PDA

View Full Version : probleem met 1x12 onder combo.



coentje
4 april 2008, 19:40
Hey manne.
Ik kijk al een tijdje op dit forum. En aangestoken door het zelfbouwvirus.
Heb ik een 1x12 cabinet gebouwd voor onder m,n combo (een randall rg50tc)
Maar nu doet het volgende probleem zich voor, als ik het cabinet aansluit dan komt er uit de speaker van m,n versterker geen geluid meer. En dat was nou juist niet de bedoeling. Op m,n versterker zitten 2 uitgangen 4 en 8 ohm.
Ik heb al de speaker in m,n versterker losgekoppeld en aangesloten op de 8ohm uitgang en op de 4 ohm uitgang een 4 ohm speaker aangesloten. maar dat werkte ook niet. is hier een oplossing voor???? zodat ik uit beide speakers geluid krijg???
Alvast bedankt

Cheers coen (p.s dit was m,n 1e post ben net nieuw hier)

JohnLord
4 april 2008, 20:00
typ voor de gein eens ' gevolgd door spatie.

Frits van Mourik
4 april 2008, 23:49
Hallo Coen,
Welkom in dit Walhalla!

Om je probleem te verhelpen, moet je versterker open & de bedrading van de speakeruitgang worden gewijzigd.
De impedantie van de speakers samen mag niet onder de 4 Ω komen.

coentje
5 april 2008, 10:08
Nou heb er nog eens een nachtje over nagedacht.
Als ik nou de speaker(8ohm) in m,n versterker loskoppel, en die aansluit op de 4ohm uitgang. En dan paralel aan de speaker(8ohm) van m,n versterker de speaker(4ohm) van m,n cabinet schakel. Dat zou volgens mij wel kunnen werken. Had al bij het impedantie topic gezocht, maar kon daar zo snel niets over vinden.
Dus wat denken jullie hiervan, zou dit een oplossing kunnen zijn???

arjanb01
5 april 2008, 10:16
Coen, NIET DOEN !!! Het speakertje van je combo aansluiten op je 4 Ohm uitgang gaat niet werken en je maakt dan dingen in je versterker kapot. Wanneer die Randall een buizenbak is dan kan je echt alles kapot maken wat er maar kapot te maken is in de amp.
Laat je adviseren door een gitaartech bij je in de buurt, anders heb je echt een probleem.

guitartheo
5 april 2008, 10:27
Hoi, 8 ohm parralel aan 4 ohm is 2,6 ohm dat hoeft geen probleem te zijn maar het is mischien beter om ze in serie te zetten (word 12 ohm) en dan op je 8 ohm uitgang te aansluiten (dat zou ik doen)

Dat je combo speaker het niet doet met een extra speaker is ook een soort beveiliging tegen te lage impedantie.

superken_nl
22 april 2008, 20:52
Ik ga waarschijnlijk een rg50tc kopen, en zoals altijd als ik iets wil kopen doe ik er veel research naar. Ik heb je antwoord:

In de de handleiding van de rg50tc staat dat er in de speakerjacks een kill-switch zit, dit betekent dat als je een extern cabinet aansluit, je interne speaker automatisch uitgeschakeld wordt. Als je per se alle speakers wilt horen, dan moet je toch echt de randall openschroeven en aan het solderen gaan. Let wel op de ohmages en het serie/parallel verhaal. rock on! :punk: