PDA

View Full Version : Orange/Matamp eindbuizen



MarkV
5 april 2008, 21:35
Zit een beetje te kijken naar de Orange / Matamp versterkers. Dit komt voornamelijk door het Led Zeppelin concert (Page met zijn 200 watt Orange Matamps) en doordat ik een geweldige gitarist hoorde met een 'echte' Orange uit de jaren '70...

Anyway, beetje zitten loeren op internet en de verschillende types Oranges en Matamps. De verschillen zitten grotendeels in de eindbuizen die gebruikt worden. Je zou denken dat deze versterkers, grotendeels iig, dezelfde eindbuizen gebruiken voor het 'klassieke Orange' geluid. Maar niets is minder waar... Er zijn er met EL34, EL84, 6V6 en minder goed verkrijgbaar met KT88 en 5881 buizen.

De Oranges van Page hebben KT88 buizen. Als ik het goed heb lijkt dit het meeste op EL34 buizen. Maar de beste recenties gaan over Orange / Matamp versterkers met 6V6 buizen.

Met mijn beperkte kennis over eindbuizen is dit allemaal tegenstrijdig: 6V6 hoort bij Fender versterkers, EL84 bij Voxjes en EL34 bij Marshalls... Hoe kan dit allemaal een 'Orange' geluid geven??

Ik zoek zelf een 'Page' achtig geluid. Ik denk dat ik dan het beste een EL34 Orange kan nemen.

Wat zijn jullie ervaringen met de Oranges en de verschillende eindbuizen? In hoeverre klopt mijn 'hokjes denken' over eindbuizen?

drap
5 april 2008, 21:42
Neem een Rockerverb 100 top, daar kunnen EL34, 6L6GC, KT88 of 6550 buizen in met alleen het nodige biaswerk. In de Thunderverb 200 zitten ook KT88's trouwens, maar die is ook vreselijk duur.

Marshall heeft overigens ook zo'n beetje alle eindbuizen gebruikt die er maar bestaan, bij wijze van. In ieder geval echt niet alleen maar EL34's. Het grappige is dat 'het' Marshall geluid, waar veel mensen naar refereren, namelijk Clapton z'n Bluesbreaker, door KT66's werd voortgebracht voor zover ik op de hoogte ben.

Mitch
5 april 2008, 22:20
Hokjesdenken is nooit goed, dus ook niet over eindbuizen. Serieus, er zijn best wat verschillen, maar andere onderdelen hebben een net zo grote impact.

imlikeajungle
5 april 2008, 23:32
Ik heb ervaring met een '90s OR120, een '90s OTR, en ik heb nog een Matamp GT120 & een Orange Retro 50. Allen de Orange sound, maar allen ook behoorlijk verschillend... Als je wat OD wil uit de amp: koop géén GT120 of een OR120! GT120 is de luidste amp die ik ooit heb gehoord.

RolandT
6 april 2008, 10:20
Ik heb zelf de Matamp 1224 mk7 met EL34. Volgens Dave (Matamp's versterker bouwer) zijn die optimaal voor hoe hij de 1224 wil doen klinken. Als de bouwer meent dat EL34 de beste fit is wie ben ik om dat tegen te spreken;-)

Je kan echter in de 1224 ook een hele resem andere buizen gebruiken, zelfs verschillende gelijktijdig vb. EL34's in positions 1 & 4 and 6550's in 3 & 4 is ook populair bij de 1224.

@MarkV: Best bel je gewoon met Matamp en vertel welk geluid je wil. Die mannen doen niets liever dan kletsen over amps.