PDA

View Full Version : tokkelen



futura
3 april 2008, 23:52
hi evrybody
ik zou graag wat leren tokkelen en dan tabs opzoeken en dan leren maaaar ik ken geen enkel band/persoon die coole tokkelmuziek maakt weten julie iets ? :cooler:

RullyRulez
4 april 2008, 11:02
Mark Knopfler (Dire Straits) tokkelt veel.... in feite bijna alles en speelt zelden met plectrum zowel op akkoestisch als electrische gitaar. Maar kijk ook maar eens naar bijvoorbeeld Clapton (Tears in Heaven) of Chet Atkins en Tommy Emmanuel..... of wat dacht je van Michel, of Lost van Anouk of meer recentelijk.... Hey there Delilah van de Plain White Ts.....

Ach er is zoveel....

Pais
4 april 2008, 11:38
Rocoon heeft soms ook mooie stukjes, of Simon & Garfunkel.

Als je iets instrumentaals wilt proberen, zoek dan eens Classical Gas van William Mason op. Er zijn ontelbare covers van op YouTube te vinden en Tommy Emmanuel heeft er ook zn eigen virtuoze versie van gemaakt.
Ikzelf vind het een prachtig stuk.

De nederlandse gitarist Harry Sacksioni heeft ook mooie liedjes gemaakt waarvan sommigen technisch goed te doen zijn.

futura
4 april 2008, 13:06
cool bedankt dit wou ik ongeveer weten als jullie eventueel nog namen kennen zijn ze welkom :cooler:

gitaarvrouwtje
4 april 2008, 13:13
eva cassidy
bijv. autumn leaves, fields of gold(die is niet erg moeilijk om mee te beginnen)
de tabs vind je op deze site
eva cassidy (http://www.evacassidy.dk/)

en simon and garfunkel zijn vaak ook mooie tokkelliedjes

je kunt trouwens nummers ook gewoon tokkelen als je de akkoorden maar kent ,..er zijn een aantal standaard tokkeltjes die je een heel nummer door kunt spelen waarmee je t heel goed oefent,

zo kun je het prima opbouwen

schoolprisoner
4 april 2008, 13:37
Muse - Unintendid

Han S
4 april 2008, 14:05
Men noemt het ook wel 'fingerpicking'.

Pais
4 april 2008, 14:36
Of klassiek, of chicken picking, of flamenco, of fingerstyle blues of.....

Niet al het getokkel en gepluk heet fingerpicking :)

almarvk
4 april 2008, 15:14
Deze gaat naar Speeltechnieken.

gitaarvrouwtje
4 april 2008, 15:17
de algemene naam die wordt gebruikt voor al het gepluk in al zn vormen is meen ik FINGERSTYLE..
een tamelijk breed begrip

het onderscheid voor zover ik t weet zit em er volgens mij in
dat flatpicking het tokkelen, al of niet gecombineert met slagjes veelal met plectrum wordt gedaan

en fingerstyle dus alles is wat je met je vingers doet zonder plectrum (soms wel met fingerpicks) dus tokkelen plukken , slagjes en tappen..

maar ik kan t heel goed fout hebben hoor :)

ik denk als je over tokkelen praat dat je dus fingerstyle bedoelt, dus zonder plectrum maar met duim en vngers tokkelend

Pais
4 april 2008, 15:49
En met fingerpicking wordt vaak het boom-chick verhaal van Tommy Emmanuel en Chet Atkins bedoeld, waarbij de duim een loopende bas speelt. Maar ook al wordt daar vaak met duimplectrum gespeeld, toch wordt het gezien als fingerstyle :)

futura
4 april 2008, 17:01
bedankt amigos ik kan nu beginnen
:satisfie:

gitaarvrouwtje
4 april 2008, 17:04
succes en veel plezier!

Mr.Fingers
4 april 2008, 20:28
Ook een mooitje is "Don't Think Twice (it's alright)" van Bob Dylan. Heel de tijd de zelfde rechterhandtechniek, en redelijk makkelijke akkoorden (moeilijkste is een C7)

Zo bijvoorbeeld (http://youtube.com/watch?v=9YjKnXy5GcE)

Kakihara
5 april 2008, 00:02
Cees Hartog ! Moet je wel noten kunnen lezen, maar is ontzettend leuk om te spelen, zelfs na die 15 jaar dat ik (een paar van) zijn boekjes heb :D

Tubescreamer
5 april 2008, 03:36
Bert Jansch hoort ook in het rijtje thuis. Zoek die maar 'ns op.

freekick
5 april 2008, 11:29
Bert Jansch hoort ook in het rijtje thuis. Zoek die maar 'ns op.

Maar dan ga ik om Davey Graham roepen.
Het nummer heet ; angi ( Anji mag ook).

En dan ben je in goed gezelschap het werd o.a. gespeeld
dor; Davey Graham, Bert Jansh ,Paul simon, Gert deMeijer ,Picker,Harry Sacksioni etc.

Voorbeelden genoeg op Youtube.

Tubescreamer
5 april 2008, 13:45
Maar dan ga ik om Davey Graham roepen.
Het nummer heet ; angi ( Anji mag ook).

En dan ben je in goed gezelschap het werd o.a. gespeeld
dor; Davey Graham, Bert Jansh ,Paul simon, Gert deMeijer ,Picker,Harry Sacksioni etc.

Voorbeelden genoeg op Youtube.
Kijk zo komen we ergens. John Renbourne dan ook he. Sjeez wat heb ik eigenlijk lang niet naar die sjit geluisterd!

freekick
5 april 2008, 13:58
Kijk zo komen we ergens. John Renbourne dan ook he. Sjeez wat heb ik eigenlijk lang niet naar die sjit geluisterd!

Oef! Die was ik vergeten en nog een aantal maar John Renbourne hoort erbij!
Denk dat topicstarter wel een jaartje vooruit kan nu.

Tokkelaar
18 april 2008, 11:43
Een late reaktie.
Henri Rich heeft songboeken (notenschrift, teksten en voorzien van makkelijk te bespelen akkoorden) voor slaggitaar.
Er worden ook makkelijke tokkel voorbeelden gegeven voor 3 en 4 telsmaten.
Een kind kan de was doen. Succes.

FridoowW
28 mei 2008, 11:28
Mark knopfler,, echt svet... alleen wel een bepaalde fingerpicking stijl die ontzettend moeilijk is om te leren

eddyvanbuiten
30 mei 2008, 09:42
hi evrybody
ik zou graag wat leren tokkelen en dan tabs opzoeken en dan leren maaaar ik ken geen enkel band/persoon die coole tokkelmuziek maakt weten julie iets ? :cooler:

mijn favoriete tokkel nummer: Oscar Lopez "Classical Soul" :)

gitaarvrouwtje
30 mei 2008, 10:32
het is zowiezo handig om gewoon wat basis tokkels te leren..
omdat veel nummers daar gebruik van maken
als je bepaalde ritmes kunt tokkelen kun je met hammer ons en pull offs , slides , en wat alternatieven in je akkoorden hele mooie dingen doen.
hoef je niet direct een tab voor te gebruiken
kwestie van je akkoorden kennen, tokkel in de vingers krijgen en creatief zijn met techniekjes..
gebruik ook wat bas wissels, en loopjes in je baslijn..
als je die door laat lopen door een nummer heen brengt het rust in je spel maar ook een mooi ritme