PDA

View Full Version : Fretten: De kopse kant, hoe maak je die nu goed af?



Nielsje
3 april 2008, 19:00
Ik snap het niet meer. Ik heb zo'n allparts hals, waarbij de fretjes niet helemaal lekker waren afgewerkt, de kopse kantjes waren wat scherp.

Nu ben ik al aan beide zijden met een vlakke vijl over het hout & fretten gegaan, daar is het dus niet meer scherp. Vervolgens heb ik met zo'n houten blok met daarin een vijl onder 35 graden (guitarsupplies) al m'n kopse kantjes onder een hoekje gezet.

Maar nu is hele zooitje nog wat 'scherp' aan de handjes. Dus, als ik het goed begrepen heb, met m'n crownvijl de kopse kantjes gaan bewerken. als het ware haaks tegen de toets begonnen, en dan zo 'naar de fret toe draaien'.
Dit resulteerde in een iets wat lijkt op een 'platgeslagen' uiteinde.
Tis wat minder scherp, maar nog niet optimaal.

De vraag is: hoe moet het worden? Wat is goed? Ik heb m'n gitaren eens bekeken: M'n les paul heeft ook van die 'platgeslagen' frets, m'n andere strat heeft frets die eigenlijk niet tot aan de rand toe lopen. M'n akoestische heeft daarentegen weer frets zoals standaard op m'n allparts hals zitten, maar dan zonder scherpe randjes.

Hoe moet het nou? Wat is nou 'goed' (foto?), hoe moet ik het nu doen?

Ik probeer graag, maar ik heb nu 10 kopse kantjes waarvan ik nog niet weet of ik er blij van moet worden...

barno
3 april 2008, 19:41
die schuinlopende scherpe kantjes op de kop van frets vijl ik met een heel smal vijltje weg: een superdelux klote job maar het werkt wel.

En voor wat betreft: hoe moet het eruit zien? Ik ga vooral af op "hoe de freteindes aanvoelen" met als voorwaarde dat de frets wel allemaal op dezelfde manier zijn afgewerkt.

Reynaert
3 april 2008, 21:17
Door de manier waarop jij met een crown vijl de kantjes probeert bij te vijlen zet je eigenlijk weer een kleine braam op de fret.Ik gebruik een fijn driekants vijltje waarvan ik 1 hoek glad slijp, zodat die dan zonder iets te beschadigen over de toets kan glijden en werk naar buiten toe.Gaat eigenlijk best snel en levert een goed resultaat.

Mattia
3 april 2008, 21:40
Gewoon met een driehoekvijl in een 'rollende' beweging de randjes in de bovenkant afronden. Moeilijk uit te leggen, in de meeste bouwboeken staan plaatjes, misschien ook op FRETS.com. Een crown file is puur voor de crown, dwz de bolling. Niet de afwerking van de randen.

Rinze
3 april 2008, 21:49
Ik doe het dus wel met de kroonvijl, wordt in de Guitar Player Repair Guide ook beschreven volgens mij.

Enra
3 april 2008, 22:21
Gewoon met een driehoekvijl in een 'rollende' beweging de randjes in de bovenkant afronden. Moeilijk uit te leggen, in de meeste bouwboeken staan plaatjes, misschien ook op FRETS.com. Een crown file is puur voor de crown, dwz de bolling. Niet de afwerking van de randen.

+1, maar zorg dan wel eerst dat je de hoeken van de driekantvijl even afslijpt, anders kan zo'n hoek tijdens het vijlen in je toets vreten.

G.G.
4 april 2008, 02:21
Ik doe het ook met een sleutelvijltje. Een voor een, alle 21 frets op alle 84 hoeken. Niet heel veel weghalen, maar alleen die kleine scherpe randjes ietsjes rond maken.

grizzly
4 april 2008, 19:03
Elk hoekje een minuutje rommelen......anderhalf uur vijlen 8-)

oknarb180
9 april 2008, 00:02
Hey,

Ik heb bij m'n PRS en een eerste re-fret-job gewoon een klein en fijn veiltje gebruikt. Bij de refret van m'n neck van RG naar JEM toppic heb ik dit met een soort van schuurspons gedaan, niet zo'n zacht sorbo ding (1 kant spont , andere kant groene schuurspons), maar een vrij harde bij de bouwmarkt vandaan, met grid 180. Gewoon een paar keer er langs in de schuinte van de afgeveilde fretten, rustig en niet drukken, met een verbazingwekkend strak, en net resultaat. Die had ik van projectguitar.com onthouden, zie hier:
http://www.projectguitar.com/tut/fretting.htm

En een foto van het sponsje dat ik bedoel:
http://www.projectguitar.com/tut/fret/20.jpg

vr.gr.

Branko

Nielsje
9 april 2008, 10:53
Bedankt! Ik ga zo maar eens naar de Gamma :)

muziekschuur
3 februari 2014, 09:10
Gaat dit ook als de hals binding heeft?

RS-Rik
8 februari 2014, 14:57
Ja, je bewerkt alleen het metaal van de fret, niet de toets (of dat nou hout of plastic is).

Met het vijlen van de kantjes (met de 35 graden vijl) neem ik wél het scherpe hoekje van de toets mee, ik ga door tot je die er nét af hebt gehaald.

Daarna frets afplakken met goeie tape (gele of blauwe van tesa, hoge kwaliteits schilderstape, 8 euro per rol, maar kun je beter plakken dan gewone scheurtape) en daarna met een klein veiltje de uiteindes ronder maken "platgeslagen".

Na de "35 graden rand" level ik de frets, daarna komt de fijnere kroon-afwerking en het polijsten:

Vijlen is nooit de laatste bewerking, daarna met schuurpapier (begin 400 op uiteindes, 600 voor gewoon fretoppervlak) verder tot p2000 en daarna met staalwol 0000 en zilverpoets en een katoenen doek de boel polijsten.

Op het Freddy's Frets youtube kanaal staat een goeie uitleg. Het rond vijlen van de kroontjes duur het langst, schuurpapier en polijsten gaat een stuk rapper.



btw, die holle kroonvijltjes vind ik maar beperkt in gebruik. Voor iedere fretsoort (type) heb je een ander nodig, ze raken iedere fretsoort op een andere manier. Bij het kronen ga ik er een paar keer overheen en thats it, daarna moet je nog afwerken met "normale" fijne vijltjes.