PDA

View Full Version : Voeding voor effecten uit bestaande voeding:



Parasite
4 april 2008, 16:12
Beste mede hobbyisten,

Ik ben van plan een aantal effecten en een tuning pedaal aan te schaffen, maar om daar nu allemaal 9v blokjes in te proppen zie ik niet zitten.
Mijn vraag is daarom: kan ik met een instelbare voeding van 2 ampere (lees: 3, 6, 7.5, 9,of 12v instelbaar) een voeding maken voor mijn pedalen?
zo ja, hoef ik dan in principe alleen de voeding in te stellen op 9v en te zorgen dat ik een plugje heb wat op de voedingsaansluiting van het pedaal past?
Of komt hier meer bij kijken?

Alvast bedankt!

bert k
4 april 2008, 16:39
Dat gaat wel, maar dan moet de polariteit voor alle pedaaltjes gelijk zijn. Met andere woorden, ze moeten allemaal min aan massa hebben, of omgekeerd. Zit er een uitzondering tussen, dan heb je een probleem.

Parasite
4 april 2008, 17:05
Dat gaat wel, maar dan moet de polariteit voor alle pedaaltjes gelijk zijn. Met andere woorden, ze moeten allemaal min aan massa hebben, of omgekeerd. Zit er een uitzondering tussen, dan heb je een probleem.

is dat niet altijd het geval? en wat moet ik veranderen aan die voeding als dat dat niet zo is?
Volgens heeft mijn dunlop cry baby wel de min aan de massa maar dat zou ik even moeten kijken.

ponq
4 april 2008, 17:28
Als het allemaal 9V, gelijkspanning en 'negative ground' pedalen zijn (en dat zijn tegenwoordig de meeste pedalen) dan kun je gewoon een 'daisy-chain' gebruiken. Kijk eens naar een 1Spot.

Heb je bijv. een 'vintage' FuzzFace of een ander positive ground pedaal, of heb je pedalen die op andere voltages dan 9V draaien, dan kan een DIY voeding interessant worden.

succes iig! Op sites als Tonepad.com en General Guitar Gadgets vind je schema's en layouts van verschillende voedingen.

guitargeek3
4 april 2008, 20:39
Bij je crybaby zit de min aan de tip.
Negative ground dus.

ponq
4 april 2008, 20:55
negative tip is niet perse een negative ground!

Maar goed, zoals gezegd, tegenwoordig zijn de meeste pedalen neg ground, volgens mij de crybaby ook.

Jedeel
5 april 2008, 01:52
negative tip is niet perse een negative ground!

Hmmmm.... Pong...nou dacht ik te begrijpen dat alle effecten die op één voeding worden aangesloten
óf
- allemaal een positieve tip moeten hebben
óf
- allemaal een negatieve tip moeten hebben?

Moeten we hier ook nog rekening te houden met 'pos.-ground' en 'neg.-ground'?
(Blijkbaar weet ik niet wat dat is :-) )

ponq
5 april 2008, 10:55
Yup. Je begrijpt het volgens mij wel, alleen haal je de stekker (tip,sleeve) door elkaar met pos/neg ground.

Er zijn dus idd twee issues:
1) werkt het effect op GND -> +9V of op -9V -> GND, en;
2) welke stekker verwacht het effect. Je hebt stekkers die de + aan de sleeve hebben en de - aan de tip. Dat zijn tegenwoordig de meeste stekkers (zoals de onespot). Maar je hebt ook stekkers die, wat eigenlijk veel logischer is trouwens, de - aan de sleeve hebben en de + aan de tip. Afhankelijk van hoe het effect is gebouwd verwacht, gaat er dus + of - via de tip het circuit in.

Over het algemeen zijn de meeste effecten negative ground en negative tip.

...en tis trouwens ponQ geen ponG....ponq ;)....

crapton
5 april 2008, 18:55
Beste mede hobbyisten,

Ik ben van plan een aantal effecten en een tuning pedaal aan te schaffen, maar om daar nu allemaal 9v blokjes in te proppen zie ik niet zitten.
Mijn vraag is daarom: kan ik met een instelbare voeding van 2 ampere (lees: 3, 6, 7.5, 9,of 12v instelbaar) een voeding maken voor mijn pedalen?
zo ja, hoef ik dan in principe alleen de voeding in te stellen op 9v en te zorgen dat ik een plugje heb wat op de voedingsaansluiting van het pedaal past?
Of komt hier meer bij kijken?

Alvast bedankt!

Deh ken! Alleen... zo'n std goedkope instelbare voeding bromt geweldig, dus dat wil je niet. Ik wit ut uit ervaring...

Slimmer is de schakelende 9V voeding van Thomann te kopen. 9.95 € ex verzendkosten. En gewoon goed, compact, licht.

Jedeel
5 april 2008, 21:26
..... werkt het effect op GND -> +9V of op -9V -> GND, en;


Sorry Ponq voor de "naamsverkr*chting" :-)

Wat betreft plus op tip of plus op sleeve, heb ik het wel in het 'snotje'.
Maar Ground naar plus of Ground naar min volg ik niet.

Bedoel je daarmee dat er schakelingen zijn waarbij de positieve spanning aan aarde ligt en andere schakelingen hebben de negatieve spanning aan aarde liggen?

ponq
5 april 2008, 21:34
yup, de klassieke fuzzface bijv voedt je met -9V op de + en 0V op de - (GND). Tov van de + is de gnd positief. Positive Ground dus.

Parasite
6 april 2008, 12:15
Deh ken! Alleen... zo'n std goedkope instelbare voeding bromt geweldig, dus dat wil je niet. Ik wit ut uit ervaring...

Slimmer is de schakelende 9V voeding van Thomann te kopen. 9.95 € ex verzendkosten. En gewoon goed, compact, licht.

Mer ken ik der doar ok mèr inne oan hange of ok meer as inne?

crapton
6 april 2008, 12:21
Doar edde daan wir un extra kabeltje veur nodig, dah hit ne splitter. Kende ok vinne bij Thomann.

Dees:
http://www.thomann.de/nl/thomann_ntac109.htm

meej dees:
http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_dc5.htm

Daor kende ut toch nie veur laoten, eeej?

Jedeel
6 april 2008, 12:51
yup, de klassieke fuzzface bijv voedt je met -9V op de + en 0V op de - (GND). Tov van de + is de gnd positief. Positive Ground dus.
Ponq, heb je het hier dan ook over een symetrische voeding die de aansluitingen; -9V, 0 en +9V heeft?
(Of maak ik het nu nog warriger :dontgeti: ?)

ponq
6 april 2008, 13:10
daar heb ik t niet over, maar dat kan wel ;)

Parasite
6 april 2008, 15:45
Doar edde daan wir un extra kabeltje veur nodig, dah hit ne splitter. Kende ok vinne bij Thomann.

Dees:
http://www.thomann.de/nl/thomann_ntac109.htm

meej dees:
http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_dc5.htm

Daor kende ut toch nie veur laoten, eeej?

Dè zo nondedju wel un idee zèn mèr dè adapterke is 300mA en is dè wel zat vur 5 pedale?

ponq
6 april 2008, 16:13
ik stel t op prijs als je gewoon nederlands blijft posten...

los daarvan, of 300mA genoeg is hangt natuurlijk van je pedalen af.

Heb je 1 digitaal pedaal, dan zou het wel eens te weinig kunnen zijn. Heb je alles analoog dan is het ruim voldoende. Meeste distortions/Fuzz/OD zitten onder de 15mA per effect. Een modulatie effect gebruikt meetal wat meer, 40-60 mA.

Je kan t natuurlijk ook gewoon ff opzoeken, is meestal per effect wel te vinden op internet.

Parasite
6 april 2008, 17:27
Ok bedankt Ponq, en excuses voor de taal.

ponq
6 april 2008, 19:21
no problemo ;)