PDA

View Full Version : Het opnemen van een bigband



Han S
4 april 2008, 20:34
Dat is niet zo eenvoudig en het komt ook niet zo vaak voor dat je zo'n klus hebt, wat ik dan weer betreur want aan de ene kant worden de kosten gedeeld door gemiddeld zo'n 20 man dus kost het ze ongeveer €2.50 per uur per man/vrouw (als ze bij mij komen opnemen) en aan de andere kant is het zo dat er niet zo gek veel studio's zijn die een bigband kunnen bergen, het goed kunnen opnemen en daarbij betaalbaar zijn.

De standaard opstelling van een bigband is op de eerste rij de saxofoons, op de tweede rij de trombones en op de derde rij de trompetten. Aan de zijkant daarvan heb je dan gewoonlijk de drums, de bas en de gitaar en ook wel eens de pianist. En uiteraard de kers op de slagroom in de vorm van een bloedmooie zangeres met een gruwelijk spannend decolleté.

Het opnemen van zo'n orkest is voor mij de ultieme uitdaging, je moet alles uit de kast halen waar het gaat over de kennis van de microfoons en hun typische eigenschappen zoals bijvoorbeeld off axis response. En zo'n band is geweldig als het gaat om met z'n allen gezamelijk iets groots doen.

Voor de studiobaas betekent het dat hij wel een halve dag kwijt is aan de voorbereiding, hij moet eerst met de dirigent een plan maken en een plattegrond van waar de mensen komen te zitten/staan en als ze de studio betreden moeten ze na een nummer warm spelen meteen aan de slag kunnen. Je kunt niet als er 20 man ronddarren met statieven en kabels gaan lopen klooien, dat moet van tevoren gebeuren.

Als je op de websites van bigband gaat kijken vind je vaak geluidsfragmenten en als je daar naar luistert hoor je dat ze vaak zelf iets hebben opgenomen waarvan je gewoonlijk geen stijve krijgt. Jammer, want zoals ik al zei kan het voor €2.50 per uur/man ook goed klinken.

Welnu, dan kom ik nu terzake: ik werd gebeld door iemand van een bigband en die vraagt hoeveel het gaat kosten om een fragment op te nemen van 30 seconden. Het gaat om een tune voor een of ander TV programma, je kent het wel: Baren & van Dorp, Pauw & Witteman, zoiets zal het wel wezen.

Wat moet ik daar nou weer mee?

stevie_vp
4 april 2008, 21:03
Klinkt alsof je het leuk vind, en klinkt aslof de studiowereld t moeilijk heeft.
Dusja.. aanpakken toch? Hartstikke leuk toch?

PS: wil niet miereneuken hoor.. maar in hoeverre mag je reclame maken op
dit forum? of valt dat niet onder spam?

Han S
4 april 2008, 21:15
Ik maak toch geen reclame? Bovendien heb ik het druk zat, van mij mag het wel wat minder. Laten we het eens hebben over het opnemen van bigbands.

Rocketman
4 april 2008, 22:04
Lijkt me lastige klus. Of je doet alles tegelijk, of in heel veel brokken. Dan ben je wel lang bezig denk ik. Alles tegelijk is het mooiste en het makkelijkste denk ik. Maar dan zit je wel met een beperking qua sporen, lijkt me. Nou ja zoals je merkt ik weet er niks vanaf, ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken.

Han S
4 april 2008, 22:08
Bij een bigband moet alles in één keer, hoogstens doe je de zang en/of solo's later in een overdub, maar die band neem je in één keer op. Ik denk dat als je voorstelt om eerst de ritmesectie te doen, dat de mannen je zeer verbaasd gaan staan aankijken. Het is minder moeilijk dan het lijkt.

Rocketman
4 april 2008, 22:17
Nee eerst de ritme sectie zo extreem bedoel ik niet. Maar als je iedere instrumentalist het aantal mics geeft waar ie recht op heeft bij een 20 koppige band met piano en drums dan kom je volgens mij al snel op minimaal 30 sporen. Heb je ook 30 mics die daarvoor geschikt zijn? Hoe goed is de band? Het scheelt dat het maar 30 seconden is. Een flink aantal nummers lijkt me een nachtmerrie. Je kan ook 3 saxen in 1 microfoon laten blazen. Nee ik heb echt geen idee hoe ik t zou aanpakken. Ik vind wel de opnames van vroeger vaak leuk waar ze zo'n big band met 1 mic opnamen.

El Capitain
4 april 2008, 22:28
Een euro per seconde...€300,-

Alles in één dag. Klaarzetten, band langs, mixen. Voilà...het hoeft niet zo moeilijk te zijn....of moet je zelf ook nog de big band regelen?

Han S
4 april 2008, 22:48
Het karakteristieke geluid van een bigband is dat zwoele van de saxen, dus daar zet je een paar goede microfoons neer met een mooie off axis response. Op die microfoons komen ook de trombones en trompetten vrij hard binnen. Als je ruimte goed klinkt zet je een stereopaartje neer als main mics. Een probleem is de staande bas, vooral als de man met een pickup en een versterker speelt en als gevolg daarvan niet zo hard aan de snaren rukt omdat hij zijn versterker lekker hard zet. Die pickups klinken meestal nergens naar en je kunt er een DI op zetten, maar je kunt er hooguit wat toon mee maken.

Voor de drums zou je het met twee overheads al redden maar als je een kick en snare mic er bij zet ben je koopman. De gitaar kan geen probleem zijn en een eventuele piano zal meestal een digitale zijn. Ik heb een vleugel staan met twee vast gemonteerde PZM's er in, is ook geen probleem.

Rocketman
4 april 2008, 23:16
En 3 saxen in 1 mic en daar dan 3 takes van mixen? Is dawa

Han S
4 april 2008, 23:29
Een wat grotere bigband heeft een bariton sax, een paar tenoren en een of twee alten en ze zitten vlak bij elkaar dus dat kun je met vier microfoons prima doen. Zet ze er niet te dicht op maar pak ze schuin van boven, dan zullen ze ook de trombones en de trompetten meepakken. Zet bij de trombones wel een paar microfoons, Sennheiser MD421 is daar prima voor en die zijn ook redelijk wide cardioid. De trompetten zijn hard, maar een paar ribbons of MD441's zijn ideaal op de trompetten en als je ze wat wilt omhoog krikken is het handig om ook daar een paar mics te hebben. Maar de microfoons bij de saxen zijn net zo belangrijk als je stereopaar in de ruimte, dus zorg dat je daar een paar goede mics neerzet, ik zet er een stuk of vier LDC's neer van Neumann of zo.



En 3 saxen in 1 mic en daar dan 3 takes van mixen? Is dawa


Bedoel je dat je die sax sporen wilt copieëren? dan worden ze allen maar harder.

Baker
4 april 2008, 23:40
Het gaat om een tune voor een of ander TV programma, je kent het wel: Baren & van Dorp, Pauw & Witteman, zoiets zal het wel wezen.

Wat moet ik daar nou weer mee?

Han heb je het echt niet door?
Je bent gebeld door Studio Sport om een remake van de good old studio sport tune op te nemen!!!! Dat moet je doen ook al moet er geld bij!!

Tadadadada tadadata tat! tat! tat!
Tadadadada tadadata tat! tat! tat!

tat! tededededetè....
tat! tededededetè....


tata tatehehehehehe he!!!!!!!!!!!

Frits van Mourik
5 april 2008, 00:02
Gewoon een ORTF-paartje of Decca-tree boven de dirigent?

Hij maakt de balans wel; da's z'n vak...

Han S
5 april 2008, 01:02
Maar dan wel met drie M50's Frits?

bert k
5 april 2008, 11:49
Frits was me voor, ik wou het net zeggen. Maak gewoon een stereo-opname en gebruik de dag voor het plaatsen van de muzikanten en de mics. Vergeet de faders, schuif met mensen.

Ik heb hiet een bigband-cd liggen met opnames uit de jaren 40. De balans is perfect! Allemaal met 1 microfoon.

Han S
5 april 2008, 12:06
Maar die opnamen werden gemaakt in bijna perfect klinkende ruimten waarvan er niet een meer over is, zelfs de best klinkende studio welke met vingertoppengevoel door Bill Putnam was gebouwd is gesloopt. Amerikanen hebben geen cultuur en ook geen gevoel voor cultuur lijkt wel.

De moderne studio klinkt een stuk droger en dus zul je de rumte langs kunstmatige weg moeten maken. Een ORTF of een Decca Tree kan geweldig werken, maar dan moet de ruimte goed zijn en het orkest en aan dat laatste mankeert vaak veel. De tijden van Count Basie en Duke Ellington zijn voorbij. Nu zul je blij zijn als je achteraf nog iets aan de balans kunt doen en dus zit je aan multi micing vast.

Maar ik ben het met je eens als je zegt dat een perfect orkest, waarvan de balans in de ruimte al perfect is, met een stereopaartje prima is op te nemen.

bert k
5 april 2008, 12:27
Dan zou ik, naast al je multi-mics, toch ook een ORTF paartje neerzetten en een stereospoor opnemen. Zo droog klinkt die studio van jou niet, je weet maar nooit hoe het klinkt. Trouwens, een kort galmpje over de eindmix doet wonderen, mits met mate.

Het voordeel is ook dat het maar een stukje van 30 seconden is, ze kunnen dat heel vaak overdoen.

Han S
5 april 2008, 12:54
Maar ik zet altijd een stereopaar boven/achter de dirigent Bert, alleen heb je die spotmics daarbij vaak wel nodig. En ik heb er zat, zoveel microfoons dat het soms moeilijk wordt om te kiezen. Er zijn studio's met een aantal honderden microfoons in de kast en dan wordt het helemaal moeilijk, neem ik nou die U47 of die ELA M 251? :D

bert k
5 april 2008, 13:21
Nou ja, daar heb je soundchecks voor :)

En ik zou wat verder van de dirigent weggaan, zover mogelijk tegen de tegenoverliggende muur, heb je ook geen last meer van reflecties. De dirigent staat dus niet op de ideale plek qua geluid, hoewel men dit vaak denkt. Voor het mooi zou hij een flink end naar achteren moeten, maar dan staat hij midden tussen het publiek, en dat is voor het orkest zo lastig...