PDA

View Full Version : engl pro 2x12 of mesa rect. 2x12



vivaha
5 april 2008, 13:30
Ik heb gisteren een nieuwe top aangeschaft.
Na lang zoeken ben ik gegaan voor de mesa boogie roadster.

Op dit moment heb ik alleen nog een marschall 1922 2v12 kast.
Ik denk dat dit mijn (nog niet binnen) mesa te kort gaat doen.

Ik overweeg een nieuw cab.
Mesa rect. 2x12 V30
engl pro 2x12 V30
Deze lijken mij best top.
Ik speel covers en zoek een allround cab.
De klank van de v30 vind ik oke, heb alleen beide kasten niet naast elkaar kunnen proberen,.

Kan iemand mij vertellen of er een erg groot verschil in klank is?
De engl is 4 kg zwaarder, is dat dan ook beter?
Zijn er alternatieven waar ik nog niet aan heb gedacht?

Alvast bedankt voor jullie tips!

AART
5 april 2008, 14:24
Hmm, tijd om Nocki erbij te halen denk ik, die had ook een roadster en 2x12 recto cabs.

Synx
5 april 2008, 18:20
Ik vond de engl strakker in het laag en minder lomp zoals de meeste mesa kasten. Kwestie van smaak ;) Gewoon uitproberen dus beide geen slechte kasten.

the sure thing
5 april 2008, 21:31
Betrek de Bogner 2x12 er ook maar bij!

vidar
6 april 2008, 00:28
Ik zou sowieso allebei proberen te testen, liefst naast elkaar. Van wat je hier gaat horen wordt je niet heel veel wijzer op het gebied van wat jij lekker vindt klinken. Je krijgt vooral nog meer opties, die allemaal ook goed zijn. Want in deze prijsklasse zijn er geen goede of slechte cabs, wel cabs die iets laten horen wat jij graag wilt horen, want ze klinken allemaal net even anders. Ik denk dat je met geen van de nu genoemde cabs echt een miskoop doet. Probeer een winkel te vinden die ze allebei heeft staan en neem je eigen top mee (of vraag of ze dat model hebben staan). Bij feedback rotterdam hebben ze geloof ik meestal wel een mesa en een engl 212 met v30's staan.

Succes!

Nocki
6 april 2008, 12:52
Zoals gezegd, ik heb de roadster en de v30 mesa 2x12 recto cas gehad en ik as niet happy. beetje fizy hoog en de amp leek de cabs niet goed te kunnen vullen. met de mark IV die ik nu heb was dat een stuk minder maar helaas nog steeds aanwezig. Ik heb nu eminence governors in mn 2x12 recto cab en de v30's in een zelfbouw cab geplaats die wat groter is. resultaat:

2x12 recto klinkt nu beter. reageerd beter en heeft een mooier laag. als je gaat voor de mesa (die staat zo mooi he :) ) zul je er even andere speaker in gooien! echt waar. v30 en roadster gaan niet super samen (voor mij dan)

Roadster is namelijk niet zoals de meeste recto's.. tis een heel andere amp!

ben79
6 april 2008, 13:28
ik heb met men roadster zowat alle cabs en speakers getest in jukebox, zowe 4*12 els 2*12.

wat het allerbeste klonk was 2 2x12's van bogner (V30)
op de 2de plaats en die heb ik meegenomen een 4x12 V30 van bogner

diezel 2x12 viel erg tegen, orange viel wel mee.

maar veruit de 2keer 2x12V30 van bogner klonk het beste...

vivaha
6 april 2008, 18:50
Zoals gezegd, ik heb de roadster en de v30 mesa 2x12 recto cas gehad en ik as niet happy. beetje fizy hoog en de amp leek de cabs niet goed te kunnen vullen. met de mark IV die ik nu heb was dat een stuk minder maar helaas nog steeds aanwezig. Ik heb nu eminence governors in mn 2x12 recto cab en de v30's in een zelfbouw cab geplaats die wat groter is. resultaat:

2x12 recto klinkt nu beter. reageerd beter en heeft een mooier laag. als je gaat voor de mesa (die staat zo mooi he :) ) zul je er even andere speaker in gooien! echt waar. v30 en roadster gaan niet super samen (voor mij dan)

Roadster is namelijk niet zoals de meeste recto's.. tis een heel andere amp!

Past de orginele roadster cab dan beter? Deze lijkt voor mij een heel eind gelijk aan die recto.

vivaha
6 april 2008, 18:51
ik heb met men roadster zowat alle cabs en speakers getest in jukebox, zowe 4*12 els 2*12.

wat het allerbeste klonk was 2 2x12's van bogner (V30)
op de 2de plaats en die heb ik meegenomen een 4x12 V30 van bogner

diezel 2x12 viel erg tegen, orange viel wel mee.

maar veruit de 2keer 2x12V30 van bogner klonk het beste...

En de ENGL cabs hebbie die ook geprobeerd?

Nocki
6 april 2008, 19:04
Past de orginele roadster cab dan beter? Deze lijkt voor mij een heel eind gelijk aan die recto.


zoal ik zei lijkt de roadster het cab niet te kunnen vullen. beetje rare omschrijving maar de roadster cabs zijn wat kleiner. zou best wel eens kunnen dat die beter "passen" bij de roadster.

maar ik vond de 2x12 recto zoieso niet super. wel nu met andere speakers erin. maar het is allemaal smaak he.

vivaha
6 april 2008, 19:46
zoal ik zei lijkt de roadster het cab niet te kunnen vullen. beetje rare omschrijving maar de roadster cabs zijn wat kleiner. zou best wel eens kunnen dat die beter "passen" bij de roadster.

maar ik vond de 2x12 recto zoieso niet super. wel nu met andere speakers erin. maar het is allemaal smaak he.

Begrijpn ik goed dat je de roadster hebt vervangen?
Ik ga zodra de top binnen is het eea proberen. Na een marshall 1922 klinkt alles beter.... Wist niet dat de roadsterkast klener is...

Nocki
6 april 2008, 20:41
Begrijpn ik goed dat je de roadster hebt vervangen?
Ik ga zodra de top binnen is het eea proberen. Na een marshall 1922 klinkt alles beter.... Wist niet dat de roadsterkast klener is...

Ja. Roadster is weer vervangen voor een Mark IV. Voor mij een amp die beter reageert en precies doet wat ik wil. heel stom maar waar.
Ik heb al van alles gehad en ondanks dat ik er van alles aan zou willen veranderen af en toe is dit de enige amp die met me mee groeit en gewoon mijn geluid heeft!

wat betreft dat alles beter klinkt dan je hebt moet je mee oppassen. de roadster is een vrij droge amp met vrij veel compressie. een wat lossere goedkope kast zou best wel eens heel fijn voor je uit kunnen pakken.
Maar hij kan ook heerlijk samen met een hele strakke kast. ligt eraan wat je wilt. maar de recto 2x12 vond ik gewoon geen goede combinatie.

Ook bij de Mark Iv was het niet super maar de kast kon wel goed gevuld worden. nu heb ik er 2 eminence governors in zitten en het is nu af naar mijn idee!

je kan je geld maar 1 keer uit geven dus probeer het goed!