PDA

View Full Version : Mengpaneel Insert is dat "Post" of "Pre"



M.Reitsma
3 april 2008, 15:25
Hoi.

Tis waarschijnlijk een dummyvraag maar toch.

Heb net een mengpaneeltje gekocht maar alvorens ik een speciale insertkabel aanschaf wou ik graag weten of deze "Post" of "Pre" werkt. Kan er namelijk ook niets van in de handleiding vinden.

Al vast bedankt.

bass blom
3 april 2008, 15:31
ik zou zeggen, na de gain en dus voor je fader zit ie.

bert k
3 april 2008, 16:17
Na de gain, en verder voor alles, toonregeling, auxen, faders.

B_2_the_a
3 april 2008, 17:31
ik heb eigenlijk nog nooit het nut gezien van inserts,
kan iemand mij dat alsjeblieft vertellen????

bass blom
3 april 2008, 17:35
een noisegate en/of compressor.

verder niet zoveel, ja, om er direct outs uit te halen als je die niet hebt is het opok handig.

B_2_the_a
3 april 2008, 18:02
dus je zou inserts ook als direct out kunnen gebruiken? maar dan gaat er toch niets meer door je tafel zelf?

bass blom
3 april 2008, 18:14
dat wordt veel gedaan ja, voor opnemen,

Han S
3 april 2008, 18:18
Heerlijk zo'n discussie. :D Zonder inserts kun je geen outboard processors gebruiken zoals compressor limiters. Een insert is een onderbreking van je kanaal, als er niks in gestolken wordt gaat het signaal gewoon verder de tafel door want het is een schakelend jack chassisdeel.

Als je daar een stereo jackplug in steekt komt het signaal op de tip daarvan te staan en het is de bedoeling dat het via de ring weer in de tafel komt, nadat het ergens doorheen is gegaan.

Als je nu een stereo jack neemt en je sluit de signaalvoerende draad aan op zowel de tip als de ring, dan kun je het signaal lekker aftappen. Als ik op locatie moet opnemen doe ik het altijd zo omdat ik de signaalweg dan zo kort mogelijk houd. Ik regel het opnamenivo dan met de gains en gebruik alleen de micpre's, verder blijft de hele tafel alleen in gebruik voor monitoring.

B_2_the_a
3 april 2008, 18:45
kijk
dat zocht ik!!!!

Weer wat geleerd, dan heb ik toch wat aan mijn tafel!


van de heren han s, bass blom en bert k leer ik elke week weer een hoop! Als het gaat om het studiosegment van het leven ;)

Han S
3 april 2008, 18:47
En helemaal gratis!

B_2_the_a
3 april 2008, 18:49
jup
fuck het sae, geef mij maar gitaarnet :D

Roman
3 april 2008, 22:19
Hoi.

Tis waarschijnlijk een dummyvraag maar toch.

Heb net een mengpaneeltje gekocht maar alvorens ik een speciale insertkabel aanschaf wou ik graag weten of deze "Post" of "Pre" werkt. Kan er namelijk ook niets van in de handleiding vinden.

Al vast bedankt.
Wat verwacht je eigenlijk van een insert? Wat zijn je belangen.
(lees: pre/post van wat bedoel je/wil je weten?)
Zoals eerder gezegd: De insert komt NA de inputgain en is dus post-gain. Over het algemeen zittie direct achter de gain en dus VOOR alle andere knoppen zoals EQ, AUX, MON, FX en FADER. Dus PRE EQ/AUX/Mon/FX/Fader.
(op de ene tafel zijn de auxileries aangeduid als AUX, op de andere als MON en sommige hebben ze dubbel en daarnaast ook nog FX voor interne effects)

Wat voor tafel hebbie aangeschaft, toch niet van die rommel van radio matrix wel? (jup, Leeuwarder hiero :) )

bert k
3 april 2008, 22:29
.
(op de ene tafel zijn de auxileries aangeduid als AUX, op de andere als MON en sommige hebben ze dubbel en daarnaast ook nog FX voor interne effects)


En in de prehistorie sprak men ook wel van Foldback.

Roman
3 april 2008, 22:30
Foldback is een ander woord voor Monitor, en wordt nog steeds gebruikt.
"zeg fold mij even een bekje van de drums, m'kay?", "sure, hier ik fold ook even wat extra gitaar back, goed?" haha :)
(nee, serieus... studiopraat, gniffel)

Han S
3 april 2008, 22:32
Foldback is een pre fader send voor de monitoring on stage, je kunt dan met je faders schuiven zoveel als je wilt, de monitormix blijft daardoor onveranderd.

Een aux of effect send is post fader en je zult begrijpen waarom.

En als het een mooie tafel is zijn de sends schakelbaar tussen pre en post.

B_2_the_a
3 april 2008, 22:56
meeste tafels waar ik mee heb gewerkt hebben de aux uitgangen pre fader!

bass blom
3 april 2008, 23:04
aux 1 en 2 met pot regelbaar pre/post
aux 3 en 4 met pot regelbaar pre/monitor

:satisfie:

mijn tascam dus :D

Han S
3 april 2008, 23:10
Ik heb twee stereo aux sends en vier mono en allemaal pre/post schakelbaar. In feite heb ik dus acht sends. Op echte monitor tafels heb je wel 16 of meer sends en op die tafels vind je geen faders op de kanalen, alleen op de masters.


http://www.musiciansbestfriend.com/SIR-PS/Mvc-094s.jpg

De Beer
3 april 2008, 23:41
Ik heb twee stereo aux sends en vier mono en allemaal pre/post schakelbaar. In feite heb ik dus acht sends. Op echte monitor tafels heb je wel 16 of meer sends en op die tafels vind je geen faders op de kanalen, alleen op de masters.Jups, laatst nog met die Midas in Paradiso staan stoeien, tig Auxen, 2 aan 2 voor evt stereo groepjes etc.

Geweldige tafel.....als je eenmaal doorhebt dat je die f#*!!ng potmeter in moet drukken om hem te activeren....wel leuk!

Han S
3 april 2008, 23:59
Ik sta op koninginnendag weer achter een Midas in een grote tent, mooie tafels.

De Beer
6 april 2008, 17:32
Ik sta op koninginnendag weer achter een Midas in een grote tent, mooie tafels.Afgelopen vrijdag nog achter een Heritage in de Melkweg. :rockon:

B_2_the_a
7 april 2008, 00:23
ik heb zaterdag achter een Midas Venice gestaan, wel een ok tafel
Hij gaat pas goed klinken als je de preamp een goeie opdonder geeft (veel gain nodig) en de faders zijn tussen de -5 en 5 db echt veeel te gevoelig :S

De Beer
7 april 2008, 14:35
ik heb zaterdag achter een Midas Venice gestaan, wel een ok tafel
Hij gaat pas goed klinken als je de preamp een goeie opdonder geeft (veel gain nodig) en de faders zijn tussen de -5 en 5 db echt veeel te gevoelig :SZitten daar fullsize faders op? Ik dacht korte, dan is het wel effe wennen ja.
Ik werk veel met z'n grote broertje(Verona) en die is in alles net effe prettiger, Het enige wat ik echt mis op die tafels zijn VCA's, voor de rest zijn ze eigenlijk heerlijk. Wel een erg hoge output.

B_2_the_a
7 april 2008, 14:38
volgens mij full size faders ja

maar wat ik ook mis op de midas venice: phase inverter! zit gelukkig wel op de verona volgens mij?



maarre, vca's?

De Beer
7 april 2008, 19:24
volgens mij full size faders ja

maar wat ik ook mis op de midas venice: phase inverter! zit gelukkig wel op de verona volgens mij?jup




maarre, vca's?simpel gezegd groepen zonder output
Je gooit eigenlijk een zooi faders aan elkaar(inc panning en alle post fader zooi) die je met 1 VCA(fader) tergelijkertijd kunt schuiven.(geen flying faders maar een soort van master)
Technisch gezien een langer praatje.

Als je je groepen op een tafel gebruikt om bijv alle drums in 1 groep te hebben heb je voor gepande instrumenten dus al 2 groepen nodig om het stereo te houden. VCA"s werken onafhankelijk daarvan omdat ze niet een master zijn maar de daadwerkelijke output van de geselecteerde kanalen dichtschuiven.
Alsof je met je vingers alle faders van je drumkit (liniear even snel dicht schuift ipv logaritmisch(maar dat kan ik net als zomer/wintertijd precies verkeerdom zeggen:chicken:)
dus heb je maar 1 fader(VCA) ipv 2(groepen) nodig, zodat je met 8 VCA groepen dus ook echt 8 groepen hebt ipv 4 stereo's.

En da's best prettig, voorbeeldje met een grote band.
VCA's:
1 drumkit
2 toms
3 Bass(di/mic)
4 Gitaaren
5 Toetsen
6 Blazers
7 Vocalen
8 FX

Groepen:
1/2 Drums
3/4 Instrumenten
5/6 Vocalen
7/8 FX

B_2_the_a
7 april 2008, 21:07
weer wat geleerd :)
ik wil echt weer aan de slag bij een p.a. bedrijf (laatste x liep het niet goed omdat de eigenaar zich niet aan de afspraken hield!)

meestal als ik 8 groepen tot m'n beschikking heb, gebruik ik dus 4 stereo groepen (dat is standaard volgens mij?)

1-2 drums
3-4 instrumenten + zang

de rest direct naar de master (fx, cd, laptop)

wat ik ook heb gezien, alles direct naar de master, en dan gebruikt diegene de groepen om er meer body aan te geven...
mijn mening: niet nodig indien je het sowiezo al goed hebt klinken (goeie mic's, goeie eq afstelling en goeie bron)

bert k
7 april 2008, 22:29
Als je maar 4 groepen hebt, zou ik de zang direct naar de master sturen, dan kan je de instrumenten onafhankelijk van de zang doen. (Of omgekeerd, net wat je handiger vindt. )

[edit] ik snap je niet helemaal. Als je 8 groepen hebt hou je 4 stereogroepen ober. Waarom zet je drums en instrumenten over 4 groepen?

B_2_the_a
7 april 2008, 23:14
excuses
was een beetje verward

4 groepen, dus 2 stereo groepen !

ik ga het volgende x proberen, zang direct naar master!

De Beer
7 april 2008, 23:23
Drums appart voor de ballads, hele handel in 1 keer zachter.

Soms is het handiger om bijv alle zang bij elkaar te gooien en dan een stereo compressor erover ipv 1 lead en 4 backing vocals allemaal appart te compressen.
Zelfde voor gitaren(toetsen), stereo compressor er op en dan ducken door de zang er bij te gooien zodat die groep iets compressed als er wordt gezongen.

Dat kan trouwens niet met VCA's want die hebben geen in's/out's of inserts.

B_2_the_a
7 april 2008, 23:30
ik gebruik sowiezo zelden compressors, voor de drums ok (maar ook niet alles)
1. ik kan ze neit zo goed afstellen
2. vind het nooit 100 % klinken (maar dat ligt misschien ook aan punt 1?)

voor zang gebruik ik voor de band waar ik voor werk geen compressie...

B_2_the_a
7 april 2008, 23:33
de reden waarom ik de drums in 1 groep gooi:
- makkelijker drums harder of zachter zetten (balans blijft dan hetzelfde)
dat is handig bij ballads of drumsolo's

Han S
7 april 2008, 23:52
Ik hou van een zo kort mogelijke signaalweg, ook met lead vocals ga ik wel vanaf het input kanaal van de direct out met een korte patch kabel direct naar de rec in van de recorder om de hele routing van het paneel niet te gebruiken.

Subgroupen gebruik ik in principe niet, dan liever de hele mix direct naar de master en dan heb ik het over studiowerk, met PA is dat wat anders, dan gaat het gemak wel voor. Compressors probeer ik te vermijden, ik ben nog van het ouderwetse 'gain riding' en als je een nummer een paar keer hebt gehoord weet je wel waar de zanger(es) gaat uithalen.

Op mijn paneel zit automatisering en met die computer kan ik negen subgroepen maken en de masterfader daarvan toewijzen. Als ik de drums bijvoorbeeld op kanaal 1 t/9 heb kan ik die onder een subgroep brengen en dan kan ik fader 1 bijvoorbeeld als master toewijzen, je kunt dan met de fader van kanaal 1 het hele drumstel harder of zachter zetten, maar de signaalweg verandert niet.

En dan moet je eens achter een SSL gaan zitten.

B_2_the_a
8 april 2008, 00:08
over het algemeen praat ik hier over pa, studio heb ik niet veel ervaring mee en daarnaast : bijna geen spullen

Han S
8 april 2008, 00:18
over het algemeen praat ik hier over pa, studio heb ik niet veel ervaring mee en daarnaast : bijna geen spullen

Ik heb veel PA gedaan, ook op vreemde (huis) installaties en ook dan begin ik met overbodige onzin te bypassen. Als er zo'n goedkoop grafisch EQ barrel op de master staat, direct de bypass knop indrukken en je hoort je geluid open gaan.

Compressors, gates etc gaan er bij mij allemaal af, is nergens voor nodig, ik zet de microfoons zelf op het drumstel en ik heb mijn eigen microfoons mee.
Ik moest eens het geluid doen voor het voorprogramma en gebruikte mijn eigen MD441's, M88's M201's etc inplaats van al die SM57 en SM58's.

Toen het hoofdprogramma ( een bekende metalband) klaar was kwam ik in het kantoor en nog net hoorde ik een van die gasten zeggen: kut, waarom had dat klotebandje van het voorprogramma een beter geluid? En dan geniet ik echt hevig.

Is echt een kwestie van betere microfoons en betere plaatsing, is zie die PA jongens vaak maar wat aanknoeien en soms horen ze die fasefouten helemaal niet. Je moest eens weten hoeveel beter een Beyer M201 is tov een SM57 en een M88 tov een SM58, dat zijn werelden van verschil en ja, ze zijn een stuk duurder.

B_2_the_a
8 april 2008, 00:31
i like your style!

weet een van jullie misschien een leuke "stage" plek voor mij waar ik dit soort dingen kan leren?

Han S
8 april 2008, 00:52
Weet je, het gaat nog veel verder. Ik kwam eens om het geluid te doen voor een bepaalde band op een festivalletje ergens in een jeugdcentrum en die jongens daar ken ik bij naam. Dus ik kom binnen en zeg tegen de vaste geluidsman: hoe gaat het Gijs? Nou, het drumgeluid krijg ik niet goed zegt ie. Dan gaan we daar wat aan doen Gijs en samen lopen we naar het podium en het drumstel. Daar staat een slagwerk dat voor het merendeel bestaat uit Gaffa tape en ik begin dat er allemaal af te halen. Omdat ik zelf drummer ben heb ik uiteraard een stemsleuteltje in mijn zak en ik begin dat drumstel te stemmen. Is zo gepiept en hier en daar plak ik een klein stukje tape op de toms om wat ongewenste ring weg te halen.

Ik denk dat een geluidstechnicus de basiskennis moet hebben voor het stemmen van drums, daarmee kan hij het drumgeluid een stuk beter krijgen want ik merk dat veel drummers geen idee hebben hoe ze een trommel moeten stemmen en dus maar wat draaien aan die lugs tot ze het goed genoeg vinden.

Maar elk drumstel, hoe goedkoop ook, kan goed klinken, mits er knappe vellen op zitten want als die vol met pitten zitten ben je uitgeluld. Je raakt in dit vak nooit uitgeleerd.

B_2_the_a
8 april 2008, 01:35
tja moet ik ook nog eens leren!
dat vind ik het grote nadeel altijd, slecht getunede drums bij die vaste backlines

B_2_the_a
8 april 2008, 16:33
studio vraagje?

als ik de inserts op mijn tafel zou gebruiken als direct outs, en ik heb een interface met bijv 16 in/outs, komt elk kanaal dan weer appart terug op mijn tafel? dus wanneer ik een extra track erbij wil opnemen ik de rest ook nog kan regelen?

Roman
8 april 2008, 18:01
Je zou dat kunnen instellen ja. In Cubase/Nuendo bijvoorbeeld heb je legio routing mogelijkheden waarmee je zowel 16x input kan routeren als output. Hangt wel van je device af.

Dus een extra track opnemen als je er al 16 hebt kan prima. Maar als je ook nog eens die 16 tracks geisoleerd terug wilt hebben over je tafel dan moet je device dat wel kunnen (dus 16 play, X keer record).

Was dat je vraag? (was wat onduidelijk nl)

B_2_the_a
8 april 2008, 18:38
ok
hoop het hiermee helderder te maken:

stel voor ik neem 10 kanalen drums op, kanaal 1 t/m 10
ik wil daarna bas opnemen op 11
kan ik signaal 1 t/m 10 vanaf de computer weer terugsturen naar mijn tafel zodat ik daarmee m'n speakers afstel (puur monitoring)? of is in gewoon in en out is gewoon out

Roman
8 april 2008, 22:12
ok
hoop het hiermee helderder te maken:

stel voor ik neem 10 kanalen drums op, kanaal 1 t/m 10
ik wil daarna bas opnemen op 11
kan ik signaal 1 t/m 10 vanaf de computer weer terugsturen naar mijn tafel zodat ik daarmee m'n speakers afstel (puur monitoring)? of is in gewoon in en out is gewoon out
Meestal dat laatste. Ik ken geen device wat beide routeringingen via dezelfde connectie laat lopen. Maar via een Y-kabel (typisch voor een insert) kun je het wel voor elkaar krijgen natuurlijk. Immers, 1x send en 1x return.
TSR (insert) naar jack(in), jack(out). Maar da's dan ongebalanceerd. Maar als je de signalen kort houdt kan het prima. Overigens kun je ook prima een line/mic splitter hiervoor gebruiken (wat ik ook doe), dan kun je alles gebalanceerd houden.

Of je stuurt gewoon een stereo spoor (bijvoorbeeld die drumtracks op 1t/m10) terug naar de tafel, wat meestal ook gebeurd. In je software kun je dat ook prima routeren, het is heel flexiwiebel.

Alles kan, as't mar leuk is :)

amon
9 april 2008, 09:13
Mbv je inserts kun je best een geluidskaart zo aansturen als jij wilt, maar dan ligt het aan de geluidskaart zelf of dit ook gaat lukken of niet...

Als je een geluidskaart in je inserts hangt ontvangt hij geluid van de tafel en kan hij geluid terug sturen naar de tafel. 10 losse sporen afspelen (terugsturen) en 1 opnemen (ontvangen) zou dan prima moeten lukken. Maar, wil je dat ene spoor dat je opneemt ook nog via je tafel kunnen beluisteren zonder vertraging van je geluidskaart (hij moet eerst ontvangen, verwerken, afspelen en terugsturen) moet je ofwel een snelle geluidskaart hebben ofwel een kaart waarbij je de input kunt monitoren (dus dat je het signaal dat je terug op je mengpaneel krijgt precies hetzelfde is als wat je wegstuurde).


Hetzelfde geldt voor die eerder opgenomen 10 kanalen. Als je die als eerste gaat opnemen (dus verder niets terug hoeft te horen) kan het prima met je insert verzonden worden naar je interface. Maar of/hoe het terug komt in je tafel via diezelfde insert hangt af aan je interface. Echter, in dit geval zou je de kabel in je insert ook voor de helft erin kunnen steken, dan stuur je alleen geluid weg uit je insert, maar blijft hetzelfde signaal ook nog verder door je tafel lopen. Je hebt dan alleen geen return van je insert.

amon
9 april 2008, 09:14
Alles kan, as't mar leuk is :)

Er kan nog veel meer!

B_2_the_a
9 april 2008, 11:53
ik weet niet of jullie het mee gekregen, maar ik gebruik de inserts als direct outs (in de tafel een stereoplug met 2 hots aan elkaar verbonden)

Roman
9 april 2008, 13:03
ik weet niet of jullie het mee gekregen, maar ik gebruik de inserts als direct outs (in de tafel een stereoplug met 2 hots aan elkaar verbonden)
Ja, daar hebben we het ook over. Hoezo vraag je dat?

B_2_the_a
9 april 2008, 13:11
omdat je oppeens weer met y kabeltjes komt?

bert k
9 april 2008, 13:30
Een insert is zowel een input als een output. Met een Y-kabel kan je die tegelijkertijd gebruiken.

amon
9 april 2008, 19:15
ik weet niet of jullie het mee gekregen, maar ik gebruik de inserts als direct outs (in de tafel een stereoplug met 2 hots aan elkaar verbonden)

werkt hetzelfde, alleen geen return... is ook hetzelfde principe als een y-kabel er voor de helft insteken.

B_2_the_a
9 april 2008, 19:23
volgens mij hebben we een miscommunicatie
dat kan liggen aan mijn gebrek aan kennis of het niet goed verwoorden van mijzelf!


ik heb besloten geen pc even meer in m'n recording setup te doen, maar een korg d888 te kopen. En me meer bezig houden met mic's en plaatsing ervan dan extreem zitten kloten met computer effects om dingen beter te laten klinken

Roman
9 april 2008, 20:40
volgens mij hebben we een miscommunicatie
dat kan liggen aan mijn gebrek aan kennis of het niet goed verwoorden van mijzelf!Met alle respect, ik denk het dat het gebrek aan kennis is. En d'as niet zo erg.
Je gebruikt de INSERT punten als direct out, daarvoor heb je een kabel nodig. Een "standaard" INSERT kabel is een zgn Y-kabel (TSR naar jack/jack). Daarmee kun je prima een "direct out" aftappen, zoals Amon zegt; half insteken en dan 1 van de jacks gebruiken.
Wat jij hebt gedaan is ook een goede oplossing, de tip en ring aan elkaar verbinden (let op deze truuk werkt dus alleen met een TSR connector, een "stereo" jack in de volksmond)

B_2_the_a
9 april 2008, 20:43
dat is inderdaad mijn insteek. Ik ga het zeker een keer proberen!

Wat ik me dan afvraag, kan er dan ook signaal terug gestuurd worden, indien een interface de inputs bij playback om kan zetten in outputs? Of krijg je dan problemen met wat er op de oorspronkelijke ingang van de tafel zit?

Daar komt mijn vraag op neer ;)

amon
9 april 2008, 20:48
wat er dan ook in je oorspronkelijke ingang zit (de mic/line in) wordt weggezonden door de insert, dat hoor je niet meer terug behalve als je het via diezelfde insert weer terugstuurd. Als je iets anders terug stuurt hoor je alleen dit andere signaal.

Oftewel, je kunt een kick in de mic in stoppen en met de insert verzenden naar input 1 van je interface mbv 1 van de jacks van je Y-kabel. Vervolgens kun je in je software de boel zo routen dat bijv de snare via output 1 van je interface naar buiten gaat en daar de andere jack van je Y-kabel in stoppen.

B_2_the_a
9 april 2008, 21:01
ik denk dat het toch aan mijn verwoorden ligt ;)
Ik heb het niet over de y-kabel, maar de doorgeluste stereo plug... zodat het oorspronkelijke signaal niet door de interface gaat (om zo vertraging voor te komen)...


maar mijn indruk: niet mogelijk ;) maar je weet maar nooit

e!
9 april 2008, 21:04
Ik heb geen tijd om de hele thread te lezen, dus misschien is het al gezegd: als je een stereo jack kabel half in de insert jack steekt, dus zodat hij 1x klikt en de tip met de ringconnector in de tafel wordt verbonden, dan wil die insert bij sommige mengtafels wel eens een direct out worden. Je hoeft dan m.a.w. geen kabels te solderen om de tip en de ring door te lussen. Gewoon de plug niet helemaal doorduwen.

B_2_the_a
9 april 2008, 21:16
ik heb toch liever een doorgeluste stereoplug :) is iets steviger (ik wil voornamelijk live dingen opnemen, dan is een half stabiele constructie niet zo slim)

De Beer
9 april 2008, 21:31
ik denk dat het toch aan mijn verwoorden ligt ;)
Ik heb het niet over de y-kabel, maar de doorgeluste stereo plug... zodat het oorspronkelijke signaal niet door de interface gaat (om zo vertraging voor te komen)...


maar mijn indruk: niet mogelijk ;) maar je weet maar nooitMet een doorgeluste plug stuur je het signaal uit je tafel naar "iets"(als direct out dus) en het gaat gewoon verder je tafel in.

Nooit geprobeerd maar als je iets terug stuurt over die zelfde kabel zou het gewoon je tafel in moeten gaan. Je kunt een insert return normalitair gebruiken als line in, je hebt dan alleen geen gain/phase/pad(pre-insert) functies.
Ik durf niet te zeggen dat door de doorlussing het terug komende signaal iets raars gaat doen met die zelfde pre-insert electronica, en met wat er aan je inputs hangt. Maar volgens mij kan het niet zoveel kwaad.
Als er nog Mic's aan hebt hangen heb je dat geluid er natuurlijk nog wel bij. Dus even afkoppelen.

B_2_the_a
9 april 2008, 21:34
Als er nog Mic's aan hebt hangen heb je dat geluid er natuurlijk nog wel bij. Dus even afkoppelen.

dat bedoel ik dus :)
eindelijk :P
had het zelf wel verwacht, maar misschien was het te verwaarlozen...

Ik denk dat ik maar gewoon lekker een korg d888 koop en met dit verhaal me niet meer bezig ga houden komende tijd!

Hallie
9 april 2008, 22:21
jupsimpel gezegd groepen zonder output
Je gooit eigenlijk een zooi faders aan elkaar(inc panning en alle post fader zooi) die je met 1 VCA(fader) tergelijkertijd kunt schuiven.(geen flying faders maar een soort van master)
Technisch gezien een langer praatje.

Als je je groepen op een tafel gebruikt om bijv alle drums in 1 groep te hebben heb je voor gepande instrumenten dus al 2 groepen nodig om het stereo te houden. VCA"s werken onafhankelijk daarvan omdat ze niet een master zijn maar de daadwerkelijke output van de geselecteerde kanalen dichtschuiven.
Alsof je met je vingers alle faders van je drumkit (liniear even snel dicht schuift ipv logaritmisch(maar dat kan ik net als zomer/wintertijd precies verkeerdom zeggen:chicken:)
dus heb je maar 1 fader(VCA) ipv 2(groepen) nodig, zodat je met 8 VCA groepen dus ook echt 8 groepen hebt ipv 4 stereo's.

En da's best prettig, voorbeeldje met een grote band.
VCA's:
1 drumkit
2 toms
3 Bass(di/mic)
4 Gitaaren
5 Toetsen
6 Blazers
7 Vocalen
8 FX

Groepen:
1/2 Drums
3/4 Instrumenten
5/6 Vocalen
7/8 FX


heet dat niet mooi gezegd "subgroep"? of is dat wat anders?
op school hebben we een midas verona, als monitor tafel hadden we heel even een sienna 400 (geloof ik) en venice hebben we ook.
leuke dingetjes.

maar nu ik dit zo volg, heb ik heel wat geleerd. ik dacht dat je inserts alleen kon gebruien voor bijvoorbeeld het "effecten rack"

insert dat is een mooi iets 8-)

B_2_the_a
9 april 2008, 22:39
op wat voor hippe school zit je dan?

Han S
9 april 2008, 23:14
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/mixer/mixfig2.gif

Hier zie je het blokschema van een deel van de mengtafel. Bij uitzondering zie je dat de insert hier na de EQ sectie zit, iets dat niet veel voorkomt. Als je er niets in hebt gestoken dan gaat het signaal gewoon verder naar de tafel, steek je er een stereo jack in dan komt het signaal op de tip terecht en het wordt geacht om op de ring weer terug te komen.

Als je in die jackplug dus de tip met de ring verbindt gaat het signaal gewoon weer door de tafel heen, maar je hebt een aftappunt gemaakt. Op deze manier pak je het signaal zo dicht mogelijk bij de bron weg. Als je het via de routing, subgroup etc naar je recorder stuurt moet het door allerlei faders, panpots, schakelaartjes en daar wordt het niet beter van, zeker niet bij de kwalitatief wat mindere mengpanelen.

Op mijn DDA mengtafel kan ik veel van die zaken bypassen en dat doe ik ook, maar ga ik op locatie opnemen dan gebruik ik de kleine Seck 1882 mengtafels en ga ik vanaf de inserts naar de recorder.

bert k
9 april 2008, 23:17
ik heb toch liever een doorgeluste stereoplug :) is iets steviger (ik wil voornamelijk live dingen opnemen, dan is een half stabiele constructie niet zo slim)
Dit is best wel oke, hoor, dit is heel gebruikelijk. Als je met een doorgeluste plug werkt dan kan je dus niet met een Y kabel werken. Wat je in zo'n geval doet als je bijv. 10 kanalen drums wil terughoren is even de drummics lostrekken en de insertpluggen allemaal omprikken van de insert naar de input. Twee minuten werk.

B_2_the_a
9 april 2008, 23:24
da's waar :)
maar dan zal je net zien, dat wanneer de drummer erna een geweldige take speelt ik een plug vergeten ben ofzo ;)

maar ff terug over m'n vraag over waar ik het zou kunnen leren, heeft iemand een idee???

(gezien we toch al niet meer over het lullen zijn over wat de ts vroeg)

bert k
9 april 2008, 23:53
Nou, gewoon hier...



maar dan zal je net zien, dat wanneer de drummer erna een geweldige take speelt ik een plug vergeten ben ofzo ;)


Als je dat doet ben je een sukkel en is het je eigen schuld :D (Ik moest zelf eens een solootje spelen in een dure pro studio, had de technicus per ongeluk alle 24 sporen in opname gezet, had de lul een heel stuk van het nummer gewist. En op een analoge machine zit geen undo...)

B_2_the_a
9 april 2008, 23:57
hehe, ik leer liever toch met mijn handen en oren dan met mijn ogen ;)

oei, duur grapje :P
Hoelang was er gewist"?