PDA

View Full Version : "Underground" Prog.



Blind Owl
5 april 2008, 12:55
De laatste 2 weken ofzo ben ik bezig geweest om wat mooie bandjes te ontdekken, ik heb het 1 en ander op youtube geluisterd etc. maar ik kon nog niet downloaden i.v.m mijn pc :D
Sinds eergister kon ik dat wel weer, en ik heb wat 'meesterwerkjes' gevonden om het maar zo te noemen.
o.a.:

- Man (2 ozs of Plastic with a hole in the middle, is vooral erg goed)
- Khan (Space Shanty)
- Magma (beginner van alle ZeuHl bands)
- Groundhogs
- Tony Williams Lifetime

En nog veel meer natuurlijk, aangezien de "underground prog scéne" oneindig groot blijkt te zijn.

Zijn er meer mensen hier op het forum die dit echt goeie muziek vinden? (Bijvoorbeeld Soft Machine, Steve Hillage, The Nice, Camel etc.)

Zoja, kunnen we hier wat bands uitwisselen e.d. :hippie:

Tristan
5 april 2008, 13:47
Ik vind The Inner Mounting Flame van The Mahavishnu Orchestra ook erg goed, niet echt Prog, maar valt wat meer in de categorie van Tony Williams Lifetime denk ik...
Nog eentje, erg cool, ook niet helemaal in de categorie maar zeker wel vet, Jaga Jazzist...
Van Tony Williams Lifetime vind ik het album Believe It wel cool, maar dat komt misschien omdat ik wat optredens met een aantal van die nummers heb gedaan, was erg leuk om te doen...

Blind Owl
5 april 2008, 14:12
Ik vind The Inner Mounting Flame van The Mahavishnu Orchestra ook erg goed, niet echt Prog, maar valt wat meer in de categorie van Tony Williams Lifetime denk ik...
Nog eentje, erg cool, ook niet helemaal in de categorie maar zeker wel vet, Jaga Jazzist...
Van Tony Williams Lifetime vind ik het album Believe It wel cool, maar dat komt misschien omdat ik wat optredens met een aantal van die nummers heb gedaan, was erg leuk om te doen...

Haha, ik zit net "Snake Oil" te luisteren van The New Tony Williams Lifetime :D

The Mahavishnu Orchestra is idd ook goed ja, en het is wel prog. hoor, alles wat je niet ergens anders kan plaatsen omdat het eigenlijk nog verder gaat dan gewoon experimenteel/pscydadelisch. Ook geen vaste stijl, ze doen gewoon nummers in alle soorten en maten, daarom vind ik deze muziekstijl zo geweldig, ze stappen midden in een nummer van wat new-age/klassiek achtige beats over naar een dikke blues/rock solo op een synthezier of gitaar en het loopt zo mooi over :cooler:

Tristan
5 april 2008, 16:17
Haha, staat ook op die plaat en die heb ik ook gespeeld... :D
Je hebt dan wel een iets andere definitie van Prog dan ik, ik zou het eerder (70's) Jazzrock noemen...

Rubster
5 april 2008, 19:02
Een paar wat minder bekende, maar toch steengoede progbands:

- Lana Lane: Zangeres met een constant wisselende band, heel krachtige stem. Van soft, tot hardrock tot metal. Heeft ook een aantal malen op Ayreon platen gezongen (Dragon On The Sea). Arjen Lucassen heeft volgens mij een aantal van haar nummer voorzien van gitaar partijen. (Tips: Speed of Sound, Alexandria, Raining)

- Enchant: Vooral het oude werk is virtuoos en kan naar mijn idee meten met het oude Dream Theater werk. Soundwise heeft het hier naar mijn idee ook wel iets van weg. Met name de bassist (Ed Platt) is een geniale muzikant. (Tips: New Moon, Acquaintance, Below Zero).

- Gazpacho: Heb ik live gezien in het voorprogramma van Marillion. Noorse band, heel eigen geluid. Heeft in de verte een hele kleine hint van Radiohead, maar wat meer folky. Hun nieuwe album 'Night' is echt een musical masterpiece. (Tips: Chequered Light Buildings, Sea of Tranquility, Bravo)

Enjoy!

TimmU
5 april 2008, 19:14
Wat voor prog zoek je?
De zanger van mijn bandje is een muziekfetisjist , en die kent echt ontzettend veel bands. kan hem wel even vragen om een lijstje te maken.

Even een paar tips van mijn kant:

Ephal Duath
Vandenplas
Neal Morse ( niet z'n christianfolk , maar de progkant) , ex-zanger van Spock's Beard. Ook een gave band.

Blind Owl
5 april 2008, 19:29
Wat voor prog zoek je?
De zanger van mijn bandje is een muziekfetisjist , en die kent echt ontzettend veel bands. kan hem wel even vragen om een lijstje te maken.

Even een paar tips van mijn kant:

Ephal Duath
Vandenplas
Neal Morse ( niet z'n christianfolk , maar de progkant) , ex-zanger van Spock's Beard. Ook een gave band.

Het liefst wat in de richting space-rock, maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit, zolang er maar gewoon 'normale' zang inzit :p

Ik geloof dat ik ook een beetje muziekfetisjist ben trouwens :sssh: , ik zoek eigenlijk de hele dag naar nieuwe muziek om die te bestuderen todat ik het uit m'n heeft ken.

EDIT: Zijn jullie ook allemaal bekend met The Residents btw? :D Die maken echt de raarste muziek die je maar voor kan stellen, en ze zijn ook al 40 jaar anoniem!

TimmU
6 april 2008, 14:15
Hm ,dan zou ik zeker kijken naar vandenplas en aanverwanten.
Toffe atmosferische, maar vaak ook héél melodieuze en bombastische prog, met cleane zang.
Top - plaat : Christ 0

Ever Dying
6 april 2008, 19:17
Dan Swanö bekent bij jullie?
Zo niet check z'n solo album, Moontower.
Het is een beetje Death prog denk, lekker veel synths en death vocals.

Daarnaast moeten jullie ZEKER! JT Bruce checken.
Instrumentaal prog rock/metal, met erg lekkere sfeertjes en emoties..
Z'n muziek is gratis te downloaden op, Subjectruin.net

Jason34
8 april 2008, 12:41
Ik ben ook van de Progrock,

tja wat zal ik zeggen, ik heb al een behoorlijke verzameling op mijn schijf staan en ben zeg maar nog lang niet uitgeprogt :rockon:

Maar leuke cdtjes van de afgelopen week zijn voor mij:
Cosmos - Skygarden (voor als je een Pink Floyd liefhebber bent)
Moongarden - Songs from the Lighthouse (gewoon lekkere zwevende prog)
Moon Safari - Blomljud (vrolijke lenteprog in de trend van the flower kings)

Daarnaast vind ik de cd van Ayreon - 01001101 uit onze eigen kikkerlandje ook niet verkeerd!!!

JT Bruce had ik trouwens ook gecheckt een tijdje terug, klinkt ook errugg lekker.

FNaRK
8 april 2008, 15:01
meer jazz-rock maar naar aanleiding van mijn UK ontdeking:
Bill Bruford
Mike Stern

meer prog maar dan uit de oude doos:
Genesis - The Lamb lies Down :: Live


en idd Enchant, Shadow Gallery, Spocks Beard, Transatlantic

TimmU
8 april 2008, 15:59
Ik ben ook van de Progrock,

tja wat zal ik zeggen, ik heb al een behoorlijke verzameling op mijn schijf staan en ben zeg maar nog lang niet uitgeprogt :rockon:

Maar leuke cdtjes van de afgelopen week zijn voor mij:
Cosmos - Skygarden (voor als je een Pink Floyd liefhebber bent)
Moongarden - Songs from the Lighthouse (gewoon lekkere zwevende prog)
Moon Safari - Blomljud (vrolijke lenteprog in de trend van the flower kings)

Daarnaast vind ik de cd van Ayreon - 01001101 uit onze eigen kikkerlandje ook niet verkeerd!!!

JT Bruce had ik trouwens ook gecheckt een tijdje terug, klinkt ook errugg lekker.

Flower Kings, is ook tof!
Van Ayreon prefereer ik eigenlijk the electric castle , en actual fantasy . dat zijn wel m'n lievelingsplaten!

Jason34
8 april 2008, 16:51
Eigenlijk heb ik een hele rits favorieten maar toch blijven de pioniers toch nog de besten: pink floyd, genesis, yes, King Crimson, U.K, Asia, Rush etc etc...
Band van dit moment is voor mij Porcupine Tree. Maar goed, dit topic gaat over underground prog, dit is toch wat meer bovengronds denk ik.

Blind Owl
8 april 2008, 17:32
Eigenlijk heb ik een hele rits favorieten maar toch blijven de pioniers toch nog de besten: pink floyd, genesis, yes, King Crimson, U.K, Asia, Rush etc etc...
Band van dit moment is voor mij Porcupine Tree. Maar goed, dit topic gaat over underground prog, dit is toch wat meer bovengronds denk ik.

Ah welnee, "Underground" staat tussen aanhalingstekens omdat het niet persé underground hoeft te zijn.

Mijn favorieten zijn (natuurlijk :D) Gong, Magma, Hawkwind, Crazy World of Arthur Brown en Amon Düül 2 op het moment.

Jason34
8 april 2008, 19:03
Ah welnee, "Underground" staat tussen aanhalingstekens omdat het niet persé underground hoeft te zijn.

Mijn favorieten zijn (natuurlijk :D) Gong, Magma, Hawkwind, Crazy World of Arthur Brown en Amon Düül 2 op het moment.

Gong heb ik wel wat van, vind ze alleen iets te weird, daar moet je echt een postzegeltje voor hebben ingeslikt volgens mij. Dan vind je Ozric Tentacles ook wel wat zeker?

Blind Owl
8 april 2008, 23:57
Gong heb ik wel wat van, vind ze alleen iets te weird, daar moet je echt een postzegeltje voor hebben ingeslikt volgens mij. Dan vind je Ozric Tentacles ook wel wat zeker?

Ja ik houd wel van die weirde dingen :p

Maar met Gong er een hele hoop chaos en onder de chaos zit de 'echte' muziek, hoe vaker je het luistert hoe beter het wordt, je hoort elke keer nieuwe dingen. Dat is fascinerend in mijn ogen :)

Jason34
9 april 2008, 01:27
Ja ik houd wel van die weirde dingen :p

Maar met Gong er een hele hoop chaos en onder de chaos zit de 'echte' muziek, hoe vaker je het luistert hoe beter het wordt, je hoort elke keer nieuwe dingen. Dat is fascinerend in mijn ogen :)

Dat is ook met Frank Zappa het geval, unieke artiest.

Blind Owl
9 april 2008, 01:47
Dat is ook met Frank Zappa het geval, unieke artiest.
Yep, alleen vind ik die zang die erbij zit altijd zo kut, dus luister ik alleen de (bijna) instrumentale nummers van Zappa :D

Edit: Net weer 'Quicksilver Messenger Service' herontdekt. Die zijn ook errug goed! :cooler:

Oh, en nu te downloaden bij Torrentz:
Nuggets: Original Artyfacts from the First Psychedelic Era
4 Hele gave cd's met heeeel veel bands erop, waarvan ik er eh... 5 ken ik totaal ofzo en geen 1 band staat er 2 keer op :D
(http://en.wikipedia.org/wiki/Nuggets:_Original_Artyfacts_from_the_First_Psyched elic_Era%2C_1965-1968)

hansli
12 april 2008, 04:00
sja, leuk onderwerp, rare muziek:

ik zeg
- art bears
- henry cow
- brian eno

persoonlijk vind ik the trouwens the lamb van genesis het beste progrock-album aller tijden

Blind Owl
12 april 2008, 14:05
sja, leuk onderwerp, rare muziek:

ik zeg
- art bears
- henry cow
- brian eno

persoonlijk vind ik the trouwens the lamb van genesis het beste progrock-album aller tijden

Jaa Henry Cow/Slapp Happy is ook errug tof ja :hippie:

Pepe
12 april 2008, 14:20
Ga anders even naar de progarchives site. Alle bands en uren aan mp3's, onderverdeeld in categorieen.
edit: geen mp3's natuurlijk maar streaming flash player.

Maakt dit topic verder overbodig vrees ik.

Blind Owl
12 april 2008, 17:08
Ga anders even naar de progarchives site. Alle bands en uren aan mp3's, onderverdeeld in categorieen.
edit: geen mp3's natuurlijk maar streaming flash player.

Maakt dit topic verder overbodig vrees ik.

In dit topic kunnen we erover praten enzo, kan daar niet :sssh:

(woohoo, 500 posts :satisfie: )

Edit: haha, zat even bij die progarchives te kijken.
Top 100 of all time albums, bij de eerst 28 staat 5 keer Gong ertussen en Steve Hillage's 'Fish Rising' waaraan de hele Gong-band heeft meegewerkt :satisfie:

Pepe
12 april 2008, 17:12
(woohoo, 500 posts :satisfie: )

Hoor ik daar appeltaart voor het hele forum?

Blind Owl
12 april 2008, 17:14
Hoor ik daar appeltaart voor het hele forum?

Shit! En ik had het nog wel zo cryptisch verstopt in de hoop dat niemand dat zou zien :nervous:

Luke-wannabe
12 april 2008, 17:23
Fall of Troy? Is een beetje Metal/pop/emo achtig maar zit ook vet veel wauze prog-achtige shit in. Ik vind het te gek.

Blind Owl
12 april 2008, 17:38
Fall of Troy? Is een beetje Metal/pop/emo achtig maar zit ook vet veel wauze prog-achtige shit in. Ik vind het te gek.

Nice :hippie:
Het neigt wel een beetje teveel naar het metal voor mij, maar ze kunnen het wel!
Wel adrenaline-kick muziek :p

Luke-wannabe
12 april 2008, 21:30
Nice :hippie:
Het neigt wel een beetje teveel naar het metal voor mij, maar ze kunnen het wel!
Wel adrenaline-kick muziek :p
Ik vind ze echt te gek! :p maarja ieder z'n ding denk ik dan maar :)