PDA

View Full Version : Engl Ritchie Blackmore



RedBuell
3 april 2008, 20:09
Met de tijd wil ik een andere amp, een top met een 2x12 cab.

Ik heb een beetje zitten rondkijken en kom steeds bij een JVM410 en een Peavey 6505(+) terecht. Ik wil er blues, classic rock, hard rock en harde gedowntunede metal/hardcore mee spelen. De JVM410 schijnt goed te zijn voor de eerste soorten maar schijnt niet erg strak te zijn als het gaat om distortion als die van Machine Head of Godsmack. De 5150/6505 schijnt dat weer wel te kunnen maar die schijnt dus geen clean te hebben. Ik speel ook wel wat Hendrix en ben ook wel gek op cleane licks met wat chorus en delay zoals Day at the beach, clean mag dus wel een klein randje hebben want er komt toch een chorus over maar dat randje mag niet TE zijn.

Beide versterkers zijn te koop via guitarbargains.com voor €1150,- (JVM/6505+ ) of iets van €850,- voor de gewone 6505.

Nu kwam ik ook de Egl Blackmore tegen op marktplaats (voor €850 2e hands en nieuw voor €1190 bij Thomann)en ben eens gaan neuzen hier op gitaarnet en op Youtube. Het schijnt dat deze ook erg goed hi gain trekt en een goede clean heeft, het schijnt een behoorlijk strak geluid te produceren maar dat is moeilijk te horen op youtube. Op HC lees ik zo veel lovende woorden dat ik bijna aandelen in Engl koop maar er staan ook enkele bij die het elemaal niks vinden, er niet mee door de mix komen en hij schijnt ook zo strak te klinken dat foutjes genadeloos afgestraft worden. Zijn hier gebruikers van de Engl Blackmore, welke muziekstijlen spelen jullie hiermee en uiteraard hoe bevalt ie, op het oog is het een schitterende amp maar daar koopje hem natuurlijk niet voor. De search levert niet zo heel veel op, engl pakt ie niet want het woord is te kort en kan alleen op Blackmore zoeken maar vind niet wat ik precies zoek.

Wie kan mij dus iets meer vertellen over die Blackmore, ik wil met de tijd diverse amps aan de tand voelen maar in de buurt van Amsterdam zal het niet makkelijk zijn om een 6505(plus) te vinden die ik naast een JVM en een Blackmore kan testen......

ben vanhoof
3 april 2008, 22:05
In musicstore heb ik van Engl de se, powerball, fireball en blackmore getest, en enkel de blackmore en de se vond ik de moeite. De powerball en de fireball hebben die typische engl distortion, de blackmore en se hebben die ook maar die hebben ook een distortion die bij marshall aanleunt. Het enige nadeel vind ik de gedeelde equilizer, maar als je 'm midi stuurt met de engl midiswitcher en daarmee een midi effectenprocessor gebruikt waar een equilizer in zit kan je er veel mee doen.

Hetzelfde met de jvm; met de juiste settings en mss een equilizer in de loop krijg je er wel een machine achtig geluid uit. Het zal wel nooit niet zo ruig zijn als een blackmore of een 5150, maar is dat echt nodig in een band... Ik vind mn jvm ruig en strak genoeg.

happynjitram
3 april 2008, 23:12
Ik heb toevallig de blackmore een paar dagen geleden via marktplaats gekocht. Ben voor de blackmore gegaan omdat hij ondanks de gedeelde EQ zo ontzettend veelzijdig is. Zelf wilde ik een versterker voor classic rock, blues, hardrock en geen gedowntunede metal.

De clean is ten eerste echt ontzettend goed. Vind hem de beste van alle ENGL amps. Dat vond ik heel belangrijk.

De distortion is niet zo steriel als op de andere ENGL amps. Een lekker vol geluid waar alle tonen goed naar voren komen. Prachtig voor rock.

Metal kan hij ook erg goed aan. Alleen hij is wat minder strak als de andere ENGL amps. Maar nog steeds strak vergelijken met bijv. een marshall.

Op youtube kan je erg veel filmpjes vinden over de amp en daar komen ook alle stijlen wel een beetje aan bot.

Als je vragen hebt, wees niet bang om ze te stellen!

MVG

Martijn

RedBuell
3 april 2008, 23:31
Heeft ie veel low end, wat ik op Youtube zag was namelijk dat het eerder een beetje schel klonk, behoorlijk mid gevoiced zegmaar. Dat is namelijk het probleem van mijn Marshall dsl 401, hoever ik de gain ook opengooi het blijft een hardrock sound....

svdijk
4 april 2008, 08:43
Probeer toch maar eens een JVM, dat is toch een echte alleskunner, de muzieksoorten die jij noemt moet' ie makkelijk kunnen!!
Ik speel al een jaar met die amp, en je kan er echt makkelijk een strak Machine Head geluid uit halen!!
Misschien niet zoveel laag als een 6505, maar minstens zo strak!!
Ik speel er ook met een 7-snaar mee, en moet eerlijk zeggen dat ik zelden zo'n strakke lage B heb gehoord als met deze amp (OD2 oranje, gain op 5).
Wel is de JVM gevoelig voor de speakers die je eraan hangt.
Eerst had ik V30's (te veel hoog-mid), daarna de originele G12T75's (te weinig mid), en nu zitten er G12H30 (van alles precies genoeg) speakers in de kasten, en die blijven!!
Toch raar dat mensen denken dat de JVM niet strak is met high-gain, terwijl in mijn ervaring de JVM de eerste echte strakke Marshall is die ze ooit gebouwd hebben (en ik heb vele Marshalls gehad, van bouwjaar '73 tot nu!!)

Marc Oblivian
4 april 2008, 11:02
Hmmm, ja...de strakste Marshall, ben ik het op zich wel mee eens...ook de meeste distortion van Marshall maar als je hem met een EVH of bijvoorbeeld Powerball vergelijkt, dan kan hij nog een puntje zuigen aan de strakke/lompe distortion die je uit die bakken haalt (ik heb ze naast elkaar getest).
Vind hem op het moderne highgain gebied dan ook niet echt uitblinken (alhoewel hij daarvoor alleszins acceptabel is, begrijp me niet verkeerd!).
Clean en crunch vind ik wel erg mooi op de JVM.

RedBuell
4 april 2008, 11:10
Ik ga gewoon eens een dagje naar Feedback Apeldoorn, daar hebben ze van die test cabines en als het goed is hebben ze daar ook een 6505. JVM en Blackmore hebben ze in het assortiment dus die zullen ze wel hebben (eerst ff bellen natuurlijk) en dan ga ik gewoon eens ff testen en vergelijken. Marshall vind ik sowieso wel de amp voor rock en hardrock maar voor harde gedowntunede metal een beetje te veel gericht op de mids, dat is wat ik ook wel hier en daar een betje lees over die JVM, maar dat zal ik zelf moeten ondervinden natuurlijk.

Voor een cab zat ik te denken aan een 1936 2x12, als iemand een betere combi weet hoor ik dat graag. Hoe zit dat eigenlijk als je de amp gaat testen, moet je ook meerdere cabs testen of geven die cabs alleen een klein verschil? Ik kan me voorstellen dat je een top over een bepaalde kast echt ruk vind klinken maar op een andere kast echt goed, of zijn de verschillen niet zo heel groot.

Alleen jammer dat m'n motor nieuw schoeisel nodig heeft en ik moet nodig de shocks laten modden dus moet i ff keuzes maken, waarschijnlijk moet die amp dan ff wachten tot eind zomer oid maar dan heb ik ook de tijd om rustig te kijken/luisteren wat ik wil en mischien ergens een voordeeltje te vinden....

Orpheo
4 april 2008, 11:59
ik vind de blackmore geweldig. imo, zoals een marshall moet klinken (samen met de hook captain, onder andere). de JVM is leuk, voor het geld echt niet verkeerd, maar strak...? nee. die lompe, superstrakke, punchy, dikke distortion die bijvoorbeeld de mark4 produceert is met de JVM niet te verkrijgen.

Mijn droomamp zou zijn

het cleane kanaal de sound van een fender twin oid (1e kanaal mark4 dus!)
het crunch kanaal: ac30
het OD kanaal: jcm800 2203
het distortionkanaal: 3e kanaal van de mark4, met aan/uitzetbare EQ, zoals de mark dat heeft.

en dan precies met die controls.


sorry, ging effe offtopic :chicken:

de blackmore is een geweldig ding, punt :) beetje marshallachtig, en de juiste cab erbij luistert imo behoorlijk nauw. Mijn favo: de bogner 412 slanted.

EpiCenturiesAWAy
4 april 2008, 12:11
Blackmore is echt een fantatisch ding, idd!

Heb die in de tijd nog naast m'n 5150 gehad en qua mogelijkheden verpletterde de RB de 5150. Maar qua geluid konden ze ook nog heel goed tegen elkaar op..

Clean : prachtig, bijna fender clean
Crunch : nja goeie crunch :)
Lead : hevig, hoewel niet zo overdreven als dat van de 5150, maar toch super!
en nog een kanaal, maar dat ken ikniet meer :D

Ook die 2 schakelbare volumes zijn zeer handig!

Damn, zou zo weer trug een RB'tje willen :D

JohnLord
4 april 2008, 14:08
Is een geweldig ding idd. Maar, hij is wel 100 watt. Je kan er prima zacht mee spelen, maar dan hoor je nauwelijks verschil tussen kanaal 1 en 2 en ook niet tussen kanaal 3 en 4. Op hoog volume hoor je echt verschil en is het gewoon een 4 kanaals amp.

happynjitram
4 april 2008, 20:56
Ik vind dat de amp genoeg low end heeft. Hij klinkt echt totaal niet schel. Als ik jou was zou ik inderdaad gewoon even gaan testen, zelf zou ik voor de RB gaan en niet voor de marshall die het voor mij op elk kanaal net niet goed doet.(Al is hij inderdaad lekker veelzijdig)

MVG

Martijn