PDA

View Full Version : Basversterker advies nodig



Mudskipper
3 april 2008, 16:07
Hoi,

Ik ben op zoek naar een basversterker van ± 100W maar ik heb geen idee of het beter zou zijn om eentje met een (of meerdere) 10", 12" of 15" speaker(s) te gebruiken. Ik speel voornamelijk blues, en jaren 70 rock. Kan iemand mij helpen?

schwalbe
3 april 2008, 16:19
Voor blues en jaren 70 rock zijn alle speakerformaten bruikbaar. In die tijd zelf had je nog niet echt 10 inchers voor bas. Zelf speel ik ook dat soort muziek en ik gebruik een 2x12.

Kim Wilson
3 april 2008, 16:21
Onze bassist gebruikt een 1x15 Ampeg combo. De bassist van de Veldman Brothers heeft een 2x10" cab. Het maakt allemaal niet zoveel uit, helemaal niet als je met een DI naar de PA gaat. Voordeel van 2x10 is dat je jezelf beter hoort op het podium. 1x15 hoor je pas verderop in de zaal.

Mudskipper
3 april 2008, 19:57
Bedankt voor je snelle reactie, het heeft me zeker geholpen. Ik ga nu op zoek naar 'mijn' versterker!

Met vriendelijke groet,


Mudskipper

Noid
3 april 2008, 20:39
Als je kijkt naar transistor versterkers dan kan die 100 watt te weinig zijn als je in een band speelt die redelijk hard speelt ...

Mudskipper
3 april 2008, 23:17
Bedankt voor de tip. Wat zou je aanraden voor optredens in relatief kleine zalen / kroegen?

Noid
4 april 2008, 01:54
Een Ampeg, Trace Elliot of Hartke van minimaal 200 watt. Met het liefst een 4 x 10 cabinetje. Ik heb zelf een redelijk "percussieve" stijl van bas spelen. Daarom heb ik graag een versterker met veel headroom, zodat de dynamiek in mijn spel goed weergegeven wordt door de versterker. Speel je wat "romiger"(dwz lange noten met een constante aanslag) dan kun je toe met wat minder headroom. Maar dan nog: er is veel energie voor nodig om lage tonen goed weer te geven dus heb je een versterker met een flink vermogen nodig.

Als het niet teveel mag kosten: kijk eens of je een peavey TNT 130 kunt vinden, die zijn 2e hands vaak niet zo duur en komen goed mee.

Mudskipper
4 april 2008, 09:33
Dank je wel, volgens mij heb ik niet veel headroom nodig, maar dat kan veranderen. Nu kan ik er rekening mee houden. Mijn zoektocht gaat door!
Nogmaals bedankt