PDA

View Full Version : Yamaha Pacifica?



Ronaldo
4 april 2008, 14:10
Hallo allemaal!

Ik ga binnenkort mijn allereerste elektrische gitaar aanschaffen :) en mijn oog is gevallen op de Yamaha pacifica 112. Valt mooi binnen mijn budget(je) van 300 euro voor de gitaar.

De reden? (verbeter mij als ik ongelijk heb)
1. prima verhouding prijs/kwaliteit
2. heeft een humbucker en 2 single coils, dit zou variatie in klank moeten mogelijk maken. Ik heb trouwens in een andere topic op dit forum gelezen dat ze een “lekkere distortion” produceren.
3. ontstemd blijkbaar niet al te snel (toch wel belangrijk voor een beginner, denk ik)
4. ik heb nog nooit iemand iets slechts horen zeggen over yamaha gitaren

Helaas vind ik de looks iets minder. Daarom vroeg ik me af of er alternatieven zijn. Ik heb al eens rondgekeken :
Ibanez (kwaliteit ok maar te eenzijdig metalgeluid? Alhoewel ik ook veel metal ga spelen)
Godin (nog echt amerikaans maar niet zo gekend in onze contreien)
Cort (??)
Epiphone (mooie Les Paul copies maar ik hoor dat ze nogal snel ontstemmen)

Wat zouden jullie doen?

Groeten,

R.

Eko
4 april 2008, 14:41
Pacifica`s zijn uitstekende gitaren om op te leren spelen. Goed genoeg om desnoods je leven lang mee te doen. Als eerste gitaar zeker niet de slechtste keuze.
Besef dat de gitaren in die prijsklasse altijd de afgeleide modellen van de duurderen zijn. Laatst stond er in een van de vakbladen nog een test in van de Yamaha en die was niet mis. Er werd lovend over geschreven. In die prijsklasse heel moeilijk te verslaan. Natuurlijk is er keus qua andere modellen zoals de Les Pauls maar dat is ook gelijk de keus voor een heel ander geluid. Als je dat absoluut wil is een Epiphone Les Paul nog een goed alternatief.

Zamalan
4 april 2008, 15:09
Ik zou zelfs meer zeggen. Toen ik mijn eerste gitaar ging kopen en ik vroeg prijs van enkele dan werden de Yamaha's ook overal de lucht in geprezen. Blijkbaar zijn die abnormaal goed voor de prijs. Epiphone is pas goed vanaf Les Paul Standard (dus special niet) of SG-400 (werd mij toen wijsgemaakt).

Cort word dan weer de lucht in geprezen in Total Guitar. Maar je kent dat met van die magazines... die laten wel eens hun oordeel afhangen van de sponsors :)

nevyn292
4 april 2008, 15:11
ibanez en metal valt wel mee hoor, met een ibanez kan je alles spelen, ze maken ook hele goede jazzgitaren.

alleen ze hebben hele dunne snelle halzen (de meesten dan) en dat vinden veel metal gitaristen fijn spelen. er zitten gitaren tussen die echt toegespitst zijn op metal ja, maar het overgrote deel is gewoon 'allround'. Ik denk dat je met die pacifa wel goed zit. cort is ook wel lekker om op te beginnen, maar dan moet je wel een goed model hebben. ik heb op goede cortjes gespeeld, maar ook op slechte.

niet snel ontstemmen is niet belangrijk voor een beginner, maar het scheelt een hoop speelplezier. als jij bij iedere noot die je aanslaat opnieuw moet stemmen vergalt het je speelplezier een beetje, niet meer en niet minder, bovendien ligt het meestal aan een slechte topkam wat je dan weer binnen 2 minuutjes kunt fixen.

'lekkere distortion' haal je niet uit je pick-ups (voor een deel dan) maar vooral uit je versterker. je elementen reageren hierop, maar als jij een versterkertje van 20 euro hebt wordt het nog niks

Orgasmocaster
4 april 2008, 15:56
Voor 300 kun je veel meer krijgen dan die merken!
als ik jou was zou ik ook eens op ebay of marktplaats kijken voor gebruikte gitaren binnen je budget.

Yamaha heeft goede gitaren, maar de goedkoopste modellen zijn niet fantasties.

Godin is trouwens een Canadees merk, niet amerikaans.

gerritje tralalalala
4 april 2008, 16:02
Als je iets meer te besteden hebt zou je eens voor 112v kunnen kijken (heb ik ook).

Dan kan je de humbucker splitten (wat ik vaak doe), en zitten er alnico pickups in.
Hoeveel hij precies duurder is weet ik niet maar de gitarist (geloof het afgelopen decembernummer) was er zeer over te spreken (en ik ook).

Kristof
4 april 2008, 16:18
Weet iemand of er ook een linkshandige versie van die 112v te krijgen is?

Danielovich
4 april 2008, 16:19
Ik zou zelfs meer zeggen. Toen ik mijn eerste gitaar ging kopen en ik vroeg prijs van enkele dan werden de Yamaha's ook overal de lucht in geprezen. Blijkbaar zijn die abnormaal goed voor de prijs. Epiphone is pas goed vanaf Les Paul Standard (dus special niet) of SG-400 (werd mij toen wijsgemaakt).

Cort word dan weer de lucht in geprezen in Total Guitar. Maar je kent dat met van die magazines... die laten wel eens hun oordeel afhangen van de sponsors :)

Dat yamaha's de hemel in geprezen worden snap ik niet helemaal... Ik heb namelijk een pacifica 112 en die is gigantisch klote, ontsemt als de tyfus de frets zijn zo zacht als boter klote pups slechte afwerking etc. er zijn wel goede exemplaren, maar er kan dus veel verschil inzitten. Ik heb sinds 3 weken een usa standard tele, en dan merk je het verschil echt wel en dit is zacht uitgedruk. maar ik zou gewoon gaan testen.

good luck.

heinz3110
4 april 2008, 17:45
Mijn pacifica raak ik ook zelden aan. Gekocht voor derbij.

EDIT: Een 112L is het. Ik mag toch aannemen dat de veel duurdere serie veeeel beter is.

Klanktechnisch een dooie boel.Komt waarschijnlijk door het zwembadsyndroom, wat ik later zal uitleggen.
Er zijn goede en slechte dingen aan een pacifica, vind ik zelf.

Goed:

Stemmechanieken.
Humbucker
Knoppies.
Hals en fretwerk.

Slecht:
De singlecoils. Niet overtuigend. Dun en veel verschil lijkt er niet tussen de midden en halselement.

Body. Er is een zwembad in gefreesd. Dat maakt de body op een relatief groot oppervlak te dun tussen de tremelo-holte en het zwembad, waardoor de sustain tegenvalt en hij doods klinkt.

Afwerking. Ik heb een transparante, in satin finish. Satin Finish klinkt voor mij meer als een mooie smoes om te verhullen dat ze op de lak en afwerking bespaard hebben- scheelt weer polijsten en laklagen. Geen kakstrakke laklaag zowieso.

Klein jaartje geleden had ik dus voor de helft van de prijs een Richwood stratje gekocht. De klank was wel meteen 3 keer zo aanwezig en de elementen dubbel zo goed.

Ik bedoel maar. Staar je niet blind op één gitaar.

Ronaldo
4 april 2008, 22:13
bedankt voor de info, mannen. :satisfie:

spijtig dat jullie het niet eens zijn over yamaha.


'lekkere distortion' haal je niet uit je pick-ups (voor een deel dan) maar vooral uit je versterker.
had ik dat vanmiddag geweten had ik gezegd "ja dat zal wel op zo'n Marshall versterker van 400 euro!" (verkoper zei tegen mij over zo'n Godin gitaar "scheurt lekker hé?") 8-)

Godin is trouwens inderdaad canadees, Orgasmocaster. Mijn fout!

Tweedehands was eigenlijk m'n eerste idee. Maar hoe meer ik leer over gitaar theorie, hoe meer ik besef dat er wel één en ander ernstig mis mee kan zijn. Kromme hals en afstelschroef (of hoe heet die vijs die door de nek loopt) overgedraaid of zo.

Moeilijke keuze. Misschien toch eens ibanez gaan beluisteren. En Epiphone.

happynjitram
4 april 2008, 22:28
voor de 2de keer vandaag: Kijk eens naar een london city spitfire. Echt supergitaren!

kenx
4 april 2008, 22:51
verder is de yamaha pacifica een zeer geschikte gitaar.
Ik zou op een tweedehands site wel eens kijken. daar vind je dikwijls instrumenten die een PAK beter zijn.

Toch nog veel plezier!
grtz