PDA

View Full Version : Beter: vintage of nieuwe electric mistress deluxe???



Patrick B
3 april 2008, 23:19
Ik overweeg een Electro Harmonix Electric Mistress Deluxe flanger te kopen, maar twijfel tussen een vintage '70's ' groen/zwarte' (deluxe), '70's zwart/zilver of een nieuwe reissue. Heeft iemand ervaring met de klankverschillen c.q. wat aan te raden is? Ik geef niet om vintage, maar ga voor het beste geluid (Andy Summers sound).

zoon van Piet
4 april 2008, 09:55
(Vloekmode aan:!@#$%^&*%)

Zelf Vintage zijnde ligt het voor mij duidelijk: hoe ouder hoe beter.. Ik heb wat oude Mistresses gehad en die klonken super - en heb nog altijd de groenzwarte.
ik heb de nieuwe gehoord en die klonk goed. Ik meende dat ie een beetje tam klonk tov de oudjes. maar dat kan vooringenomenheid zijn.
Maar..( en ik geef het niet graag toe..) De oudjes klinken allemaal verschillend én kunnen zelfs de ene dag en de andere weer verschillend klinken.. EH heeft altijd een twijfelachtige reputatie gehad qua betrouwbaarheid. Als ik een vann mn vintage Eh's inplug,, prevel ik een gebedje en hoop ik dat het ding het doet...wat dat betreft raad ik je aan - klere, wat krijg ik dit moeilijk uit mn toetsen!- de nieuwe te kopen...

Overigens wordt in het pedalenboek van Analog Man de muzikale realtie tussen de Andy's Summers en Powell ( Wishbone Ash) uitgelegd. Uit dat verhaal maak ik op Summers aanvankelijk Powells mistress gebruikte. En in dat geval praten we volgens mij over de 18V mistress in bigmuff-kastje. Die klinkt toch wel anders dan de latere Deluxe uitvoeringen - en is nóg onbetrouwbaarder... en je staat te spelen in een zee van ruizzzzzzzz...

coldstream48
4 april 2008, 10:36
Wellicht is dit ook wat:

http://www.hartmanelectronicstore.com/category.sc?categoryId=13

zoon van Piet
4 april 2008, 11:28
Ieks! Nee, dat gaat te ver..
Clones die er niet uitzien zijn al erg. als ze ook nog willen beweren dat ze op 9v de sound van die ouwe 18v dubbelebatterijenvreter kunnen nabootsen - dat gelooft toch geen mens?
en dat voor meer geld dan een ouwe originele..

E-J
4 april 2008, 11:42
Ik heb een non-Deluxe Electric Mistress (18 volt) en heb deze uitvoerig kunnen vergelijken met een nieuwe Deluxe. De oude klinkt minder metalig, duidelijk wat smoother en heeft een grotere volumedrop. Maarrr... dat betekent niet dat de non-Deluxe beter klinkt. Het is gewoon een kwestie van smaak, hij klinkt iets anders. Wel heb ik het gevoel dat de non-Deluxe beter met (veel) oversturing omgaat, moeilijk uit te leggen maar het klinkt wat strakker, gedefineerder. De hoeveelheid ruis ligt volgens mij puur eraan hoe je hem instelt, op extreme settings geeft hij een bak ruis en op de drie settings die ik ervoor heb nauwelijks. Het is wel het enige pedaal waarvan ik soms het gevoel heb dat hij leeft, het is een heel gek maar ook heel mooi effect. Niet te vergelijken met andere flangers. Misschien dat ik de mijne ooit naar Howard Davis (EHX man) stuur om wat aan die volumedrop te doen... ik kan trouwens eventueel wat (gare kwaliteit) clipjes maken als je wilt.

Andy Summers en David Gilmour gebruikten allebei de non-Deluxe Mistress.

zoon van Piet
4 april 2008, 11:49
Het is wel het enige pedaal waarvan ik soms het gevoel heb dat hij leeft,

Mooi gezegd. trap m in en je weet niet wat je gaat krijgen..

d'oh
4 april 2008, 20:21
Ik heb hier laatst een EHX Electric Mistress non-deluxe gehad voor reparatie (draadbreuk in een van de kabeltjes naar de switch)

dat was een enorme ruisbak, maar oh zo lekker!

de nieuwe (deluxe versie) ruist veel minder, en klinkt ook hartstikke goed

Patrick B
9 april 2008, 10:06
Tjaa .... Voor de echte Andy Summers sound en oversturing dus toch de non deluxe ... als je de ruis, volumedrop en onbetrouwbaarheid op de koop toe wilt nemen. De nieuwe deluxe dus wat metaliger, maar wel goed. Misschien ga ik dan toch maar voor de nieuwe deluxe en stuur ik hem misschien voor wat mods naar Howard Davis. EJ NL: ik ben wel geinteresseerd in de ' half gare' MP3tjes : patrick.blommerde@planet.nl

Thanks for the advice! Grtz Patrick

E-J
9 april 2008, 11:15
Patrick, ik zal in de middag wat betere maken!

Wat ik overigens ook heel mooi aan de non-Deluxe vind is het vermogen om een fuzzbox als de Big Muff te ontdoen van zijn scherpe kantjes. De flanger vlakt de fuzz op bepaalde stukken wat af, waardoor je op hoge noten een lekker smooth randje krijgt en zo bakken met sustain hebt. Gek om uit te leggen maar ik denk dat deze twee filmpjes van David Gilmour wel het een beetje laten zien...

Hij gebruikt voor de solo de Mistress i.c.m. een Big Muff :) beide hoor je duidelijk!

Mihalis (zie vanaf 02:45) (http://www.youtube.com/watch?v=8rZop3o5ev8)

So Far Away (zie vanaf 02:25 en 05:50) (http://www.youtube.com/watch?v=OkW118szGwI)

Ongelofelijk hoe je dik en tegelijkertijd snijdend en agressief je een Stratocaster kunt laten klinken. Een van mijn favoriete combinaties, een Electric Mistress en een Big Muff! Ik heb het ook eens geprobeerd in een sporthal. Twee versterkers op elkaar aangesloten (50 watt Engl en 40 watt Fender), volume op meer dan drie kwart, Big Muff en Mistress aan... en :eek: Laten we het zo zeggen, ik kan niet wachten om het nog eens te doen :)

Patrick B
11 april 2008, 23:27
Hoi EJ, bedankt voor de MP3's.
Ik had nog eens nagedacht over de 'mistress' keuze en was al tot de conclusie gekomen dat ik toch het liefste een originele 70's electric mistress (non deluxe) wil zien te krijgen. De ruis moet ik dan maar op de koop toe nemen. Hoe los je nu zelf de volumedrop op? Met een booster erna?

Zoals al aangegeven zijn mijn grote 'voorbeelden / inspiratiebronnen' Andy Summers en The Edge, hoewel ik David Gilmour ook sterk vind. Ik heb er tot nu op vertrouwd dat als ik met deze heren vergelijkbaar materiaal 'bij elkaar spaar', dat de sound me zal bevallen (het gaat me niet om hen te 'coveren', het gaat me om de sound), en dat is tot nu toe ook uitgekomen. Zo heb ik in de loop der jaren een VOX AC30 uit 1965 en 1 uit 1966, EHX Memoryman Deluxe (reissue) en Korg SDD3000 (2, want zijn ook niet echt betrouwbare bakken) verzameld. Voor de rest zweer ik al jaren bij de tubescreamer en chorus uit mijn Ibanez UE300. Via de Korg en/of de EHX MMD naar de TS9 (of overstuurde Soldano SP77) en de stereo chorus naar de twee Voxen klinkt echt 'breed'.

Ik heb net nog willen bieden op een electric mistress op Ebay, maar was mijn inlognaam/wachtwoord combi vergeten en daardoor te laat.... Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van Ebay, wil het liefste toch even echt contact met de verkoper, of het apparaat zien, om in te schatten of het betrouwbaar is (en het apparaat werkt). Afwachten dus wanneer er een betaalbare mistress voorbij komt op Marktplaats / Gitaarmarkt.

E-J
12 april 2008, 15:33
Hoi Patrick,

Ik heb een paar clipjes gemaakt, maar ben nu in het ouderlijk huis en vergeten ze eerder up te loaden! Morgen zal ik je het sturen.

Je kunt ook nog even een nieuwe Mistress uitproberen, de verschillen zijn nou ook weer niet zo groot... de volumedrop van het origineel is wel groot. Mij maakt het niet zoveel uit, ik zet gewoon de versterker wat harder... morgen ga ik eens de Mistress in de effectsloop zetten, kijken of het wat uitmaakt...

Bernardduur
13 april 2008, 10:11
Om het dan nog erger te maken; er bestaan ook 9V versies van de EM en die klinken weer een stuk lekkerder dan de 18V versies :)

Ik heb zelf al jaren een 9V EM non-deluxe en ben daar nog steeds verliefd op! Intant Summers geluid wanneer ik hem gebruik door mijn FX loop!

De ruis vind ik wel meevallen...... volumedrop heb ik ook opgevangen door iets meer clean in te blenden op de laatste mix stage.

zoon van Piet
13 april 2008, 15:06
Een 9v- versie? nooit geweten...

je bent nooit te oud om te leren...

Ik ga mn ouwe deluxe nog eens aansluiten, uit pure nostalgie..

Joey Handsome
2 mei 2008, 19:17
Heb ik niet naar onze Zoon van Piet geluisterd en op marktplaats een vintage groen/zwarte Mistress aangeschaft. Hij zou helemaal 100% werken volgens die knakker. Nog aan de telefoon gehad en meerdere e-mails over en weer...

Net ontvangen en uitgepakt en direct aangesloten. Geen geluid. Ik trap de switch in en een heerlijke flangesound komt me door de speakers gevlogen. Trap hem weer in, niks...

Hij had me verteld dat hij de footswitch een keer vervangen had, omdat de oude aan het weg roesten was. (lekker boeiend zou je denken) Geen probleem zo dacht ik. Waarschijnlijk heeft hij de nieuwe er niet goed in gesoldeerd. Dit kan ik waarschijnlijk zelf ook wel op lossen mbv foto's maken met m'n telefoon en dit forum, MAAR HAD HET DAN GVD VAN TE VOREN EVEN GEZEGD EIKEL!

Wat is dit voor autistische redenatie?!?:

Beste Joost,
Ik heb je verzekerd dat het pedaal voor de volle 100% werkt,en dat doet hij ook.
Toen ik hem kocht fuctioneerde hij ook in de bypass,heb bij het vervangen waarschijnlijk één v/d 3 draadjes verkeerd aangesloten,maar voor mij als toesenist is het niet erg belangrijk als de bypass niet werkt, dus heb ik het zo gelaten.Dus als jij het belangrijk vind,moet je hem losmaken en één v/d drie draden verwisselen.
Heb vandaag voor het eerst de re-iesseu Mistress gehoord en die haalt het niet bij de oude, met name als alle drie de knoppen voluit staan, vervormd hij lang niet zo in het ultrasone als het 70 model.Nou dus geen paniek er is niets stuk,even een soldeerbout gebruiken en het is zo gefixt.
Veel succes,groeten Erwin.

Kan ik echt nijdig om worden. Ik dacht dat ik duidelijk geweest was over dat ik een volledig functioneel pedaal wilde hebben.

Ja, ik had gewoon de trein naar Hengelo moeten nemen, was wat duurder geweest, maar dan wist ik tenminste waar ik aan toe zou zijn. Hij wilde dan alleen een aanbetaling voor als ik hem niet wilde hebben. Beetje belachelijk vond ik.

Goed, ik maak er wel foto's van en er is vast wel een of andere slimmerik hier die weet hoe de boel wel bedraad hoort te zijn en anders ga ik wel bij Dirk Hendrik langs.

Echt, ik ben PISSIG, maar tegelijkertijd euforisch over het geluid. Wat een sound. Blaast de RI naar mijn mening van de kaart.

Wordt vervolgd.

Eef
2 mei 2008, 19:23
Ja, ik had gewoon de trein naar Hengelo moeten nemen, was wat duurder geweest, maar dan wist ik tenminste waar ik aan toe zou zijn. Hij wilde dan alleen een aanbetaling voor als ik hem niet wilde hebben. Beetje belachelijk vond ik.

Dat hoef je op zich al niet te pikken :o

maar wat een eikel inderdaad zeg!!

Joey Handsome
2 mei 2008, 19:25
Ja inderdaad terwijl hij continu maar zat te praten over vertrouwen dit, vertrouwen dat... Noem je dat vertrouwen?

TimmU
3 mei 2008, 11:42
Ja inderdaad terwijl hij continu maar zat te praten over vertrouwen dit, vertrouwen dat... Noem je dat vertrouwen?
Wat een idioot zeg. Kun je je voorstellen in welke toestand dan die andere pedalen van hem verkeren waarover hij zoveel aan 't lullen was!

Joey Handsome
4 mei 2008, 17:06
Heb hem net op z'n kant gelegd om hem open te schroeven, breekt de color knop af... Het zit me echt mee met dit pedaal. Helemaal geen kracht gezet of wat dan ook. Anyway, hier de foto's van de binnenkant. Alles zit vast, maar misschien niet waar het hoort.

http://i96.photobucket.com/albums/l184/joeyhandsome/Foto225.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l184/joeyhandsome/Foto222.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l184/joeyhandsome/Foto224.jpg

E-J
5 mei 2008, 10:47
Ik zou op zeker gaan en er een nieuwe switch in laten zetten. Heb ik DH bij mijn oude Big Muff laten doen.

Afgelopen zaterdag weer gejamd, en mijn non-Deluxe vergeleken met een nieuwe Reissue Deluxe... en die klinkt toch daadwerkelijk wat anders. De Filter Matrix knop doet bij de Deluxe veel en veel minder... bij de non-Deluxe ga je dan zo'n beetje van chorus naar flanger (Matrix) en de Reissue... is er weinig verschil te merken? Die oudjes schijnen veel extremer te kunnen klinken :dontgeti:

Waar is trouwens de linkse (4de) knop op je Deluxe? Dat is niet origineel... of is het de afgebroken knop?

http://files.muziq.be/pics/eh_emistressdl_002.jpg .

Joey Handsome
5 mei 2008, 13:38
Ik zit nog een beetje te twijfelen. Ik zou best de switch kunnen proberen werkende te maken, alleen is die knop nu ook nog eens afgebroken... Ik ben niet technisch aangelegd genoeg om die te vervangen. Die zit namelijk recht op de prinplaat gesoldeerd zag ik. Daar kan ik beter m'n vingers niet aan branden. Ben bang dat hij dan nog meer beschadigd raakt. Zal waarschijnlijk toch even een afspraak met DH moeten maken. Die vierde knop is inderdaad de afgebroken knop...

Trouwens iemand hier die aan de trimpots heeft gedraaid aan de binnenkant? Zijn daar gavere geluiden mee te maken?

Ik vond dat deze Mistress een stuk agressiever, rauwer, klonk dan de RI. Voor zover ik hem tot nu toe heb kunnen horen. Heel mooi ook met Big Muff er voor.

zoon van Piet
6 mei 2008, 16:16
Heb ik niet naar onze Zoon van Piet geluisterd .


Je moet ook voorla Niet naar mij luisteren! Maar wat kut zeg..
misschien moeten we even met zijn allen roepen om onze lieve pedalentovenaar? Die kan je vast helpen?

Kom, kinderen, met zijn allen:

Dirk Hendrik!!!!!

-Heineken-
10 mei 2008, 00:57
Persoonlijk zou ik liever voor een nieuwe(re) gaan, alleen al voor de True-bypass. De bypass op die ouwe EHX pedalen is namelijk een enorme tonesucker. Ook ruisen ze een stuk minder met adapter ipv. vast netsnoer. Maar die ouwe zijn natuurlijk wel erg cool om te hebben, en klinken ze ook wel wat warmer. Heb zelf een nieuwere, een maat van me een oude, dus ik heb ze uitvoerig kunnen vergelijken. Mocht je gebruik maken van een true-bypass switcher op je pedalenboard zou ik wel weer voor de oude gaan.

Dirk_Hendrik
10 mei 2008, 10:11
Dirk Hendrik!!!!!


Jajajaja, Ik benneral. Effe geduld verder. D_H zit lekker te honeymoonen in Bodrum en is over een weekje als het mee zit weer op nederlandse klei.

zoon van Piet
10 mei 2008, 12:29
ohja, sorry...was ik vergete.. Honeymoonen is véé'l belangrijker dan ouwe pedalen!
Want pedalen zijn leuk, maar je kan er geen goeie seks mee hebben!

paulusdeBKB
10 mei 2008, 14:24
Want pedalen zijn leuk, maar je kan er geen goeie seks mee hebben!

Die ging bijijijijijnaaa in mijn sig. Totdat ik er nog eens wat dieper over nadacht.

zoon van Piet
10 mei 2008, 22:32
ja, okee.. een kabouter kan inderdaad best seks hebben met zijn pedalen!
en nee, dat is niet pervers, ik zou het ook doen als ik kon..

ChazyChaz
11 mei 2008, 02:18
ik denk dat "uuuuhhmmmm...." de best mogelijk reactie daar op is! :P

...
lijkt mij trouwens wel een grappig pedaaltje die slicer ;) (om even on-topic blijven)

Joey Handsome
11 mei 2008, 14:00
Slicer?? :chicken:

ChazyChaz
11 mei 2008, 20:19
Slicer??
whahaha oeps... zit helemaal in het verkeerde topic, sorry :P
oke even met z'n allen.. "NOOB!!"
me'n moeder zei altijd al dat ik een dromer was :hippie: !