PDA

View Full Version : hoogte van de snaren



bbr
15 februari 2003, 21:19
Vraag van een beginnende bassist:
Hoe hoog moeten de snaren afgesteld worden, en welke invloed heeft dit op het geluid?

dikkie dik
15 februari 2003, 21:23
het zal niet echt veel met je geluid doen. je moet voor jezelf de juiste hoogte vinden, hoe hoger de snaren liggen hoe meer kracht je moet zetten.

AllodoX
15 februari 2003, 22:17
heeft wel degelijk invloed op je geluid.

voor snaarhoogte etc.. : http://www.allodox.nl/tutor.phtml?page=3 :wink:

basswasp
16 februari 2003, 11:28
Yeah! :grin:

jaalst
17 februari 2003, 10:45
Natuurlijk heeft de snaarhoogte invloed op je geluid en al zeker op je intonatie.

Hoe platter de snaren op de hals komen te liggen, hoe lichter het geheel zal spelen!
Ik persoonlijk heb ze zo laag liggen dat ze ietwat aanlopen...voor te slappen is dit perfect...en het spelen doet het op die manier veel sneller!
Wanneer je je snaren (te) hoog afsteld, wordt de stemming in de hogere regionen moeilijker afte stellen.
Immers, hoe hoger de snaar van de fret af komt te liggen, deste meer druk er nodig is om deze op bijv een oktaaf hoger in te drukken.
En juist omdat dit meer spanning met zich mee brengt, stemt de snaar automatisch hoger dan wanneer de snaar op deze positie vlak over de fret zou lopen.
Dit betekend dat je het brugzadel weer moet verschuiven richting hals, om deze toon een aantal ct omlaag te krijgen.
Wat betreft de klank....een laag liggende snaar heeft doordat ook de elementen lager kunnen worden afgesteld een meer natuurlijke klank....
Je gaat beter het "hout horen" waarvan je instrument gemaakt is.
Dit is zeker bij duurdere gitaren een zee van verschil.
Hoe hoger de snaar, hoe hoger je element (daar je volume sterk afneemt met elke mm dat je snaar omhoog gaat).
Dit resulteerd in een setup waarbij de element keuze vele malen belangrijker wordt dan normaal gesproken.
Natuurlijk is het element altijd van groot belang echter heb je bij laag afgestelde snaren niet altijd een Bartolini of EMG nodig om het zaakje goed te laten klinken en kun je volstaan, zeker qua volume met je standaard element.


Mijn advies is dus om je set snaren zo laag mogelijk af te stellen waardoor je met zo min mogelijk spanning kunt spelen!
Dit resulteerd in een minder verkrampte speelhouding en je spel wordt sneller.

gr John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-17 10:46 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-18 21:58 ]</font>

Laus
17 februari 2003, 21:57
amen :smile:

Rhinus
17 februari 2003, 22:00
Mijn snaren staan ook laag. Ik vind 't fijn om te lezen dat dat goed is.

Chris Wolstenholme
17 februari 2003, 22:01
Ik als beginner heb ze erg hoog staan, om wat meer kracht in me vingers te krijgen nu, en over een tijdje gooi ik de hele boel lekker plat.

Phyrexian
18 februari 2003, 10:16
Op 2003-02-17 22:01, schreef Chris Wolstenholme:
Ik als beginner heb ze erg hoog staan, om wat meer kracht in me vingers te krijgen nu, en over een tijdje gooi ik de hele boel lekker plat.


same here :wink:
probleem is dat ik me in m'n groep nogal makkelijk laat gaan en dan gaan laag afgestelde snaren snel ratelen (ik speel met plectrum)

Rhinus
18 februari 2003, 10:41
Ik oefen mijn hand spieren liever door vaak te oefenen dan door eerst die snaren hoof te zetten. Ik heb een keer op en bas gespeeld van een kennis van me en die snaren stonden dus echt hoog. En dat speelde voor geen meter. En waarom zou je je aanleren hoe je moet bassen op iets waar je later niet meer op bast? Is 't niet makkelijker om dan maar meteen laag te beginnen?

Zoveel zinnen, maar zo weinig nutvolle..

AllodoX
18 februari 2003, 15:25
Haha ik zie hier de klassieke beginnersfout " Ik stel ze in het begin hoog af, en ga dan later lager zitten ".

FOUT ! als je leert bassen met hoog afgestelt, is het VEEL moeilijker om later met een laag afsgestelde bass te spelen.

Meteen in het begin goed aanleren, anders zit je daarna gigantisch te kutten.

En het is een vitaal onderdeel van het bas-spel om harde muziek te maken, door met beleid op je bass te spelen. Hersenloos raggen op die snaren kan elke imbeciel. Muziek maken, daarintegen vergt kunde.

Chris Wolstenholme
18 februari 2003, 17:19
het kracht krijgen slaat dus op de hals hand he, maar scheelt dat zoveel dan als je dat later lager wilt zetten?

bassmeijer
18 februari 2003, 17:36
ik speel zelf met mijn snaren bijna op mijn hals,het probleem dat ik ermee had was dat als je ze te laag stelt je problemen kunt krijgen met vervorming van het geluid,dit ivm het te dicht op het element staan.Voorkom dit door je element iets naar beneden te draaien.(tenzij je dit geluid mooi vindt)

Succes!

MxPx_Jos
18 februari 2003, 17:50
Ja, mijn snaren stonden eerst ook te hoog. De vorige eigenaar had er waarschijnlijk ook maar weinig verstand van. Toen mijn oom (ook een bassist) een keertje langskwam zei hij dat ik ze lager moest zetten. En dat is een wereld van verschil, en ik heb een half jaar met de verkeerde hoogte gespeeld. Ik wou echt dat ik het al eerder wist dat ze lager moesten.. Ik heb ze nu zo staan dat ze net niet gaan ratelen, maar zo nu en dan gebeurt dat toch, maar daar hoor je via de versterker niets van bij mij.

Laus
18 februari 2003, 17:55
zelfde hier. wist ik veel.

nu staan ze idd zo laag dat ze snel ratelen. Maar dat slapt wel lekker..:smile:

dikkie dik
19 februari 2003, 09:33
de mijne staan ook zo laag mogelijk, dat ze net niet gaan buzzen. vind ik het fijnste spelen. maar ik merk niet HEEEL veel in het geluid , als ik ze hoger of lager heb staan.
maar dat kan ook aan mij liggen.

bassopotmus
19 februari 2003, 10:37
Ik heb ze ook redelijk normaal tot laag staan. Jah indd vooral dat slappen werkt zo veel beter, je hoeft je niet kapot te slaan om die snaar tegen het fretboard te krijgen.

Valt het jullie nou ook op dat in veel zaken die bassen als een soort van kruisboog staan afgesteld, met een action van 5/6 mm?

basswasp
19 februari 2003, 16:39
Wat bedoel je nou? Vijf-zesde milimeter?

Chris Wolstenholme
19 februari 2003, 17:22
ik mag aannemen, dat dat 5 a 6 M is?

mooi mijne staat minstens zo hoog :eek:

bassopotmus
19 februari 2003, 19:01
5 tot 6 jah ik heb laatst een jazzbass geprobeert die zeker een cm action had..wel goede vinger oefening, neej viel mij iig op dat veel zaken de action wat hoog afstellen