PDA

View Full Version : Muziek luisteren zonder downloaden!



jorne
4 april 2008, 13:02
http://www.deezer.com

Dit is wel een handige site om muziek te beluisteren zonder het te moeten downloaden..Je geeft gewoon de groep/zanger of het liedje in en je kan kiezen welke versie van het liedje (uit welk album) je wilt beluisteren..

Il_Falco
4 april 2008, 19:13
gewoon om te weten: wat is nu eigenlijk legaal ivm downloaden/beluisteren van muziek?

jorne
4 april 2008, 19:18
Ik heb even wat opgezocht ivbm legaal/illigaal:

De laatste tijd is er veel te doen rond het illegaal downloaden van muziek maar het downloaden van software is ook niet altijd gratis. In dit artikel geven wij kort weer wat mag en niet mag...

Wat de meeste mensen bezig houdt is: Hoe weet ik dat, de software of muziek ik download, vrij is copyright?
Om deze vraag te beantwoorden met je eerst weten welke soorten software er zijn.

Freeware
Gratis software die van internet afgehaald kan worden en die gebruikt mag worden, mits er niets aan veranderd wordt. Er rust copyright op. De software mag niet commercieel verhandeld worden.
Demoware
Beperkte versie van een softwareprogramma die slechts bepaalde functionaliteit laat zien. Meestal bedoeld als demonstratieprogramma om potentiële kopers te prikkelen.
Expireware
Software met ingebouwde verloopmogelijkheid. De software kan vanaf een bepaald moment niet meer gebruikt worden. Dat wordt bereikt door het inbouwen van een 'verloopdatum' of een 'verloopperiode'. Ook wordt wel ingebouwd dat de software een maximaal aantal keren te gebruiken is.
Open Source Software
Software die vrij is van auteursrecht en daardoor door iedereen te gebruiken en aan te passen is. Bijvoorbeeld het besturingssysteem Linux.
Postcardware
Software (freeware) waarvoor de maker als dank een briefkaart of ansichtkaart vraagt. Ook wel cardware genoemd.
Shareware
Computerprogramma, dat gedurende een bepaalde periode gratis gebruikt mag worden om het programma uit te proberen. Na afloop wordt verwacht dat er een vergoeding aan de ontwikkelaar betaald wordt. Op internet zijn veel sharewareprogramma's te vinden.
Liteware
Programma met ingebouwde beperkingen om registratie/aanschaf te stimuleren. Na registratie/aanschaf wordt de volledige versie toegestuurd.
Telkens kan je van bovenstaande softwaresoorten legaal aan gratis downloads komen. Let wel: Het downloaden van bovenstaande software mag dan wel legaal en gratis zijn, wij raden toch aan voorzichtig te zijn met gratis downloads daar deze gebruikt kunnen worden om virussen of spyware op je computer te plaatsen.

Gratis muziek
Bij het downloaden van muziek is het niet altijd duidelijk wat legaal is en niet maar wij kunnen toch enkele tips meegeven van wat legaal is:

Download van gratis muziek via de officiële sites van platenfirma's of groepen/zangers.
Gratis muziek kan je regelmatig downloaden op de officiële sites van platenmaatschappijen of groepen. Platenfirma's of zangers/groepen plaatsen dan één download of meer op hun site om zo de gebruiker kennis te laten maken met hun muziek. Meestal zijn deze downloads de hit van de groep of delen van songs met een lengte van 1 minuut.
Muziek downloaden via verzamelsites zoals MP3.com, Skynet, MSN,...
Deze downloads zijn niet volledig gratis ( meestal ongeveer 1 € per song ) maar dus wel een pak goedkoper dan mocht je de cd in de winkel moeten kopen.
Het kopiëren van gekochte cd's op je pc
Als je een cd gekocht hebt is het toegelaten om 1 kopie van deze cd te nemen en die dan op je pc of op je MP3-player te plaatsen.
Wat absoluut illegaal is, is jouw cd's op de pc van je vriend plaatsen ook al staat deze dan niet op jouw pc.
Promotie cd's
Sommige commerciële firma's geven met regelmaat gratis cd's weg ( bij aankoop van een nieuwe wagen, grote volume aankopen in warenhuizen, spaaracties,... ). Maar het is niet omdat deze cd's gratis verkregen zijn, dat ze gratis mogen uitgedeeld worden. Er rust wel degelijk copyright op en deze moet gerespecteerd worden.

Komt van: http://www.netonline.be

Il_Falco
4 april 2008, 19:20
k bedankt!

Aethelred
4 april 2008, 20:52
Voor de muziekfan die zo heel legaal en verantwoord ongeveer alle mogelijke muziek redelijk specifiek wil luisteren zonder reclame; www.last.fm » site met radio gebaseerd op genre/artiest door de luisteraar aangegeven. Bevalt een track niet? Gewoon skippen. Heb er erg goede ervaringen mee, redelijk wat bands ontdekt bepaalde genre's die ik graag luister.

beruk
14 april 2008, 16:39
Dank voor de Deezer en last fm

bass blom
14 april 2008, 23:19
klinkt naar 96k mp3 of zelfs 64 of nog minder, nix aan dus.

Pais
15 april 2008, 10:50
Muziek luisteren zonder te downloaden?


En CDtjes kopen is nog niet genoemd? :mad:

Jason34
15 april 2008, 14:28
MP3tjes downloaden is gewoon legaal hier in Nederland, net als films. Zolang het maar voor eigen gebruik is, er bestaat bij ons dan geen onderscheid tussen 'legale' of 'illegale' cds. Gebruik je peer to peer software waarbij je dus je mp3tjes weer beschikbaar stelt voor anderen ben je strafbaar, geef of leen je je cdtjes aan anderen, ook strafbaar. Maar ook al heb je 500 gb aan mp3tjes op je schijf staan, zolang je het niet verspreid ben je gewoon legaal bezig.

pannekoek
15 april 2008, 17:50
ik luister mijn muziek altijd gewoon via youtube

Anti
15 april 2008, 19:46
Toch even voor de duidelijkheid: Open source kent wel auteursrecht en is helemaal niet zomaar te gebruiken of aan te passen.

en
Open source en auteursrecht (http://www.livre.nl/content-partners-nl/be/eveline-kubbenga/open-source-software-en-het-auteursrecht-08042008.html)

Jason34
15 april 2008, 20:27
Toch even voor de duidelijkheid: Open source kent wel auteursrecht en is helemaal niet zomaar te gebruiken of aan te passen.

en
Open source en auteursrecht (http://www.livre.nl/content-partners-nl/be/eveline-kubbenga/open-source-software-en-het-auteursrecht-08042008.html)

Dat klopt, software en games mag je niet downloaden, dat is dan wel weer strafbaar. MP3s en films daarentegen mag je gewoon legaal downloaden, maar niet verspreiden, en bij dat laatste wordt het een beetje wazig want eerst moet iemand het verspreiden voordat iemand het kan downloaden, Maar laat diegene dan strafbaar zijn en niet degene die het download.

Anti
16 april 2008, 10:07
Verder mag je broncode van een open source product gebruiken volgens een bepaalde licentie die al dan niet toelaat om het product te mogen gebruiken, distribueren, aanpassen, commercieel gebruiken of zelfs verkopen. In allegevallen moet de originele auteur in de brondcode vermeld blijven en vaak ben je verplicht om de broncode vrij te geven (zelfs bij verkoop).

Voor meer duidelijkheid wat je precies wel of niet mag in de open source kan je best de licentie (http://www.opensource.org/licenses/agpl-v3.html) even opzoeken.

Jason34
16 april 2008, 14:56
Verder mag je broncode van een open source product gebruiken volgens een bepaalde licentie die al dan niet toelaat om het product te mogen gebruiken, distribueren, aanpassen, commercieel gebruiken of zelfs verkopen. In allegevallen moet de originele auteur in de brondcode vermeld blijven en vaak ben je verplicht om de broncode vrij te geven (zelfs bij verkoop).

Voor meer duidelijkheid wat je precies wel of niet mag in de open source kan je best de licentie (http://www.opensource.org/licenses/agpl-v3.html) even opzoeken.

Heeft dit dan ook betrekking op mp3tjes? Open source is toch alleen software?

Anti
16 april 2008, 15:03
inderdaad dit heeft geen betrekking op mp3's ed maar was een antwoord op de post van jorne en heeft dus louter betrekking op het concept open source.

Baker
16 april 2008, 16:26
ik luister mijn muziek altijd gewoon via youtube

dat je daar lang naar kunt luisteren. Kut kwaliteit.

beruk
17 april 2008, 12:29
vind ik ook,
luisterpaal, last fm en arrow klinken best ok op de kop telefoon. You tube is errug matig

Jason34
17 april 2008, 12:32
Ik luister altijd naar Morow radio, uitsluitend Prog muziek. Erg lekker:

www.morow.com

Anti
17 april 2008, 13:12
Ik snap ook niet dat mensen wat hebben aan mp3's. De kwaliteit is vaak slecht en er gaat toch niets boven vinyl...

Pais
17 april 2008, 14:36
Het is onhandig hoor, met een platenspeler op schoot in de trein.

Jason34
17 april 2008, 15:49
Het is onhandig hoor, met een platenspeler op schoot in de trein.

Pcies,
Daarnaast lukt het me nog steeds niet om een lp te downloaden. Mooiste is alles in lossless formaat te hebben (ape of flac). Vinyl geeft idd dat heerlijke retro gevoel maar is wat mij betreft niet voor elke muzieksoort geschikt.

bass blom
17 april 2008, 22:45
hier :D lekker retro :p

http://www.ringofstars.ru/across/?p=5073