PDA

View Full Version : Boss gt-10 of Line6 POD



MichaelSS
3 april 2008, 19:40
Hallo,

Ik heb een paar weken in m'n hoofd gehad een gibson les paul te kopen. Aangezien dat bedrag tot nu toe nog lang niet inzicht is, heb ik besloten een effectenboard te kopen met wat ik tot nu toe heb opgespaard, en dat is 400 euro.

Ik zit nu dus zwaar te twijfelen tussen de GT-10 en de POD Line6. Wat zijn in grote lijnen nu de grote verschillen? Is met één van de 2 op te nemen (via USB of onboard), en welke effecten zijn kwa kwaliteit beter?

Is het verschil, behalve de prijs tussen de GT-8 en de GT 10 overigens groot?

M Kactus
4 april 2008, 08:43
Hallo,

Ik heb een paar weken in m'n hoofd gehad een gibson les paul te kopen. Aangezien dat bedrag tot nu toe nog lang niet inzicht is, heb ik besloten een effectenboard te kopen met wat ik tot nu toe heb opgespaard, en dat is 400 euro.

Ik zit nu dus zwaar te twijfelen tussen de GT-10 en de POD Line6. Wat zijn in grote lijnen nu de grote verschillen? Is met één van de 2 op te nemen (via USB of onboard), en welke effecten zijn kwa kwaliteit beter?

Is het verschil, behalve de prijs tussen de GT-8 en de GT 10 overigens groot?

Je kan met allebei de apparaten opnemen. Als ik me niet vergis hebben ze allebei een digitale out voor S/PDIF, zodat je geen extra conversie van digitaal naar analoog en andersom moet doen.
Ik zou niet kunnen zeggen dat de ene zoveel beter is dan de andere. De GT8 (dus ik neem aan ook de GT10) is veel uitgebreider en alle parameters van àlles zijn aan te passen. Daardoor duurt het ook langer om de perfecte sound te vinden. Elk voordeel heeft z'n nadeel.
Er zijn verschillende methodes om je amp te gebruiken met de GT8, zoals de 4-kabel-methode, die een beter geluid zou moeten geven doordat je in de effectsloop van je amp zit.
De POD (waarom geen x3?) is gebruiksvriendelijker met minder parameters om in te stellen, maar van deep-editing kan je al niet meer spreken. Het aanbod aan verschillende effecten en cabs en amps is volgens mij wel uitgebreider in de POD. Maar daarbij moet gezegd worden dat alles een beetje naar Line6 smaakt. In élk geluid dat je instelt, hoor je Line6-heid.

Maar om het dan nog moeilijker te maken, zou je eigenlijk ook naar andere modelers kunnen kijken. De Digitech GNX4 is een onbeminde, maar erg goede processor. Toen ik die testte, kwam die er als beste uit (met de POD, de Boss en de Zoom 9.2u) Maar uiteindelijk heb ik voor nóg een andere floorprocessor gekozen: De Rocktron Utopia G100. Een jaar geleden moest ik die nog afraden voor mensen die hem live wilden gebruiken, maar nu is er de G200 en G300 waar de live-beperkingen verholpen zijn. De leverbaarheid van die nieuwe weet ik echter niet.
En nog een laatste tipje: Als je écht goeie effecten wilt, ga dan eens kijken naar Damage Control. De Glass Nexus en Timeline die ik al gehoord heb, zijn van uitermate goede kwaliteit.

EDIT: De bekendste MFX's worden op TheStompbox (http://www.thestompbox.net/ViewArticle.aspx?ArticleID=21) met elkaar vergeleken. Misschien daar eens kijken ?

MichaelSS
4 april 2008, 10:11
De x3 vanwege zijn looks *ucH*

Daarnaast zijn de verschillen ten aanzien van de LIVE niet erg groot volgens mij.

Ik zit er toch aan te denken om de GT10 aanteschaffen.

Hoe gaat het opnemen precies in z'n werk?

Bedankt voor de reactie overigens!

M Kactus
4 april 2008, 10:18
De x3 vanwege zijn looks *ucH*

Daarnaast zijn de verschillen ten aanzien van de LIVE niet erg groot volgens mij.

Ik zit er toch aan te denken om de GT10 aanteschaffen.

Hoe gaat het opnemen precies in z'n werk?

Bedankt voor de reactie overigens!

Nou, vanwege zijn looks zou ik hem niet meteen afschrijven, hoewel ik het wel kan begrijpen, bah :) Het schijnt wel voor het eerst de mogelijkheid te bieden dat Line6-sausje af te schudden... Volgens euforische eerste kopers...

Opnemen is gewoon insteken in je geluidskaart. De POD kan zelf je geluidskaart worden. Gewoon met USB aan de computer en dan installeren als geluidskaart. Klaar.
De BOSS zal volgens mij wel in een (externe) geluidskaart moeten geprikt worden, maar daarvan ben ik niet helemaal zeker. Vast wel iemand hier die dat weet!

Bernstien
4 april 2008, 11:52
De GT-10 is nog niet uit. Op GTcentral is er een aantal gasten dat de 10 heeft uitgeprobeerd op de Namm. De grote vraag is of de 10 door zijn zwaardere processoren betere amp- en stompbox-simulaties heeft dan de 10. Ik heb begrepen dat de modellen zelf nauwelijks/niet zijn aangepast.

Ik vind de grote plus dat veel ampmodellen van de GT-8 (MET een Harmonic Converger erbij) errug goed klinken, veel beter dan de line6. Zwakste punt zijn de gebroken cleane en lichte crunch sounds. Dit doet de POD overigens ook niet beter, is blijkbaar het lastigst te modelleren. De Tonelab is hier bijvoorbeeld iets sterker.

Ik vind ook de modulatie en reverb/delay effecten op de GT-8 veel beter/opener dan op de POD. Goede losse pedalen zijn echter in veel gevallen nog steeds beter.

De bottom line is dat modellering steeds beter wordt maar er nog niet is. Ik heb het idee dat de nieuwe GT-10 weer een stapje vooruit maakt op dit gebied. Iets wat de nieuwe PODs helaas niet doen.

Je krijgt er bij de 10 een aantal extra functies (zoals een loopertje) bij. Ik denk dat het het verstandigst is om de 10 iig te proberen als-ie uitkomt (ergens eind deze maand bij Thomann).

MichaelSS
4 april 2008, 12:01
De GT-10 is nog niet uit. Op GTcentral is er een aantal gasten dat de 10 heeft uitgeprobeerd op de Namm. De grote vraag is of de 10 door zijn zwaardere processoren betere amp- en stompbox-simulaties heeft dan de 10. Ik heb begrepen dat de modellen zelf nauwelijks/niet zijn aangepast.

Ik vind de grote plus dat veel ampmodellen van de GT-8 (MET een Harmonic Converger erbij) errug goed klinken, veel beter dan de line6. Zwakste punt zijn de gebroken cleane en lichte crunch sounds. Dit doet de POD overigens ook niet beter, is blijkbaar het lastigst te modelleren. De Tonelab is hier bijvoorbeeld iets sterker.

Ik vind ook de modulatie en reverb/delay effecten op de GT-8 veel beter/opener dan op de POD. Goede losse pedalen zijn echter in veel gevallen nog steeds beter.

De bottom line is dat modellering steeds beter wordt maar er nog niet is. Ik heb het idee dat de nieuwe GT-10 weer een stapje vooruit maakt op dit gebied. Iets wat de nieuwe PODs helaas niet doen.

Je krijgt er bij de 10 een aantal extra functies (zoals een loopertje) bij. Ik denk dat het het verstandigst is om de 10 iig te proberen als-ie uitkomt (ergens eind deze maand bij Thomann).

In frankfurt stonden er ongeveer 20 op een rijtje die je kon proberen (gt10) stom genoeg heb ik het niet gedaan.

Ik denk dat ik de GT10 even afwacht.

glennshred
4 april 2008, 12:36
Er is al veel gezegd over dat pod sausje waarvan ik dacht:
waarover hebben jullie het ins hemelsnaam?

Nu begrijp ik het maar het word sterk overdreven vind ik
elk merk heeft zijn eigen geluid, gt 10 effecten klinken niet slecht
podx3 synth effecten mooi maar weing bruikbaar vrees ik
verder vind ik de gt10 wat steriel klinken, de x3 klinkt dan weer
wat pruttiger als je hem niet goed afstelt en zeker als je zo'n modderelement
hebt als ik..

mijn conclusie is: de x3 klinkt als een algeheel geluid beter
je kan opnemen via usb e.a..
en gearbox 3.6 is nu gereleast zodat je online kan editen

groeten glenn

Bernstien
4 april 2008, 15:49
Er is al veel gezegd over dat pod sausje waarvan ik dacht:
waarover hebben jullie het ins hemelsnaam?

Nu begrijp ik het maar het word sterk overdreven vind ik
elk merk heeft zijn eigen geluid, gt 10 effecten klinken niet slecht
podx3 synth effecten mooi maar weing bruikbaar vrees ik
verder vind ik de gt10 wat steriel klinken, de x3 klinkt dan weer
wat pruttiger als je hem niet goed afstelt en zeker als je zo'n modderelement
hebt als ik..

mijn conclusie is: de x3 klinkt als een algeheel geluid beter
je kan opnemen via usb e.a..
en gearbox 3.6 is nu gereleast zodat je online kan editen

groeten glenn


?????Heb jij al een GT-10 dan? Mag je mij eens verklappen waar je die hebt gekocht :satisfie:

glennshred
4 april 2008, 18:55
?????Heb jij al een GT-10 dan? Mag je mij eens verklappen waar je die hebt gekocht :satisfie:

Nog niet eigenlijk hahahaha, maar wel al demo's van gezien en gehoord
op youtube, alsook op de website van boss!

Men éérste indrukken zijn wat negatief maar dat komt omdat ik zijn
voorganger heb gehad de gt8, deze de gt10 klinkt wel solider
maar ik heb er men twijfels over in de praktijk..

afwachten maar :rockon:

Nielsje
4 april 2008, 19:03
Een boss GT10??

Volgens mij kan je veel beter je geld investeren in een RMC wah, ga je veel leuker vinden :D

MichaelSS
10 april 2008, 18:38
is ie al uit die boss gt10 ? en waar ?

Android Soul
24 mei 2008, 15:54
Ik heb net 1 besteld, komt dinsdag binnen. Was overal uitverkocht of nie geleverd . Mja dinsdag. Ben benieuwd.

Pascal Buitelaar
10 oktober 2008, 12:33
Hallo,

Ik heb kort geleden een GT10 gekocht.
Ik realiseer me dat de volgorde van de effecten erg belangrijk is. Om niet in het wilde weg urenlang te gaan experimenteren totdat ik zelf geen verschil meer hoor kan iemand mij wellicht een stukje op weg helpen?
Wat zou de "standaard" (of meest effectieve) volgorde zijn als ik de volgende effecten gelijktijdig zou willen gebruiken?

Compressor - Distortion - Preamp - Equalizer - Wah - Flanger - Pitch shifter - Delay - Chorus - Reverb.

Geen alledaagse combinatie wellicht, maar niets is onmogelijk.

Misschien kun je ook aangeven wat zijn de "negatieve" effecten kunnen zijn als je bepaalde wijzigingen in de ideale volgorde maakt.

Bedankt alvast!!!

Gr.
Pascal

Swan
10 oktober 2008, 12:42
ik zou gaan voor:


Compressor - Distortion - Equalizer - Wah - Preamp - Flanger - Pitch shifter - Chorus - Delay - Reverb.

dml
10 oktober 2008, 12:44
Hallo,

Ik heb kort geleden een GT10 gekocht.
Ik realiseer me dat de volgorde van de effecten erg belangrijk is. Om niet in het wilde weg urenlang te gaan experimenteren totdat ik zelf geen verschil meer hoor kan iemand mij wellicht een stukje op weg helpen?
Wat zou de "standaard" (of meest effectieve) volgorde zijn als ik de volgende effecten gelijktijdig zou willen gebruiken?

Compressor - Distortion - Preamp - Equalizer - Wah - Flanger - Pitch shifter - Delay - Chorus - Reverb.

Geen alledaagse combinatie wellicht, maar niets is onmogelijk.

Misschien kun je ook aangeven wat zijn de "negatieve" effecten kunnen zijn als je bepaalde wijzigingen in de ideale volgorde maakt.

Bedankt alvast!!!

Gr.
Pascal

Compressor - Wah - Distortion - Preamp - Equalizer - Pitch Shifter - Flanger - Delay - Chorus - Reverb.

Nitefly7
10 oktober 2008, 13:48
DOORSPAREN!!!
anders komt die nieuwe LP er nooit ;)


Hallo,

Ik heb een paar weken in m'n hoofd gehad een gibson les paul te kopen. Aangezien dat bedrag tot nu toe nog lang niet inzicht is, heb ik besloten een effectenboard te kopen met wat ik tot nu toe heb opgespaard, en dat is 400 euro.

Ik zit nu dus zwaar te twijfelen tussen de GT-10 en de POD Line6. Wat zijn in grote lijnen nu de grote verschillen? Is met één van de 2 op te nemen (via USB of onboard), en welke effecten zijn kwa kwaliteit beter?

Is het verschil, behalve de prijs tussen de GT-8 en de GT 10 overigens groot?

pol
10 oktober 2008, 13:56
als het tussen die 2 moet gaan kies ik toch voor de pod x3, veel handiger voor opname ook, koop de gearbox vst plugin erbij en je kan ook cleane tracks opnemen, kan je achteraf nog kiezen welk amp model erop komt.