PDA

View Full Version : Mijn tip om gaten op te boren



Nielsje
2 april 2008, 22:51
We kennen het allemaal: Gaten in je hals voor je stemmechanieken die op 8 mm zijn voorgeboord, terwijl je stemmechanieken een gat van 10 mm vereisen.

Eigenwijs als ik ben, ben ik toch begonnen met het opboren van de gaten in m'n allparts hals, aangezien je zonder proberen nooit ergens komt.

Waar kom ik op uit:

Gebruik staalboren, want die 'happen' niet zo, en boor dan, met laag toerental in tegengestelde richting (linksom dus) je gaten op! Ik heb dit gedaan aan beide kanten van m'n hals (dus van boven en onder een beetje opboren). Hierbij heb ik steeds een boor genomen die 1 mm groter was in diameter.
Resultaat: prachtige ronde gaten zonder 'happen' en/of ovaaltjes.

Zie maar of je het gebruikt :)

Dit heb ik overigens allemaal gedaan bij het ontbreken van een kolomboormachine of een dremel.

edit: helemaal pefect rond is het overigings niet als ik goed kijk. Maar het splintert in ieder geval niet. Uiteraard is perfect rond natuurlijk nooit mogelijk ;)

Rinze
2 april 2008, 23:31
En waar is de foto? Ik snap het niet :seriousf:

Nielsje
2 april 2008, 23:32
En waar is de foto? Ik snap het niet :seriousf:

:D Ik vroeg me al af waar de opmerking bleef!

Rinze
2 april 2008, 23:33
Ik ben dol op open deuren en kan ze maar niet weerstaan.


OT: mooi dat het gelukt is!

BamBuFan1
2 april 2008, 23:57
En waar is de foto? Ik snap het niet :seriousf:

Foto's zijn zooooo 1998! Een wiki willen we! http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/all_coholic.gif

barno
3 april 2008, 00:37
fijne tip, als dat linksom draaien werkt, vind ik het wel heel goed gevonden. ik moet binnenkort ook opboren, ik ga es proberen wat dat geeft.

Nielsje
3 april 2008, 07:54
Ja, ik ben er erg tervreden mee. Als je de boor linksom laat gaan, dan slijp je als het ware gewoon het hout weg. Je moet er alleen voor zorgen dat het toerental relatief laag blijft, anders verbrand alles ben ik bang.

oddman
3 april 2008, 12:18
Goeie tip Nielsje !
Ga ik zelf ook eens proberen.

Groet

orreltak
3 april 2008, 13:22
Speedboren happen ook niet

Kim Wilson
3 april 2008, 13:52
Nee, maar om gaten 2mm op te boren, lijkt me een speedboor niet handig. :)

piezo
3 april 2008, 14:09
Reuze goede tip Niels.
Ik heb ook al eens schade gehad met gewoon boren en een tapse ruimer geeft altijd "diabolo" gaten.

Enne .... zonder eigenwijze mensen zouden we nu nòg denken dat de wereld plat was, nietwaar?

Javaca
3 april 2008, 15:26
De aarde is nog altijd plat hoor. zie --> http://www.theflatearthsociety.org/

Ontopic:
Handige tip!
Probleem is enkel dat je bij de meeste kolomboren de as niet in tegengestelde richting kunt laten draaien.

Kim Wilson
3 april 2008, 15:27
De aarde is nog altijd plat hoor. zie --> http://www.theflatearthsociety.org/

Ontopic:
Handige tip!
Probleem is enkel dat je bij de meeste kolomboren de as niet in tegengestelde richting kunt laten draaien.
Dan zet je de boor er toch achterstevoren in? :D


En de aarde is rond. Net als een pannenkoek.

hugo123
3 april 2008, 16:01
Kun je het gaat ok opvijlen met een rondevijl?

HaroldA
3 april 2008, 16:06
Ik heb de gaten van mijn 70's Maya Les Paul opgeboord met een 10mm metaalboor (in de juiste richting) en met de 'Universele boor houder' van de Hornbach voor 25,-. (Praxis en Gamma hebben ze niet meer in het assortiment)

Daarmee tover je een gewone boor om in een kolomboor. :rockon:

Gewoon ff uitmikken wat het midden van het gat is, gitaar met lijmklemmen vastzetten, stukje schilderstape over het gat en boren maar!

Perfecte gaten zonder 'chips'.