PDA

View Full Version : Vibrato. Help!



CatchDude
3 april 2008, 11:26
Hoi!

Ik speel nu een jaar of 5, en ondertussen begint het erg lekker te gaan. De laatste paar weken zit ik in zo'n 'leer-burst', ik ben over een of andere drempel heen gekomen en leer heel snel veel bij. Er is alleen een ding wat ik al maanden probeer maar niet goed krijg: Vibrato.

En daarmee bedoel ik een toon aan slaan en dan je vinger zo op en neer bewegen dat je rond die toon schommelt.

Het lukt me wel, enigzins, maar ik krijg het voor elkaar door de gewenste vinger op de juiste plek te zetten en dan door mijn vinger snel te buigen en ontspannen de juiste schommeling te maken. Het nadeel hiervan is dat het niet erg snel kan, mijn pink bakt er niets van en mijn wijsvinger is er ook niet zo goed in. Dan blijven dus alleen mijn middelvinger en ringvinger over.

Ik zie vaak mensen die het wel kunnen. Zij buigen hun vingers echter niet of nauwelijks. Het komt veel meer vanuit de pols, welke sneller te bewegen is dan je een vinger kunt buigen. Maar als ik het probeer door met mijn pols te "schudden" treed er nauwelijks een toonschommeling op. Wie kan mij uitleggen hoe ik het wel goed (en sneller) voor elkaar ga krijgen? Is er een andere beweging nodig, of moet ik veel meer kracht zetten? Help!

Alvast bedankt!!!

beruk
3 april 2008, 11:38
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.guitarprinciples.com/Guitar_Technique/GuitarTechniqueTips/TechTip6.htm

Anders veel afkijken! met name BB King en David Gilmour waren mijn hulpjes: zijn nl niet al te snel.

Levitation
3 april 2008, 11:56
het is een beetje een combinatie van je vinger ietwat stijf te houden en inderdaad met je pols te bewegen. verder is er ook nog een bepaalde tip ivm met positie van je vinger tov de nek van je gitaar.

laatst stond er op de site van epiphone een tip om dit te doen. als ik eens even tijd heb zoek ik er wel eens naar.

G.G.
3 april 2008, 12:26
Ik zet mijn vinger op de snaar en draai dan snel met mijn pols om dat scharnierpunt. Is een beetje lastig uit te leggen, maar bij mij komt ie meer uit mijn pols als uit mijn vinger.


BB King is inderdaad een goeie met mooie techniek om bij af te kijken.

The_syphon
3 april 2008, 18:12
Ik zelf roteer mijn pols van me af en naar me toe en gebruik dus de hele hand voor de vibrato. Het is een belangrijke techniek, dat veel toevoegd aan je gitaarspel!!

The_syphon
3 april 2008, 18:12
Op youtube staan overigens verschillende filmpjes.

bloodgulge2
3 april 2008, 18:55
van mensen die der zelf vaak geen kloten van kunnen

echt, instructievideos op youtube zijn soms echt lachen :p

Mephistocles
3 april 2008, 19:52
Ja dan laten ze een serie van zeer lichte bends zien. Is in het principe ook een vibrato, maar een echte doe je toch door duw en trekwerk richting de lengte van je hals niet de breedte.

CatchDude
4 april 2008, 07:22
Bedankt voor de tips!

Ik ben maar gewoon begonnen met proberen. Vinger stijf houden en kijken wat voor mij het beste werkt. Ik speel normaal op wat dikkere snaren, maar ik ben gisteren even .09 t/m .42 gaan halen en dat maakte al heel wat verschil! Zodra ik het onder de knie heb ga ik terug naar mijn eigen maat...

Mephistocles
8 april 2008, 11:34
En, lukt het al een beetje?

CatchDude
11 april 2008, 13:23
Nou... Ik ben eigenlijk meteen weer terug gegaan naar m'n eigen dikkere snaren want die dunne dingen vind ik niet echt lekker spelen.

Het lukt me ondertussen een beetje, maar nog steeds niet zoals het hoort. Ik gebruik niet meer mijn vingergewrichten maar meer m'n arm/polsbeweging. Maar in alle demo's en lessen lees ik dat je de zwaartekracht moet gebruiken en de snaar naar beneden moet trekken met behulp van de zwaartekracht, maar ik vind juist omhoogdrukken makkelijker.

Wel lukt het me al enigzins om snelle korte vibrato's te maken of langzame diepe, maar vooral bij die laatste varieert de diepte nogal tijdens de vibrato. Maar da's een kwestie van oefenen.

Wat mij niet lukt is om mijn duim langs de hals te houden, mijn hele hand gaat los van de gitaar en alleen m'n vingers houden kontakt met de snaar.

Overigens vind ik eht met mijn wijsvinger het makkelijst. Volgens alle bronnen is het met de ringvinger het makkelijkst. Weer zoiets....

Stom he, dat iets wat zo simpel lijkt zo moeilijk kan zijn. (Totdat je het doorhebt denk ik...)

CatchDude
11 april 2008, 13:25
Ja dan laten ze een serie van zeer lichte bends zien. Is in het principe ook een vibrato, maar een echte doe je toch door duw en trekwerk richting de lengte van je hals niet de breedte.

Wacht is effe! Moet ik de snaar proberen naar de volgende en de vorige fret te duwen, of juist in de breedte van de hals? Ik dacht dat in de lengte richting benden meer iets voor acoustisch (nylon) was, maar dat moet dus ook elecktrisch????? Dat zou betekenen dat ik heel de tijd de plank mis sla!

Mephistocles
12 april 2008, 13:56
Wacht is effe! Moet ik de snaar proberen naar de volgende en de vorige fret te duwen, of juist in de breedte van de hals? Ik dacht dat in de lengte richting benden meer iets voor acoustisch (nylon) was, maar dat moet dus ook elecktrisch????? Dat zou betekenen dat ik heel de tijd de plank mis sla!
Ligt er aan of je het goed wilt doen.

De meeste gitaristen doen het "verkeerd" (als de meesten het zo doen, is verkeerd een relatief begrip), ze bewegen de snaar heen en weer over de breedte van de hals. Daardoor schommelt de toon wel, maar alleen van normaal naar hoger terug en opnieuw, ipv hoog laag hoog laag. Het is idd net als op een akkoestische gitaar.

Violisten spelen de beste vibrato's op gitaren :) Helaas gebruiken gitaristen deze techniek nooit, terwijl het eigenlijk de enige "goede" techniek op een gitaar is (het zou eventueel ook met een tremolo die niet plat op de body staat, maar een beetje "zweeft", kunnen).

Dus je kunt makkelijk doen, en dat is makkelijk en gedefinieerd over de breedte vibreren, of indruk wekken door m horizontaal te spelen, zoals violisten, maar dat is wel een lastige manier en soms slecht hoorbaar. De keus is aan jou.

Hier op de engelse wiki staat het goed uitgelegd: http://en.wikipedia.org/wiki/Finger_vibrato

joonepoon
16 mei 2008, 21:51
Echt tof^^ dankzij jullie had ik het binnen 1 keer oefenen onder de knie!(= Jullie legden de juiste techniek uit waardoor het lukte!:D dus bedankt!:D:D