PDA

View Full Version : transistor vs. buizen



Goderic
2 april 2008, 20:49
Hallo,

Er wordt hier (en overal eigenlijk) veel gezegd dat buizen versterkers veel beter klinken dan transistor versterkers of digitale versterkers.

Wat ik me dus afvroeg, is er hier eigenlijk iemand die dat écht getest heeft?
Dus je luistert naar bv 3 versterkers zonder ze te zien en je haalt de buizenamp eruit.

Want volgens mij zit het veel meer in mensen hun hoofd dat buizenamps beter klinken dan andere.
Als iedereen hier zegt zo'n blinde test heeft gedaan en het de buizenamp eruit kan halen wil mijn mening daarover wel herzien, maar ik denk eerder gezegd dat veel mensen hier hun mening hebben over buizenamps vs transistor zonder het echt getest te hebben. Als je natuurlijk weet waarop je speelt is erg rap de klik in je hoofd gemaakt van "oh een buizenamp, dat móet gewoon beter klinken" en dan klinkt het (in je hoofd dan) ook beter.

Uw mening hierover graag ;)

Rinze
2 april 2008, 20:53
Euhh...je praat poep :cheerup: . Sorry, maar je hebt duidelijk nog nooit in een band gespeeld en het verschil gemerkt. Ga het nou eerst zelf maar eens vergelijken (als je tenminste goed genoeg speelt) en kom dan weer. OK? :D

Mufftin
2 april 2008, 20:53
volgens mij is deze discussie al 120 keer gevoerd op dit forum of ik kan fout zitten...

AART
2 april 2008, 20:54
heb je wel eens een goede buizenbak gehoord?

Jellyfish00
2 april 2008, 20:59
Een andere factor die hierbij meetelt is dat als je boven de prijsklasse van 600 euro komt er bijna geen tranistoramps meer te koop zijn (uitzonderingen daargelaten), mede door natuurlijk goedkoop om te maken, geen buizen die duur zijn e.d.. Maar er zijn gewoon geen transistor-amps in die prijsklasse, lastig te vergelijken dus. Mijn mening is trouwens wel gewoon dat buizen beter klinken, zo simpel is het gewoon.

Spitfire
2 april 2008, 20:59
Een buizenversterker is niet 'beter', het klinkt gewoon anders. Ik heb nu een versterker met een sound die ik mooi vind en toevallig is het een buizenversterker. Een medegitarist had ooit een JCM800 gekocht en gek genoeg vond ik de Peavey Bandit waarover hij een keer speelde gewoon mooier klinken.

Wat wél zo is, is dat een buizenversterker gewoon veel meer dynamiek in het geluid heeft dan een transistorversterker en dat is iets wat veel gitaristen willen.

Goderic
2 april 2008, 21:02
Ik heb hetzelf nog niet getest dat geef ik toe. Maar ik heb genoeg gehoord over professionele artiesten die zo'n fouten maken.
Mijn vraag is dus. Heeft iemand het ECHT al zo getest, met een blinde test? Want ik durf er veel voor te wedden dat je 't erg vaak niet gaat horen.

Ik daag jullie dus uit om 't echt eens te testen.

drap
2 april 2008, 21:03
Hallo,

Er wordt hier (en overal eigenlijk) veel gezegd dat buizen versterkers veel beter klinken dan transistor versterkers of digitale versterkers.

Wat ik me dus afvroeg, is er hier eigenlijk iemand die dat écht getest heeft?
Dus je luistert naar bv 3 versterkers zonder ze te zien en je haalt de buizenamp eruit.

Want volgens mij zit het veel meer in mensen hun hoofd dat buizenamps beter klinken dan andere.
Als iedereen hier zegt zo'n blinde test heeft gedaan en het de buizenamp eruit kan halen wil mijn mening daarover wel herzien, maar ik denk eerder gezegd dat veel mensen hier hun mening hebben over buizenamps vs transistor zonder het echt getest te hebben. Als je natuurlijk weet waarop je speelt is erg rap de klik in je hoofd gemaakt van "oh een buizenamp, dat móet gewoon beter klinken" en dan klinkt het (in je hoofd dan) ook beter.

Uw mening hierover graag ;)

Ik heb die 'test' wel meerder malen gedaan. Ik heb zowel transistor als buizen in huis staan. Daarnaast heb ik echt op tig transistorversterkers gespeeld en toch ook redelijk veel buizenversterkers. En jij? Zo'n mening van je is prima, maar kan je het zelf wel staven.

drap
2 april 2008, 21:04
Ik heb hetzelf nog niet getest dat geef ik toe. Maar ik heb genoeg gehoord over professionele artiesten die zo'n fouten maken.
Mijn vraag is dus. Heeft iemand het ECHT al zo getest, met een blinde test? Want ik durf er veel voor te wedden dat je 't erg vaak niet gaat horen.

Ik daag jullie dus uit om 't echt eens te testen.

Volgens mij ligt de uitdaging meer bij jou om het eens te gaan testen.

Lexvandoef
2 april 2008, 21:05
hihi, ik heb het een keertje getest :)

Ik was in de band drummer, maar had mijn ac15 icm mee genomen naar de oefenruimte. Daar stond een Peavey Bandit.

Beide clean getest, dat verschil hoor je echt wel, mijn ac15 is veel dynamischer, dieper, mooier gewoon.

Negative K3 fan
2 april 2008, 21:06
Als je natuurlijk weet waarop je speelt is erg rap de klik in je hoofd gemaakt van "oh een buizenamp, dat móet gewoon beter klinken" en dan klinkt het (in je hoofd dan) ook beter.

Uw mening hierover graag ;)

Dat wil niemand horen op een versterkers forum, maar er zit een grote kern van waarheid in. Daarnaast zijn er een aantal technishe redenen die de betere klank van buizen versterkers verklaren, die zijn al vaak besproken in oudere topics en zijn te vinden mbv. de search functie.

Mijn mening is dat een versterker niet klinkt, het gaat er uiteindelijk om wie er achter de snaren zit, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb al veel supermuzikale gitaristen gehoord die niet over buizenversterkers spelen.

Goderic
2 april 2008, 21:08
Ik heb die 'test' wel meerder malen gedaan. Ik heb zowel transistor als buizen in huis staan. Daarnaast heb ik echt op tig transistorversterkers gespeeld en toch ook redelijk veel buizenversterkers. En jij? Zo'n mening van je is prima, maar kan je het zelf wel staven.
Ik kan hem niet staven, want ik heb het zelf nog nooit getest. Daarom vraag ik jullie of dat jullie echt zo'n test hebben gedaan en het hoorde of dat gewoon zeggen omdat iedereen het zegt of omdat je 't gewoon denkt.

Maar jij hebt het zo getest, en je hoorde het (neem ik aan toch?). Dus dat was wat ik wou weten :)


Dat wil niemand horen op een versterkers forum, maar er zit een grote kern van waarheid in. Daarnaast zijn er een aantal technishe redenen die de betere klank van buizen versterkers verklaren, die zijn al vaak besproken in oudere topics en zijn te vinden mbv. de search functie.

Mijn mening is dat een versterker niet klinkt, het gaat er uiteindelijk om wie er achter de snaren zit, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb al veel supermuzikale gitaristen gehoord die niet over buizenversterkers spelen.
Maar die klank van buizen kan tegenwoordig toch al zeer goed digitaal nagemaakt worden.


hihi, ik heb het een keertje getest :)

Ik was in de band drummer, maar had mijn ac15 icm mee genomen naar de oefenruimte. Daar stond een Peavey Bandit.

Beide clean getest, dat verschil hoor je echt wel, mijn ac15 is veel dynamischer, dieper, mooier gewoon.
Dat is geen blinde test en zo word je erg beïnvloed door de mening die je op voorhand al had over die versterkers. Niets is zo feilbaar als de menselijke zintuigen.

drap
2 april 2008, 21:12
Ja, het is redelijk duidelijk te horen. Het hoog sprankelt meer, de aanslag is allemaal wat gevoeliger, het randje aan het clean is natuurlijker cq lekkerder en zo kan ik nog wel wat voorbeelden opnoemen waar een buizenversterker het wat mij betreft wint. Maar het is geen vast gegeven dat een buizenversterker per definitie beter klinkt. Er zijn dan ook even zo veel goeie als slechte buizenversterkers bij wijze van, al is het alleen al omdat dat afhankelijk is van smaak.

Digitaal benadert het bij lange na niet. Er is één ding wat het digitale bij mij nooit heeft doen overtuigen en dat is de dynamiek. Of je nu hard of zacht aanslaat, het klinkt bijna hetzelfde, bij wijze van dan.

Goderic
2 april 2008, 21:19
Ja, het is redelijk duidelijk te horen. Het hoog sprankelt meer, de aanslag is allemaal wat gevoeliger, het randje aan het clean is natuurlijker cq lekkerder en zo kan ik nog wel wat voorbeelden opnoemen waar een buizenversterker het wat mij betreft wint. Maar het is geen vast gegeven dat een buizenversterker per definitie beter klinkt. Er zijn dan ook even zo veel goeie als slechte buizenversterkers bij wijze van, al is het alleen al omdat dat afhankelijk is van smaak.

Digitaal benadert het bij lange na niet. Er is één ding wat het digitale bij mij nooit heeft doen overtuigen en dat is de dynamiek. Of je nu hard of zacht aanslaat, het klinkt bijna hetzelfde, bij wijze van dan.
Het kan natuurlijk zijn dat de digitale gewoon niet klinkt omdat het geen kwaliteit heeft. Aangezien iedereen buizenamps wilt gaan ze geen geld steken in dure, goede, digitalen die het geluid veel beter kunnen namaken. Of hebben ze wel dure (kwaliteitsvolle) digitale amps?

Negative K3 fan
2 april 2008, 21:20
Maar die klank van buizen kan tegenwoordig toch al zeer goed digitaal nagemaakt worden.

Hangt van de situatie af, de 'feel' blijft sowieso anders.


Of hebben ze wel dure (kwaliteitsvolle) digitale amps?

Ja, die zijn er zeker, niet alleen amps, maar ook gewoon software. Ik heb persoonlijk trouwens niets met die dingen.

drap
2 april 2008, 21:25
Ja hoor, er zijn ook dure digitale versterkers en die klinken echt niet heel verkeerd. Maar een vergelijk met een buizenversterker is een beetje het appels en peren verhaal. Er zijn mensen die zweren bij dergelijke versterkers. It's all a mather of taste en dat geldt ook voor buizenversterkers grotendeels.

heinz3110
2 april 2008, 21:40
Ach. Ik kan er wel een beetje inkomen wat Goderic bedoeld.
Ik merk op het forum ook vaak het "neem maar buizen syndroom" . Heel leuk natuurlijk, maar ikzelf krimp vaak een beetje ineen als men dan bv. marshall suggereert. Als ik iets (al jaren) kl*te vind.... dan nog liever een goede transistorbak.

Dit is mijn persoonlijke mening natuurlijk. :) Als anderen er blij mee zijn , vind ik dat helemaal tof, maar het is aan mij niet besteed.

Terwijl er best lekkere buizenbakken zijn,natuurlijk. Maar ook slechte. En ook goede transistorbakken. Maar ook slechte. :)

Het enige wat eigenlijk telt is wat je zelf vind, dus. Daarom vind ik vaak de topics over "welke gitaar", "welke versterker", "welke gizmo" niet zo interessant.

Het blind testen gaat niet lukken. Iedereen moet dan toch zijn eigen kleurtje draaien, dus die voelt meteen aan welk merk en type hij/zij zit te draaien.

Kim Wilson
2 april 2008, 21:45
Hoeveel en wat voor Marshalls heb je dan al wel gehoord? Ik kan me niet voorstellen dat je ze allemaal kut vindt.

Voor de één werkt een digitale amp, de ander heeft liever een buizenamp. Digitale bakken klinken echt wezenlijk anders dan buizenamps. Dus om te stellen dat het allemaal tussen de oren zit, gaat wel heel kort door de bocht.

Daarbij zijn er ook zat buizenamps die het aanhoren niet waard zijn. Maar een goeie buizenamp is nog lang niet geëvenaard door een digitale amp.

crapton
2 april 2008, 21:48
Ik was tot voor kort ook bijzonder sceptisch over het 'buizen = beter' verhaal. Geloofde er dus geen ruk van.

Speel(de) met modelling (X3L) over transistor eindtrap, mede omdat ik een mij bekende prof heeeeel goed vond klinken met een POD XT - in een pop/rock band dan. Komt er heeeel erg op aan hoe goed je de zaak afstelt. Een Line6 Vetta of een H&K Zentera klinken echt wel goed, dat zijn dus ook 'dure' amps.

Heb sinds kort een H&K Statesman. Tsja ik moet t toegeven, op volume klinkt het wel errug lekker. Voller, dynamische, mooiere en minder vlakke distortion. Vind ik en mijn mede bandleden.

Ik ben dus al een tijdje aan het klooien om die X3L vergelijkbaar te laten klinken als die Statesman. Maar nee, ik heb de Holy Grail nog niet gevonden. Voor bepaalde sounds, clean, tegen crunch aan en heavy distortion en met effecten is de X3L heel goed. Maar een mooie warme blues & rock crunch krijg ik niet hetzelfde.

Je kan je ook de vraag stellen: 'wat is beter'?

Kim Wilson
2 april 2008, 21:57
De Statesman is nou ook niet bepaald de top onder de buizenamps...

heinz3110
2 april 2008, 21:58
Hoeveel en wat voor Marshalls heb je dan al wel gehoord? Ik kan me niet voorstellen dat je ze allemaal kut vindt.


Ik heb er over genoeg gespeeld door de jaren. Van JTM, JCM tot DSL, zeg maar. Het is niet het geluid waar ik wat mee kan. Het is een bepaald karakter waar je van moet houden. En dat lukt me 9 van de 10 keer niet- vooral voor het scheurwerk.

robby-C.rock
2 april 2008, 21:59
ik denk dat je sowieso op geluid af wel kunt horen of het buizen of transistor is, maar ook is het vaak zo dat als je bij een transistor de volumeknop van je gitaar bijna op 0 zet, dat het dan nog steeds erg scheurt, terwijl je bij een buizenbak dan bijna of helemaal clean geluid krijgt. natuurlijk niet vergeten je scheurpedaaltjes uit te zetten.

Kim Wilson
2 april 2008, 22:00
Ik heb er over genoeg gespeeld door de jaren. Van JTM, JCM tot DSL, zeg maar. Het is niet het geluid waar ik wat mee kan. Het is een bepaald karakter waar je van moet houden. En dat lukt me 9 van de 10 keer niet- vooral voor het scheurwerk.
Nee goed, dat kan. Maar dat is smaak. Je kunt niet zomaar zeggen dat een transistoramp beter is of klinkt dan een willekeurige Marshall.

drap
2 april 2008, 22:02
JTM, JCM en DSL is ook nog maar het topje van de ijsberg, waarvan er een hele zooi tussen zit dat Marshall bepaald geen eer aan doet en ook niet echt hét Marshall geluid voortbrengen.

pannekoek
2 april 2008, 22:02
ja ik heb het getest. ik heb 3 van mijn bandleden gevraagt of ze de transistor kunnen onderscheiden.

een marshall mg100 head tegenover mijn jvm410h en allemaal hoorde ze de jvm410h als buizen!

heinz3110
2 april 2008, 22:09
Nee goed, dat kan. Maar dat is smaak. Je kunt niet zomaar zeggen dat een transistoramp beter is of klinkt dan een willekeurige Marshall.

Dat zei ik al in mijn eerdere post: smaak. Daarom kan ik dat juist wel "zomaar" zeggen! :)

Addendum: Ik weet niet of ik dat al eens eerder gemeld heb, maar stel je voor: De transistor was er eerder dan de buis. Hadden we dan het transistorgeluid dan net zoveel geprezen als nu het buizengeluid, en het "latere" buizengeluid dan lang niet zo lekker gevonden?

Kim Wilson
2 april 2008, 22:12
Dat zei ik al in mijn eerdere post: smaak. Daarom kan ik dat juist wel "zomaar" zeggen! :)
Nee, dat kan niet. Een transistoramp IS niet beter dan een buizenamp. Kwestie van smaak. Een mening dus, geen feit.

crapton
2 april 2008, 22:16
De Statesman is nou ook niet bepaald de top onder de buizenamps...

Hoe weet jij dat dan? Heb je m wel eens vergeleken? En wat is volgens jou dan wel de 'top'?

hendrix2
2 april 2008, 22:22
Toch neig ik de topicstarter op bepaalde gebieden gelijk te geven. Ik weet ook heel zeker dat een aantal van de mensen die hier soms schreeuwen dat buizen 100 keer beter zijn enzo, dat die mensen wel eens in de fout zouden gaan moest je hen erop testen. (ik heb het dan vooral over de onervaren mensen die toch al wat willen meepraten met 'de grote mensen' :))

Zelf kies ik voor het gemak een transistorbakje. leuk om op kamervolume te spelen, iemand die geen gitaar speelt vind dat geweldig klinken, geen geklooi met buizen...
Ik heb er zelf een hele reeks optredens met een transistor amp gespeeld. En dat klonk ook altijd goed (zeker omdat we toch al in kutzalen speelde, met een kutinstalatie).
Op het moment dat ik met een iets serieuzer bandje zou gaan spelen, waar leuke optredens aan verbonden zijn, zou ik wss ook wel de overstap naar een buizenamp maken.

Maar voor thuis en de voor weinige optredens die ik doe volstaan voorlopig mijn transistorversterkertjes. Ik ben nogal gauw tevreden over mijn geluid:)

heinz3110
2 april 2008, 22:27
Nee, dat kan niet. Een transistoramp IS niet beter dan een buizenamp. Kwestie van smaak. Een mening dus, geen feit.

Wat ben jij streng zeg. Ik heb toch al eerder in mijn post gezegd:

Ach. Ik kan er wel een beetje inkomen wat ...--<knip>--
... Heel leuk natuurlijk, maar ikzelf krimp vaak een beetje ineen als men dan bv. marshall suggereert. Als ik iets (al jaren) kl*te vind.... dan nog liever een goede transistorbak.

Dit is mijn persoonlijke mening natuurlijk. Als anderen er blij mee zijn , vind ik dat helemaal tof, maar het is aan mij niet besteed.
--<knip>--

Dus.Smaak. Mijn mening. Dat maakt jouw zin:

Een transistoramp IS niet beter dan een buizenamp

Net zo min een feit natuurlijk. Dat de consensus zo is dat veel mensen buizen boven transistor prefereren , maakt nog niet dat iets per definitie goed zou zijn. Of slecht.

Kim Wilson
2 april 2008, 22:33
Ghehe, die laatste zin van mij komt wat verkeerd over. Ik bedoelde dat een transistoramp niet beter of slechter is. :satisfie:

heinz3110
2 april 2008, 22:35
De enige blinde test zou zijn als men in een ander topic soundclipjes zou posten. Anoniem, want anders gaan mensen toch zeggen: O, dat is van Drap(bijvoorbeeld), dat is buizen. Het moet dan wel een beetje goed zijn opgenomen, dus niet met je telefoon ofzo. Ik ben dan zelf ook wel benieuwd.
Wil ik best aan mee doen hoor . :)

pannekoek
2 april 2008, 22:35
Toch neig ik de topicstarter op bepaalde gebieden gelijk te geven. Ik weet ook heel zeker dat een aantal van de mensen die hier soms schreeuwen dat buizen 100 keer beter zijn enzo, dat die mensen wel eens in de fout zouden gaan moest je hen erop testen. (ik heb het dan vooral over de onervaren mensen die toch al wat willen meepraten met 'de grote mensen' :))

Zelf kies ik voor het gemak een transistorbakje. leuk om op kamervolume te spelen, iemand die geen gitaar speelt vind dat geweldig klinken, geen geklooi met buizen...
Ik heb er zelf een hele reeks optredens met een transistor amp gespeeld. En dat klonk ook altijd goed (zeker omdat we toch al in kutzalen speelde, met een kutinstalatie).
Op het moment dat ik met een iets serieuzer bandje zou gaan spelen, waar leuke optredens aan verbonden zijn, zou ik wss ook wel de overstap naar een buizenamp maken.

Maar voor thuis en de voor weinige optredens die ik doe volstaan voorlopig mijn transistorversterkertjes. Ik ben nogal gauw tevreden over mijn geluid:)

helemaal mee eens dat transistor bakken een stuk gebruiksvriendelijker zijn, maar de kwaliteit van het geluid vind ik wel minder(gemiddeld geluid van een transistor VS buizen) buizen reageert veel beter op je spel en er zit veel meer dynamiek ik het geluid!

heinz3110
2 april 2008, 22:37
Beste Kim Wilson, ik snap hem. :) Hij kwam zo over bij mij, maar ik snap nu wat je bedoeld. :)

Mitch
2 april 2008, 22:52
Gefeliciteerd met het starten van het meest kansloze topic van de maand april! In je openingspost 'waarschuwen' voor het feit dat we geen vooroordelen moeten hebben tegen transistor versterkers en dan na wat wijsneuzerij moeten toegeven dat je het zelf niet zodanig getest hebt. Nou, dan komt je echt over hoor, wauw!
Echt ongelofelijk...

JohnLord
2 april 2008, 22:59
de maand is nog maar twee dagen oud, dus we kunnen er nog ruim overheen!
(ben ik niet van plan trouwens)

Van mij mag het topic dicht.

pannekoek
2 april 2008, 23:03
de maand is nog maar twee dagen oud, dus we kunnen er nog ruim overheen!
(ben ik niet van plan trouwens)

Van mij mag het topic dicht.


helemaal mee eens, eigenlijk is dit niet eens discussiewaardig zonder een goede openingspost, als iemand een soort gelijk topic wil openen zorg er dan voor dat diegene goed is voorbereid met wat ervaring en kennis

AART
2 april 2008, 23:08
Ja, Almar, gooi eens dicht deze boel, heb je ook weer een goede daad verricht.

Ibanez666
2 april 2008, 23:24
Het verhaal heeft bij mij twee kanten. Ik wilde jaren niets anders weten dat transistor. ik speel nu enkele jaren over buizen en zou nooit meer terug naar transistor willen. Het hangt dus van je smaak af denk ik.
Een buizenbak klinkt in ieder geval niet altijd beter dan een transistor. Misschien speelt het idee dat je over een buizenbak speelt wel mee, maar wat dan nog? Als het iets voor je toevoegt, dan zou ik zeggen geniet er van. Wat ik wel duidelijk merk is dat een buizenbak mooier en voller/warmer gaat klinken naarmate je hem harder zet. Of ik een buizenbak qua sound kan herkennen? Ik durf het niet te zeggen, wat ik wel weet is dat ik nu de perfecte sound heb met mijn buizenamp. maar ook dat kan ook zo zijn omdat ik weer over andere gitaren speel dan toen ik transistor versterkers gebruikte. Hmm, ik denk dat ik maar ga maffen....

Pepe
2 april 2008, 23:39
Het enige echte goeie antwoord heeft Leo F. lange tijd al gegeven:
Tubes are good and transistors are good, when you do them right.

Hoewel ik zelf het leven te kort vind voor trannies zou ik toch liever mijn geld zetten op een Roland Jazz Chorus, een Pearce of een Polytone -om maar eens wat te noemen- dan een of ander lullig ontworpen buizenampje.

Stiekum denk ik zelfs dat een transistor/mosfet pre amp prima klinkt als je er een buizen eindtrap op laat volgen.
Die Musicmans bijvoorbeeld...

jplm
3 april 2008, 00:24
Hoewel ik zelf het leven te kort vind voor trannies zou ik toch liever mijn geld zetten op een Roland Jazz Chorus

Ik ben vorig jaar eens naar een concert geweest met Larry Coryell, en die speelde over een Jazz Chorus. Ik stond in de eerste rij, en ik mag toch zeggen dat ie heel redelijk klonk. Misschien nog wel beter dan velen hier aanwezig met hun buizenversterkers :seriousf:.

Groet, Jan.

Goderic
3 april 2008, 00:39
Gefeliciteerd met het starten van het meest kansloze topic van de maand april! In je openingspost 'waarschuwen' voor het feit dat we geen vooroordelen moeten hebben tegen transistor versterkers en dan na wat wijsneuzerij moeten toegeven dat je het zelf niet zodanig getest hebt. Nou, dan komt je echt over hoor, wauw!
Echt ongelofelijk...
Bedankt, krijg ik nu een prijs?
Ik geef helemaal niet toe dat ik het niet getest heb. Ik zeg het gewoon en ik stel een vraag: "Wie heeft er hier effectief zo'n test gedaan? En hoor je het dan?"
Omdat ik op het eerste gezicht zou zeggen dat 't een beetje overdreven is allemaal. Maar voordat ik mijn mening daarover vorm vraag ik het aan jullie. Mijn gehoor is daar waarschijnlijk helemaal niet goed genoeg voor, dat geef ik toe. Daarom vraag ik aan jullie of die mening écht onderbouwd is. Zoals ik toch al heb gehoord zijn er wel mensen die begrijpen wat ik bedoel, dus helemaal fout zit ik belijkbaar toch niet.
Maar moet jij mij nu echt aanvallen omdat ik iets vraag wat ik zelf nog niet getest heb? En de beïnvloedbaarheid van het menselijk gehoord door zijn mening over iets is al vaak genoeg bewezen met zo'n blinde testen. OOK bij echt beroepsartiesten.
Dus mijn vraag kansloos? Ik vind jouw antwoord kanslozer en onnodig aanvallend.

Pepe
3 april 2008, 01:01
Mitch heeft gelijk alsie zegt kansloos topic
Er bestaat niet zoiets als De buizenamp en De transistor. Veel van dit soort topics gaan mank aan generalisaties.
Je kan een willekeurige buis met een willekeurige transistor vergelijken en als je de transistor beter vindt dan de buis wat betekent dat dan?
Dat ergo alle trannies beter zijn dan alle buizen? Dat je een eigen opvatting over geluid hebt die superieur aan die van een ander is? Of dat je geen smaak hebt? Gehoorapparaat nodig hebt?

Kansloos dus.

Synx
3 april 2008, 01:10
Ik zou wel eens een echte blinde test willen mee maken. Dus 1 topgitarist die opnames maakt met buizen en digitaal. Of gewoon het pa geluid in een zaal waar je de backline niet ziet.
Ik durf te wedden dat 99% van de mensen (hier) niet het verschilt hoort, met andere woorden, systematisch de digitale variant eruit haalt. Ik heb altijd de indruk dat er hier meer gepraat wordt over hoe het dan zal klinken dan dat mensen ook daadwerkelijk bezig zijn met spelen. Waar niets mis mee is, maar iedereen kan wel roepen dat buizen of digitaal beter is, zonder echt serieuze ervaringen. Een ervaring met bijvoorbeeld een super buizentop en een super digisetup.
Let wel, ik doel hier vooral op opname of zaal geluid. Hoewel de feel van een digibak menig gitarist ook al zou foppen.

pannekoek
3 april 2008, 01:53
Ik zou wel eens een echte blinde test willen mee maken. Dus 1 topgitarist die opnames maakt met buizen en digitaal. Of gewoon het pa geluid in een zaal waar je de backline niet ziet.
Ik durf te wedden dat 99% van de mensen (hier) niet het verschilt hoort, met andere woorden, systematisch de digitale variant eruit haalt. Ik heb altijd de indruk dat er hier meer gepraat wordt over hoe het dan zal klinken dan dat mensen ook daadwerkelijk bezig zijn met spelen. Waar niets mis mee is, maar iedereen kan wel roepen dat buizen of digitaal beter is, zonder echt serieuze ervaringen. Een ervaring met bijvoorbeeld een super buizentop en een super digisetup.
Let wel, ik doel hier vooral op opname of zaal geluid. Hoewel de feel van een digibak menig gitarist ook al zou foppen.

ik denk dat het geluid wel degelijk te horen is, veel meer diepgang in deklank, het spel van de gitarist word in een buizenamp egt verbeterd asl je er goed mee omgaat, ik denk juist als je een bagger gitarist erachter zet dat je het verschil minder hoort!!!

gr, stephan

heinz3110
3 april 2008, 02:07
En er is natuurlijk nog verschil in analoge en digitale transistoramps, niet te vergeten.

Drie categorieen! Buizen, Transistor en Modeling.

En ik denk dat het meer andersom werkt: Een goede gitarist zal minstens acceptabel klinken over wat je m maar voorzet, dan maakt het opeens minder uit of het buis, transistor , modeling of van mijn part nog op stoom gaat allemaal. Een "slechte" daarintegen zal op alledrie even beroerd klinken.

Goed, slecht, best ,beter. Toch knap dat zo'n "kansloos topic" nog wat pagina's doorgaat.:)

En ik verkies nog altijd een goede transistor boven een modelingversterker.
"analoog" ( buis of transistor) heeft voor mij toch meer karakter. Waar je dan wel van moet houden,natuurlijk.

Levitation
3 april 2008, 02:58
Belangrijkste blijft natuurlijk smaak. Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeur onder de merken en ieder verwacht van een amp iets anders dan een ander.

Waar ik wel zeker van ben is dat over één ding niet te twisten valt en dat is wel dat buizenamps toch wel beter zijn. Hun geluid is zoals reeds vermeld dynamischer, voller, warmer, ... noem maar op. Of je nu van een Mesa, een Diezel, of een oude Marshall houdt. Elke buizenamp zal warmer klinken dan varianten op transistoren.

Iemand die zegt dat transistoren niet moeten onderdoen voor buizen, zegt dit imo gewoon omdat hij zich geen buizen kan veroorloven, maar diep vanbinnen toch weet dat het waarheid is. Een beetje de ondeugdelijke argumenten toepassen dus.

Digitaal is een ander paar mouwen. Hoewel digitaal ook niet altijd "digitaal" is.

Een Line6 Spider komt bv. wel nooit mijn huis in. Dat geluid herken je uit de duizend en ik ben er allesbehalve gek van. Zo plat zeg, bah. Ik beklaag het dat er zoveel beginnende gitaristen en bands zijn die met Spiders staan te pronken op het podium. Koop dan voor een beetje meer geld een Fame top (lampen natuurlijk) in Duitsland ofzo.

crapton
3 april 2008, 07:14
Wat is dat toch voor gemauw over kansloos en sluiten dit topic? Er is een levendige discussie gaande. Er zijn mensen hier die dit wel interesseert.

Dat het jullie niet zint daar heb je dan pech mee, dan lees je het gewoon niet en ga iets anders doen.

Een mod die dit sluit is verkeerd bezig, of moet nog een heleboel andere topics sluiten.

Baker
3 april 2008, 09:04
De discussie over buizen versus transistor is zo oud als de transistor zelf en beperkt zich niet alleen tot gitaarland. Vergeet niet dat vroeger in elke huis tuin en keukenversterker een buizen systeem zat. In hifi, basversterker, radio en huis tuin en keukenland is de buis al lang grotendeels verdreven door de goedkopere, betrouwbaardere transistor. Normaal gesproken moet een versterker de bron zo natuurgetrouw weergeven. Dat wil zeggen zonder kleuring of vervorming. Transistoren zijn daar tegenwoordig heel goed in. Misschien wel net zo goed als buizen of beter.

In gitaarland is er echter iets bijzonders aan de hand. Mede dankzij Jimi hendrix is het namelijk zo wij het mooi vinden als het geluid van de gitaar flink overstuurt. De versterker moet dus juist kleuren en oversturen om een geluid te produceren dat wij mooi vinden. En juist daar is een transitor niet zo goed in. Hoe het natuurkundig zit moet iemand anders maar uitleggen, maar het schijnt dat een buis geleidelijk steeds meer gaat oversturen naarmate je de gain opschroeft. Een transitor doet dat plotseling en haaks zeg maar.Dit effect kun je electronisch of digitaal compenseren, maar het wordt nooit zo mooi als d geleidelijke oversturing van een buis.Transistor en modeling wordt daar wel steeds beter in. En uiteindelijk zal de techniek wel op een punt komen dat het verschil nauwelijk nog hoorbaar is. Volgens sommigen is dat punt inmiddels bereikt.Volgens sommigen nog niet.

En ja, TS heeft gelijk als hij zegt dat men elkaar heel veel napraat. En ja natuurlijk is het zo dat een goede gitarist op een transistor beter klinkt dan een of andere prutser op een buizenbak. En die blind test waar TS het over heeft is ook bijna niet te doen. Welke versterkers moet je dan naast elkaar zetten? Een VS100 vs. een JCM2000?Het verschil zal meteen hoorbaar zijn. Maar dat zit hem niet alleen in de buizen. Het zijn ook gewoon twee andere versterkers.Conslusie: Het heeft nog steeds een technische oorzaak dat buizen anders of mooier klinken dan transistor. Maar er is genoeg ruimte voor nuance hierin en 1 en ander hangt ook sterk af van de omstandigheden.

Mitch
3 april 2008, 09:17
Ik geef helemaal niet toe dat ik het niet getest heb.

Echt niet?


Ik heb hetzelf nog niet getest dat geef ik toe. Maar ik heb genoeg gehoord over professionele artiesten die zo'n fouten maken.
Mijn vraag is dus. Heeft iemand het ECHT al zo getest, met een blinde test? Want ik durf er veel voor te wedden dat je 't erg vaak niet gaat horen.


Tja, noem me aanvallend, maar ik vind je vraagstelling suf. Pepe heeft eigenlijk alle goede argumenten daarvoor al gegeven. De stelling gaat uit van generalisaties en het is en blijft appels met peren vergelijken.
Daarnaast zijn dit soort discussies al honderd keer voorbij gekomen dus als je dan met zo'n openingspost komt alsof je het wiel hebt uitgevonden...blèh.

Baker
3 april 2008, 09:25
Je hebt gelijk Mitch. Met name over dat wiel uitvinden.Aan de andere kant is het al weer een tijdje geleden dat deze discussie echt actief gevoerd werd hier.Voor de newies hier kan het best leuk zijn om e.e.a weer op te rakelen.TS heeft er duidelijk weinig kaas van gegeten, maar dat is ook het leuke van een forum als dit. Je kunt er wat leren.Het zal een jaar of 8 geleden zijn dat ik zelf een gelijksoortige vraag gepost heb hier. Ik had toen een VS265 waar ik zo blij mee was dat ik me nauwelijks kon voorstellen dat er iets beters was.Inmiddels ben ik een aantal transistors, buizen en modeling amps verder is nu weet ik meer..... TS is echter nog niet zo ver. Dat blijkt.

EuroCinema
3 april 2008, 09:54
Om de vraag van de TS nog maar eens te beantwoorden: ik heb een (goeie) transistoramp en een buizenamp. Het verschil is heel erg duidelijk te horen, geen twijfel mogelijk. Welke beter is hangt ervanaf wat voor sound jij wilt horen. Voor loeistrakke, cleane (denk: laat 70's/80s) funk en jazz sounds wint de transistoramp. Voor bluesy met een viezig randje wint de buizenamp. Ik ben het tot zover met de TS eens: "buizen altijd beter" is onzin. Er zijn genoeg topgitaristen die jarenlang transistoramps hebben gebruikt. Even uit m'n hoofd: Scofield, Stern, Burrell, Grant Green, Albert King, zelfs Billy Duffy van The Cult gebruikte vroeger een Roland jazz chorus. Maar als je het verschil niet hoort, moet je je oren laten uitspuiten of in elk geval eens echt goed gaan luisteren. :)

dendee
3 april 2008, 10:33
ik denk dat je sowieso op geluid af wel kunt horen of het buizen of transistor is, maar ook is het vaak zo dat als je bij een transistor de volumeknop van je gitaar bijna op 0 zet, dat het dan nog steeds erg scheurt, terwijl je bij een buizenbak dan bijna of helemaal clean geluid krijgt. natuurlijk niet vergeten je scheurpedaaltjes uit te zetten.


Hier ben ik het niet mee eens.
Als ik mijn volumeknop op mn gitaar terugdraai wordt mijn versterker (vox ad-serie) ook cleaner en cleaner .

Goderic
3 april 2008, 10:36
Mitch heeft gelijk alsie zegt kansloos topic
Er bestaat niet zoiets als De buizenamp en De transistor. Veel van dit soort topics gaan mank aan generalisaties.
Je kan een willekeurige buis met een willekeurige transistor vergelijken en als je de transistor beter vindt dan de buis wat betekent dat dan?
Dat ergo alle trannies beter zijn dan alle buizen? Dat je een eigen opvatting over geluid hebt die superieur aan die van een ander is? Of dat je geen smaak hebt? Gehoorapparaat nodig hebt?


Kansloos dus.
Ik heb het niet over dat het beter klinkt, want dat natuurlijk een kwestie van smaak. Ik heb het over het verschil horen tussen buizen en transistor, en dat is dan weer geen kwestie van smaak.


Echt niet?
Ik bedoel dus dat ik het niet 'toegeef' ofzo. Ik zeg het er gewoon bij. Ik vraag jullie of jullie dat nu met zo'n blinde test kunnen horen, niet of ik dat hoor.



Tja, noem me aanvallend, maar ik vind je vraagstelling suf. Pepe heeft eigenlijk alle goede argumenten daarvoor al gegeven. De stelling gaat uit van generalisaties en het is en blijft appels met peren vergelijken.
Daarnaast zijn dit soort discussies al honderd keer voorbij gekomen dus als je dan met zo'n openingspost komt alsof je het wiel hebt uitgevonden...blèh.
Als je mijn vraag niet interessant vindt reageer dan ook niet, er zijn blijkbaar mensen die het wel interessant vinden.



Ik zou wel eens een echte blinde test willen mee maken. Dus 1 topgitarist die opnames maakt met buizen en digitaal. Of gewoon het pa geluid in een zaal waar je de backline niet ziet.
Ik durf te wedden dat 99% van de mensen (hier) niet het verschilt hoort, met andere woorden, systematisch de digitale variant eruit haalt. Ik heb altijd de indruk dat er hier meer gepraat wordt over hoe het dan zal klinken dan dat mensen ook daadwerkelijk bezig zijn met spelen. Waar niets mis mee is, maar iedereen kan wel roepen dat buizen of digitaal beter is, zonder echt serieuze ervaringen. Een ervaring met bijvoorbeeld een super buizentop en een super digisetup.
Let wel, ik doel hier vooral op opname of zaal geluid. Hoewel de feel van een digibak menig gitarist ook al zou foppen.
Dat is dus wat ik bedoel :)

dml
3 april 2008, 10:39
In principe blijft het altijd appels met peren vergelijken, hoe kun je nou een AC30 vergelijken met een Bandit? Zijn totaal verschillende amps...... Wil je het echt goed kunnen vergelijken, dan zal je twee identieke amps moeten hebben waarvan het eindversterkergedeelte in de ene amp buizen is en in de andere amp transistor. De enige die dit bij mijn weten doet, is Line6. Het is dan wel modeling maar het modeling-gedeelte van de Spider III en van de Spider Valve is identiek.

Baker
3 april 2008, 10:46
Goderic ik heb het beste met je voor, zie mijn eerdere post.
Maar je bent erg koppig en hoort alleen wat je wilt horen.

je stelt een vraag, krijgt antwoorden (zie mijn eerdere post)
maar je blijft bij je stelling zonder dat te onderbouwen.

En nogmaals, die blind test is onuitvoerbaar.

kenx
3 april 2008, 10:46
Ik zou zeggen dat je het zelf moet testen. Zelf heb ik de test nog niet uitgevoerd. Maar wel al verscheidene buizenversterkers gehoord en mijn mening is toch ook dat ik de buizen veel mooier vind klinken. Ieder zij eigen mening ;)

grtz

Pepe
3 april 2008, 10:48
Ik heb het niet over dat het beter klinkt, want dat natuurlijk een kwestie van smaak. Ik heb het over het verschil horen tussen buizen en transistor, en dat is dan weer geen kwestie van smaak.
:)

Verschil of beter, you're missing the point.
Als iemand geen verschil tussen amp T en amp B hoort, wil dat zeggen dat het er niet is? Wil dat zeggen dat er verschil is tussen alle ampT's en ampB's. Wil dat zeggen dat je een onontwikkeld gehoor hebt. Of dat je gelijk hebt.

Empirisch. Zoek maar eens op wat dat is.


Er zijn trouwens best een aantal filmpjes te vinden op youtube tussen digital vs tube.

Marc Oblivian
3 april 2008, 10:49
In principe blijft het altijd appels met peren vergelijken, hoe kun je nou een AC30 vergelijken met een Bandit? Zijn totaal verschillende amps...... Wil je het echt goed kunnen vergelijken, dan zal je twee identieke amps moeten hebben waarvan het eindversterkergedeelte in de ene amp buizen is en in de andere amp transistor. De enige die dit bij mijn weten doet, is Line6. Het is dan wel modeling maar het modeling-gedeelte van de Spider III en van de Spider Valve is identiek.

Maar goed: als dat zo is, dan kan er dus nooit meer in z'n algemeenheid op dit forum gezegd worden: buizen is beter.
Terwijl dat toch vaak gezegd wordt....

Baker
3 april 2008, 10:50
Ik zou wel eens een echte blinde test willen mee maken. Dus 1 topgitarist die opnames maakt met buizen en digitaal. Of gewoon het pa geluid in een zaal waar je de backline niet ziet.
Ik durf te wedden dat 99% van de mensen (hier) niet het verschilt hoort, met andere woorden, systematisch de digitale variant eruit haalt. Ik heb altijd de indruk dat er hier meer gepraat wordt over hoe het dan zal klinken dan dat mensen ook daadwerkelijk bezig zijn met spelen. Waar niets mis mee is, maar iedereen kan wel roepen dat buizen of digitaal beter is, zonder echt serieuze ervaringen. Een ervaring met bijvoorbeeld een super buizentop en een super digisetup.
Let wel, ik doel hier vooral op opname of zaal geluid. Hoewel de feel van een digibak menig gitarist ook al zou foppen.

Nogmaals, het behoeft geen betoog dat mensen elkaar veel napraten en dat het verschil tussen buizen en transistor lang niet altijd even duidelijk is.
Maar, ik denk dat je de mensen hier onderschat en dat menigeen de buizenbak er uitpikt.

Mitch
3 april 2008, 11:00
Ik had toen een VS265 waar ik zo blij mee was dat ik me nauwelijks kon voorstellen dat er iets beters was.Inmiddels ben ik een aantal transistors, buizen en modeling amps verder is nu weet ik meer..... TS is echter nog niet zo ver. Dat blijkt.
Ghehehe, you've got a point :D Afijn, laat Goderic lekker naar de Marshall meeting komen zondag, mag -ie zijn transistorbakkie meenemen, kan -ie kijken of -ie verschil hoort.

vettavillenl
3 april 2008, 11:04
Wil je het echt goed kunnen vergelijken, dan zal je twee identieke amps moeten hebben waarvan het eindversterkergedeelte in de ene amp buizen is en in de andere amp transistor. De enige die dit bij mijn weten doet, is Line6. Het is dan wel modeling maar het modeling-gedeelte van de Spider III en van de Spider Valve is identiek.

Dat is niet zo, het vertrekpunt was wel Spider III maar is aangepast voor Spider Valve.

Joey Handsome
3 april 2008, 11:36
Ah promoboy leest ook even mee. :hippie:

pimmetje
3 april 2008, 11:39
Nogmaals, het behoeft geen betoog dat mensen elkaar veel napraten en dat het verschil tussen buizen en transistor lang niet altijd even duidelijk is.
Maar, ik denk dat je de mensen hier onderschat en dat menigeen de buizenbak er uitpikt.Ik ben 't met synx eens dat een groot deel van de mensen niet zal horen of iets een buizenbak of een transistorbak is. Zeker niet altijd.
Het aantal mensen dat 't wel hoort, zal denk ik flink toenemen als je de beide (vergelijkbare) versterkers naast elkaar zet en dan een blinde vergelijking doet... het verschil tussen de twee is dan al veel beter hoorbaar.

Maar 't verschil tussen buizen en transistor vind ik vaak vooral merkbaar als muzikant als je zelf speelt. Los van een toch andere klank, reageren buizen en transistoren gewoon anders... voor de luisteraar misschien niet zo belangrijk, maar voor de muzikant zeker wel.
Bij spelen haal je er volgens mij gegarandeerd uit wat voor bak 't is.

EuroCinema
3 april 2008, 11:54
Dit is overigens zoiets waar je je alleen druk om maakt als je twijfelt aan je eigen digitale/transistoramp. Ik denk dat we binnen een jaar Goderic's "mijn nieuwe buizenamp, wat klinkt ie vol en levendig"-onderwerp mogen verwelkomen op dit forum :sssh:

vettavillenl
3 april 2008, 12:30
Natuurlijk kunnen we allerlei meningen hier tegenover elkaar zetten. We kunnen ook kijken waar we het wel over eens zijn. Laat maar eens weten wat je hier van vindt?

1. De 'feel' (het gevoel en interactie van de gitarist > gitaar met de versterker) van een buizenversterker is beduidend anders dan van een solid state versterker. (ja of nee)

2. De klank die de betreffende versterker(s) voortbrengen hoeft niet anders te zijn. (ja of nee)

3. Het klankspectrum van een buizenversterker is breder als een solid state versterker (ja of nee)

4. Ik prefereer:
a) een buizenversterker
b) een solid state versterker
c) hangt af van de situatie
(slechts 1 keuze mogelijk).


Antwoord kan simpel zijn, bijvoorbeeld:
1. ja, 2. nee, 3. ja, 4. a

Op deze manier krijgen we eenieder geval een gemiddelde, wellicht zijn er nog andere suggesties om als vragen toe te voegen..

Synx
3 april 2008, 12:56
Nogmaals, het behoeft geen betoog dat mensen elkaar veel napraten en dat het verschil tussen buizen en transistor lang niet altijd even duidelijk is.
Maar, ik denk dat je de mensen hier onderschat en dat menigeen de buizenbak er uitpikt.

Betoog terzijde, ik denk dat je de mensen hier, en jezelf overschat. En dan bedoel ik dus in de setting die ik aangaf, een opgenomen versterker of doorversterkt. Niet een buizen en line 6 bak naast elkaar. Dat je de feel van een buizenbak vanaf een bepaald niveau als beter zult ervaren is duidelijk. Maar niet elke gitarist zal dat merken of kunnen gebruiken in zijn of haar spel.
Als grote test zou ik zeggen, leen eens een keer een modellingamp van iemand en speel daar een optreden mee. Zaalgeluid zal 9 van de 10 keer beter zijn.

Lexvandoef
3 april 2008, 13:00
Zaalgeluid zal 9 van de 10 keer beter zijn.

Waarom zou het zaalgeluid bij een modeling versterker beter zijn dan bij een buizenversterker?

Mitch
3 april 2008, 13:05
Als grote test zou ik zeggen, leen eens een keer een modellingamp van iemand en speel daar een optreden mee. Zaalgeluid zal 9 van de 10 keer beter zijn.
Ervan uitgaande dat iedereen met een buizenbak zijn amp te hard zet? Over vooroordelen gesproken :D

Synx
3 april 2008, 13:11
Waarom zou het zaalgeluid bij een modeling versterker beter zijn dan bij een buizenversterker?

Je hebt totaal geen last van rare geluidsmannen, foute plaatsing van mics, slecht stereobeeld, de kleuring van een mic die je nou net niet wilt. Tenzij je een goede geluidsman hebt zul je pas klinken zoals een modelling dat zal doen in de zaal.
Ik zeg dus niet dat een modellingbak beter klinkt dan een buizentop met gelijke condities maar dan zullen deze wel eerst gehaald moeten worden wat dus vaak niet het geval is.

Synx
3 april 2008, 13:13
Ervan uitgaande dat iedereen met een buizenbak zijn amp te hard zet? Over vooroordelen gesproken :D

Daar heb ik het niet eens over ;)

Lexvandoef
3 april 2008, 13:13
Je hebt totaal geen last van rare geluidsmannen, foute plaatsing van mics, slecht stereobeeld, de kleuring van een mic die je nou net niet wilt. Tenzij je een goede geluidsman hebt zul je pas klinken zoals een modelling dat zal doen in de zaal.
Ik zeg dus niet dat een modellingbak beter klinkt dan een buizentop met gelijke condities maar dan zullen deze wel eerst gehaald moeten worden wat dus vaak niet het geval is.

Ik er dan vanuit dat je of je modelingversterker zo hard zet dattie er boven uit komt. Of dat je via de line-out werkt.

In het laatste geval heb je nog steeds een geluidsman nodig, en als je het geluid via mic en lineout gaat vergelijken kon je nog weleens bedrogen uit komen ;)

Maar waar heb je het dan wel over, doe eens niet zo verdomd cryptisch ;)

Kim Wilson
3 april 2008, 13:18
Je hebt totaal geen last van rare geluidsmannen, foute plaatsing van mics, slecht stereobeeld, de kleuring van een mic die je nou net niet wilt. Tenzij je een goede geluidsman hebt zul je pas klinken zoals een modelling dat zal doen in de zaal.
...
Je hebt wel degelijk te maken met een geluidsman. Als modelling rechtstreeks de PA ingaat, heeft de geluidsman met dat signaal wel degelijk te maken.

Geen mics inderdaad, maar dat zie ik niet als voordeel.

Stereobeeld? Op welke manier is dat beter bij modelling?

Ik heb al een paar keer modelling gehoord in een grote zaal, ook allemaal spul rechtstreeks de PA in, en het klonk alle keren KUT met peren.

Ik weet niet of je enig idee hebt hoe een PA werkt, of hoe een geluidsman te werk gaat, maar je betoging raakt kant noch wal.

Synx
3 april 2008, 13:21
In het geval van een Vetta zou het dus inderdaad gaan via een gebalanceerde line out. Ik geef toe, het is redelijk lastig om dit geluid ook goed te krijgen (laat staan met die live planken). Het klinkt net wat anders dan wat je hoort uit je combo (logisch) maar als je thuis of ergens kunt experimenten met een PA valt hier een behoorlijk bruikbaar geluid van te maken met een lekkere sound.
En de geluidsman zal er altijd zijn, alleen in deze situatie neem je hem een paar significante zaken uithanden.

edit: het stereobeeld heeft inderdaad niets te maken met modelling of buizen. Gewoon een leuk extraatje vaak bij modelling.
edit2: geen mics hoef je inderdaad niet als voordeel te zien. Zeker niet als je zelf er 1tje mee neemt en de plaatsing weet.

pimmetje
3 april 2008, 13:25
Significant? Hij moet dus nog steeds kutten om 't geluid naar wens te krijgen. Alleen hoeft hij geen mic meer op te hangen voor een speaker en dan vergelijkbaar werk aan de knoppen doen.

OK, wel significant omdat je bij gebrek aan line-out zonder mic geen geluid naar de PA krijgt :D.
Maar verder vind ik 't een beetje naar gelul ruiken.

[edit]Op de twintone zit wel een line-out, maar ik laat altijd een mic voor de speaker hangen. De speaker doet namelijk ook nuttig werk voor 't geluid.[edit]

Nobler
3 april 2008, 13:30
zooo, 8 pagina's in zo'n korte tijd, hot topic! Ik heb even te weinig tijd om alles door te lezen in mijn lunchpauze, maar ik denk niet dat buizenversterkers per definitie beter zijn dan transistorversterkers, alleen de beste versterkers vind je meestal wel in de categorie buizenversterkers, althans, als het gaat om grotere versterkers, dus voor optredens. Maar mijn neef heeft al sinds eind jaren '70 een LAB L-5. Een transistorversterker, maar een heel gaaf geluid. BB-King heeft daar veel over gespeeld en als ik het goed heb ook over andere transistorversterkers, net als een aantal andere oude bluesmannen, en die hebben toch ook een prima geluid. Je moet het gewoon uitproberen. Bij de oefenversterkertjes vind ik ook vaak dat bepaalde transistorversterkertjes een prima geluid op huiskamerniveau geven (om met de HiFi mee te spelen), maar een grotere transistorversterker vinden die een lekker geluid geeft bij hogere volumes, dus als je met een band speelt, is veel moeilijker, dan heb je meer kans als je bij de buizenversterkers zoekt.

Kim Wilson
3 april 2008, 13:33
In het geval van een Vetta zou het dus inderdaad gaan via een gebalanceerde line out. Ik geef toe, het is redelijk lastig om dit geluid ook goed te krijgen (laat staan met die live planken). Het klinkt net wat anders dan wat je hoort uit je combo (logisch) maar als je thuis of ergens kunt experimenten met een PA valt hier een behoorlijk bruikbaar geluid van te maken met een lekkere sound.
Ooit bedacht dat elke PA en elke zaal anders klinkt?


En de geluidsman zal er altijd zijn, alleen in deze situatie neem je hem een paar significante zaken uithanden.
Welke dan? De eq moet nog steeds bijgeregeld worden, je niveau t.o.v. de rest van de band, zelfde verhaal. Hij hoeft alleen geen mic neer te zetten. Maar daar waren we al over uit, dat hoeft geen nadeel te zijn.


edit: het stereobeeld heeft inderdaad niets te maken met modelling of buizen. Gewoon een leuk extraatje vaak bij modelling.
Het ligt er een beetje aan met hoeveel gitaristen je bent, maar als je met twee gitaren staat, heb je aan stereo geen zak.

Synx
3 april 2008, 13:33
Mijn ervaring is juist dat de geluidsman niet meer hoeft te 'kutten'. Volume met de rest van de band op orde krijgen en met de gitaar is ie klaar. De line out op de twintone zal wel triest zijn, geen goede mic sim.
Maar zo gek is dat allemaal toch niet? Een amp die een soort van palmerspeakersim heeft ? Ook al kun je dan werken met een buizenbak.

Kim Wilson
3 april 2008, 13:39
Mijn ervaring is juist dat de geluidsman niet meer hoeft te 'kutten'. Volume met de rest van de band op orde krijgen en met de gitaar is ie klaar. ...
Nou, zo werkt dat niet helemaal. Ook met jouw signaal moet je nog aan het werk. Niet veel, maar dat hoef je met een mic-signaal van een buizenamp ook niet.

Synx
3 april 2008, 13:39
Ooit bedacht dat elke PA en elke zaal anders klinkt?


Welke dan? De eq moet nog steeds bijgeregeld worden, je niveau t.o.v. de rest van de band, zelfde verhaal. Hij hoeft alleen geen mic neer te zetten. Maar daar waren we al over uit, dat hoeft geen nadeel te zijn.


Het ligt er een beetje aan met hoeveel gitaristen je bent, maar als je met twee gitaren staat, heb je aan stereo geen zak.

Naja toevallig ben ik de enige in mijn band dus pakt het wel goed uit ;)
En de EQ zal bij de gitaar niet nodig zijn. Tenzij er dus een PA(zaal) is met een totaal andere karakteristiek. Maar dan is het een 'klein' klusje en heb je in totaal alle voordelen van een complete setup(digi) met een goed geluid zonder het 'gekut' met een buizenbak.
Hoewel je natuurlijk wel gelijk hebt over een andere zaal en PA valt dit in het dagelijksleven (bij mij) heel erg mee. Overal klinkt de gitaar na genoeg hetzelfde.

edit: Als er iemand zou zijn die alles voor mij zou slepen, aansluiten en inregelen zou ik ook gewoon over een buizenbak spelen hoor ;)

dml
3 april 2008, 13:42
Mijn ervaring is juist dat de geluidsman niet meer hoeft te 'kutten'. Volume met de rest van de band op orde krijgen en met de gitaar is ie klaar. De line out op de twintone zal wel triest zijn, geen goede mic sim.
Maar zo gek is dat allemaal toch niet? Een amp die een soort van palmerspeakersim heeft ? Ook al kun je dan werken met een buizenbak.

Ervan uitgaande dat de gitarist in kwestie zijn geluiden goed voor elkaar heeft. En dat is precies waar het in 9 van de 10 gevallen aan schort. Menig modelinggitarist maakt zijn geluiden thuis en/ of in de oefenruimte, nooit met een P.A., kaarsrechte luidsprekers of een "studio-achtige-referentie" koptelefoon. En dat thuis gemaakte signaal wordt opeens direct de PA in gestuurd met als resultaat een totaal scheef getrokken geluid.

De line out op de Twintone is niet triest, als iemand een mic prefereert boven de line out, zegt dat m.i. nog niets voer de kwaliteit ervan.

Kim Wilson
3 april 2008, 13:50
Naja toevallig ben ik de enige in mijn band dus pakt het wel goed uit ;)
En de EQ zal bij de gitaar niet nodig zijn. Tenzij er dus een PA(zaal) is met een totaal andere karakteristiek. Maar dan is het een 'klein' klusje en heb je in totaal alle voordelen van een complete setup(digi) met een goed geluid zonder het 'gekut' met een buizenbak.
Hoewel je natuurlijk wel gelijk hebt over een andere zaal en PA valt dit in het dagelijksleven (bij mij) heel erg mee. Overal klinkt de gitaar na genoeg hetzelfde.

edit: Als er iemand zou zijn die alles voor mij zou slepen, aansluiten en inregelen zou ik ook gewoon over een buizenbak spelen hoor ;)
Hieruit blijkt nogmaals dat je niet weet wat een PA regelen inhoudt. Natuurlijk moet je de hoog, laag en mid bijregelen. En ik weet niet wat jij gekut met een buizenamp noemt, maar ik zet de boel neer en het is goed.

EuroCinema
3 april 2008, 14:09
Of dat signaal nou door een microfoon of door een line-out binnenkomt maakt niet zoveel uit. Ik zou mijn keuze voor gear in elk geval niet baseren op het onterechte vooroordeel dat de meeste geluidsmensen prutsers zijn. IMHO zijn zij vaak de zondebok als een band door onervarenheid of egotripperij zelf te hard, te druk, of met wazige slaapkamersounds staat te spelen. Zorg dat je zonder PA goed en in balans klinkt, dan zal het 9 van de 10 keer uitversterkt ook werken.

Mattia
3 april 2008, 14:38
Even googlen, en je komt er snel achter dat in de meeste 'blind tests' een 50/50 split uitkomt, en dat mensen de twee lang niet altijd goed uit elkaar kunnen houden. Sommigen wel, de meesten niet.

Qua geluid kun je dus prima mooie tone krijgen uit een solidstate amp. Maargoed, dat zegt voor mij nog niet alles; het gaat er met name om wat jij als speler voelt/hoort als je erop speelt. En ja, mijn buizen Rivera is stukken dynamischer/complexer en reageert beter op een beetje volume shift/andere aanslag dan m'n Solid State fender. Die verder clean erg mooi klinkt, hoor, maar wel wat aan de kille kant. Dus als speler kan ik zeker wel het verschil horen en voelen.

Enne, microfoon of line out maakt wel degelijk verschil. Probeer dezelfde amp maar door verschillende cabs en speakers. Maarja, met microfoon speelt locatie, soort, PA systeem, ruimte, etc. ook nog mee. Maar je speaker kan wel degelijk je kleur een bepaalde klank geven.

pimmetje
3 april 2008, 14:44
Mijn ervaring is juist dat de geluidsman niet meer hoeft te 'kutten'. Volume met de rest van de band op orde krijgen en met de gitaar is ie klaar. De line out op de twintone zal wel triest zijn, geen goede mic sim.
Maar zo gek is dat allemaal toch niet? Een amp die een soort van palmerspeakersim heeft ? Ook al kun je dan werken met een buizenbak.hehehehe... dus als mensen een andere smaak hebben van hoe ze hun geluid liever horen, dan zal de line-out wel triest zijn.

Ik begin meer en meer te betwijfelen of je wel 's naar geluid luistert. Heb je wel 's dezelfde versterker eerst op een vintage alnico geprobeerd en daarna op een high-power ceramische? Dan weet je dat speakers een integraal onderdeel van je geluid zijn (of op z'n minst kunnen zijn).

Ook zou ik de geluidsman niet vertrouwen als hij nooit iets aan de knoppen zou veranderen. Al gaat 't alleen al om het feit dat hij je geluid (veel) harder zet dan 't uit je amp komt. Dan krijg je dat je last krijgt van het effect dat laag en hoog relatief beter hoorbaar worden (fletcher-munson-curve) en sowieso is 't al kijken welke eigenschappen de specifieke PA heeft en welke eigenschappen de zaal heeft.

Je denkt denk ik iets te lineair...

Synx
3 april 2008, 14:45
Pas bij 1 optreden heeft de geluidsman er wat laag uit moeten draaien. Als het gaat om signaal, signaal blijft signaal maar de manier waardoor het signaal gevormd wordt blijft natuurlijk wel (anders).
En mijn keuze voor amp is niet bepaald alleen door het (zaal)geluid maar ook door handzaamheid, betrouwbaarheid en gemak.
Voor de 1 werkt een 1 of 2 kanaals buizenbak, maar als je wat meer verschillende geluiden wilt, of effecten in een handzame setup blijft voor mij modelling op nummer 1 staan. Geen gedoe gewoon spelen en gaan met die banaan.
Ik heb ook een buizentop toch kan ik met het modellingspul in het gem. optreden beter uit de voeten komen.

Kim Wilson
3 april 2008, 14:46
Even googlen, en je komt er snel achter dat in de meeste 'blind tests' een 50/50 split uitkomt, en dat mensen de twee lang niet altijd goed uit elkaar kunnen houden. Sommigen wel, de meesten niet.

...
Maar is die test met luisteraars, of met spelers? Want ik denk dat je al spelend eerder kunt merken wat de buizenamp is.

Synx
3 april 2008, 14:47
hehehehe... dus als mensen een andere smaak hebben van hoe ze hun geluid liever horen, dan zal de line-out wel triest zijn.

Ik begin meer en meer te betwijfelen of je wel 's naar geluid luistert. Heb je wel 's dezelfde versterker eerst op een vintage alnico geprobeerd en daarna op een high-power ceramische? Dan weet je dat speakers een integraal onderdeel van je geluid zijn (of op z'n minst kunnen zijn).

En dat is juist wat bijv. een vetta simuleert en wat vaak niet goed gedaan wordt bij standaard line out's als op bijvoorbeeld een marshall of koch.

edit: reageer morgen pas weer, door al dit tikken speelt mn pees weer op :(

Kim Wilson
3 april 2008, 14:50
En dat is juist wat bijv. een vetta simuleert en wat vaak niet goed gedaan wordt bij standaard line out's als op bijvoorbeeld een marshall of koch.

edit: reageer morgen pas weer, door al dit tikken speelt mn pees weer op :(
Maar ik zie nog steeds geen voordeel van de line-out van een Vetta t.o.v. een microfoon voor een buizenamp. Voor de gitarist niet, en voor de geluidsman ook niet.

vettavillenl
3 april 2008, 14:59
Maar ik zie nog steeds geen voordeel van de line-out van een Vetta t.o.v. een microfoon voor een buizenamp. Voor de gitarist niet, en voor de geluidsman ook niet.

De line-out van Vetta verandert niet naarmate je harder speelt, hetgeen natuurlijk wel invloed heeft als je Vetta via een microfoon uitversterkt. Ik ga mezelf maar na, naarmate je 'oren' vermoeider worden (als je langer speelt) neig je erna om je amp harder te zetten.

Bij Vetta's line outs' kun je dat gewoon doen zonder dat dat een aanpassing van je geluidsman vraagt. (of het moet zijn dat je met de versterkergeluid alles overstemt natuurlijk..)

Kim Wilson
3 april 2008, 15:05
De line-out van Vetta verandert niet naarmate je harder speelt, hetgeen natuurlijk wel invloed heeft als je Vetta via een microfoon uitversterkt. Ik ga mezelf maar na, naarmate je 'oren' vermoeider worden (als je langer speelt) neig je erna om je amp harder te zetten.
...
Ja goed, maar dat is een gebrek van de gitarist. Je moet weten dat je je amp niet zomaar harder kan zetten. Dat kan wel, maar dan in overleg met de geluidsman. Geen probleem verder.

Joppnl
3 april 2008, 15:12
mijn 1e versterker was een Roland Jazz Chorus.

Gedreven door de vele "buizenversterkers zijn je-van-het" meningen heb ik die verkocht en een oude Fender Twin gekocht. Andere speakers erin en top.

Maar voor thuis merkte ik eigenlijk heel weinig verschil. Het geluid van de twin was wel anders, met name een wat fellere attack maar nou niet echt een beter geluid.

Op het podium is het anders, niet dat je een beter geluid krijgt maar juist doordat een buizenamp feller de noten neerzet hoor je m mooi door het geheel heen ipv dat ie wegzakt in het geheel.

Omdat de band ter ziele is gegaan heb ik mijn Twin met bijbehorende hernia ingeruild en speel weer thuis op een kleine torrenbak. (Session versterker) met 2 pedaaltjes er voor.

Mijn ervaring/conclusie: band --> zeker buizen thuis--> transistor of buizen, wat je zelf prettig vindt

vettavillenl
3 april 2008, 15:18
Ja goed, maar dat is een gebrek van de gitarist. Je moet weten dat je je amp niet zomaar harder kan zetten. Dat kan wel, maar dan in overleg met de geluidsman. Geen probleem verder.

Een gebrek van de mens in het algemeen... Een beargumenteerd voordeel wordt geen nadeel. Geen probleem verder.

Rude Perception
3 april 2008, 15:27
Gewoon je buizenbak open en je hebt geen geluidsman nodig:hippie:. Als we het dan toch over 'zelf regelen en geen gepruts van geluidsman' hebben. Mijn ervaring met moddeling (als geluidsman) is juist dat je de gitaar hard moet zetten voordat hij goed te horen is, ipv dat hij lekker door de mix heen snijdt/beukt. In het laatste geval kan het zachter en is er meer ruimte voor de rest van de band.
Overigens wil ik nog wel even het verschil aanstippen tussen transistorversterkers en digitale moddeling. Dit zijn twee totaal andere dingen. Niet dat ik het erg vind dat de discussie wat verschuift, maar voor de mensen met minder verstand van zaken kan het verwarrend worden.

Ik speel soms in tenten waar ze een rolberoerte krijgen als je met je line-niveau aan komt zetten... Trekt de pa niet;).

VErder +1 voor de opmerking van EuroCinema. Als de band gewoon een net geluid heeft en niet te hard staat kan elke geluidsman er iets van maken, en een goede kan er iets heel vets van maken. Kutgeluid is imo de schuld van de band en/of de zaal. (laatst in een oude gymzaal gespeelt, was vroeger m'n vaste stekkie, en ik heb er weinig goed geluid gehad, maar op het podium was het nog wel het ergst. Totaal geen defenitie meer, slechts 1 brei)

pimmetje
3 april 2008, 16:11
VErder +1 voor de opmerking van EuroCinema. Als de band gewoon een net geluid heeft en niet te hard staat kan elke geluidsman er iets van maken, en een goede kan er iets heel vets van maken. Kutgeluid is imo de schuld van de band en/of de zaal. (laatst in een oude gymzaal gespeelt, was vroeger m'n vaste stekkie, en ik heb er weinig goed geluid gehad, maar op het podium was het nog wel het ergst. Totaal geen defenitie meer, slechts 1 brei)Is idd zo... al heb ik 't sporadisch meegemaakt dat een geluidsman 't toch echt verpestte (of op z'n minst verergerde).

Ik heb 't denk ik nog op video... een gitarist rechts op 't podium richt zich meerdere keren naar de linkerkant van 't podium waar de lui voor het podiumgeluid zitten. Hij wijst steeds naar z'n gitaar, vervolgens naar de monitor en dan wijst hij omhoog. Echt vaak... het lijkt niet te helpen. Vervolgens hoor en zie je ook tussen twee nummers in de zanger zich richten naar die geluidshoek en zeggen dat de gitarist dáár (wijzend) graag meer van z'n eigen gitaar op de monitor wil.
Niets lijkt te helpen...

Tot bij een nummer die gitarist een refreintje wil meezingen. Hij roept één woord in de toegewezen mic en 't knetterde ECHT LOEIHARD uit de monitor(s).
Voor 't zaalgeluid hadden we vergelijkbare knuppels... en 't was dus niet in een klein achteraf-kroegje met een droplul die 't voor een paar biertjes ff inregelde :D.