PDA

View Full Version : Er komt geluid uit m'n versterker...



RoelTM
4 april 2008, 14:51
en nee, dat geluid hoort er niet...

Ik heb een Line 6 Spider II.
de laatste tijd heb ik last van wat gekraak

wat er gebeurt is dat als ik gitaar speel het volume om een gegeven moment omhoog gaat.
ook wordt het gekraak steets iets harder, maar niet zoveel dat je de gitaar nouwlijks hoort.
het volume word steeds harder, he hoort een tik (alsof er iets knapt) en dan is het volume weer normaal,
en is het gekraak weg.

ik hebt het geprobeerd op te nemen, maar blijkbaar hoor je dit niet door de headphone uitgang, want er is geen gekraak en tikjes meer op de opname.
ook met de volummeknop op 0 hoor je het gekraak.
licht niet aan de gitaar, want met andere gitaren doet ie dat ook.
behalve als je de jack uit de versterker haalt, want dan doet ie nix...

ik heb ergens gehoort dat het geluid van je amp beïnvloed kan worden door een amateurzender...
er lopen wel veel kabels vanaf het huis van m'n buurman naar een soort antenne buiten...

heeft een van jullie misschien enig idee wat het probleem kan zijn?

ik speel af en toe wel eens bij iemand anders op mijn amp, geen gekraak daar gehoort...
maar dat was ook net zo lang, en ik heb er thuis ook niet altijd last van
dus misschien toevalig toen geen last van??? of is 't geen toeval???

pannekoek
4 april 2008, 16:18
ik ben voor 99% zeker dat het aan je kabel licht, dan hoor je een soort knal af en toe en een harde kraak (gebasseerd op de hoogte van je volume) heb je al geprobeerd om een nieuwe kabel te proberen?

of de output jack van je gitaar na te kijken of ie niet los zit?

eventueel zou het ook opnieuw vast gesoldeerd moeten worden.

RoelTM
4 april 2008, 16:30
ik kan wel proberen of ik het probleem met een andere kabel ook heb...
volume is het iig niet, met alle volume knoppen op 0 hoor je t nog steeds
maar bedankt alvast :hippie:

RS-Rik
4 april 2008, 16:34
Ik heb dezelfde versterker en ik heb het ook wel eens, en ik heb een planet waves kabel, zo'n luxe ding, dus ik neem aan dat het daar niet aan licht.

Ik denk dat het komt dat de plug een beetje is uitgesleten waardoor hij kan wiebelen, soms maaktie dan extra contact en dat hoor je als dat geluid. (er moet wel een beetje stroom door de kabel gaan)

vroegah toen me versterker nog in het zuiden van het land stond hoorde ik wel eens een italiaanse radio.

pannekoek
4 april 2008, 16:51
ik kan wel proberen of ik het probleem met een andere kabel ook heb...
volume is het iig niet, met alle volume knoppen op 0 hoor je t nog steeds
maar bedankt alvast :hippie:

hoe kan er geluid uit je amp komen met alle knoppen op 0?

Squier4ever
4 april 2008, 17:03
aarde probleempje, heb je de amp wel aan een geaard stopcontact hangen?

RoelTM
4 april 2008, 17:52
da's tock met van die pinnetjes aan de zijkant?
verlengsnoer heeft dat wel, spocontact in de muur niet...

Geoffrey
4 april 2008, 18:13
Dit heb ik ook..
Speelt de televisie als je dit hebt?

RoelTM
4 april 2008, 18:30
TV staat uit als je dat bedoeld
PC staat wel aan, weet niet of dat van invloed is...

EDIT: is niet dat getik wat je hoort als je met je mobieltje bij de tv ofzo zit...

Squier4ever
4 april 2008, 18:33
nee maar geen geaard stopcontact kan een hoop brom veroorzaken. dus test dat eens

RoelTM
4 april 2008, 18:39
hmmm, problemo...
we zijn een jaar gelede verhuist naar hier...
vrij oude woning gloof ik... iig geen geäarde stopcontakten...
kan ik er zeker niet van maken door er een ander kastje op te schroeven?

kenx
4 april 2008, 20:24
ik ben voor 99% zeker dat het aan je kabel licht, dan hoor je een soort knal af en toe en een harde kraak (gebasseerd op de hoogte van je volume) heb je al geprobeerd om een nieuwe kabel te proberen?

of de output jack van je gitaar na te kijken of ie niet los zit?

eventueel zou het ook opnieuw vast gesoldeerd moeten worden.

zou het niet LIGT zijn?

JohnLord
4 april 2008, 20:44
Een versterker die steeds harder gaat is imo geen kwestie van een gebrekkig contactje, dan hoor je of niks, of heel veel, of gekraak.
En randaarde zul je vanuit de meterkast naar het stopcontact moeten brengen en er dan ook een nieuwe wandcontactdoos op schroeven.

RoelTM
5 april 2008, 10:39
Update:
als ik de jack er uit haal en er weer in doe, doet ie weer normaal...

Levitation
5 april 2008, 12:29
Taalfouten in overvloed in dit topic...

En moest het nu een transistorenamp zijn zou ik zeggen dat daar iets mee scheelde, maar van Line6 Spiders ken ik (gelukkig) niets.

RoelTM
30 april 2008, 12:46
jaah daar ben ik weer...

heb toch nog ergens een geaard stopcontact weten te vinden, versterker daarop aangesloten...
maar die zwaar irriterende bijgeluiden zijn er nog steeds...
en ik begin er nu echt een beetje heel erg genoeg van te krijgen... :angry:

niemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen????

drap
30 april 2008, 12:51
Nou, het is niet dat als je van die pinnetjes in het stopcontact ziet dat het ook gelijk geaard is hoor. Er hoort toch ook echt een stukje aardedraad door de muur te lopen vanaf je stopcontact en als je zegt dat je in een ouder huis woont en andere stopcontacten niet geaard zijn, dan vrees ik voor je dat het stopcontact waar je nu je spul op hebt aangesloten net zo min geaard is.

VanBiLL.com
30 april 2008, 12:51
jaah daar ben ik weer...

heb toch nog ergens een geaard stopcontact weten te vinden, versterker daarop aangesloten...
maar die zwaar irriterende bijgeluiden zijn er nog steeds...
en ik begin er nu echt een beetje heel erg genoeg van te krijgen... :angry:

niemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen????Vuile potmeters in de amp? Met alles op 0 en dan nog gekraak(?)/bijgeluiden zou kunnen duiden op doorslag en/of misschien zelfs een slecht contact ('k weet niet of die pot's direct op de print gesoldeerd zijn?).

Oja EDIT: als het om aarden gaat, je zou ook een kabel naar je bijvoorbeeld verwarming kunnen leggen als alternatieve aarding...(zou het daar aan lichten/liggen). Bij afwezigheid van een aarding in mijn gitaarspeelhokkamertjeruimte heb ik het zo ook aan gepakt. Aarding van de CV-pijp, naar een wandkontakt doos en een stopcontact met aarding (en weg brom - heerlijk!).

RoelTM
30 april 2008, 12:55
@drap: de badkamer (jah, je moet ergens je stroom vandaan halen) is nog niet zo lang geleden verbouwdt, maar kan idd wel zo zijn dat die pinnetjes er gewoon voor de sier zitten...

ik ga deze of volgende week nog es lekker jammen met m'n drummende neef...
tegelijk een goede test om te kijken of het aan de geaardheid licht...
anders maar naar de muziekwinkel toe... (zal wel duur grapje worden :( )

VanBiLL.com
30 april 2008, 12:57
kijken of het aan de geaardheid licht... O? denk je dat je versterker "lid van het orkest is?" (gay dus)...(grapje)

Maar even serieus, aarde moet je toch kunnen meten met een multimeter?

hansli
30 april 2008, 12:59
zo te horen klinkt het heel erg als kapotte condensatoren in het voedingsgedeelte....

als je geen gitaar aansluit hoor je dan niks vreemds, ook niet als het volume omhoog draait?????

dan kun je dat van die voeding wel weer vergeten, dan ligt het aan de ingang van de amp......

RoelTM
30 april 2008, 13:03
O? denk je dat je versterker "lid van het orkest is?" (gay dus)...(grapje)
JONGE... :o
[foute humor mode] hij lijkt anders wel te genieten als ik een stekkertje in z'n ingang steek [/mode]

maar zo'n meter is idd een idee

bijkomend (mogenlijk) symptoon:
als ik 'm aanzet hoor je een knal...
't is nou geen karbitachtige knal, maar er tikt toch behoorlijk wat daarbinnen...

RoelTM
30 april 2008, 13:06
als je geen gitaar aansluit hoor je dan niks vreemds, ook niet als het volume omhoog draait?????

dan kun je dat van die voeding wel weer vergeten, dan ligt het aan de ingang van de amp......
als er geen stekkertje in de ingang zit (met gitaar eraan of niet) dan is er geen geluid

pannekoek
30 april 2008, 13:07
zou het niet LIGT zijn?
idd stom stom stom, het zal wel aan mij lichen dat ik zo een fout maak.... :hippie: :satisfie:

met typen heb je minder de erg in dat je spelfouten maakt*

RoelTM
21 mei 2008, 10:26
ik begin nu echt een hekel te krijgen aan mijn amp... :sneaky:
vorige week bij m'n neef gejamd (met geaarde stopcontacten) , daar ook last ervan gehad...
dus waarschijnlijk is er iets kapot van binnen???
als ik hiermee naar de winkel ga, wordt dat dan een 'redelijk' betaalbare reparatie
of kan ik beter gaan sparen voor een nieuwe
(deze heeft zo'n €400 gekost, beetje overdreven om daar honderden euro's aan uit te geven)