PDA

View Full Version : Draadloos uit Amerika halen - UHF / VHF frequenties



robinvanloenen
3 april 2008, 15:36
Hey iedereen, ik heb gisteren een in-ear set besteld op Ebay in Amerika voor totaal 340 euro (showroom-model). De Shure PSM 200.

Nu nam ik contact op met de Technische support van Shure en die beweren dat je te maken krijgt met frequenties die buiten Amerika verboden zijn. Ook staat er in het hiervolgende artikel van de Shure site dat je dat probleem in principe in elk land hebt en in Engeland bijvoorbeeld een boete kunt krijgen van $75,000 als je je begeeft op een verboden frequentie!

http://shure.custhelp.com/cgi-bin/shure.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=48

Je begrijpt dat ik nu ga twijfelen.. We touren regelmatig in het buitenland. Aan de andere kant is het wel zo dat dat ding maar 100 meter bereik heeft.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Kim Wilson
3 april 2008, 15:42
Ja, je hebt hier in NL idd te maken met bepaalde frequenties, ik dacht rond de 433 MHz, die je voor deze doeleinden mag gebruiken. Daarbuiten loop je idd kans op een vette boete, want op dat moment ben je eigenlijk gewoon een etherpiraat. :)

Kim Wilson
3 april 2008, 15:47
Hier staan de vrije frequenties (http://www.ham-radio.nl/vergunningvrij.htm).

AART
3 april 2008, 15:58
Alsof alle tourende bands daar rekning mee houden die hierheen komen of die naar Engeland of whatever gaan...

robinvanloenen
3 april 2008, 16:07
Ik heb net het bedrijf gebeld dat erover gaat in Nederland, Agentschap Telecom. Hier staan alle vrije frequenties:

http://www.agentschap-telecom.nl/informatie/publicaties/nieuwsbrieven/nb_02-06_fis_vrijgestelde_toepassingen.pdf

Kim Wilson
3 april 2008, 16:09
Nee, maar dat valt nog redelijk uit te leggen. Als jij als Nederlandse gitarist een setje gebruikt wat buiten de vrije frequenties valt, en ze komen erachter (omdat je ergens op stoort of zo), ben je wel mooi het l*l. :)

robinvanloenen
3 april 2008, 16:16
De Amerikaanse versie van de Shure PSM 200 die ik gekocht heb, werkt op de frequenties 518 t/m 535 Mhz.

In de PDF die ik gelinkt heb (van de rechthebbende organisatie in NL) staat bij Tabel 10 volgens mij dat ze vrij zijn voor gebruik, als 'laagvermogen draadloze audioverbindingen.'

Dat zou de site van Kim Wilson tegenspreken..

Zou iemand dit kunnen bevestigen/ontkennen?

HaroldA
3 april 2008, 16:16
Tsja, ik zit geloof ik ook verkeerd met m'n X2: 902 MHz to 928 MHz, FSK @ 10mw.

En daarvan is al wel bekend dat tourende bands deze gewoon gebruiken...

http://www.x2digitalwireless.com/specs_xds95.htm

Kim Wilson
3 april 2008, 16:17
Ga maar uit van de link van het Agentschap Telecom. Dat is de instantie die erover gaat. :)

robinvanloenen
3 april 2008, 16:40
Precies, goed da's wel een opluchting :)

robinvanloenen
4 april 2008, 11:34
Puur uit nieuwsgierigheid: Iemand toevallig ervaring met een boete van de politie door een draadloos systeem op een verkeerde frequentie?

Roro92
2 juni 2008, 18:59
X2 is bezig met een rackversie voor frequenties in Europa, geduld.

HaroldA
2 juni 2008, 20:01
X2 is bezig met een rackversie voor frequenties in Europa, geduld.
Heb/had ik niet (zie sig ;))

Mitch
3 juni 2008, 10:23
Het verhaal over een nieuw systeem was iets te drastische spam, is verwijderd. Dus voor een ieder die zijn posts mist....too bad, forum policy.

Thoon_Loque
4 juni 2008, 16:51
Ik heb vorig jaar een clinic gevolgd, van een zeer groot audio en licht bedrijf in het westen des lands, en daar kwam deze vraag ook naar voren.
De man die de clinic "draadloze audio" gaf, vertelde dat hij situaties kende waarbij inderdaad boetes zijn uitgedeeld, omdat de bewuste zender op dat moment stoorde op een militaire frequentie...

Verder weet ik dat als je buiten de "vrije" frequenties gaat zitten je een probleem kunt krijgen met de digitale uitzendingen, die nu een jaar of anderhalf in nederland via de ether wordt uitgezonden, dit is een gigantisch blok, waar je nevernooitnie met je zendertje doorheen komt, met andere woorden, je krijgt een bak storing op je ontvanger, waar echt geen gitaarsignaal meer doorheen komt..