PDA

View Full Version : Tonesucker??



pol2711
4 april 2008, 13:58
Heren, dames ook,

Heb mijn Traynor buizenamp (YCV40) een boobjob gegeven:
Sovtek 6L6 stockbuis er uit, JJ er in
Ombekend pre-amps er uit, Tung Sol er in
70/80 speker er uit, V30 er in

Omdat mijn POD x3 mijn tone uit die Traynor haalt heb ik een TS losse stompbox gekocht.

Het clean van die Traynor is heaven made. Wow, zelf vind ik die een graadje beter dan de Mulitone. Het drivekanaal is wat minder. X3 gaat via de return maar topt het geluid flink af. Het sprankelijke buizengeluid? Weg! Ook met de instelling 'no amp' zelfde resulaat daar de X3 geen true-bypass heeft én ik de X3 liever niet aansluit op de gitaar-in (dat klinkt helemaal niet..)

Duhus...de alom geprezen TS gekocht voor een wat minder te prijzen prijs.
Gitaar -> TS -> Gitaar in en Traynor op Clean.
Wat schets mijn verbazing? Ik ben óók dat sprankelende kwijt. Huh??? Als die TS9 uit staat dan heb ik toch true-bypass en dan moet ik toch hetzelfde horen als rechtstreeks? Toch?
Dan maar even kabels vervangen. Nope. Heb ik een gemodificeerde TS9? Nope.
Tja en dan wend ik mij tot u, gewaardeerde gitaarmarketeer.
Mijn vermoeden is een niet zo'n lekkere TS9 maar ik heb even geen andere stomp voorhanden voor de vergelijkingstest.

MjS
4 april 2008, 14:38
TS9 is geen true-bypass, dus tast je geluid ook aan (hoeft niet per se negatief te zijn). Ben je verder wel blij met de TS? Dan kun je een true-bypass boxje bouwen.

the sure thing
4 april 2008, 15:26
Je TS9 is inderdaad geen true bypass... Let wel op ALS je een true bypass pedaaltje ertussen hebt hangen, je nog steeds tonesuck kan hebben, omdat je 2 (!) kabels tussen je amp en je gitaar hebt hangen. De kwaliteit van de kabels doet er dus ook toe! Je zou (duurste en mooiste optie) het als volgt kunnen oplossen: true bypass pedaaltje ertussen, met ook een kwaliteits buffer.

MjS
4 april 2008, 15:42
Oh, goede kabels is natuurlijk ook een goede!

crapton
4 april 2008, 19:38
Conclusie dus: het zit in je Traynor amp ff-ects loop. Je zou de in en out van je ff-ects loop een kunnen verbinden met een kabel en horen hoe het dan klinkt. Dan stapje voor stapje een stomp of de X3 toevoegen.


Toevallig heb ik deze week iets vergelijkbaars gedaan met mijn H&K Statesman. Had een paar stompjes gekocht (Artec) en in de ff-ects loop, gedacht was dat is VEEEEEL beter dan de X3L. Nou neu, NIET dus.

X3L in de ff-ects loop, analog delay en analog chorus erop, amp modeling off en ik hoor weinig/geen verschil, waarbij de X3L zelfs iets beter lijkt te klinken... Bovendien heeft de X3L de dual sound optie en een wah en vol pedaal en een tube screamer ingebouwd. Tsja daar sta je dan met je nieuwe stomps...

Dus mijn ervaring: die X3L is zo slecht niet en volgens mij geen tone sucker. Kan je je ff-ects loop in en uitschakelen? Zo ja dan jop j m eruit als je geen mod of delay nodig hebt.

pol2711
7 april 2008, 10:36
inmiddels ook een Yamaha DG stomp aangesloten. Zo'n simpele....maar o zo direct beter!!! Ik had míjn geluid er instant uit én tast mijn basisgeluid traynor volgens mijn oren niet aan.

Ook is de Gearbox van de POD X3 eindelijk uitgekomen waardoor het tweaken van die X3 echt wel makkelijker wordt. Alles in één overzicht op je PC scherm en met de muis virtueel. Ook hier had ik van het weekend al betere resultaten mee behaald. Maar elke patch die ik download geeft bij mij een dun erg trebbly geluid, gewoon ruk. Treble staat bijna bij elke patch op 0, presence op 4, weinig gain.... Maar ik had al verbetering behaald in de weinig beschikbare tijd duhus er zit vlgs mij veel meer in het vat.

Maar bij mijn eerstkomende gig zal die Yamaha voor mijn voeten liggen. Die X3 met Gearbox en Workbench nog verder afstellen. Tweaken dus....
En waarom doe ik dat nu elke keer weer? Lijk wel gek! Bij die Vetta uren en uren en dagen aan knopjes lopen draaien voor dat ene geluid, bij die POD XTL idem, die Spider stond de dag erna al weer te koop.....
Ik koop een tonelab en ben supertevree zonder aan veel knopjes te hoeven draaien, nu bij die Yamaha idem. Ok, heb dan een Ibanax (omgebouwde Variax) en dat gaat wel lekker met die X3. Maar toch....

En waarom meld ik dit niet allemaal in de effectenafdeling? Sorry!
Ik begon met de Traynor die die boobjob heeft gehad en ik moet zeggen: top!
Er staat er nog een te koop op MP zag ik. Sla je slag zou ik zeggen. je zult er abs geen spijt van krijgen! (of ik koop 'm zelf als backup)

pol2711
7 april 2008, 11:12
O ja, misschien wel een hele domme vraag maar stel 'm toch.

Ik heb een Tech21 PowerEngine 60 die ik altijd gebruikte op het podium als monitor en waarvan ik de XLR uitgang in gebruik had om naar de mengtafel te gaan. Vond en vind ik altijd een hele mooie oplossing.

Nu ik die Traynor wil gaan gebruiken heb ik een probleem. Mic er voor vind ik niet zo'n mooie oplossing daar die altijd wat omgevingsgeluiden (mn bass en bassdrum) meeneemt.
Die Traynor heeft geen gebalanceerd uit (XLR) maar wel een extra speakeruitgang. Kan ik een Behringen DI100 DI box op die extra speakeruitgang aansluiten en het gebalanceerd signaal naar de mengtafel sturen?

Setup wordt dan:

Gitaar -> Stompbox (Yamaha of X3) -> Traynor Return ingang. 2 x speaker uit op de Traynor waarvan er een natuurlijk gaat naar mijn interne V30 speaker de andere via de Behringen DI100 (jack in/XLR uit) naar de mengtafel?

Ik weet dat die X3 twee XLR aansluitingen heeft maar ben bang dat ik op het podium een wereldgeluid met die Traynor heb maar dat wat de zaal in geslingerd wordt niet hetzelfde is (weet het eigenlijk wel zeker want ik sla dan die Traynor over).

Ik had gelezen dat die Behringen een active DI was en dat die zelfs tussen een poweramp van 3000W en speakers gesplaatst kon worden tbv aftakken gebalanceerd signaal naar mengtafel
Dank!!!!

charlie45
7 april 2008, 14:14
de omgevingsgeluiden van bass en bassdrum vallen erg mee hoor. als je versterker grofweg even hard geluid maakt als de rest van de instrumenten, en je microfoon dicht bij je versterker staat is het geen enkel probleem

pol2711
8 april 2008, 10:51
Niemand gebogen over het DI vraagstuk?

MjS
8 april 2008, 13:01
Geloof me, een microfoon is de beste oplossing. Als je de microfoon dicht bij je speaker staat en je versterker staat hard genoeg zodat hij niet COMPLEET overstemd wordt door andere geluidsbronnen, zou je weinig last van overspraak moeten hebben. In feite doet iedereen het zo. Speakeruitgang aftappen lijkt me risicovol. Het is geen powersoak maar gewoon een dikke resistor, zal qua klank tegenvallen waarschijnlijk. Bovendien met impedantie ingewikkeld, afhankelijk van de aanwezige aansluitingen. Kortom: mic ervoor!!!

Ja, of gewoon alleen de DG-stomp gebruiken :hippie:

MjS
8 april 2008, 13:03
Ik lees nu dat je de DG-stomp op de fx-return aansluit. Je kunt ook gewoon een externe speakersim kopen ipv een DI, en dan laat je een uitgang van de Yamaha naar je Traynor gaan en de ander naar de speakersim en vervolgens mengpaneel. Maar ik zou alsnog voor een microfoon kiezen...