PDA

View Full Version : Nieuwe Gitaar, hulp nodig bij keuze



Soul.
2 april 2008, 16:45
Hoi allemaal, heb al veel nuttige posts geleze hier maar zit nog steeds vast bij mijn keuze. Ik wil een nieuwe gitaar kopen nadat ik een hele tijd op een Ibanez sg320fm heb zitten spelen. Spijtig genoeg heeft deze een neck breuk en aangezien het wel netjes tijd wordt voor een beter model is dit een uitgelezen kans. Ik speel graag een stevig metal rifje (rythm) in de stijl van Cradle of filth, In Flames, Stone Sour. MAAR men nieuwe gitaartje moet ook meer voor lead gaan dienen (nog steeds in het metal genre) Ik hou van de volle warme klank van een Les Paul voor het lead spelen, maar ik weet niet hoe hij presteerd om de vlakke powerchords te doen scheuren. Daarom dat ik aan een Gibson SG zat te denken. Van het uiterlijk gaat mijn voorkeur sterk naar de les paul, maar looks brengen niet de sound. Enige mening hierover?

Dit zijn de twee modellen waar tussen ik twijfel.

Gibson Les Paul Studio
http://www.gibson.com/en-us/divisions/gibson%20usa/products/lespaul/studio/

Gibson SG Special
http://www.gibson.com/en-us/divisions/gibson%20usa/products/sg/sgspecial/

Let wel dat het tussen deze modellen gaat en niet de duurdere modellen van les paul of sg. Mijn budget strekt namelijk tot 1300euro. Ik ben geen echte fan van tweedehands kopen aangezien ik nog al vlug over de technische mankementjes kan heen kijken. Ik beschik ook over een Boss Metal Zone distortion pedaaltje om die extra distortion uit men amp te pompen die overigs een Marshall MG100hdfx is.

Als er nog informatie is die ik vergeten ben, vraag gerust. Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

Soul.

kenx
2 april 2008, 16:51
Wat is nu eigenlijk je vraag??

als het is om te weten welke gitaar bij je stijl past denk ik vooral aan de sg maar de les paul studio kan dit ook prima aan. Je hebt trouwens nog een appart pedaaltje zeg je...
Nu is de keuze gewoon aan jou. (ik zou voor de sg gaan, maar als jij de les paul mooier/beter vind, kan ik je niet helpen ;).

grtz

Ps, gebruik de zoekfunctie eens. Daar vind je heel veel info over beide gitaren ;)

barno
2 april 2008, 17:17
ga der maar vanuit dat je, als je blijft gitaar spelen, toch ooit wel beide gitaren zal hebben, dus koop nu wat je op dit moment het meest aanspreekt. Er bestaat niet zoiets als de perfecte gitaar die al je noden vervult. Heel eventjes ja, en dat zal je opnieuw gestoken worden door the big GASbug... tenminste als je bent zoals de grote meerderheid van de forumleden.

G.G.
2 april 2008, 17:24
Hoi allemaal, heb al veel nuttige posts geleze hier maar zit nog steeds vast bij mijn keuze. Ik wil een nieuwe gitaar kopen nadat ik een hele tijd op een Ibanez sg320fm heb zitten spelen. Spijtig genoeg heeft deze een neck breuk en aangezien het wel netjes tijd wordt voor een beter model is dit een uitgelezen kans. Ik speel graag een stevig metal rifje (rythm) in de stijl van Cradle of filth, In Flames, Stone Sour. MAAR men nieuwe gitaartje moet ook meer voor lead gaan dienen (nog steeds in het metal genre) Ik hou van de volle warme klank van een Les Paul voor het lead spelen, maar ik weet niet hoe hij presteerd om de vlakke powerchords te doen scheuren. Daarom dat ik aan een Gibson SG zat te denken. Van het uiterlijk gaat mijn voorkeur sterk naar de les paul, maar looks brengen niet de sound. Enige mening hierover?

Dit zijn de twee modellen waar tussen ik twijfel.

Gibson Les Paul Studio
http://www.gibson.com/en-us/divisions/gibson%20usa/products/lespaul/studio/

Gibson SG Special
http://www.gibson.com/en-us/divisions/gibson%20usa/products/sg/sgspecial/

Let wel dat het tussen deze modellen gaat en niet de duurdere modellen van les paul of sg. Mijn budget strekt namelijk tot 1300euro. Ik ben geen echte fan van tweedehands kopen aangezien ik nog al vlug over de technische mankementjes kan heen kijken. Ik beschik ook over een Boss Metal Zone distortion pedaaltje om die extra distortion uit men amp te pompen die overigs een Marshall MG100hdfx is.

Als er nog informatie is die ik vergeten ben, vraag gerust. Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

Soul.

Ik ga iets geks zeggen dat aansluit bij Barno's opmerking.

Kijk of je deskundige hulp kan zoeken bij je zoektocht en koop beiden tweedehands. Uiteindelijk wil je ze allebij hebben. Met goed zoeken moet je voor ietsjes meer beiden kunnen kopen en een tweedehands is waardevaster dan een nieuwe.

Rormo
3 april 2008, 12:52
Soul je hebt een PM van me, check je inbox.

Verder denk ik dat alle bovenstaande adviezen juist zijn.

Gothra
3 april 2008, 16:38
Voor de muziek stijl die jij speelt (ik zelf ook) zou ik geen LP kopen, nja kan wel maar dan moet je er wel andere pu's inzetten, blackouts of EMG's ofzo. Ik speel op een jackson DKMG dinky á 650 euro. Ik moet zeggen dat ik zelf ook een LP heb maar ben ik niet helemaal tevreden mee, speelt gewoon niet egt super. Neck moet iets dunner.

stonerdaf
3 april 2008, 18:13
Al eens bij Thomann.de gekeken ?

Als de kleur geen rol speelt, kan je al een SG Special voor 575 kopen.

Soul.
3 april 2008, 18:57
als ik een een Les Paul andere pup's steek, gaat hij dan zijn warme klank verliezen? Welke pup's zijn echte aanraders voor het metal genre denk je? ik zie veel seymore duncans en emg's.. maar welke precies?

stonerdaf
3 april 2008, 19:02
de EMG 81/85 (o.a. gebruikt door Zakk wylde) zie je op veel metal gitaren.

Seymour duncan heb ik niet zo direkt een idee over. Misschien eens kijken op hun site ?

nevyn292
3 april 2008, 19:15
seymour duncan blackouts!

Gothra
4 april 2008, 14:36
Ja de seymour duncan blackouts ahb-1 etc ben ook van plan deze op mijn epiphone LP te zette