PDA

View Full Version : John Lee Hooker stemmingen



Kitaarhiero
5 december 2001, 18:02
Ik ben sinds kort helemaal in de blues stemming en vooral J.L Hooker spreekt me zeer aan. Nou heb ik een vraagje, hij gebruikt nog al veel verschillende stemmingen, soms stemt hij 1/2e toon hoger dan normaal (los ik op met Capo). Maar hij gebruikt ook de open A en E tunings, waarbij enkele snaren dus strakker aangespannen worden. De grote vraag is: Moet je daarvoor je brug aanpassen? Dunnere snaren nemen? helpt mij

puvin
7 december 2001, 20:52
sorry
dunno

jaccoos
7 december 2001, 21:36
als ik het juist heb:
5e snaar 1 noot omhoog
4e snaar 1 noot omhoog
3e snaar 1/2 noot omhoog.

Dit is de open E tuning. je hoeft er volgens mij geen brug voor aan te passen ofzo.

correct me if i'm wrong

Kitaarhiero
10 december 2001, 09:49
oké.

anoniem
11 december 2001, 18:13
als je echt het bluesygevoel hebt moet je muddy waters eens proberen (open G) J.L. Hooker was niet echt een open tuning gitarist(zijn neef Earl Hooker) was en is een der beste slidegitaristen die ik ooit heb gehoord

Reload
11 december 2001, 21:52
Als je je tuner op open tuning zet dan kan je je gitaat op een akkoord stemmen.
Mijn TU8 kan dan een open D,E,G of A tunen, ben je toch ook klaar ?

Of ben ik simpel (zou ook kunnen)

Eko
11 december 2001, 23:04
Volgens mij hoeft er inderdaad niets aangepast te worden aan de gitaar om in een andere stemming te spelen.
Immers je speelt nog steeds met dezelfde snaren , hooguit met een iets andere spanning.
Het is ook voor je zelf leuk om eens te expirimenteren met andere stemmingen. Ook het spelen van slide gebeurt ook in andere stemmingen.Door het spelen met en in andere stemmingen leer je ook je instrument beter en op een andere manier kennen.

anoniem
12 december 2001, 17:16
slide spelen hoeft niet noodzakelijk in een open tuning.maar de meeste slidegitaristen doen het . het vergt wel wat oefening en inzicht. je kan immers geen minor akkoorden spelen. (of toch niet zo makkelijk.maar eens je het onder de knie heb,bestaat er geen leukere manier om blues te spelen.

Kitaarhiero
12 december 2001, 21:36
Ja soms doe ik een beetje slide in open G

Ik heb trouwens een fendertuner, die alleen Concert aangeeft, dus dan wordt het improviseren..hihi... het lukt dan nog wel.

m'n slide is de het beschermhulsje van m'n broer's Saxofoon...iets te groot voor m'n ringvinger, maar davink geen punt.