
6 april 2008, 11:00
Ik speel al met 'n 2m kabel :) kan het iedereen aanraden, op kleinere podia..

Juist op een heel klein podium is draadloos heerlijk! Geen kabel die ruimte inneemt (Maar dat was dan ook een HEEL klein podium, waar ik dit ontdekte), en je kunt nog eens van het podium af :)

Nitefly7
6 april 2008, 11:36
Juist op een heel klein podium is draadloos heerlijk! Geen kabel die ruimte inneemt (Maar dat was dan ook een HEEL klein podium, waar ik dit ontdekte), en je kunt nog eens van het podium af :)

ja maar, ja maar, het Verlies dan :satisfie: :stop:
:sssh:

Harald
6 april 2008, 12:57
Was niet alleen een HEEEEEEL klein podium en café, maar de muziek stond tussen de sets en vooraf, ook hard genoeg om een gemiddelde Pinkpop weide tot achterin van voldoende herrie te voorzien (extra jammer, de muziekkeuze was nl. wel erg leuk) Heb van signaalverlies dus weinig gehoord die avond :angry:(en de dag erop, uitgerekend bij zo'n gig heb je je oordoppen natuurlijk vergeten)

Mitch
6 april 2008, 13:01
Ik speel al met 'n 2m kabel :) kan het iedereen aanraden, op kleinere podia..

2m?! :eek:
Nou ben ik zelf niet groot, maar als ik echt krap sta en een 3m kabel gebruik heb ik nog net een beetje bewegingsruimte over..... ben jij soms stiekem muzieksmurf?

Nitefly7
6 april 2008, 13:57
2m?! :eek:
Nou ben ik zelf niet groot, maar als ik echt krap sta en een 3m kabel gebruik heb ik nog net een beetje bewegingsruimte over..... ben jij soms stiekem muzieksmurf?

haha, ik was te voorbarig, 2m kabel komt binnenkort pas binnen, nu speel ik met 3m en dat is genoeg, maar 2m kan ook nog wel

ik ben 1.74, en m'n benen zijn 30cm hoog ...

2 m om van gitaar langs been naar wah te gaan, kan nog net..
:satisfie:

raguitar123
9 april 2008, 21:32
is de wah van dunlop de standaard cry baby goed of is het crap?

Squier4ever
9 april 2008, 22:56
haha, ik was te voorbarig, 2m kabel komt binnenkort pas binnen, nu speel ik met 3m en dat is genoeg, maar 2m kan ook nog wel

ik ben 1.74, en m'n benen zijn 30cm hoog ...

2 m om van gitaar langs been naar wah te gaan, kan nog net..
:satisfie:

dan kun je de single most powerfull stage move a.ka. powerslide wel vergeten natuurlijk....

raguitar123
10 april 2008, 00:32
heb je bij de morley classic wah last dat hij iets te veel hoog heeft als je hem naar beneden trapt?

Dweezman
10 april 2008, 13:51
ik ben 1.74, en m'n benen zijn 30cm hoog ...


freakshow!

raguitar123
10 april 2008, 14:18
even over de wah vragen als je een true bypass footswitch heb met led functie moet je daar dan een led op aan sluiten of hoeft dit niet ?

TimmU
10 april 2008, 15:20
even over de wah vragen als je een true bypass footswitch heb met led functie moet je daar dan een led op aan sluiten of hoeft dit niet ?
Als je je wah gaat modden naar TB met een on/off LED dan moet je daar een LED op aansluiten ja, dat lijkt me logisch.

Koop jij in de winkel een TB wah met LED , dan hoef je die er niet op aan te sluiten.

TimmU
10 april 2008, 15:23
ik hi-jack dit topic even,

ik heb een rmc2 wah, en een marshall jvm410h.

kan ik die wah in mijn fx loop zetten achterin mijn amp ipv: gitaar-wah-amp

en waar moet ik het dan precies inzetten, hoe sluit ik dit aan

*jaja ik weet het, newbie alert*

In je FX loop heb k het nog nooit geprobeerd. misschien leuk , dan krijg je dit:

Ingang Wah -> FX SEND
uitgang Wah -> FX RETURN

toch liever Gitaar-> Wah -> Amp.

raguitar123
10 april 2008, 15:28
ik heb wel diversen winkels gevonden met footswitches voor een wah maar de tb schakelaars moeten allemaal een led op weet iemand mischien waar ik er 1 kan kopen zonder led

M Kactus
10 april 2008, 15:48
ik heb wel diversen winkels gevonden met footswitches voor een wah maar de tb schakelaars moeten allemaal een led op weet iemand mischien waar ik er 1 kan kopen zonder led

Vooruit dan maar: Er moét geen LED op. Die LED dient enkel om te kunnen zien of het pedaal aan of uit staat. Is wel zo handig, anders sta je te zoeken naar de "fout" in je signaal, blijkt dat je wah nog aanstaat.
Wil je geen LED, dan volstaat een 2PDT-schakelaar om je pedaal TB te maken. Wil je wel een LED, dan is het het eenvoudigst om een 3PDT-schakelaar te gebruiken. Die laatste kan je ook gewoon gebruiken zonder LED, maar dan negeer je een kolom van de pooltjes.

EuroCinema
10 april 2008, 16:12
Dit is sowieso de eerste keer dat ik hoor dat iemand per se GEEN led wil in een pedaal. Laat zich graag verrassen bij optredens?

Mitch
10 april 2008, 17:11
Laat lekker zitten, anders komen er straks weer drie topics waar je LEDjes kunt kopen :D

raguitar123
10 april 2008, 19:12
haha ne k snap het nou wel :speed:

Ibanez666
10 april 2008, 21:08
Laat lekker zitten, anders komen er straks weer drie topics waar je LEDjes kunt kopen :D


Post voor hem maar een site waar ze alleen enkele reisje ver hier vandaan verkopen.. ;-)

raguitar123
10 april 2008, 21:23
hah lollig :chicken:

Dirk_Hendrik
10 april 2008, 21:38
doei enzo....