PDA

View Full Version : Brom!!



Rinze
3 april 2008, 23:09
Heb het al gepost in mijn eigen Strat-met-p90-topic, maar hier nog even voor de mensen die dat niet zien, kan namelijk wel even wat input gebruiken.

Het probleem: ik zit nog met een enorme brom, die luider wordt wanneer ik de knoppen etc aanraak, maar zachter wanneer ik de plug beetpak.

http://img99.imageshack.us/img99/4584/bedrading1ky0.jpg

Heb de aarding naar de brug opnieuw gedaan, die liep eerst via een schroef die ik in de controlholte had gedraaid, maar het lijkt wel alsof er geen shielding in die holte zit, dus ik dacht dat het daar misschien aan lag.

Weet iemand of een US-Strat uit 93 standaard behandeld is met grafietlak? Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Rinze
4 april 2008, 09:52
Heb inmiddels de volumecondensator en de toonpotmeter uit het signaal gesloopt, wat andere dingetje geprobeerd, de aarde naar de brug opnieuw gelegd met een dikkere draad, het probleem blijft. En mijn soldeer is op. KUT!


Is er niemand met een brilliant idee?

jimihattricks
4 april 2008, 10:33
wat ik altijd doe als ik denk dat alles goed vast zit is een multimeter pakken en alle verbindingen doormeten.. soms kom ik dan al ergens een rot soldeersel tegen dat er toch op het eerste gezicht goed uitzag :)

waar heb je het schema vandaan?

Rinze
4 april 2008, 11:08
Van GFS, maar het is een vrij algemeen schema. Alleen de schakelaar is een wat ander type dan normaal, met een soort printplaatje.

Dat er brom is vind ik nog niet zo raar, maar dat ie zo luid is en luider wordt als ik de metalen delen aanraak wel.

bass blom
4 april 2008, 11:24
is het niet heel simpel dat rooie draadje.. dat is wat uit de pups komt.. dat omwisselen met het witte?
domweg vanuit het idee rood is hot wit is koud.. :chicken:

Noid
4 april 2008, 11:35
Als ik het goed zie heb je de draad met het signaal van de volumepot naar de middelste lip van de tonepot lopen. Die draad moet naar de linkerlip waar nu de Cap zit. Die Cap moet op de middenlip.

no 1 hops
4 april 2008, 12:09
zitten je draden niet verkeerd op de schakelaar?
meestal zitten de aansluitingen toch naast elkaar?


zie ik de rode gedraait om een mantel van de kabel?
als dat zo is kan het zijn dat daar een gedeelte versmolten is bij solderen e dat misschien toch de foute draad is.
en daar lijkt het wel op.
hoezo.
stop je kabel in de versterker maar niet in de gitaar en pak die plug maar eens beet over beide polen.
brommmmmmmmm

Rinze
4 april 2008, 12:33
is het niet heel simpel dat rooie draadje.. dat is wat uit de pups komt.. dat omwisselen met het witte?
domweg vanuit het idee rood is hot wit is koud.. :chicken:

Rood is de aarde, staat in het bijgeleverde schema.

@ NOid: het stond zo in het schema, bovendien heb ik inmiddels de hele toonpot er tussenuit gehaald.

@ No 1 Hops: het is een afwijkende schakelaar, ik heb hem volgens bijgeleverd schema aangesloten. En het is niet de verkeerde draad, versmolten is ie niet, is me tenminste nog nooit gebeurd. Zal voor de zekerheid nog eens kijken.

Squier4ever
4 april 2008, 13:33
de aarde van je input goed vast?

jimihattricks
4 april 2008, 14:50
even voor de duidelijkheid: er komt, behalve de brom, wel geluid uit?

Rinze
4 april 2008, 15:12
Yep,


als ik weer soldeer heb zal ik de hele zooi nog eens nalopen, maar ook met de multimeter kloppen de waardes trouwens.

Het vreemde is vooral dat de brom harder wordt als ik de boel aanraak, je zou toch zeggen dat ik dan als aarde fungeer?

nevyn292
4 april 2008, 15:19
ja inderdaad, mijn strat geeft ook wel brom maar dat is vooral om ik over een niet-geaard stopcontact speel, neem aan dat jij wel geaard speelt?



wacht even, het klinkt toch wel bekend, toen ik in het begin alles gewired had kreeg ik een pokkebrom als ik mijn bedrading aanraakte (herinner ik me nu pas). hoe heb ik het opgelost? geen idee, ik heb alles losgetrokken en ben helemaal overnieuw begonnen. denk dat het bij mij kwam door dikke lagen soldeer op de pots die slechter geleiden, misschien zaten ground en hot wel omgedraaid op mijn jack, ik zou het niet weten.

Rinze
4 april 2008, 15:43
De boel is hier wel geaard, ik ga alles denk ik ook nog weer overdoen zodra ik weer soldeer heb. Ook even een element rechtstreeks aan de output hangen enzo. Ben toch aardig ervaren, heb dit nog nooit op deze manier gehad. De brom is ook zo luid...

no 1 hops
4 april 2008, 18:04
kan er ook een fout in de schakelaar zelf zitten?

barno
4 april 2008, 18:42
ik wens het je niet toe, maar ik heb me es zot gezocht achter een brom, bleek uiteindelijk een van pups stuk ... :(

no 1 hops
4 april 2008, 18:58
ik wens het je niet toe, maar ik heb me es zot gezocht achter een brom, bleek uiteindelijk een van pups stuk ... :(het kan, dus rechtstreeks aansluiten op de jack, stuk voor stuk

Rinze
4 april 2008, 20:10
Ik heb net nieuwe soldeer gescoord, en morgen begin ik inderdaad met de elementen, hoewel ik niet verwacht dat het daarin zit.

Rinze
6 april 2008, 14:12
Ik heb alles gechecked, eerst de pups alleen aan de uitgang, dan de schakelaar erbij, dan de volumepot, etc. Nu doet alles het goed :) :???: Alleen de tussenstand klinkt een beetje uit fase, terwijl de pups volgens de code goed zijn aangesloten.


Zou ik dan eerst toch de uitgang verkeerd om gesoldeerd hebben ofzo?

piezo
6 april 2008, 15:49
Dan lijkt het er op dat ik gelijk had. Als je nu alleen de aansluiting van één element nog eens verwisselt en de brom dan terug is, weet je het zeker. De snaren moeten er dan wel op, want die zijn deel van de oorzaak van de brom.

Rinze
6 april 2008, 17:24
Dan lijkt het er op dat ik gelijk had. Als je nu alleen de aansluiting van één element nog eens verwisselt en de brom dan terug is, weet je het zeker. De snaren moeten er dan wel op, want die zijn deel van de oorzaak van de brom.

Ja, ik ga zeker nog eens de boel open halen, hallo! :stop:

Mr.Fingers
6 april 2008, 17:29
Ja, ik ga zeker nog eens de boel open halen, hallo! :stop:
Euh... ja? :D