PDA

View Full Version : Bouwverslag isolation cab



johantipker
4 april 2008, 15:06
Zondag zijn mijn zwager en ik begonnen met het bouwen van een heuse isolation cab.

Dwz een kist op zwenkwielen met schanierbaardeksel, in het midden komt een schot met een speaker (ik heb nog een Goodmanspeaker liggen), daarvoor monteren we een SP-B1 mic
Er komt isolatiemateriaal in...

het idee erachter is, dat ik graag mijn amp lekker wil kunnen opendraaien en op wil kunnen nemen, zonder dat de hele straat hier mee staat te dansen....
silent recording dus; de herrie blijft braaf in de kist... we verwachten een geluids reduktie van minimaal 20 db.

We hebben sloophout gebruikt, dus qua kosten staat de teller tot nog toe op nul, wielen had ik ook nog liggen evenals de mic, dus tot dusver heeft de cab nog geen drol gekost...
We willen overigens de speaker met vleugelmoeren monteren zodat we op termijn wat kunnen expirementeren met verschillende speakers die je er dan heel snel in en uit kunt schroeven.
de kist meet 70 x 40 x 40 cm.

Morgen gaan we het gat voor de speaker zagen, wellicht de grootste beproeving van dit project.

In de loop van dit weekend zal ik wat pics posten...

Nog een vraag: hoe bereken je grofweg hoeveel geluidsdruk er zich opbouwt in de afgesloten kist?

SimonS
4 april 2008, 15:39
leuk project! Voor metingen aan speakers:

WinISD downloaden (freeware versie) en Thiele Small parameters van de gebruikte speaker toevoegen en daarna simuleren.

Joey Handsome
4 april 2008, 16:04
Ik heb me altijd afgevraagd wanneer je op deze manier opneemt in hoeverre de klank beinvloed wordt door de kleine ruimte, druk, weerkaatsingen en al wat er nog meer invloed kan hebben op het geluid in dit geval. Zou je een duidelijk verschil horen?

johantipker
4 april 2008, 16:11
leuk project! Voor metingen aan speakers:

WinISD downloaden (freeware versie) en Thiele Small parameters van de gebruikte speaker toevoegen en daarna simuleren.


oeh dat wordt lastig.. t is een ouwe goodman speaker uit de jaren 70, weet niet eens welk type ...? Ik wil gewoon weten of de mic die ik gebruik de max soundpressure aan kan..

johantipker
4 april 2008, 16:15
Ik heb me altijd afgevraagd wanneer je op deze manier opneemt in hoeverre de klank beinvloed wordt door de kleine ruimte, druk, weerkaatsingen en al wat er nog meer invloed kan hebben op het geluid in dit geval. Zou je een duidelijk verschil horen?


ik denk het wel... alles werkt mee, nu zijn er een aantal soundfactoren weg....
de invloed van de kast wordt veel kleiner, vanwege gebruik van dempingsmaterialen... ik ben iig heel nieuwsgierig naar het eindresultaat en we gaan natuurlijk soundclips posten...

bluegate
5 april 2008, 17:00
Misschien kun je de secs van de SP-B1 opzoeken, meestal gaat het wel goed.
Ik heb het gat voor de speaker met een Bovenfrees gemaakt.
Passerpunt in het midden, freesronddraaien met de geleider.

johantipker
5 april 2008, 21:58
Misschien kun je de secs van de SP-B1 opzoeken, meestal gaat het wel goed.
Ik heb het gat voor de speaker met een Bovenfrees gemaakt.
Passerpunt in het midden, freesronddraaien met de geleider.

wij hebben gisteravond een 12 " koekenpan ( de Tefal Vintage G12) gevonden in den provisiekast met precies de goeie maat voor het speakergat....
aftekenen en de decoupeerzaag erop.... mijn zwager Cornee jaste 'm er keurig doorheen.. en voila! Een prachtgat!!!!

Wij overwegen deze koekenpan te verhuren tegen gereduceerd tarief aan gitaarnetters :D excl verzendkosten....

de kast ff snel uitgeprobeerd, als mijn zwager snel met het deksel wapperde kreeg je al een pracht van een Wah effect! En een fixe demping...

vandaag helaas nix kunnen doen, er moest wat geklust worden in de huiselijke sfeer.... morgen verder....

johantipker
10 april 2008, 10:37
http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/Afbeelding 077.jpg


http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/Afbeelding 078.jpg

johantipker
10 april 2008, 10:37
http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/Afbeelding 079.jpg


http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/Afbeelding 080.jpg

johantipker
10 april 2008, 10:38
http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/Afbeelding 081.jpg


http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/Afbeelding 082.jpg

2 plaatjes van het binnenste van de kist. De mic met spin kan op een haakse hoek gemonteerd worden...
binnenkort soundclips!

1e indruk:

het principe werkt geweldig!!! Kist dicht en gaan met die banaan, en je krijgt al gauw een gave sound, die organisch en dynamisch is, zonder de gebruikelijke bak met herrie! Dit is een groot voordeel.

Minpunt:

de speaker die ik nog had liggen klinkt heel anders dan de speaker die in mijn versterker zit, een stuk minder helder, maar hij breekt wel snel op...
ik ben dus nog zoekende naar de sound, maar ik mis een stuk helderheid en presence... wellicht moet ik gaan expirementeren met een andere speaker...

Tot slot:

ik plaatste gisteren even voor de gein de studio projects B1 mic voor een crapversterker met een goedkope modeler ervoor, stukje opnemen op laag volume en het klonk al geweldig...

Op zulke momenten begrijp ik nix meer van mijn vak... heb ik daarvoor al deze moeite gedaan???

johantipker
10 april 2008, 10:45
http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/Afbeelding 081.jpg


http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/Afbeelding 082.jpg

Nielsje
10 april 2008, 10:48
Ziet er wel interessant uit! Maar geeft ie nu ook het gewenste resultaat?
Trouwens, ik zie spam op een van je foto's! :D
Ik zie dat je uit Elburg komt: Ken je Gerwin Jansen ook?

bluegate
10 april 2008, 11:05
Een speaker in een opgesloten doos klinkt volgens mij altijd anders dan
in een normaal cabinet.
Hoe klinkt hij met de deksel open?

Ik heb ook goede ervaring met een condensator mic voor een versterker
die op laag volume staat.

Kim Wilson
10 april 2008, 11:22
...
Minpunt:

de speaker die ik nog had liggen klinkt heel anders dan de speaker die in mijn versterker zit, een stuk minder helder, maar hij breekt wel snel op...
ik ben dus nog zoekende naar de sound, maar ik mis een stuk helderheid en presence... wellicht moet ik gaan expirementeren met een andere speaker...
...
Ik denk dat dat komt omdat je de achterkant helemaal volgepropt hebt met isolatiemateriaal. Die speaker heeft geen enkele mogelijkheid om te "ademen", en de kast kan ook niet meehelpen. Trek al die isolatietroep er eerst eens uit, en luister dan eens hoe die dan klinkt. Een speaker heeft een kast van een aantal liters nodig, maar dat ga jij niet halen. Het verbaast me dus niks dat ie plat en dof klinkt.

Ik zou de buitenkant van de cab isoleren, en het binnenwerk verder ongemoeid laten. Dan krijg je waarschijnlijk wel de oorspronkelijke karakteristiek van je speaker.

johantipker
10 april 2008, 12:14
Ziet er wel interessant uit! Maar geeft ie nu ook het gewenste resultaat?
Trouwens, ik zie spam op een van je foto's! :D
Ik zie dat je uit Elburg komt: Ken je Gerwin Jansen ook?

het resultaat is nog niet perfect...maar hij dempt wel erg goed...
sound heeft meteen heel veel ballen, mar ik mis dus wat hoog en helderheid..
er moet nog wat ge expirementeerd worden... komt vast wel goed!

Sorry onbedoelde spam, eh sluikreclame.... 8-)

Nee, ik ken Gerwin niet...

johantipker
10 april 2008, 12:18
Een speaker in een opgesloten doos klinkt volgens mij altijd anders dan
in een normaal cabinet.
Hoe klinkt hij met de deksel open?

Ik heb ook goede ervaring met een condensator mic voor een versterker
die op laag volume staat.

hij klinkt wel wat dozeriger... Een opname op laag volume met een mic voor mijn buizenversterker klonk heel goed, maar ik miste wat sustain, doordat ik īm niet echt open kon draaien, naar aanleiding daarvan ben ik aan dit project begonnen.. en nu sustain zat, klinkt alleen wat dof... lossen we vast nog wel op...

johantipker
10 april 2008, 12:22
Ik denk dat dat komt omdat je de achterkant helemaal volgepropt hebt met isolatiemateriaal. Die speaker heeft geen enkele mogelijkheid om te "ademen", en de kast kan ook niet meehelpen. Trek al die isolatietroep er eerst eens uit, en luister dan eens hoe die dan klinkt. Een speaker heeft een kast van een aantal liters nodig, maar dat ga jij niet halen. Het verbaast me dus niks dat ie plat en dof klinkt.

Ik zou de buitenkant van de cab isoleren, en het binnenwerk verder ongemoeid laten. Dan krijg je waarschijnlijk wel de oorspronkelijke karakteristiek van je speaker.

het rare is dat de kast met al de isolatie, toch nog meer dan genoeg laag en mid heeft op de proefopnames.. het hoog is alleen veel minder...
toen ik de klep openzette, het isolatiemateriaal eruittrok, en mīn hoofd in de kast stak :D )speelt raar trouwens zo op je kop...

kreeg ik ook al bijna geen helderheid in de speaker.. dit doet mij toch concluderen dat de speaker die ik gebruik in de kast wat doffer klinkt dan de speaker uit mijn gitaarverstereker. Dit weekend gaan we de speakers eens omwisselen..

jouw suggestie klinkt trouwens niet verkeerd..

SimonS
10 april 2008, 14:52
In de hifi-wereld stelt men dat opvulling dmv wol enzo een vergroting van het cabinet-volume tot gevolg heeft. Of het simuleert in ieder geval de gevolgen daarvan. Dit geldt voornamelijk voor mid en laag. De speaker kan nog prima 'ademen' om het maar zo te noemen.

Volgens mij ligt het vooral aan de gebruikte speaker.

Noid
11 april 2008, 22:10
In de hifi-wereld stelt men dat opvulling dmv wol enzo een vergroting van het cabinet-volume tot gevolg heeft. Of het simuleert in ieder geval de gevolgen daarvan. Dit geldt voornamelijk voor mid en laag. De speaker kan nog prima 'ademen' om het maar zo te noemen.

Volgens mij ligt het vooral aan de gebruikte speaker.Mee eens, wat Kim stelt lijkt qua redenatie logisch, maar slaat de plank mis.
We kunnen blijven speculeren, maar alleen een andere speaker zal antwoorden geven.