PDA

View Full Version : Kleine review Marshall JVM 210H



Baker
4 april 2008, 22:48
Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een Marshall JVM 410H.
Zie onder meer dit topic voor een review: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97545&page=1&pp=10

Nou was ik vanmiddag even bij de gitaarboer en ik zag dat ze daar de JVM210H (de tweekanaals versie) binnen hebben.

"Ik durf het bijna niet te vragen maarre... mag ik even?"

Opmerkelijk genoeg zijn bij mijn lokale gitaarboer beide amps ongeveer even duur: iets meer dan 1500 Euro.

Even een LP ingeprikt voor een quickscan.
De feel sound en features zijn echt vergelijkbaar met de JVM410 (logisch)

Het verschil zit hem in de voicings van de kanalen.
De 410 heeft 4 kanalen: Clean, crunch, OD1 en OD2
met per kanaal 3 modes: green orange red

De 210 heeft 2 kanalen:Clean/Crunch en Overdrive
met per kanaal 3 modes: green orange red

De vertaling is als volgt:

JVM 210 JVM410
Clean/crunch green => Clean green
Clean/crunch orange => Crunch orange maar dan met meer gain
Clean/crunch red=> Crunch red

Overdrive green => OD1 green
Overdrive orange => OD1 orange
Overdrive red => OD1 red

Dit is ongeveer de vertaling. Alle voicings klinken wel nét iets anders. Hoewel dat ook door de speakerkast kan komen. Ik heb geen a/b test kunnen doen.

Wat me erg opviel was dat mijn twee favoriete kanalen van de 410, crunch orange en crunch red niet helemaal terug te vinden waren op de 210. Met name de clean/crunch orange op de 210 heeft wat meer gain dan de crunch orange op de 410. Sterker nog, ik vond er dat er relatief weinig verschil zat tussen clean/crunch orange en overdrive red. En dat is erg jammer.

Ook clean orange (clean met een randje) is niet terug te vinden op de 210. Ook jammer. Ik ben er wel uit. Ik ben blij dat ik de 410 heb, hoewel de 210 ook prima is en voor sommigen prima zou kunnen werken.

pannekoek
4 april 2008, 22:53
toch jammer dat ie even duur is als de 410

Levitation
4 april 2008, 23:23
hmm, als Marshalleigenaar denk ik er soms wel aan om mijn TSL te verkopen en een JVM in de plaats te kopen. (met opleg natuurlijk)

langs de andere kant zou dit waarschijnlijk juist een domme beslissing zijn omdat ik ondertussen veel meer kennis heb van amps (en dus ook van andere merken). maar desalniettemin lijkt zo'n JVM me nog wel te pruimen.

pannekoek
5 april 2008, 00:55
hmm, als Marshalleigenaar denk ik er soms wel aan om mijn TSL te verkopen en een JVM in de plaats te kopen. (met opleg natuurlijk)

langs de andere kant zou dit waarschijnlijk juist een domme beslissing zijn omdat ik ondertussen veel meer kennis heb van amps (en dus ook van andere merken). maar desalniettemin lijkt zo'n JVM me nog wel te pruimen.

jvm is zeker te pruimen!

ik ben ook eigenaar geweest van een tsl100(top bak)
maar ik heb hem na 1 week ingeruild voor een jvm410h!!!

en heb er nog geen seconde spijt gehad!

kokeleko
5 april 2008, 07:49
Ik heb sinds een week de JVM 205H (50 watt )dat is de 2 kanaals top, echt een supersoundje komt er uit, heb er een Egnater 4x12 met V30 eronder.

Tussen oranje en rood op het OD kanaal zit best veel verschil, oranje is zeer bruikbaar als rhythm voor mijn hardrock stijl. Red op dit kanaal is een vette lead sound, snijdt lekker, en veel druk
Van het cleane kanaal zal ik waarschijnlijk alleen de groene variant gebruiken.

Het is een praktische versterker, de 2 kanalen zijn zat met 3 modes plus 2 mastervolumes, ideaal voor mij.

Baker
5 april 2008, 13:54
Het verschil tussen orange en red is op de 410 duidelijker dan op de 210,
Maar waar het me om gaat is iets anders. Ik was eerst in de veronderstelling dat de 210 alleen de eerste twee kanalen van de 410 had. Als dat zo zou zijn dan zou het een betere versterker voor mij zijn omdat ik van de 410 praktisch alleen de eerste twee gebruik.

Het tegendeel is echter waar. de 4 kanalen van de 410 zijn samengevat in 2 kanalen van de 210. Hierin heeft men een paar compromisen moeten sluiten die i.m.o. niet gunstig uitpakken. De 410 heeft niet alleen 2 kanalen extra, maar is het een veel veelzijdiger versterker dan de 210 omdat de eerste twee kanalen ook meer voicings hebben. (zoals ik zei: clean met een randje bijv.)

Nogmaals, de 210 is praktisch hetzelfde als de 410, en daarmee een supervette bak. Maar toch ben ik (weer) blij dat ik de 410 heb.

Baker
5 april 2008, 14:03
Tussen oranje en rood op het OD kanaal zit best veel verschil, oranje is zeer bruikbaar als rhythm voor mijn hardrock stijl. Red op dit kanaal is een vette lead sound, snijdt lekker, en veel druk.

Ik zie het al. Ik heb me vergist. Ik bedoelde het verschil tussen clean/crunch orange en red op de 210 is niet zo groot als het verschil tussen crunch orange en crunch red op de jvm410.

En voor wat betreft de overdrive red op de 210, die is in mijn ogen net zo onbruikbaar als de OD1 red van de 410. Veel en veel teveel gain. Over de top. En verder, het snijdt wel, en het heeft ook wel wat druk, maar in een band blijft het toch niet lekker overeind is mijn ervaring.

De kanalen Clean en crunch van de 410 of het kanaal clean/crunch van de 210 zijn veruit de beste kanalen van de JVM. Sterker nog, het beste wat Marshall heeft gemaakt sinds lange tijd.


Crunch red met een tubescreamer = tone heaven :rockon:


(edit: wel een beetje jammer natuurlijk: heb je een 4 kanaals amp met 100.000 mogelijkheden, maar nog steeds een pedaaltje nodig om een dikke vette lead sound te krijgen.... maar goed het is zoals het is)

BartL
5 april 2008, 14:44
Holy Schmoly...

Nieuwe JVM410H nu 1150 euro bij guitarbargains.com! Nu vind ik het echt moeilijk worden om hem niet te bestellen hoor...

morroow
5 april 2008, 14:55
ik had het over deze amps met de plaatselijke verkopers van al het mooie spul, en die zeiden dat marshall had gezegd dat je die nieuwe jvm niet moest zien als een versimpelde versie van de 410 maar als een totaal andere amp met zijn eigen ding.. of marshall dat nou gewoon lult of niet weet ik echt niet (A)

Baker
5 april 2008, 15:46
ik had het over deze amps met de plaatselijke verkopers van al het mooie spul, en die zeiden dat marshall had gezegd dat je die nieuwe jvm niet moest zien als een versimpelde versie van de 410 maar als een totaal andere amp met zijn eigen ding.. of marshall dat nou gewoon lult of niet weet ik echt niet (A)

Marshall lult dat.

Wat ze bedoelen is dat de kanalen iets anders gevoiced zijn.
Voor de rest is de 210 gewoon een versimpelde 410.

BartL
5 april 2008, 15:54
Gewoon verkoop gelul om een bijna net zo hoge prijs te kunnen vragen lijkt me. Al lijkt zo een wat meer versimpelde versie me best iets.

heavy-metal-thunder
6 april 2008, 22:04
Holy Schmoly...

Nieuwe JVM410H nu 1150 euro bij guitarbargains.com! Nu vind ik het echt moeilijk worden om hem niet te bestellen hoor...

all in??? administratie- en verzendkosten en wie-weet-wat-nog-voor-Piens-taksen? Is wel nette prijs.

BartL
7 april 2008, 00:46
1149,20 + 39 bezorging.

Voor de rest weet ik niet of er administratiekosten in rekening worden gebracht.