PDA

View Full Version : Zelfbouw noisereductor



caliban
2 april 2008, 15:13
Hey allemaal,
Ik ben in de markt voor een zelfbouw noise reductor, dacht dat het wel zou bestaan. Maar nu zou ik er graag eentje bouwen waarin ik ineens twee outputs plaats, waardoor ik twee amps kan aandrijven. Ik doe dit normaal met mijn boss ME-30, maar die ruist zo enorm hard.
Iemand tips voor een goede kit of om zelf een beetje samen te stellen.
Bedankt hè

ponq
2 april 2008, 20:24
Ik weet niet of het precies is wat je bedoelt maar:
Check deze clone van de MXR Noisegate
http://www.tonepad.com/project.asp?id=18

Eventueel output splitten met een (transformer-isolated) splitter om je signaal naar 2 amps te sturen.

SDMF_Lispel
2 april 2008, 20:38
misschien even off topic, maar zou zo'n projectje nou met SMD/SMT componenten werken ?

IK werk dr mee , maar vraag me af of ik daar dus ook pedalen kan maken.

ponq
2 april 2008, 20:43
ja, waarom niet? Haal maar es een Behringer pedaaltje open.

SDMF_Lispel
2 april 2008, 20:44
hehe ok , dus de componenten heb ik waarschijnlijk zo.

" Machine uitval " :P

ponq
2 april 2008, 20:47
tis natuurlijk wel zaak het pcb aan het formaat aan te passen. Wss zul je die dus zelf moeten ontwerpen.

SDMF_Lispel
2 april 2008, 20:51
daar was ik indd al een oplossing voor aan het zoeken. Eerst kijken wat voor behuizingen ik nodig heb.

AART
3 april 2008, 00:26
Hey allemaal,
Ik ben in de markt voor een zelfbouw noise reductor, dacht dat het wel zou bestaan. Maar nu zou ik er graag eentje bouwen waarin ik ineens twee outputs plaats, waardoor ik twee amps kan aandrijven. Ik doe dit normaal met mijn boss ME-30, maar die ruist zo enorm hard.
Iemand tips voor een goede kit of om zelf een beetje samen te stellen.
Bedankt hè

Voor ampslitters moet je bij ponq zijn! ;)

ponq
3 april 2008, 07:39
haha, thnx! Mooi dat je te spreken bent over de splitter die ik voor je gebouwd heb ;) Ik moet t verslag nog steeds posten hiero...tijd....tijd...pfff...

caliban
6 april 2008, 17:42
Bedankt allemaal, tweede deel van de week in frankrijk geweest, dus eventjes niet meer kunnen posten. Ik ga die link eens checken.

caliban
10 april 2008, 15:12
Heeft er iemand een goed schema voor een simpele signaalsplitter. Heb wat zitten zoeken, en ben nu verward, kan je gewoon met een signaal zonder enige buffer twee amps aansturen.
Bedankt kerels

ponq
10 april 2008, 15:22
Wat verward je?

Het gevaar bij een y-splitter is dat je een ground-loop krijgt. Dat treedt niet altijd op, dus je kan beginnen met een 'simpele' splitter/buffer. Check muzique.com voor een jfet-splitter

Geavanceerder is een transformer-isolated splitter. Daarbij voorkom je groundloops doordat je het signaal+aarde koppelt via een transformer ipv direct.
Zoals je tussen de regels door kon lezen heb ik zo'n splitter gebouwd voor AART. T komt neer op een mix van twee schema's die je kunt vinden op de (geweldige) site geofex.com. Check daar de humfree ABY en de improved humfree ABY.

Deze schema's gebruiken 18V, maar ze werken ook prima op 9V. Enige gevolg is minder headroom in de splitter. Voor passieve elemten is dat zelden een probleem (4V swing), bij actieve elementen kan het wat krap worden. Een voltage doubler circuit (ook te vinden op GEO) kan je dan op weg helpen.

succes.

caliban
16 april 2008, 19:03
Ik heb besloten om een noisegate te kopen (online best wel wat goedkope zaken zien staan, weet er iemand of die behringer pedalen op iets trekken) en op langere termijn zelf zo een ABY achtig ding te maken. Nu vond ik dit, dat ziet veel eenvoudiger uit dan de andere die ik heb gevonden.
http://www.tube-town.net/diy/tt-aby/tt-aby.html
Zeer eenvoudig, tubetown lijkt me een betrouwbare site, maar werkt dit ook.
Bedankt nogmaals.

caliban
22 mei 2008, 15:06
Ondertussen heb ik me een behringer noisegate gekocht en daar ben ik tot nu toe zeer tevreden van. Nu dus nog een aby-achtig ding. Heb niet veel zin in zelf iets bouwen voor het moment dus dacht ik aan de morley aby. Deze blijkt passive te zijn en hierover zie ik op het net tegenstrijdige zaken.
Sommigen spreken over hum, sommigen horen een volumeverlaging in a+b-stand en anderen horen helemaal geen problemen.
Wat denken jullie hierover.
(Ik weet dat deze post thuis zou horen in effecten, maar vermits het verder gaat op dit topic....)