PDA

View Full Version : Hallo allemaal, vraagje!



OrageFlame
3 april 2008, 18:27
Hallo allemaal, mijn naam is Sjoerd en ik ben 18 en wil binnekort gaan beginnen met akoestische gitaar spelen. ik kijk al een tijdje op dit forum en ik heb toch een vraag.

ik kwam langs de kijkshop vandaag en ik zag daar een tweetal gitaren staan.
de "PHOENIX Western gitaar 001NAT" en op de site staat nog een "AMUSE Western Gitaar" (beide op de site van kijkshop.nl te vinden)

de 1e kost 70 euro en de 2e 72 euro.

ik weet dat dit "goedkoop" is voor een gitaar, maar ik heb niet echt een muziekwinkel in de buurt en ik heb niet al te veel geld om te besteden.

nu is mijn vraag; heeft iemand ervaring met een van deze 2 gitaren (hoe speelt/klinkt hij)

en is dit een goede beginners gitaar? (ik doel vooral op die phoenix, want die heb ik zien staan) ik bedoel, niet dat hij snel stuk gaat maar dat het een redelijk goed geluid heeft enzo. kortom, zou ik er een tijd mee vooruit kunnen?

Alvast bedankt,

Sjoerd

--=HANS=--
3 april 2008, 18:58
Mijn tip: toch een keer tijd maken om naar een goede muziekwinkel te gaan. Voor € 70,00 koop je zeer waarschijnlijk geen gitaar waar je lang lol van hebt en bovendien denk ik niet dat er veel kijkshops zijn waar je je instrument kan laten afstellen.

En dan nog iets, gebruik de zoekfunctie eens, je zal versteld staan over de hoeveelheid info die je hier kan vinden over beginnen met gitaar spelen!

Succes met je zoektocht.

Groet, Hans

Onmeunig Hans
3 april 2008, 19:30
Mijn advies is deze gitareren niet te nemen maar om dit forum door te lezen. Iedere mogelijkheid om je budget boven de 70-75 euro uit te tillen moet je aangrijpen. Met een dergelijk budget is eigenlijk geen goede nieuwe gitaar te vinden die voor langere tijd speelplezier oplevert. Een gebruikte gitaar (maar ook dan koop je voor een dergelijk budget doorgaans geen superinstrument) biedt meer kans op een goeie koop.
Op dit forum zijn wel mensen te vinden die je bij het kiezen kunnen en willen helpen.

hans

Triffid
3 april 2008, 20:30
Och ja, de eindeloze discussie zeker ? Het is in principe beter dat je wat meer geld uitgeeft aan een deftige gitaar waarvan je jarenlang speelplezier hebt. Klinkt uiteraard ook veel beter dan een goedkope beginnersgitaar, en werkt op die manier waarschijnlijk ook meer motiverend dan dat je op iets zit te tokkelen waarvan het geluid op niets slaat.

En toch vind ik eigenlijk dat je beter eerst een goedkope gitaar aanschaft. Pas als je zeker weet dat je ermee wil doorgaan zou ik gaan voor een duurder/beter exemplaar.

Ik volg nu sinds anderhalf jaar les, en ik ben ook begonnen op een Phoenix (prijs was rond de 130 euro dacht ik). Na een jaar wist ik zeker dat ik ermee door wou gaan, en heb ik me een gitaar aangeschaft van rond de 450 euro.

Er waren bij ons in de les een aantal personen die binnen kwamen met een gitaar van 4 a 600 euro, en die na een half jaar gestopt zijn, gewoon omdat ze het toch niet zo leuk vonden of te moeilijk vonden, en daar sta je dan.

Om even terug te komen op je vraag : ik vond die Phoenix al bij al niet slecht klinken. Mijn dochter, die ook les volgt, speelt er nu mee, en ze is er heel tevreden over.

Otje
3 april 2008, 20:36
Zolang het ding op stemming blijft en een fatsoenlijke intonatie heeft kun je erop leren spelen. Alleen is dat voor een beginner soms moeilijk te beoordelen, dus neem iemand mee die dat wel kan :).

Pais
3 april 2008, 21:07
Maar sommige van die aller goedkoopste gitaar, zijn gewoon onbespeelbaar. Mijn vader heeft een blokker gitaar voor aan de muur. Nieuwwaarde rond de E40. Deze gitaar kan ik echt helemaal niets mee, vanwege de enorme actie (afstand tussen snaar en fret).
Ik heb jaren terug op die gitaar wat geprobeerd te leren spelen, maar ik vond het allemaal veel te moeilijk en ben gestopt. Toen ik er later achterkwam dat iets duurdere gitaren veel minder onmogelijk zijn, ben ik weer herstart met een betere gitaar en deze keer had het veel meer succes.

--=HANS=--
3 april 2008, 21:51
Origineel gepost door Triffid : Och ja, de eindeloze discussie zeker ?

Zo eindeloos is deze discussie niet, sterker nog, voor mij is het helemaal geen discussie. Ts vraagt advies en dat krijgt hij.
Een gitaar bij de kijkshop kopen heeft nogmaals in ieder geval het nadeel dat er zo goed als geen service op gegeven wordt. Ik vermoed dat als je aan een welwillende medewerker van de kijkshop vraagt of hij/zij je gitaar wil afstellen en evt. stemmen de persoon in kwestie je aan zal kijken of hij water ziet branden. Zeker als je eigenlijk niet weet wat je aan het kopen bent is het gewoon simpelweg verstandiger om je goed voor te laten lichten door mensen die ter zake deskundig zijn. Heeft Ts bijvoorbeeld bewust gekozen voor een staalsnarige gitaar? Misschien wil hij wel flamenco spelen. Het feit dat jij mensen kent met een gitaar van € 600,- die er na een half jaar mee ophouden doet hier niets aan af. Ik ben niet tegen goedkope gitaren maar het is wel jammer als iemand met goede moed en zin aan een hobby begint en eigenlijk door gebrek aan informatie en kennis geen goede keuze maakt en dientengevolge afhaakt terwijl een iets meer overwogen keuze dat had kunnen voorkomen. Lijkt me toch in geen geval een slechte investering.

Groet, Hans

Triffid
3 april 2008, 22:29
Zo eindeloos is deze discussie niet, sterker nog, voor mij is het helemaal geen discussie. Ts vraagt advies en dat krijgt hij.
Een gitaar bij de kijkshop kopen heeft nogmaals in ieder geval het nadeel dat er zo goed als geen service op gegeven wordt. Ik vermoed dat als je aan een welwillende medewerker van de kijkshop vraagt of hij/zij je gitaar wil afstellen en evt. stemmen de persoon in kwestie je aan zal kijken of hij water ziet branden. Zeker als je eigenlijk niet weet wat je aan het kopen bent is het gewoon simpelweg verstandiger om je goed voor te laten lichten door mensen die ter zake deskundig zijn. Heeft Ts bijvoorbeeld bewust gekozen voor een staalsnarige gitaar? Misschien wil hij wel flamenco spelen. Het feit dat jij mensen kent met een gitaar van € 600,- die er na een half jaar mee ophouden doet hier niets aan af. Ik ben niet tegen goedkope gitaren maar het is wel jammer als iemand met goede moed en zin aan een hobby begint en eigenlijk door gebrek aan informatie en kennis geen goede keuze maakt en dientengevolge afhaakt terwijl een iets meer overwogen keuze dat had kunnen voorkomen. Lijkt me toch in geen geval een slechte investering.

Groet, Hans

Het klopt uiteraard wat je hier schrijft, en voor jou is het misschien geen discussie, maar ik heb er al heel veel verschillende meningen/discussies over gelezen en gehoord.

Het belangrijkste is uiteraard, zoals jij aangaf, dat hij zich goed laat voorlichten. Ik heb persoonlijk ook geen gitaar bij bijvoorbeeld Blokker of de Kijkshop gekocht, in die zin ben ik onvolledig geweest in mijn posting. Ik ben hiervoor naar de muziekwinkel geweest omdat ik er geen bal van wist, mij ook moest laten voorlichten en, vooral, eens (laten) uitproberen wat ik mooi vond klinken of makkelijk te bespelen binnen een bepaald budget.

gitaarvrouwtje
3 april 2008, 22:30
van een goede gitaar heb je meer plezier en mocht je er toch mee stoppen is ie ook nog eens verkoopbaar

LaurentB
3 april 2008, 22:35
Het is niet helemaal onmogelijk voor dit geld een bruikbare beginnersgitaar te kopen.
Ik heb gitaarleerlingen gehad die gitaren voor ongeveer die prijs hadden, die natuurlijk niet geweldig waren, maar bespeelbaar en niet vals.

Maar ga daarvoor inderdaad alsjeblieft naar een muziekwinkel, daar kan een verkoper je in elk geval de mogelijkheden laten zien en een beetje uitleggen wat de verschillen zijn.

Laser
4 april 2008, 11:41
Het is niet helemaal onmogelijk voor dit geld een bruikbare beginnersgitaar te kopen.
Ik heb gitaarleerlingen gehad die gitaren voor ongeveer die prijs hadden, die natuurlijk niet geweldig waren, maar bespeelbaar en niet vals.

Maar ga daarvoor inderdaad alsjeblieft naar een muziekwinkel, daar kan een verkoper je in elk geval de mogelijkheden laten zien en een beetje uitleggen wat de verschillen zijn.

Amen.
Denk ik ook.
Tenzij je 2dehands gaat: neem dan een ervaren speler mee voor de aankoop.
Het gaat om het goede advies.
Dan kan je dat nog volgen of naast je neerleggen natuurlijk.

OrageFlame
4 april 2008, 12:48
Heel erg bedankt voor de informatie allemaal, dat word dan toch naar een muziekwinkel uiteindelijk, ik denk dat ik eerst een gitaar van mijn oom te leen kan krijgen, die zelf speelt. Hij heeft er sowieso meer verstand van dan ik. Daarna probeer ik hem wel mee te krijgen naar een muziekwinkel en kijk ik denk ik voor een gitaar rond de 150 euro.

--=HANS=--
4 april 2008, 13:56
Wel even laten weten wat het is geworden en hoe het gaat hè!

Groet, Hans

thehulk87
4 april 2008, 14:31
Ik ben destijds begonnen met een Richwood RD-12. Hij kost tegenwoordig nog maar een kleine 100 euro geloof ik, en ik heb er zo'n 2 jaar speelplezier van gehad. Als je er elixer snaren opgooit klinkt hij zeker heel aardig. Hij blijft goed in toon, en is gewoon een prima gitaartje waar je lang plezier van kan hebben.

Onmeunig Hans
4 april 2008, 19:46
Heel erg bedankt voor de informatie allemaal, dat word dan toch naar een muziekwinkel uiteindelijk, ik denk dat ik eerst een gitaar van mijn oom te leen kan krijgen, die zelf speelt. Hij heeft er sowieso meer verstand van dan ik. Daarna probeer ik hem wel mee te krijgen naar een muziekwinkel en kijk ik denk ik voor een gitaar rond de 150 euro.

Lijkt me een erg goeie oplossing. Zo kun je goed nagaan of het iets voor je is en heb je ook nog een deskundig iemand mee die je kent.